Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

18 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Identyfikacja wizualna marek i produktów premium w serwisie Instagram

0 24

Identyfikacja wizualna marki premium zazwyczaj buduje tożsamość oraz nawiązuje do historii i tradycji. Jak zaprezentować ją na narzucającym ograniczenia Instagramie, aby nadal służyła jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych?

Z artykułu nauczysz się:

  • Dlaczego Instagram jest najważniejszym serwisem społecznościowym dla marek premium.
  • Dlaczego logo zamieszczone w oknie zdjęcia profilowego czasem burzy estetykę profilu.
  • Jak w kreatywny sposób zaprezentować logo/logotyp na Instagramie.
  • W jaki sposób marki premium prezentują w postach kolory, z którymi się utożsamiają.

 

Pokażmy więcej niż odbiorcy spodziewają się zobaczyć 

Marki premium traktują identyfikację wizualną jako jeden z podstawowych instrumentów marketingowych. Logo/logotyp, krój pisma, wykorzystywane kolory i inne elementy wchodzące w jej struktury, zachowując spójność, stają się wizytówką marki w każdym 
kanale online i offline. Instagram nastawiony na treści wizualne okazał się dla nich idealnym środowiskiem. Potwierdzają to dane z LUXE PMX Agency’s Trend Report: Luxury Brand Online 2017. 

Poniższa grafika pokazuje, że rok 2018 był przełomowy pod względem obecności marek premium w social mediach. Instagram – tak samo jak rok temu – znalazł się na pierwszym miejscu, nieznacznie wyprzedzając Facebooka i deklasując Twittera. 

Rys. 1. LUXE PMX Agency’s Trend Report: Luxury Brand Online 2018

 

Rys. 2. LUXE PMX Agency’s Trend Report: Luxury Brand Online 2018

Odnosząc się do interakcji, należy zauważyć, że Instagram jest absolutnym liderem i każdego roku jeszcze bardziej umacnia swoją pozycję. W bieżącym roku na rzecz Instagrama Facebook odnotował spadek dwóch punktów procentowych. 

 

Rys. 3. LUXE PMX Agency’s Trend Report: Luxury Brand Online 2018

Użytkownicy Instagramu największe zainteresowanie poświęcają przedsiębiorstwom figurującym w segmencie odzieżowym. Można odnieść wrażenie, że jest to pewnego rodzaju anomalia, ponieważ marki skupione w innych segmentach mają równie stabilną pozycję i interesujące treści, a mimo to nie są w stanie zbliżyć się do czołówki rankingu. 

Producenci luksusowych samochodów, zegarków czy alkoholi otrzymali od Marka Zuckerberga możliwość: 

  • prezentowania treści w formie obrazów i filmów nacechowanych gustownością, elegancją i szykownością,
  • dalszego stosowania się do niepisanej zasady wskazującej na oszczędność komunikowania się treścią pisaną,
  • dotarcia do określonych grup potencjalnych klientów przy pomocy hasztagów.

Zalety Instagramu sprawiły, że wiele marek premium zaczęło chętnie z niego korzystać w celu prowadzenia na nim szeroko rozumianych działań promocyjnych. Oczywiście zapłaciły za to cenę kompromisu w postaci przyjęcia ograniczeń narzuconych przez serwis. Inne brandy natomiast, nawet te nastawione sceptycznie, również postanowiły powołać do życia swój profil bądź profile, aby przez przypadek nie oddać wypracowanej przez dekady pozycji konkurencji, która okazała się bardziej elastyczna i mniej konserwatywna. Każda marka realizuje na Instagramie indywidualne działania marketingowe, ale też każda dba, by wśród nich znalazło się miejsce dla pielęgnacji identyfikacji wizualnej. Które z nich robią to najlepiej, a które napotkały problemy i dlaczego?

Logo – diabeł tkwi w szczegółach 

Według piramidy autorstwa Kevina Kellera pierwszym i najważniejszym czynnikiem w procesie budowy marki jest zapewnienie jej wyrazistości, ponieważ ta w dużym stopniu wpływa na rozpoznawalnoś. 

Rys. 4. Kevin Keller, Architektura marki, Warszawa 1999

W pierwszej kolejności należy zatem zadbać o nazwę i znak graficzny, czyli logo bądź logotyp. Na Instagramie przeważnie zamieszcza się je w małym okienku przeznaczonym na zdjęcie profilowe. W niektórych przypadkach zaburza to markom estetykę profilu. Wiele z nich posiada logo znacznie odbiegające od dzisiejszych trendów, które wsk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy