Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

5 listopada 2019

NR 12 (Październik 2019)

Social media są stworzone do employer brandingu. Największy sukces osiągają pracodawcy, którzy korzystają z mocy swoich pracowników

256

Opinie o pracodawcach istnieją w social mediach, odkąd one istnieją. Nie jest to jeszcze employer branding, ale jest nim to, jak pracodawca na nie odpowiada. Na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy LinkedIn, fi rmy są wywoływane do odpowiedzi przez kandydatów i pracowników. Pracodawcy nie mają wyboru, muszą być w social mediach, bo tam są ich kandydaci i pracownicy. Ale nie wystarczy być, trzeba też wzbudzać zaangażowanie.

Według Glassdoor 79% osób korzysta z mediów społecznościowych, poszukując ofert pracy (źródło: Glassdoor, „50 HR and recruiting stats that make you think”). Wyszukiwarka Google najwyżej pozycjonuje treści o pracodawcach pochodzące z social mediów. Dlatego im szybciej firmy zaczną świadomie komunikować się w mediach społecznościowych, tym lepsze mogą zająć pozycje jako pracodawcy, umacniając markę i wspierając działania rekrutacyjne.

POLECAMY

Największe wyzwanie to dotrzeć do tych, którzy pracy nie szukają 

Aż 70% z nas nie poszukuje w tej chwili aktywnie pracy (kandydaci tzw. pasywni) i nie skanuje ogłoszeń rekrutacyjnych. W tym samym czasie 91% firm spodziewa się problemów z rekrutacją (źródło: Raport płacowy HAYS 2019). W związku z tym największe wyzwanie to dotarcie do kandydatów, którzy pracy jeszcze nie szukają i zachęcenie ich do zmiany. Rywalizacja między firmami dotyczy dziś nie tylko rekrutacji, ale przede wszystkim utrzymania pracowników. 

Statystyki sprzyjają employer brandingowi w social mediach. Pracodawcy korzystający z social mediów dostrzegają 49-proc. wzrost jakości otrzymywanych aplikacji w stosunku do tych pozyskiwanych z tradycyjnych źródeł. (Fortune 500 Employment Brand Report, Wilson HCG, 2019).

Największą moc przyciągania do pracodawcy mają pracownicy 

W social mediach bywamy częściej niż na portalach typu pracuj.pl. Każdy z nas jest w nich mikroinfluencerem, ma wpływ na swoją społeczność i sieć kontaktów. 

Angażowanie pracowników w role ambasadorów/adwokatów marki pracodawcy, otwiera możliwość dotarcia do nowych kandydatów – również tych pasywnych, do których nasi pracownicy docierają swoim „zasięgiem organicznym”. I co najważniejsze, to publikacje, opinie i rekomendacje naszych pracowników cieszą się większą wiarygodnością niż publikacje firmowe. Bardziej bowiem ufamy ludziom niż markom. 

W mediach społecznościowych możemy angażować pracowników i jednocześnie przyciągać uwagę nowych kandydatów. 

Ludzi też oceniamy. Dlatego warto pamiętać, że kandydaci przeglądają w social mediach nie tylko profile pracodawców, ale przede wszystkim potencjalnych współpracowników i przyszłych przełożonych. One również wpływają na nasze decyzje o aplikowaniu do firmy. 

Oceniając markę pracodawcy, oceniamy też pracowników, czy chcielibyśmy z nimi (lub nie) pracować. 

Wizerunek pracodawcy na LinkedIn

Dlaczego LinkedIn? Bo to najpopularniejsze biznesowe social media. Przez ostatni rok liczba jego użytkowników wzrosła powyżej 16%, co oznacza 31 775 nowych kont miesięcznie, 7333 tygodniowo, 1045 dziennie i 44 na godzinę. Te statystki powodują, że znajdujemy się na czwartym miejscu pod względem wzrostu użytkowników w Europie (źródło: Sharebee).

Cztery filary employer brandingu na LinkedIn

Wizytówką firmy jest LinkedIn Page (1), czyli strona firmowa pracodawcy. Nie wystarczy jednak publikować, trzeba angażować. Aby budować zasięgi i zainteresowanie, warto zachęcać swoich pracowników do udziału w komunikacji przez Employee Advocacy (2).
Angażując pracowników, możemy uzyskiwać Employee Generated Content (3). Do kompletu potrzebujemy jeszcze mocnych profili menedżerskich, czyli Personal Branding Liderów (4). Uzupełnieniem są narzędzia LinkedIn Talent Solutions, wspierające pracę rekruterów, jak Job Slots, Recruiter i inne (więcej na https://business.linkedin.com/talent-solutions). 

(1) LINKEDIN PAGE

W sierpniu 2019 roku było 54 527 zarejestrowanych Company Pages na polskim LinkedIn, najwięcej w branży marketing i reklama, IT + usługi oraz internet (źródło: Sharebee).

Prowadząc stronę firmy, pamiętaj o wszystkich zasadach publikowania na LinkedIn, skorzystaj również z możliwości wprowadzenia własnego hasztaga. Prowadź spójny, konsekwentny i angażujący Linkedinowy fanpage pracodawcy. 

  • Chcesz stworzyć LinkedIn Page, pobierz przewodnik dostępny na stronie: http://bit.ly/PrzewodnikLinkedIn.
  • Masz już profil na LinkedIn? Nie zapomnij skierować na niego ruchu, dodaj przycisk na stronie korporacyjnej, zachęcaj kandydatów i pracowników do obserwowania i angażowania się w treści.

Jakie treści sprawdzą się na profilu firmy, tzw. LinkedIn Page w ramach działań wzmacniających markę pracodawcy/employer branding? 

  • Informacje o nowych rekrutacjach oraz o tych zakończonych (pamiętaj, aby nie był to zwykły post, ale historia – coś, co zachęci do kliknięcia i zapoznania się z tematem, sam link do ogłoszenia na pracuj.pl już nie wystarczy).
  • Powitanie nowych pracowników, przedstawienie obecnych. 
  • Pokazanie biura, pracy, ludzi, czyli tak zwaną codzienność pracodawcy – jak wygląda życie w firmie.
  • Tematy społeczne, CSR-owe, inicjatywy pracowników. 
  • Wyrazy uznania i docenienia pracowników (ich nagrody, dyplomy, zdobyte wyróżnienia, sukcesy). 
  • Historie rozwoju wybranych osób, np. relokacje menedżerów, historie stażystów. 
  • Prezentacja historii firmy opowiedziana przez pracowników – są one inspirujące i pożądane przez kandydatów.
  • Ogólne informacje o firmie, jej wartościach, misji, produktach, klientach, powodach do dumy.

PRZYKŁADY

AMAZON

Na profilu Amazon znajdziesz informacje np. o działalności z obszaru CSR w formie podziękowań dla pracowników za ich zaangażowanie. Są również wpisy prezentujące pracowników, ich historie oraz osiągnięcia i zmiany w organizacji.

Rys. 1. LinkedIn Page Amazon

SALESFORCE

Chwali się sukcesami pracowników, również tymi niezwiązanymi bezpośrednio z działalnością firmy, ale np. ze zdobyciem Kilimandżaro, a tagując pracowników w poście, wpis trafia również do ich sieci kontaktów. Buduje w ten sposób zaangażowanie i wywołuje reakcje zarówno współpracowników, jak i osób spoza organizacji. 

Rys. 2. LinkedIn Page Salesforce

(2) EMPLOYEE ADVOCACY

Pracownicy mają większe zasięgi niż profile firmowe. LinkedIn podaje, że treści udostępniane przez pracowników są ośmiokrotnie bardziej angażujące i 16 razy częściej czytane niż posty stron firmowych.

Zbuduj program angażujący pracowników tzw. employee advocacy (Od czego zacząć? Przeczytasz na moim blogu http://bit.ly/6krokowEA).

Prowokuj liderów organizacji do aktywnej obecności, komentowania, udostępniania materiałów (przykład idzie z góry). Zachęć do korzystania z aplikacji mobilnej, dzięki której łatwiej można publikować. Informuj pracowników o nowych publikacjach, dostarczaj ciekawych, ważnych dla pracowników treści. Zorganizuj szkolenie, pokaż, j...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy