Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

18 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Marketing na Instagramie – jak i co mierzyć?

431

Instagram zaczyna dojrzewać do potrzeb i oczekiwań marketerów. Ale czy umiemy już oceniać skuteczność prowadzonych tam działań?

 

POLECAMY

Z artykułu nauczysz się:

  • Jak mierzyć skuteczność działań na Instagramie.
  • Na co zwracać uwagę, szacując ROI na Instagramie.
  • Jakie działania warto podjąć, aby poprawić efektywność dotychczasowych działań.

 

Jeszcze do niedawna Instagram traktowany był jako dodatkowe narzędzie w kampaniach zaplanowanych głównie z myślą o Facebooku. Nic dziwnego – w końcu to Facebook dostarcza całego arsenału narzędzi do promocji, umożliwia precyzyjne targetowanie i dostarcza danych pozwalających mierzyć skuteczność działań. W ciągu ostatnich kilku lat to

Instagram zaczął jednak dojrzewać do oczekiwań biznesowych użytkowników aplikacji.

W czerwcu 2018 roku potwierdziło się, że korzysta z niego już miliard aktywnych użytkowników, zaś ich liczba przyrasta o 5% co kwartał (zdecydowanie szybciej niż Facebookowi). W dodatku zyskały na popularności nowe „gadżety” instagramowe, takie jak chociażby Insta Stories, z których dziennie korzysta już 400 mln użytkowników, czy linkujące bezpośrednio do sklepu online shoppable posts.

 Rys. 1. Instagram marki Glossier

Według aktualizowanych na bieżąco danych NapoleonCat, w październiku 2018 roku blisko 6,5 mln polskich użytkowników korzystało z Instagrama. To już prawie 17% populacji! Podobnie jak na świecie, platforma zdominowana jest przez młodsze grupy wiekowe. Największą stanowi 2,3 mln osób w wieku od 
18 do 24 lat. Dość zdecydowaną większość stanowią kobiety.

Wykres 1. Zmiana liczby followersów na Instagramie
Wykres 2. Mężczyźni i kobiety na Instagramie

Coraz więcej marek chce więc wypróbować swoich sił na Instagramie – już nie tylko „obok” innych aktywności, ale traktując ten kanał jako strategiczny. Przykładem skuteczności takiego podejścia jest chociażby globalny sukces marki Glossier, która była jednym z beta-testerów nowych, wspierających e-commerce funkcjonalności na Instagramie.
Ale przecież nie tylko marki z segmentów beauty i fashion czy celebryci mają szansę podbić serca użytkowników Instagrama. Testując różne podejścia, możemy teraz zarówno zbudować świadomość nowej marki, jak i zyskać nowe źródło jakościowych leadów, korzystając z Insta Stories czy shoppable posts. 

Jak mierzyć kampanie na Instagramie, by móc oszacować ROI?

Zebraliśmy pięć najbardziej podstawowych pytań, jakie zadają sobie marketerzy, planując działania na Instagramie. Na każde z nich można znaleźć odpowiedź, o ile wiemy, na które wskaźniki zwracać uwagę i jak je mierzyć.

Testując różne podejścia, możemy teraz zarówno zbudować świadomość nowej marki, jak i zyskać nowe źródło jakościowych leadów, korzystając z Insta Stories czy shoppable posts.

1. Ilu użytkowników widzi treści, które zamieszczam na Instagramie?

Co mierzymy? Zasięg i liczbę followersów.

Liczba followersów ma znaczenie nie tylko dla weryfikacji, czy nasza marka jest wystarczająco cool. Przykładowo, kiedy przeanalizujemy ich przyrost w określonym czasie, możemy zidentyfikować te aktywności, które poza chwilowym zaangażowaniem pozyskały dla nas stałych obserwujących.
Jest jeszcze lepiej, gdy patrzymy na zasięg, bo to znacznie dokładniejsza informacja o liczbie osób, które widziały publikowane przez nas treści. Zespoły korzystające z NapoleonCat mają dodatkowo dostęp do danych na temat demografii użytkowników, którzy mieli styczność z naszym postem czy kampanią w danym dniu. Dzięki temu mogą znacznie lepiej określić, do ilu osób docierają w wyznaczonych przez siebie grupach docelowych, a co za tym idzie – lepiej określić, czy treści, które są im serwowane na Instagramie, są wystarczająco angażujące.

2. Czy mój content wystarczająco angażuje użytkowników Instagrama?

Co mierzymy? Liczbę dziennych interakcji, engagement rate, zaangażowanie dla danego posta.

Zaangażowanie to ciekawszy wyznacznik niż liczba followersów, bo pokazuje, czy publikowane treści były na tyle interesujące dla użytkowników, że odciągnęły ich od codziennych zadań. Jeśli udało Ci się wywołać serduszko lub komentarz, jest większa szansa, że użytkownicy „popłyną dalej na tej fali” i dokonają zakupu. 

Zapamiętaj!

Jak mierzyć zaangażowanie na Instagramie?

  • Po pierwsze, możesz popatrzeć na liczbę interakcji w danym dniu i zastanowić się, co wpłynęło na wzrost lub spadek aktywności wokół Twoich postów.
  • Po drugie, możesz przeanalizować średni engagement rate (liczba interakcji podzielona przez liczbę followersów w danym dniu) na tle liczby opublikowanych postów.

 

Wykres 3. Interakcje na Instagramie, źródło NapoleonCat

 

Wykres 4. Średni engagement rate, źródło NapoleonCat

Chcesz porównać skuteczność punktowych aktywności? Spójrz na zaangażowanie jakie wygenerowały poszczególne posty.

Rys. 2. Przykład zaangażowania wygenerowanego przez poszczególne posty


Możesz nie tylko mierzyć zaangażowanie wokół Twojego profilu czy kampanii, ale też śledzić postępy konkurentów i inspirujące branżowe benchmarki.

3. Czy moje działania na Instagramie przekładają się na konwersje?

Co mierzymy? Kliknięcia w przyciski akcji.

Instagram nie ma opinii platformy generującej leady. Jest tak głównie dlatego, że platforma nie daje możliwości linkowania do zewnętrznych stron z poziomu treści posta. Wielu blogerów płynnie posługując...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy