Na przełomie października i listopada miałam okazję uczestniczyć w Social Media Week w Londynie. Londyńska konferencja, obok tych w Nowym Jorku i Los Angeles (z których relację być może też będziemy mieli okazję dla Was przygotować), to największe wydarzenie w świecie social mediów. Jesteście ciekawi naszych wrażeń? Zastanawiacie się, czy coś Was ominęło? Czy warto wziąć udział w takiej konferencji? Przygotowałam dla Was krótką relację z podsumowaniem najciekawszych tematów.
Lepiej polubcie się z TikTokiem
Być może nie będziecie tym zachwyceni, jednak TikTok może być najgorętszą platformą w 2020 r.
Wykorzystanie TikToka jako kanału dotarcia do odbiorców przez marki jest stosunkowo niewielkie nawet na Zachodzie, a tym bardziej rzadko spotykane w Polsce. Jednak w TikToku tkwi wciąż ogromny potencjał, również pod kątem biznesowym.
POLECAMY
Instagram jest coraz częściej traktowany jako portfolio, natomiast TikTok przejmuje jego rolę sprzed kilku lat.
Obecnie rysuje się następujący podział:
- Odpowiadanie na najnowsze trendy? Tworzenie lekkiego contentu? Docieranie do zupełnie nowych grup odbiorców? TikTok.
- Bardziej merytoryczne budowanie społeczności? Dzielenie się wiedzą i inspiracjami? Instagram.
Dlaczego warto uwzględnić TikToka w swojej strategii na 2020 r.?
TikTok jest wciąż platformą świeżą, pozwalającą na niestandardowe rozwiązania.
Nawet jeśli w Waszej branży trudno było stworzyć content na Instagrama, Pinteresta czy YouTube’a, czyli platformy stricte wizualne, nie powinniście mieć tego problemu z TikTokiem. Ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia.
Przede wszystkim warto pamiętać – i jest to dobra informacja – że wideo, które publikujecie na TikToku, nie musi być idealne i dopracowane w 100%. Ważne jest, by było kreatywne i lekkie w odbiorze. Niewątpliwie zaletą korzystania z TikToka jest również to, że nie musicie posiadać wielkich umiejętności w zakresie tworzenia wideo; aplikacja jest na tyle prosta w obsłudze, że niskim kosztem pozwala stworzyć coś fajnego. Wystarczy dobry pomysł.
To wszystko może zagwarantować Wam dużo lepsze dotarcie do grupy docelowej i nowych odbiorców, a w rezultacie doprowadzić do wzrostu świadomości Waszej marki. Społeczność na TikToku jest bowiem zdecydowanie bardziej zaangażowana i proaktywna niż na jakimkolwiek innym kanale. Korzystając z aplikacji, da się wyczuć dużą swobodę, co znacznie zmniejsza barierę wejścia: opublikowanie swojego wideo oraz wejście w interakcję z innymi użytkownikami.
Oto kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Wam zacząć przygodę z TikTokiem.
Wskazówka
- Publikuj maksymalnie dużo treści: TikTok to wciąż mnóstwo przestrzeni do wykorzystania, a częste publikowanie treści to nie tylko szansa na dotarcie do większej liczby osób, ale także na oswojenie się z aplikacją.
- Stosuj hashtagi: podobnie jak na Instagramie, to one powodują, że wideo będzie łatwe do odnalezienia, warto jednak ograniczać się do stosowania trzech przy jednym wideo.
- Zwróć jednak uwagę, by swoją przygodę z hashtagami zacząć od stosowania popularnych hashtagów (trending hashtags).
- Wyzwania na TikToku (TikTok challenges) to kolejny trend, który możecie wykorzystać; ich interpretacja jest bardziej ekscytująca i autentyczna niż inne treści na platformie.
- Im szybciej opublikujecie swoją interpretację danego trendu (np. weźmiecie udział w najnowszym wyzwaniu), tym większa jest szansa na sukces. Jeszcze więcej możecie zyskać, gdy dodacie wideo z jednym z oficjalnych hashtagów TikToka.
A skoro o prowadzeniu działań już mowa, nie można zapomnieć również o ich analizie. Mierzenie sukcesu na TikToku dla większości marketerów stanowi spore wyzwanie i w efekcie jest aspektem często pomijanym. Skoro sam TikTok jest dla nas platformą nieodkrytą, tym bardziej możemy się czuć zagubieni w jego analizie. Nie bez powodu sesje o TikToku cieszyły się tak wielkim zainteresowaniem na londyńskiej konferencji.
Na jakie wskaźniki warto więc zwracać uwagę, gdy już rozpoczniecie swoją przygodę z tą platformą? Co może być miarą sukcesu?
Mamy do dyspozycji wskaźniki dobrze znane, jak np.:
- wyświetlenia treści,
- komentarze, polubienia, udostępnienia, reakcje,
- średni czas wyświetlenia wideo,
- liczba wyświetleń profilu.
Dostęp do powyższych danych otrzymacie po przełączeniu do TikTok Pro (odpowiednik Instagram Business) w zakładce TikTok Analytics (odpowiednik Instagram Insights).
Możemy również monitorować i raportować ciekawsze dane, niedostępne bezpośrednio w panelu analitycznym, jak np.:
- liczba duetów, które zrealizowaliśmy,
- odtworzenie muzyki w wideo,
- zaakceptowanie hashtaga oraz liczba jego wyświetleń (mierzenie tych wskaźników może mieć szczególne znaczenie w perspektywie biznesowej),
- globalny odbiór naszych treści.
Głównym celem każdego wideo, które publikujecie na platformie, powinno być jednak jego wyświetlenie się maksymalnie dużej liczbie użytkowników w For You Page (odpowiednik Explore Page na Instagramie). Proporcje pokazane na rysunku 1 są stanem, do którego powinniście dążyć ;)

Korzystanie z TikToka, zarówno z poziomu twórcy, jak i odbiorcy treści, można określić trzema słowami: łatwo, szybko i przyjemnie.
Wyzwaniem zarówno dla TikToka, jak i dla twórców z niego korzystających będzie w najbliższym roku z pewnością docieranie do grup niszowych i promowanie niszowych tematów.
Koniec influencerów?
Na konferencji bardzo dużo uwagi poświęcono influencerom oraz ich być albo nie być. Faktem jest, że odbiorcy coraz mniej im ufają i uznają ich za coraz mniej wiarygodnych.
Badania (rys. 2) nie napawają optymizmem i powinny nam uświadomić, jak istotny jest obecnie odpowiedni wybór osób do współpracy z naszą marką.

Warto zwrócić uwagę:
- Czy influencer faktycznie reprezentuje wartości, którymi kieruje się nasza marka?
- Jakie ma zaangażowanie pod postami sponsorowanymi i niesponsorowanymi? Czy bardzo się ono różni?
- Jakie ma zaangażowanie pod treściami o tematyce podobnej do oferowanej przez naszą markę?
- Jaka jest reputacja danego influencera? Z jakimi markami współpracował w przeszłości (nawet odległej)?
Czy era influencerów się kończy? Z pewnością nie, jednak efektywność kampanii z ich udziałem może znacznie maleć. Bardziej efektywne...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!