Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo marketing

30 lipca 2019

NR 11 (Lipiec 2019)

Siedem powodów, dla których warto być z marką na TikToku

305

Wszyscy wiemy, że współczesny klient ma coraz większą niechęć do narzucających się i natrętnych reklam. Co więcej, jest otoczony masą komunikatów, z których musi wybrać to, co jest dla niego ważne. W tej sytuacji marki i marketerzy walczą przede wszystkim o atencję (uwagę) odbiorcy, a jeszcze bardziej doceniają jego zaangażowanie w „świat” i przekaz marki. Przejście od tradycyjnych reklam przez storytelling do tworzenia treści (tzw. content marketing) daje markom szansę na bycie zauważonym w morzu komunikatów.

Naturalny kontekst dla marki buduje jej wiarygodność i wywołuje reakcję ze strony odbiorcy. Ostatnie lata to też oczywiście dynamiczny rozwój różnych mediów społecznościowych (tzw. SOME – social media) i pojawienie się influencerów – promotorów marek w tych mediach.

POLECAMY

 Dla wielu z nas, a przede wszystkim dla ludzi młodych, smartfon stał się centrum wszechświata, które zaspokaja wiele różnych potrzeb – komunikacji, informacji, rozrywki i wiele innych. Widzimy, że świat idzie w kierunku upraszczania treści i przekazywania ich często w formie wideo – czyli podawania ich w zapisie „do oglądania”, a nie „do czytania”.

„Na tym tle w ostatnich kilkunastu miesiącach dynamicznie rozwija się aplikacja TikTok. Po połączeniu z Musical.ly TikTok zdominował wiele krajów świata, stając się w nich najczęściej lub jedną z najczęściej pobieranych aplikacji w 2018 r. W Polsce pobrań aplikacji było prawie 6 mln, a nasz rynek mieści się w 15 największych rynków dla TikToka na świecie” .

Czym jest TikTok?

W skrócie – TikTok to aplikacja, w której twórcy mogą umieszczać krótkie (najczęściej kilkunastosekundowe) wideo na dowolny temat. Aplikacja oferuje różnego rodzaju „filtry”, możliwość podłożenia muzyki z bazy utworów lub wykorzystania własnego dźwięku. Co 2–3 dni aplikacja wprowadza jakiś temat przewodni („trend”/„hashtag”), czym zachęca twórców do wymyślania i publikowania TikToków adekwatnych do tego „trendu”. „Trend” może być związany np. z okazją – pierwszy dzień wiosny czy początek wakacji, z jakimś światowym nurtem – dla przykładu z popularnym wakacyjnym teledyskiem, czy z jakimś „wyzwaniem” – zrób coś, zatańcz w określony sposób itp. 

Widzowie (obserwujący) na TikToku angażują się przez obserwowanie wybranych przez siebie twórców („follow”), lubienie („like”), komentowanie („comment”) albo udostępnianie („share”) ich TikToków.

Na czym polega więc fenomen TikToka? Dlaczego warto być tu z Twoją marką?

Poniżej przedstawiamy siedem powodów, dla których warto być na TikToku:

Sposób na dotarcie do pokolenia Z
Pokolenie Z, czyli ludzie urodzeni w XXI wieku, szybko „konsumują” wszelakie treści – są przyzwyczajeni do „feedu” z mediów społecznościowych, a smartfon jest ich centrum życia. To, co ich kręci, to głównie rozrywka, fun, „pranki” („wkręty”). Nie „konsumują”, a często nawet nie znają innych „mediów” niż media społecznościowe. Cechy TikToka są dla nich idealne! A dla marketerów TikTok daje możliwość dotarcia do nastolatków (w wieku 13–18 lat) i „young adults” (w wieku 18–25 lat)

Połączenie najlepszego z innych social mediów
TikTok łączy w jednej aplikacji to, co jest najlepsze z innych mediów społecznościowych – formę wideo z YouTube’a, feed i reakcje odbiorców z Facebooka, filtry i efekty z Instagrama. Ale daje coś więcej – krótka forma wideo wymaga kreatywności i klarowności przekazu, a częste „hashtagi” stymulują do aktywności i sugerują atrakcyjne tematy do TikToków.

Szansa na wczesne wejście marki na platformę
TikTok rozwija się dynamicznie, ale nadal relatywnie niewiele marek prowadzi działania promocyjne na tej platformie. Przez to „tłok” reklamowy (tzw. clutter) jest tu nadal niski. A to daje markom większą szansę na zauważalność prowadzonych działań.

Szansa na nawiązanie współpracy z najlepszymi twórcami
Podobnie jak aplikacja – tak samo szybko rosną dobrzy twórcy. Zdobywają nowe rzesze obserwujących, zwiększają swoje zasięgi, ale teraz są jeszcze elastyczni i chętni do współpracy z markami.

Możliwość działań lokalnych i międzynarodowych
W zależności od charakteru i celów dla marki i właściwego doboru twórców istnieje możliwość działań albo na rynku lokalnym 
(tj. w Polsce) albo zbudowania zasięgu w regionie czy globalnie. Niektórzy polscy twórcy przez określaną uniwersalną formę przekazu wypływają szerzej – na rynki zagraniczne.

Wykorzystanie wysokiego zaangażowania odbiorców
TikTok charakteryzuje się wysokim zaangażowaniem widzów zarówno w filmy publikowane przez twórców, jak i np. w konkursy czy wydarzenia offline organizowane dla fanów.

Wsparcie marki także działaniami offline
Spotkania z twórcami w realu gromadzą dużą liczbę fanów chętnych do spotkań, dają możliwość inteligentnego powiązania ich z określoną marką. A najlepsi TikTokerzy tworzą świat nowych celebrytów dla nastolatków.

Dla wielu z nas, a przede wszystkim dla ludzi młodych, smartfon stał się centrum wszechświata, które zaspokaja wiele różnych potrzeb – komunikacji, informacji, rozrywki i wiele innych. Widzimy, że świat idzie w kierunku upraszczania treści i przekazywania ich często w formie wideo – czyli podawania ich w zapisie „do oglądania”, a nie „do czytania”.

Nie ma róży bez kolców, czyli ograniczenia TikToka…

Szczerze – czy TikTok to same plusy i szanse dla marki. No, jednak nie – bądźmy obiektywni… Jakie są zatem jego ograniczenia?

Twórcy oraz agencje promujące marki na TikToku cierpią jeszcze z braku wyrafinowanej analityki. A o to pyta przecież każdy marketer! TikTok na pewno gromadzi dane o użytkownikach, żeby na ich podstawie odpowiednio rozwijać aplikację oraz kiedyś je wykorzystać w celu jej komercjalizacji. Tymczasem jest nadal mało analityki – oprócz widocznych danych, takich jak liczba obserwujących, liczba polubień, komentarzy, udostępnień danego TikToka –
twórcy mogą dodatkowo tylko zobaczyć jego liczbę wyświetleń (odsłon). Ostatnio umożliwiono również dostęp do podstawowych statystyk: liczby odbiorców w Polsce w porównaniu z zagranicą oraz płci (dziewczynki/chłopcy). W momencie pisania artykułu nie było dostępu do wieku odbiorców czy innych danych. Na szczęście istnieje możliwość „posiłkowania się” danymi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy