Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

16 lutego 2021

NR 19 (Luty 2021)

Ugotuj sobie dobry content, czyli jak rozgryźć kanały w gastronomii?

5

Powiedzmy sobie wprost: na Facebooku i Instagramie nie wystarczy już tylko być. Ważny jest każdy szczegół, który pozwala zaprezentować się z dobrej strony. Twoim głównym celem jest dotarcie do jak największej liczby osób w sieci, a największym wyzwaniem jest utrzymanie ich przy sobie. Już samo prowadzenie gastronomii nie jest proste, a prowadzenie mediów społecznościowych promujących tę działalność jest równie ciężkim kawałkiem chleba. Jak zatem prowadzić swój profil, by zbudować silną więź z klientami i zaserwować im ucztę nie tylko smakową, ale i wizualną?

W dzisiejszych czasach, kiedy gastronomia walczy o przetrwanie, wyjątkowo ważne jest, aby zadbać o swój wizerunek w sieci. Większość klientów przed odwiedzeniem restauracji szuka jej profilu w internecie, przegląda zdjęcia, czyta opinie. Dlatego tak ważna jest staranność prowadzenia profilu marki. Na swój wizerunek pracujesz przez wiele lat. Osiągasz rozpoznawalność, oferujesz wysoki poziom swoich usług, masz wiernych, zaangażowanych odbiorców, starasz się. To wszystko możesz jednak nagle stracić. Mimo Twoich starań zdarza się, że jeden zdenerwowany klient wystawia krzywdzący komentarz i Twoje statystyki spadają, a Ty nie możesz się bronić. Dbałość o kontakt z klientem i o to, aby wychodząc zadowolony, nie zapomniał napisać pochlebnej opinii na temat Twojego lokalu, to niezwykle istotna kwestia, o której nie możesz zapominać. 

POLECAMY

Rzucają mięsem? 

Nigdy nie usuwaj negatywnych komentarzy w swoich mediach społecznościowych. Usunięcie takiego komentarza tylko potęguje złość piszącego, co prawdopodobnie wywoła kolejne negatywne komentarze na Twój temat. Podejdź do sprawy na spokojnie, nie odpisuj na kolanie, przemyśl każde słowo. Poznaj wersję personelu, zbadaj opisaną sytuację – czy na pewno miała miejsce, jak jest postrzegana przez załogę? Jeśli faktycznie stało się coś złego, przyznaj się do winy, przeproś i zaproponuj rozwiązanie. Może zaproś klienta na darmową herbatę? 

To z pewnością poprawi Wasze relacje, a może zaowocuje też zmianą zdania niezadowolonego konsumenta. 

Nie rzucaj grochem o ścianę

Jeśli czujesz, że nie przekonasz klienta do swoich racji, nie staraj się na siłę go przepraszać i utnij dyskusję. Grono klientów, z którymi od dawna trzymasz sztamę i z którymi właśnie w social mediach udało Ci się nawiązać nić porozumienia, może zdziałać wiele. Przekonali się o tym właściciele poznańskiej Cafe La Ruina i Raj. Pewnego dnia wrzucili post informujący o tym, że otrzymali kilka krzywdzących komentarzy i niskich not za post sprzeczny z poglądami klientów – nie za niesmaczne danie, złą obsługę czy włos w zupie. Za poglądy. Klienci nie pozostali bierni. W ciągu doby na profilu pojawiły się setki pozytywnych komentarzy i ocen. Właściciele Raju swoim postem obudzili do życia rzeszę biernych fanów, którzy kochali to, co tamci robią, jednak jak to często bywa, nie wystawiali pozytywnej oceny. Dlaczego? Bo zwykle łatwiej jest mówić o tym, co nam się nie spodobało, niż napisać kilka dobrych słów. 

Zapamiętaj

Zachęcaj ludzi do wystawiania pozytywnych opinii! Możesz poprosić o dobre słowo co jakiś czas w poście na Facebooku, ale także podczas kontaktu w restauracji: „Smakowało Państwu? Jeśli tak, będziemy ogromnie wdzięczni za pozytywną opinię w sieci”.

Jeśli już wiesz, jak budować porozumienie z klientem, a smakosze Twojej gastronomii to zaangażowana i lojalna klientela, nie pozostaje Ci nic innego, jak o nich zadbać. Zaserwuj im nie tylko niezapomniane doznania smakowe, ale także porozpieszczaj ich porządnie doprawionymi social mediami. O co należy zadbać? 

Na przystawkę 

Zacznij od małych rzeczy, czyli porządkowania podstawowych danych na Twój temat, które są widoczne na profilu marki. Poniżej znajdziesz więcej informacji na temat tego, od czego zacząć. 

Menu. Nic nie irytuje bardziej, jak poszukiwanie menu. Zadbaj o to, żeby było łatwo dostępne. Nie umieszczaj grafik menu pośród innych zdjęć w albumach – zbyt dużo czasu zajmuje ich znalezienie, a wiadomo, że głodnego lepiej nie drażnić! 

Wskazówki

Dodawanie menu w social mediach:

  • Facebook – masz możliwość dodania menu w formie PDF dzięki funkcji nazwanej Menu. Wybierz kategorię fanpage jako Restauracja/kawiarnia. Następnie wejdź do sekcji Informacje i wybierz Dodaj menu. Ta opcja pozwala na dodanie grafiki, a samo Menu jest widoczne jako napis w sekcji obok liczby polubień strony i godzin otwarcia.
  • Instagram – dodaj Story i przypnij je pod nazwą Menu. Aktualizuj je w miarę potrzeb, aby zawsze znajdowało się na pierwszym miejscu pośród wyróżnionych relacji.

Godziny otwarcia, adres. Jeśli ktoś trafi na Twój profil z zewnątrz, z pewnością będzie szukał informacji o lokalizacji czy godzinach otwarcia. To zupełne podstawy, o które musisz zadbać i zawsze mieć z tyłu głowy, aby w przypadku jakichkolwiek zmian aktualizować te informacje.

 Rys. 1. Menu na Facebooku (widok mobile).
Źródło: Restauracja Wypas
Rys. 2. Informacje na Facebooku (widok mobile).
Źródło: Restauracja Wypas

Oczy by jadły? Dodaj smaczku!

Wizualne cechy Twojego profilu są tak samo ważne, jak techniczne. Świat odczytujemy poprzez zmysły: węch, smak, wzrok, słuch i dotyk. Ty, jako osoba prowadząca profil restauracji, możesz oddziaływać na nie wszystkie – to wielka moc! Musisz tylko znaleźć najlepszy sposób, jak to zrobić, jak odpowiednio wykorzystać narzędzia social mediów, żeby stworzyć przepyszny profil.

Znasz to uczucie, kiedy widzisz zdjęcie jakiegoś smacznego dania i nie możesz przestać o nim myśleć? To jest właśnie wywoływanie potrzeby, które leży w Twoim interesie. Musisz zrobić wszystko, żeby każdy, kto wejdzie na Twój profil, poczuł zapach 
i usłyszał skwierczące na talerzu danie. Nie potrzeba do tego drogich aparatów z wielkimi obiektywami. Smaczne zdjęcie możesz zrobić telefonem. Jak? 

Title

  1. Zadbaj o otoczenie talerza. Pamiętaj, że wszystko, co znajduje się na zdjęciu, jest ważne.
  2. Światło. Zapomnij o fleszu! Z pewnością najlepiej wyglądają zdjęcia dań robionych w świetle dziennym, miej więc to na uwadze podczas planowania sesji zdjęciowej.
  3. Nie każda potrawa jest fotogeniczna. Skup się na tych, które są wdzięczne.
  4. Kuchnia od kuchni. Pokaż również zaplecze (o ile jest tego warte), składniki, proces przygotowania dań. 
  5. Szukaj inspiracji. Przeglądaj inne profile, inspiruj się. Instagram naprawdę przepełniony jest zdjęciami apetycznych dań.

Nie bój się obróbki zdjęć, skorzystaj z darmowych narzędzi, które pozwolą stworzyć spójny i piękny feed – to naprawdę nie jest tak trudne, jak może się wydawać. Darmowe narzędzia, które pomogą przy obróbce zdjęć i wideo: 

  • Lightroom – wersja na telefon wystarczy, żeby przerobić zrobione zdjęcie i podkręcić nieco kolory, poprawić światło. Ta aplikacja pozwala na działanie na presetach, czyli gotowych...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy