Dołącz do czytelników
Brak wyników

Na czasie

28 stycznia 2020

Trendy digitalowe na rok 2020!

140

Aktualna dynamika rozwoju social media zmusza specjalistów zajmujących się tą dziedziną do natychmiastowej adaptacji względem ciągłych zmian. Na przestrzeni jednego miesiąca można zauważyć różnice w zachowaniach użytkowników, na podstawie których marketerzy starają się coraz lepiej dopasowywać narzędzia i komunikaty mające na celu zwiększenie ich skuteczności. Z roku na rok zmiany te stają się coraz bardziej diametralne. Aby nie zostać w tyle i potrafić nadal odpowiadać na potrzeby użytkowników, należy analizować obecną sytuację, pamiętając, z czego ona wynika, a także prognozować najbardziej prawdopodobne trendy! Co przyniesie rok 2020?

Mobile first

Według danych Statcounter mobile odpowiada za niemal 60% całego ruchu online w Polsce. W 2020 roku marki będą musiały o wiele mocniej kierować się tym trendem, dopasowując komunikat słowny i graficzny do czytania go na mniejszym ekranie. Tworząc treści, należy pamiętać, że użytkownicy zobaczą je prawdopodobnie na trzymanym pionowo smartfonie. Idealnie w tym przypadku sprawdzi się format w proporcji 4:5 (na Facebooku) lub treści publikowane w stories na Instagramie, które zajmą cały ekran użytkownika.

W 2020 roku kluczowe będzie projektowanie ścieżki zakupowej zgodnie z myślą one-stop shopping, czyli w taki sposób, aby użytkownicy korzystający ze smartfonów mogli dokonywać zakupów w jak najmniej wymagający sposób. Jeśli którykolwiek z kroków ścieżki zakupowej będzie nieintuicyjny na urządzeniu przenośnym – najprawdopodobniej użytkownik przerwie zakupy. Ten sposób myślenia o sprzedaży to przyszłość zakupów online. Na pomoc marketerom w tej kwestii wychodzą również platformy, takie jak Facebook ze swoim narzędziem FacebookPay, który umożliwia robienie zakupów w MarketPlace w obrębie jednej witryny. Realizując zakup, użytkownik nie będzie przenoszony na kolejne strony, co skróci ilość koniecznych do finalizacji transakcji kroków i zwiększy konwersje.

Krótkie formy wideo i angażowanie użytkowników

Wideo bez wątpienia stało się najciekawszą częścią rynku online. Pierwszym rokiem, który został nazwany „erą wideo” był rok 2017. W kolejnych latach przywołana tendencja nie maleje, na co bezpośrednio wskazuje najwyższa dynamika wzrostu wydatków reklamowych na ten właśnie rodzaj contentu. Jak inaczej przykuć uwagę naszych odbiorców na  dłużej niż obejrzenie zdjęcia czy przeczytanie postu, jeśli nie przez wideo? Jest ono o wiele bardziej interesujące od statycznej kreacji. Dzisiejsi odbiorcy szybko się nudzą i oczekują bardziej angażujących przekazów.

W komunikacji wideo nie chodzi jednak tylko o angażowanie – to też sposób konsumpcji treści przez coraz młodsze pokolenia korzystające z internetu. Aktualnie moc nabywczą zdobywa pokolenie Z (osoby  urodzone po 1995 roku), dla którego w komunikacji liczy się głównie autentyczność. Od najmłodszych  lat byli przyzwyczajani do „zaglądania za kulisy”, a dokładniej do bliskich relacji z celebrytami dzięki platformom społecznościowym. Chcą czuć tę bliskość także od marek i jest to dla nich w zupełności naturalne.

Idealnym rozwiązaniem jest wykorzystywanie formatu stories, czyli wideo widocznego 24 godziny od jego publikacji. Ich przygotowanie nie wymaga organizacji profesjonalnej grupy filmowej, a margines błędu w wyidealizowanym przekazie jest naprawdę wysoki. Użytkownicy szczególnie doceniają ten format, ponieważ przedstawia komunikat marki w autentycznym świetle. Największą siłą stories są nowości i ciągle pojawiające się narzędzia do ich tworzenia lub modyfikowania, dzięki którym można realizować jeszcze ciekawsze i bardziej angażujące przekazy.

Analizując ciągle wzrastający trend wideo, z pewnością trafimy na TikToka – najszybciej rozwijającą się aplikację w Polsce i na świecie. Według statystyk liczba użytkowników serwisu przekroczyła 500 milionów, a TikTok do lutego 2019 roku osiągnął ponad miliard pobrań na całym świecie. Popularność tej aplikacji jest świetnym przykładem tego, jak młodsze pokolenia konsumują treści w internecie (użytkownicy mają w większości 13–19 lat). Przekaz powinien być krótki, ciekawy, lekkostrawny i w  formie zabawy. Pomimo ostatnio udostępnionych narzędzi i formatów reklamowych dostępnych w aplikacji platforma ta pozostaje jednak miejscem, gdzie mogą wykazać się marki, których grupa docelowa mieści się w przedziale wiekowym użytkowników. Niemniej jednak, obserwując trend wideo, należy zainteresować się również tą aplikacją.

Wartość i autentyczność

Odbiorcy są już zmęczeni idealnymi zdjęciami produktów i wyidealizowanymi aranżacjami influencerek, które na przestrzeni lat stały się codziennością. W 2019 roku byliśmy świadkami spadku zaufania do influencer marketingu zarówno po stronie konsumentów, jak i specjalistów. Użytkownicy coraz mniej wierzą w starannie przygotowany content z produktem w roli głównej, na co wskazuje coraz mniejsze zaangażowanie przy postach sponsorowanych pomimo dużej liczby obserwujących u twórców. Użytkownicy szukają komunikacji, która będzie dla nich bardziej rzeczywista i mniej komercyjna, a nie ułożona według scenariusza.

Przy tworzeniu strategii w 2020 roku należy pamiętać, że użytkownicy coraz częściej chcą widzieć proces powstawania, realny sposób używania produktu lub uczestniczyć w jego tworzeniu (personalizacja). Nie możemy zapomnieć również o realnej wartości dla odbiorcy – czas, w którym sprzedażowe komunikaty wystarczyły do generowania sprzedaży, już minął. Dzisiaj musimy pamiętać o tym, że odbiorca ma bardzo mało czasu na przyjrzenie się naszym treściom i oczekuje czegoś więcej. Dlatego projektując przekaz, należy podkreślić wyróżniki oraz dodatkową wartość dla odbiorców (np. edukacyjną czy rozrywkową). W czasach, kiedy wiele konkurencyjnych marek korzysta z social mediów, tylko w ten sposób można wzbudzić zainteresowanie i zaangażowanie internautów.

Obsługa klienta i wspierająca ją technologia

Klienci coraz częściej wykorzystują Facebooka oraz Instagrama do kontaktu z firmami, oczekując natychmiastowej reakcji. Konsumenci wychodzą z założenia, że otrzymają taką samą jakość obsługi klienta, co w innych kanałach kontaktu, które dzieją się tu i teraz.. W 2020 roku marki poszerzą swoje kompetencje w tym obszarze oraz będą wykorzystywać chatboty – zautomatyzowany sposób obsługi klienta na Facebooku. Rośnie popyt na szybkie i profesjonalne odpowiedzi w kanałach social media i to przez całą dobę,  dlatego też w niedługim czasie chatboty najprawdopodobniej zautomatyzują całą komunikację online i będzie ona połączona z biurami obsługi klienta.

Technologia i tworzenie contentu przez użytkowników

Nowe technologie rozwijają się w zawrotnym tempie. W 2020 roku będziemy świadkami jeszcze bardziej spersonalizowanych reklam. Wbrew pozorom coraz chętniej dzielimy się swoimi danymi w social mediach, a dzięki nim reklamy będą mogły jeszcze bardziej dopasowywać komunikaty w oparciu o nasze profile behawioralne, preferencje, zainteresowania oraz dane demograficzne. Rok 2020 to również pole do popisu dla sztucznej inteligencji i wirtualnej rzeczywistości VR oraz rozszerzonej rzeczywistości AR. Co to oznacza? Już niedługo będziemy mogli przymierzać ubrania w trybie online za pomocą aparatu. Pierwszą platformą, która skorzystała z rzeczywistości  AR, jest Snapchat. Użytkownicy mogli sprawdzić, jak wygląda na nich przedmiot, który chcą kupić. Technologia ta nie pozostaje też dłużna angażowaniu odbiorców. Za jej pomocą możemy zaprosić naszych konsumentów do wspólnego tworzenia contentu. Doskonałym przykładem wykorzystania tej funkcjonalności jest świąteczna kampania marki Coca-Cola, która posługując się formatem in feed AR ads na Facebooku, udostępniła użytkownikom zabawę, w której po kliknięciu Kliknij, aby zobaczyć, pojawiał się w naszym aparacie miś polarny, z którym mogliśmy zrobić zdjęcie lub nagrać wideo.

Podsumowując, rok 2020 będzie rokiem bardzo intensywnym i trudnym dla specjalistów. Czekają nas czasy, kiedy o każdego klienta trzeba będzie jeszcze bardziej zawalczyć. Każdy komunikat będziemy musieli budować z myślą o wartości dla odbiorcy, a także w odpowiedzi na ciągłe zmiany. Co więcej, nawet najbardziej popularne marki w social media będą musiały nauczyć się konfrontować swoją strategię  z nowymi technologiami.

Przypisy