Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

17 grudnia 2021

NR 23 (Grudzień 2021)

Świąteczna gorączka – jak przebić się przez clutter

0 44

Święta Bożego Narodzenia to nie tylko czas wzmożonych zakupów, ale również ogromnej konkurencji. Każda marka chce maksymalnie wykorzystać ten wyjątkowy czas w roku, kiedy klienci szukają wymarzonych prezentów dla swoich bliskich i pozwalają sobie wydać więcej niż zazwyczaj. Jeżeli chcesz wyeksploatować wszelkie możliwości świątecznej gorączki zakupów i cieszyć się zadowalającymi wynikami sprzedaży – musisz wyróżnić się wśród swojej konkurencji.

Święta Bożego Narodzenia to nie tylko czas wzmożonych zakupów, ale również ogromnej konkurencji. Każda marka chce maksymalnie wykorzystać ten wyjątkowy czas w roku, kiedy klienci szukają wymarzonych prezentów dla swoich bliskich i pozwalają sobie wydać więcej niż zazwyczaj. Jeżeli chcesz wyeksploatować wszelkie możliwości świątecznej gorączki zakupów i cieszyć się zadowalającymi wynikami sprzedaży – musisz wyróżnić się wśród swojej konkurencji. 
Świąteczny szał zakupowy kojarzy nam się głównie z tłumami w galeriach handlowych. Jednak według badań Polacy coraz częściej decydują się na zakupy online, a rynek e–commerce dynamicznie wzrasta. Oprócz liczby transakcji rośnie również wartość koszyka zakupowego w porównaniu z poprzednim okresem. Dlatego, tworząc kampanię świąteczną, nie możesz zapomnieć o działaniach online, które pozwolą Ci dotrzeć do klientów, którzy odpuszczają sobie przepychanie się między sklepowymi półkami, a zakupy robią z wygodnej kanapy.

POLECAMY

Pozwól się poznać

Pokaż swój produkt tam, gdzie klienci spędzają swój czas. A gdzie go spędzają? Według raportu Digital 2020 głównie w internecie. Dlatego skutecznym sposobem będzie wykorzystanie influencer marketingu. Sama platforma YouTube dociera w okresie świątecznym do prawie 26 mln użytkowników. 
 

 

Wskazówka

W samym 2020 r. Polacy obejrzeli na niej aż 54 mln godzin treści związanych z Bożym Narodzeniem, co jest wzrostem o 78% względem roku 2019. Jest to ogromny potencjał, który możesz wykorzystać do promocji marki, a to tylko jedna spośród wielu platform społecznościowych. 

 

Kluczem do sukcesu jest odpowiednie dobranie twórcy, który pozwoli na dotarcie do interesującej grupy docelowej. Przykład? Marka X–KOM, aby dotrzeć do klientów zainteresowanych nowymi technologiami i sprzętami elektronicznymi, podjęła współpracę z twórcą, dla którego elektronika i nowinki technologiczne to codzienność. Ziemniak stworzył serię filmów, które przedstawiały ciekawe propozycje prezentów świątecznych, które znaleźć można na stronie X–KOM’u. Materiały z kalendarzem AdwenTECHowym publikowane były prawie codziennie, dzięki czemu konsumenci spędzili cały miesiąc poznając bliżej markę.  Wynikiem ich wspólnych działań było łącznie: 4 mln wyświetleń, 317 tys. polubień i 40 tys. komentarzy, co udowadnia, że firma idealnie wpisała się w świąteczny format wideo-kalendarza adwentowego.

Określ cel i planuj

Pierwszą rzeczą, którą musisz ustalić jest cel. Co chcesz osiągnąć tworząc świąteczną kampanię? Wzrost sprzedaży? Ocieplenie wizerunku? Dotarcie do nowego grona odbiorców? Każdy z tych celów wymaga innych działań i wykorzystania innych platform do promocji. Dlatego ważne jest, aby najpierw określić cel, a potem dobierać do niego idealne miejsce, które pozwoli go osiągnąć. Twórcy internetowi rzadko zamykają się tylko w jednej przestrzeni. Starają się, aby ich content można było znaleźć w różnych miejscach w sieci. Dzięki temu docierają do maksymalnej liczby interesujących ich odbiorców. Ty również nie zamykaj swoich działań reklamowych tylko na jednej platformie. Wykorzystaj przestrzeń, jaką oferują Ci media społecznościowe i razem z twórcą stwórzcie content, który będzie można wykorzystać na kilku różnych platformach.
 

Rys. 2. Przykładowe formaty świąteczne na YouTubie. Źródło: opracowanie własne autorki

 

Mikołaj nigdy się nie spóźnia – działaj z wyprzedzeniem

Według badania przeprowadzonego przez YouTube widzowie zaczynają interesować się tematyką świąt już w sierpniu, dlatego już wtedy warto zintensyfikować swoje działania reklamowe. Nie wszyscy robią zakupy świąteczne na ostatnią chwilę, a duża część odbiorców rezygnuje z oglądania treści przed samym Bożym Narodzeniem na rzecz świątecznych obowiązków. Sprzątanie, gotowanie, pakowanie prezentów czy ubieranie choinki – przyznacie, że ciężko byłoby wygospodarować jeszcze czas na oglądanie filmów na YT czy scrollowanie Instagrama. Dlatego tak samo, jak nie warto zostawiać kupowania prezentów na ostatnią chwilę, tak też nie warto odkładać działań reklamowych na grudzień. 
 

Rys. 3. Współpraca Allegro z Red Lipstick Monster. Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=AMDBuxNx7_Y

 

Rys. 4. Przykład współpracy w formacie vlogmasowym. Źródło: Julia Zalewska,
https://www.youtube.com/watch?v=JXYv6gnZ_58


Pokaż, że Twój produkt to świąteczny must have

Jeżeli chcesz, żeby Twój produkt stał się inspiracją prezentową, promuj go w dedykowanych świątecznych formatach, takich jak: 

  • vlogmasy (vlog + Christmas) – czyli świąteczne wideo–pamiętniki publikowane czasem codziennie od początku grudnia aż do świąt. Są to zazwyczaj lifestyle’owe treści przepełnione wszelkiej maści przygotowaniami;
  • prezentowniki – filmy z propozycjami prezentowymi;
  • haule zakupowe – treści z przeglądem zdobyczy zakupowych;
  • piosenki świąteczne;
  • podsumowania roku;
  • unboxingi – filmy przedstawiające rozpakowywanie produktów.

Dobrym przykładem wykorzystania świątecznego formatu jest współpraca marki Allegro z Red Lips...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy