Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowości branżowe

13 grudnia 2019

NR 13 (Grudzień 2019)

Social Media Week w Londynie – najgorętsze tematy i trendy na 2020 r.

180

Na przełomie października i listopada miałam okazję uczestniczyć w Social Media Week w Londynie. Londyńska konferencja, obok tych w Nowym Jorku i Los Angeles (z których relację być może też będziemy mieli okazję dla Was przygotować), to największe wydarzenie w świecie social mediów. Jesteście ciekawi naszych wrażeń? Zastanawiacie się, czy coś Was ominęło? Czy warto wziąć udział w takiej konferencji? Przygotowałam dla Was krótką relację z podsumowaniem najciekawszych tematów.

Lepiej polubcie się z TikTokiem

Być może nie będziecie tym zachwyceni, jednak TikTok może być najgorętszą platformą w 2020 r. 
Wykorzystanie TikToka jako kanału dotarcia do odbiorców przez marki jest stosunkowo niewielkie nawet na Zachodzie, a tym bardziej rzadko spotykane w Polsce. Jednak w TikToku tkwi wciąż ogromny potencjał, również pod kątem biznesowym. 

POLECAMY

Instagram jest coraz częściej traktowany jako portfolio, natomiast TikTok przejmuje jego rolę sprzed kilku lat. 

Obecnie rysuje się następujący podział: 

  • Odpowiadanie na najnowsze trendy? Tworzenie lekkiego contentu? Docieranie do zupełnie nowych grup odbiorców? TikTok.
  • Bardziej merytoryczne budowanie społeczności? Dzielenie się wiedzą i inspiracjami? Instagram.

Dlaczego warto uwzględnić TikToka w swojej strategii na 2020 r.? 

TikTok jest wciąż platformą świeżą, pozwalającą na niestandardowe rozwiązania. 

Nawet jeśli w Waszej branży trudno było stworzyć content na Instagrama, Pinteresta czy YouTube’a, czyli platformy stricte wizualne, nie powinniście mieć tego problemu z TikTokiem. Ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia. 

Przede wszystkim warto pamiętać – i jest to dobra informacja – że wideo, które publikujecie na TikToku, nie musi być idealne i dopracowane w 100%. Ważne jest, by było kreatywne i lekkie w odbiorze. Niewątpliwie zaletą korzystania z TikToka jest również to, że nie musicie posiadać wielkich umiejętności w zakresie tworzenia wideo; aplikacja jest na tyle prosta w obsłudze, że niskim kosztem pozwala stworzyć coś fajnego. Wystarczy dobry pomysł. 

To wszystko może zagwarantować Wam dużo lepsze dotarcie do grupy docelowej i nowych odbiorców, a w rezultacie doprowadzić do wzrostu świadomości Waszej marki. Społeczność na TikToku jest bowiem zdecydowanie bardziej zaangażowana i proaktywna niż na jakimkolwiek innym kanale. Korzystając z aplikacji, da się wyczuć dużą swobodę, co znacznie zmniejsza barierę wejścia: opublikowanie swojego wideo oraz wejście w interakcję z innymi użytkownikami. 

Oto kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Wam zacząć przygodę z TikTokiem. 
 

Wskazówka

  • Publikuj maksymalnie dużo treści: TikTok to wciąż mnóstwo przestrzeni do wykorzystania, a częste publikowanie treści to nie tylko szansa na dotarcie do większej liczby osób, ale także na oswojenie się z aplikacją. 
  • Stosuj hashtagi: podobnie jak na Instagramie, to one powodują, że wideo będzie łatwe do odnalezienia, warto jednak ograniczać się do stosowania trzech przy jednym wideo. 
  • Zwróć jednak uwagę, by swoją przygodę z hashtagami zacząć od stosowania popularnych hashtagów (trending hashtags). 
  • Wyzwania na TikToku (TikTok challenges) to kolejny trend, który możecie wykorzystać; ich interpretacja jest bardziej ekscytująca i autentyczna niż inne treści na platformie. 
  • Im szybciej opublikujecie swoją interpretację danego trendu (np. weźmiecie udział w najnowszym wyzwaniu), tym większa jest szansa na sukces. Jeszcze więcej możecie zyskać, gdy dodacie wideo z jednym z oficjalnych hashtagów TikToka. 


A skoro o prowadzeniu działań już mowa, nie można zapomnieć również o ich analizie. Mierzenie sukcesu na TikToku dla większości marketerów stanowi spore wyzwanie i w efekcie jest aspektem często pomijanym. Skoro sam TikTok jest dla nas platformą nieodkrytą, tym bardziej możemy się czuć zagubieni w jego analizie. Nie bez powodu sesje o TikToku cieszyły się tak wielkim zainteresowaniem na londyńskiej konferencji.

Na jakie wskaźniki warto więc zwracać uwagę, gdy już rozpoczniecie swoją przygodę z tą platformą? Co może być miarą sukcesu? 

Mamy do dyspozycji wskaźniki dobrze znane, jak np.: 

  • wyświetlenia treści,
  • komentarze, polubienia, udostępnienia, reakcje,
  • średni czas wyświetlenia wideo, 
  • liczba wyświetleń profilu.

Dostęp do powyższych danych otrzymacie po przełączeniu do TikTok Pro (odpowiednik Instagram Business) w zakładce TikTok Analytics (odpowiednik Instagram Insights).

Możemy również monitorować i raportować ciekawsze dane, niedostępne bezpośrednio w panelu analitycznym, jak np.:

  • liczba duetów, które zrealizowaliśmy,
  • odtworzenie muzyki w wideo,
  • zaakceptowanie hashtaga oraz liczba jego wyświetleń (mierzenie tych wskaźników może mieć szczególne znaczenie w perspektywie biznesowej),
  • globalny odbiór naszych treści. 

Głównym celem każdego wideo, które publikujecie na platformie, powinno być jednak jego wyświetlenie się maksymalnie dużej liczbie użytkowników w For You Page (odpowiednik Explore Page na Instagramie). Proporcje pokazane na rysunku 1 są stanem, do którego powinniście dążyć ;) 
 

Rys. 1. Współczynnik wyświetleń na TikToku


Korzystanie z TikToka, zarówno z poziomu twórcy, jak i odbiorcy treści, można określić trzema słowami: łatwo, szybko i przyjemnie.
Wyzwaniem zarówno dla TikToka, jak i dla twórców z niego korzystających będzie w najbliższym roku z pewnością docieranie do grup niszowych i promowanie niszowych tematów. 

Koniec influencerów?

Na konferencji bardzo dużo uwagi poświęcono influencerom oraz ich być albo nie być. Faktem jest, że odbiorcy coraz mniej im ufają i uznają ich za coraz mniej wiarygodnych. 

Badania (rys. 2) nie napawają optymizmem i powinny nam uświadomić, jak istotny jest obecnie odpowiedni wybór osób do współpracy z naszą marką. 
 

Rys. 2.   Badania YouGov

 

Warto zwrócić uwagę:

  • Czy influencer faktycznie reprezentuje wartości, którymi kieruje się nasza marka? 
  • Jakie ma zaangażowanie pod postami sponsorowanymi i niesponsorowanymi? Czy bardzo się ono różni? 
  • Jakie ma zaangażowanie pod treściami o tematyce podobnej do oferowanej przez naszą markę? 
  • Jaka jest reputacja danego influencera? Z jakimi markami współpracował w przeszłości (nawet odległej)? 

Czy era influencerów się kończy? Z pewnością nie, jednak efektywność kampanii z ich udziałem może znacznie maleć. Bardziej efektywne...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy