Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach

16 lutego 2021

NR 19 (Luty 2021)

Zbuduj content marketing w 2021 roku

161

Rok 2020 wszystkim nam pokazał środkowy palec. Wielkie plany doświadczonych marketerów, przewidywane wcześniej trendy czy prognozy okazały się mrzonką. Naprędce trzeba było zmieniać zasady działań, w wielu przypadkach nie po to, żeby zrealizować zakładane cele, ale by w ogóle przetrwać. I właśnie ta wielka niewiadoma dotycząca obecnej chwili pozwoliła lepiej niż kiedykolwiek zrozumieć zasady działań, które obowiązywać będą jutro

Przetrwać mogli ci, którzy umieli szybko dostosować się do nowej sytuacji. Tacy, których działania nie były skupione jedynie na konkretnych, modnych w ostatnich latach narzędziach, zapełnianych miałkim contentem. Ale, dla których odbiorcy i ich potrzeby zajmowały pierwsze miejsce. Powtarzane od lat jak mantra hasła, że w content marketingu liczy się jakość, w ostatnich miesiącach nabrały realnego znaczenia. I dlatego też trendy na 2021 rok to nie TikTok ani InstaStories, a holistyczne spojrzenie na marketing treści i praca u podstaw.

POLECAMY

Solidne fundamenty 

Dzisiaj cały świat przeniósł się do internetu.Pracujemy, uczymy się, robimy zakupy, kontaktujemy z rodziną i znajomymi w sferze online. To niemal całkowite przeniesienie życia do sieci sprawia, że firmy bardziej niż kiedykolwiek muszą zwracać uwagę na fundamenty swojej komunikacji. Strategia – i to ta zapisana, budowana na konkretnych danych, powinna stać się podstawą działań. Do tej pory była traktowana po macoszemu nie tylko przez rodzime marki. Raporty przygotowane przez Content

Marketing Institute czy IAB Polska wskazywały, że zarówno w kraju, jak i za granicą spisaną strategią content marketingową może pochwalić się około ⅓ firm, które stosują content marketing.

Strategia – i to ta zapisana, budowana na konkretnych danych, powinna stać się podstawą działań. 

Mogłoby się wydawać, że w sytuacji, w której nic nie idzie po myśli marketerów, udokumentowane strategie są zbędne, bo w powstałym chaosie trudniej o ich realizację. Jednak warto pamiętać, że przemyślana strategia to nie jest jedynie plan działania.

To ustalenie istotnych dla organizacji celów, których realizacja może pomóc w przetrwaniu kryzysu. To dogłębne poznanie odbiorców i ich codziennej rutyny, ale też potrzeb, pragnień i lęków, na które należy odpowiedzieć. To także dobór kanałów, w których komunikacja ze społecznością jest najbardziej efektywna. A to istotne z wielu perspektyw, także z tej budżetowej, o której szczególnie dziś trzeba pamiętać. 

Jednym z trendów na 2020 rok było skupienie się na mierzalności content marketingu. Ten trend wciąż pozostaje w mocy. 

A bez strategii i ustalenia wskaźników efektywności nie jest on możliwy w realizacji. Strategia w content marketingu, choć trzeba zainwestować w nią sporo czasu, zwróci się z nawiązką.

Strategia powinna być długofalowa. Efektów nie zobaczysz ani dziś, ani jutro, ani za miesiąc. Jednak jeśli będziesz krok po kroku realizował to, co sobie zaplanowałeś, i nie będziesz wykonywał gwałtownych ruchów, to w długiej perspektywie zyskasz.

Pamiętaj, że odbudowanie swojej pozycji po zakończonym kryzysie będzie kosztować Cię znacznie więcej czasu i pieniędzy niż konsekwencja i trwanie w swoich postanowieniach obecnie. Nie rezygnuj z działań marketingowych w trudnym czasie. Wręcz przeciwnie: to przemyślany, usystematyzowany i strategiczny marketing może pozwolić Ci przetrwać.

Jednym z trendów na 2020 rok było skupienie się na mierzalności content marketingu. Ten trend wciąż pozostaje w mocy. A bez strategii i ustalenia wskaźników efektywności nie jest on możliwy w realizacji. 

Wysoka jakość materiałów

Swoją książkę Content marketing. Od strategii do efektów rozpoczynam od stwierdzenia, że internet to śmietnik. I choć internetowi giganci dzięki wprowadzaniu nowych algorytmów przez lata próbowali ten śmietnik uporządkować, dopiero pandemia pozwoliła na prawdziwą segregację treści online. Ponieważ życie toczy się w sieci, odbiorcy są znacznie bardziej wyczuleni na to, jakiego rodzaju treści są tam im prezentowane. Wysoka jakość, duży poziom eksperckości, a także szacunek do odbiorcy to elementy, bez których nie będzie można przetrwać w (post)pandemicznej rzeczywistości. Internauci stali się znacznie bardziej krytyczni wobec nic niewnoszących do ich życia treści tworzonych przez marki. Stali się bardziej uważni i wrażliwi na to, jakie treści do nich docierają. Nie tylko pod kątem tego, o czym one są, ale nawet pod kątem tego, jakim językiem są pisane. W wydanym niedawno raporcie Marketing missing millions doskonale widać, jaką moc ma język. Zarówno marketerzy, jak i odbiorcy są zgodni, że sposób komunikacji obecnie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej wpływa na pozytywny kontakt z potencjalnymi klientami (64% wskazań). 

Ten język to nie tylko kwestia wysokiej jakości treści i szacunku do odbiorcy. Równie ogromny wpływ na komunikację mają przekazywane wartości. Marketing wartości, choć znany już od dobrych kilku lat, obecnie nabrał jeszcze większego znaczenia.

Działania i treści, które pokazują solidarność, wsparcie i społeczną odpowiedzialność, mają niebagatelne znaczenie dla budowania dobrej relacji z odbiorcami. Content Marketing Institute przewidywał, że jednym z marketingowych trendów na 2020 rok będzie właśnie CSR oraz tworzenie wokół niego atrakcyjnego i przyciągającego uwagę contentu. Pandemia ten aspekt podniosła do jeszcze wyższej rangi. I mimo że może Ci się wydawać, iż to dodatkowy koszt w i tak trudnym dla Ciebie momencie, nie warto rezygnować z działań społecznie odpowiedzialnych. Twoi potencjalni klienci z pewnością to dostrzegą i nie pozostaną obojętni. 

CSR w praktyce

Pamiętaj, że działania, które podejmujesz w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, nie muszą być bardzo kosztowne. Czasem wystarczy wartościowy gest, który podbije serca odbiorców i pokaże, że dbasz o wspólne dobro. Oto kilka przykładów na poparcie tej tezy:

  • Burger King wystosował apel do swoich klientów i umieścił go na swoich portalach społecznościowych w różnych krajach. O co prosili? O to, aby złożyć zamówienie w… McDonald’s. Marka, wymieniając swoich największych konkurentów, zachęcała do wsparcia branży fast foodów w czasach pandemii i do wzajemnej solidarności.
  • McDonald’s z kolei nawiązał współpracę ze sklepem ALDI – pracownicy zostali przeniesieni z zamkniętych restauracji do pracy w sklepach spożywczych po to, aby w czasie lockdownu mieli się z czego utrzymać. 
  • KFC wycofało swoją reklamę Finger Lickin’ Good, przypominając, że w dzisiejszych czasach zamiast oblizywać palce, trzeba dbać o higienę i przestrzegać reżimu sanitarnego. 
  • Green Coffee Nero zorganizowało akcję #Kawadlamedyka, rozdając bezpłatnie kawę i herbatę pracownikom służby zdrowia, aby wynagrodzić ich trud w czasie pandemii.
  • PornHub – nawet taka marka była w stanie wesprzeć walkę z koronawirusem i w ramach akcji #zostanwdomu udostępniła wszystkie swoje zasoby… za darmo na całym świecie.

To tylko kilka przykładów. Było ich zdecydowanie więcej. Firmy produkujące alkohol czy perfumy zaczynały tworzyć środki dezynfekujące, a marki modowe – szyć maseczki. Każdy próbował pomóc jak mógł, zyskując przy tym rozgłos medialny. W końcu CSR nie jest tylko niesieniem pomocy, ale również bardzo konkretnym wsparciem dla marki. 
 

Użyteczne rozwiązania 

Wspomniana wcześniej strategia powinna mieć także podpunkt: treści. Choć w tym miejscu dopuszcza się ogromną dozę swobody i kreatywności, warto pamięt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy