Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

18 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Identyfikacja wizualna marek i produktów premium w serwisie Instagram

499

Identyfikacja wizualna marki premium zazwyczaj buduje tożsamość oraz nawiązuje do historii i tradycji. Jak zaprezentować ją na narzucającym ograniczenia Instagramie, aby nadal służyła jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych?

Z artykułu nauczysz się:

  • Dlaczego Instagram jest najważniejszym serwisem społecznościowym dla marek premium.
  • Dlaczego logo zamieszczone w oknie zdjęcia profilowego czasem burzy estetykę profilu.
  • Jak w kreatywny sposób zaprezentować logo/logotyp na Instagramie.
  • W jaki sposób marki premium prezentują w postach kolory, z którymi się utożsamiają.

 

POLECAMY

Pokażmy więcej niż odbiorcy spodziewają się zobaczyć 

Marki premium traktują identyfikację wizualną jako jeden z podstawowych instrumentów marketingowych. Logo/logotyp, krój pisma, wykorzystywane kolory i inne elementy wchodzące w jej struktury, zachowując spójność, stają się wizytówką marki w każdym 
kanale online i offline. Instagram nastawiony na treści wizualne okazał się dla nich idealnym środowiskiem. Potwierdzają to dane z LUXE PMX Agency’s Trend Report: Luxury Brand Online 2017. 

Poniższa grafika pokazuje, że rok 2018 był przełomowy pod względem obecności marek premium w social mediach. Instagram – tak samo jak rok temu – znalazł się na pierwszym miejscu, nieznacznie wyprzedzając Facebooka i deklasując Twittera. 

Rys. 1. LUXE PMX Agency’s Trend Report: Luxury Brand Online 2018

 

Rys. 2. LUXE PMX Agency’s Trend Report: Luxury Brand Online 2018

Odnosząc się do interakcji, należy zauważyć, że Instagram jest absolutnym liderem i każdego roku jeszcze bardziej umacnia swoją pozycję. W bieżącym roku na rzecz Instagrama Facebook odnotował spadek dwóch punktów procentowych. 

 

Rys. 3. LUXE PMX Agency’s Trend Report: Luxury Brand Online 2018

Użytkownicy Instagramu największe zainteresowanie poświęcają przedsiębiorstwom figurującym w segmencie odzieżowym. Można odnieść wrażenie, że jest to pewnego rodzaju anomalia, ponieważ marki skupione w innych segmentach mają równie stabilną pozycję i interesujące treści, a mimo to nie są w stanie zbliżyć się do czołówki rankingu. 

Producenci luksusowych samochodów, zegarków czy alkoholi otrzymali od Marka Zuckerberga możliwość: 

  • prezentowania treści w formie obrazów i filmów nacechowanych gustownością, elegancją i szykownością,
  • dalszego stosowania się do niepisanej zasady wskazującej na oszczędność komunikowania się treścią pisaną,
  • dotarcia do określonych grup potencjalnych klientów przy pomocy hasztagów.

Zalety Instagramu sprawiły, że wiele marek premium zaczęło chętnie z niego korzystać w celu prowadzenia na nim szeroko rozumianych działań promocyjnych. Oczywiście zapłaciły za to cenę kompromisu w postaci przyjęcia ograniczeń narzuconych przez serwis. Inne brandy natomiast, nawet te nastawione sceptycznie, również postanowiły powołać do życia swój profil bądź profile, aby przez przypadek nie oddać wypracowanej przez dekady pozycji konkurencji, która okazała się bardziej elastyczna i mniej konserwatywna. Każda marka realizuje na Instagramie indywidualne działania marketingowe, ale też każda dba, by wśród nich znalazło się miejsce dla pielęgnacji identyfikacji wizualnej. Które z nich robią to najlepiej, a które napotkały problemy i dlaczego?

Logo – diabeł tkwi w szczegółach 

Według piramidy autorstwa Kevina Kellera pierwszym i najważniejszym czynnikiem w procesie budowy marki jest zapewnienie jej wyrazistości, ponieważ ta w dużym stopniu wpływa na rozpoznawalnoś. 

Rys. 4. Kevin Keller, Architektura marki, Warszawa 1999

W pierwszej kolejności należy zatem zadbać o nazwę i znak graficzny, czyli logo bądź logotyp. Na Instagramie przeważnie zamieszcza się je w małym okienku przeznaczonym na zdjęcie profilowe. W niektórych przypadkach zaburza to markom estetykę profilu. Wiele z nich posiada logo znacznie odbiegające od dzisiejszych trendów, które wskazują na minimalizm. Analizując znaki graficzne marek premium, można dokonać następującej klasyfikacji:

  • Logo wywodzące się z heraldyki, czyli herbów średniowiecznego rycerstwa – w przypadku producenta samochodów Cadillac z uwagi na mnogość drobnych elementów trudno je dokładnie wyeksponować na tak małej powierzchni, jaką oferuje Instagram. Niektóre elementy są niemal niezauważalne, a marka przypisuje im duże znaczenie.
  • Logo nawiązujące do animizacji, czyli nadania przedmiotom nieożywionym cech istot żywych, np. zwierzęcych. Znaki graficzne zachowane w takiej koncepcji sprawdzają się do dzisiaj. Jednak Lamborghini boryka się z pewnym problemem. Dwa symbole zestawione obok siebie bądź nałożone na siebie nigdy nie będą tak skuteczne jak jeden
Rys. 5. Logo Cadillac/logo Cadillac na Instagramie. Źródło: //www.instagram.com/cadillac/
Rys. 6. Logo Lamborghini/logo Lamborghini na Instagramie. Źródło: //www.instagram.com/lamborghini/

 

  • Logo odwołujące się do tożsamości marki – dla marek premium tożsamość ma niebagatelnie duże znaczenie. Umiejętne wyrażenie jej w prostym logo jest gwarantem sukcesu i nie wpływa negatywnie na estetykę profilu w social mediach. W przypadku Zenitha nazwa i gwiazda polarna sugerują odbiorcy, że oferowane produkty są na najwyższym poziomie. Jednak manufaktura pod nazwą zamieściła dodatkowe informacje o branży, w której figuruje, i rok swojego powstania. Mnogość informacji sprawia, że przekaz zawarty w logo nie jest klarowny. Odbiorcy napotykają trudności, ponieważ muszą dokonywać analizy, którą informację powinni zapamiętać w pierwszej kolejności. Ponadto wiadomości znajdujące się pod nazwą na Instagramie są praktycznie niewidoczne, a to może wzbudzać nieufność u potencjalnych klientów.
Rys. 7. Logo Zenith/logo Zenith na Instagramie. Źródło: //www.instagram.com/zenithwatches/
  • Logotyp – prostota zawsze będzie genialna w swojej koncepcji, a przy tym szybko zapada w pamięć. Takie rozwiązanie wybiera wiele marek modowych. Przykładem godnym zaprezentowania jest Calvin Klein.
 Rys. 8. Logo Calvin Klein/logo Calvin Klein na Instagramie. Źródło: //www.instagram.com/calvinklein/ 

Naturalnie istnieją przedsiębiorstwa, których znak graficzny jest zachowany w innej koncepcji, ale stanowią one niewielki odsetek na rynku dóbr luksusowych. 
Ponadto można zauważyć, że wiele marek premium wykorzystuje swój znak graficzny w szerszym zakresie promocyjnym. Hublot, szwajcarski producent luksusowych zegarków, publikuje na Instagramie posty, w których zestawia logo, bądź sam logotyp z:

  • ambasadorami marki (rys. 9),
  • innymi markami premium, z którymi współpracuje (rys. 10),
  • eventami, w których bierze udział (rys. 11),
  • eventami, których jest partnerem bądź które sponsoruje (rys. 12),
  • dodatkową, symboliczną i zazwyczaj prospołeczną działalnością (rys. 13),
Rys. 9. Marka Hublot. Źródło: //www.instagram.com
/hublot/
Rys. 10. Hublot wraz z współpracującą marką. Źródło: //www.instagram.com/hublot/
Rys. 11. Hublot na Design Prize. Źródło: //www.instagram.com/hublot/
Rys. 12. Hublot jako sponsor eventu. Źródło: //www.instagram.com/hublot/

 

Rys. 13. Hublot w działaniach prospołecznych. Źródło: //www.instagram.com/hublot/ 

 

Publikowanie treści zachowanych w takiej koncepcji jest bardzo słuszne, ponieważ z jednej strony promują one je...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy