Dołącz do czytelników
Brak wyników

Firma w social mediach

12 grudnia 2019

NR 13 (Grudzień 2019)

Analityka internetowa to nie droga na skróty – ważne kwestie przed rozpoczęciem działań sprzedażowych

211

Analityka internetowa to temat z jednej strony fascynujący, a z drugiej – dla użytkowników mniej zaawansowanych technicznie – może być nieco przytłaczający. Chcąc prowadzić efektywne działania sprzedażowe, nie sposób jednak od niej uciec. Dzięki dobrze skonstruowanej analityce internetowej możesz pozyskać imponujące informacje o Twoich klientach – ich preferencjach, danych demograficznych oraz źródłach ich ruchu na naszej stronie. Poznaj siedem kroków, które pozwolą Ci mierzyć działania użytkowników na Twojej stronie.

Krok 1. Zacznij od Google Tag Managera

Jednym z ulubionych narzędzi każdego specjalisty od analityki internetowej jest Google Tag Manager. Dzięki temu narzędziu możesz tworzyć tagi w czasie rzeczywistym, bez oczekiwania na aktualizację kodu strony. Co więcej – ich poprawność możesz sprawdzać na bieżąco, uruchamiając tryb podglądu, o którym więcej przeczytasz w dalszej części artykułu. Po założeniu konta Google Tag Manager umieść odpowiednie fragmenty kodu w sekcjach i . Od teraz uzyskujesz dostęp do umieszczania różnych skryptów, kodów narzędzi analitycznych, zdarzeń bez konieczności angażowania działu IT lub twórcy strony. 

POLECAMY

Zalety Google Tag Managera:

  1. Możliwość dodawania tagów w czasie rzeczywistym bez ingerencji działu IT.
  2. Prosta weryfikacja poprawności tagów. 
  3. Możliwość szybkiego reagowania na zmiany na stronie.
  4. Obsługa wielu kont i zarządzanie uprawnieniami użytkowników. 

Krok 2. Implementacja Google Analytics

Mając zaimplementowanego Google Tag Managera, pora przejść do kolejnego kroku, jaki należy podjąć przed rozpoczęciem działań sprzedażowych – wdrożenia Google Analytics na Twojej witrynie. Jest to podstawowy i najpowszechniej używany system do mierzenia efektywności działań digitalowych. Oczywiście – jak każde narzędzie – również Google Analytics nie jest perfekcyjny. Zwłaszcza w czasach, kiedy użytkownicy łączą się z internetem z wielu urządzeń równocześnie. Natomiast i tak stanowi świetne narzędzie do badania Twojej witryny oraz poznawania jej użytkowników. 
Pierwszym krokiem do zmierzenia jakichkolwiek działań przez Google Analytics jest zaimplementowanie kodu śledzącego wewnątrz Twojej witryny za pośrednictwem kontenera Google Tag Managera. 

Jak poprawnie wdrożyć Google Analytics z wykorzystaniem Google Tag Managera?

  1. W obszarze roboczym przejdź do sekcji „Tagi” i „Nowy”.
  2. Nazwij tag w sposób ułatwiający jego odnalezienie na liście – przykładowo „Kod śledzący GA”.
  3. W sekcji „Typ tagu” wybierz „Niestandardowy kod HTML” i wklej kod śledzący Google Analytics, który znajdziesz w panelu narzędzia w sekcji „Usługa” – „Informacje o śledzeniu” – „Kod śledzący”.
  4. Dodaj regułę, wybierając z menu „Typ reguły” – „Wyświetlenie strony” – „Wszystkie wyświetlenia strony”. 
  5. Zapisz Tag i opublikuj kontener.

Ważne!
Pamiętaj, by za każdym razem po stworzeniu nowego tagu sprawdzić poprawność jego działania. W obszarze roboczym kliknij przycisk „Podgląd” i w nowej zakładce otwórz swoją witrynę. 

Krok 3. Implementacja pixela FB i Insight Tag LinkedIn

Wdrożenie na Twojej stronie pixela powiązanego z kontem reklamowym na Facebooku pozwoli na prowadzenie efektywnych działań w tym medium. Pixel Facebooka to krótki kod, pozwalający na pozyskanie przez system reklamowy Facebooka informacji o użytkownikach Twojej witryny, ich zachowaniach oraz preferencjach. Pozwala również na mierzenie efektywności działań reklamowych, konwersji oraz zdarzeń. Jego poprawna implementacja pozwoli również na utworzenie grup remarketingowych. 

Jak zaimplementować Pixel Facebooka przez Google Tag Managera?

  1. Rozpocznij dodawanie tagu w analogiczny sposób jak w przypadku Google Analytics, dodając kod, który znajdziesz w „Menedżerze Firmy” – „Menedżer zdarzeń” – „Pixel Twojego konta reklamowego” – „Skonfiguruj”.
  2. Dodaj regułę, wybierając z menu „Typ reguły” – „Wyświetlenie strony” – „Wszystkie wyświetlenia strony”. 
  3. Zapisz Tag i opublikuj kontener.

Ważne!
Przetestuj poprawną instalację Pixela, wysyłając testowy ruch do swojej strony. W „Menedżerze Firmy” wybierz z głównego menu opcję „Menedżer zdarzeń”, potem pixela Twojego konta i później opcję „Testowanie zdarzeń”. Mając w perspektywie działania reklamowe na LinkedIn, warto swoją stronę uzbroić w Insight Tag, czyli fragment kodu zbierający dane na potrzeby serwisu LinkedIn. Zaimplementujesz go w analogiczny sposób co pixel Facebooka –umieszczając niestandardowy kod HTML, powiązany z regułą wyświetlania wszystkich podstron. 

Krok 4. Ustaw cele w Google Analytics

W prowadzeniu działań o charakterze sprzedażowym, Google Analytics będzie dla Twojej strony jak uruchomiona nawigacja w aucie, która pomoże dotrzeć do celu. Podobnie jak w podróży, również w analityce na samym początku powinieneś ustalić cel. Google Analytics umożliwia utworzenie dwudziestu celów analitycznych, których realizację będziemy mogli sprawdzać na bieżąco. Prowadzisz sklep internetowy? Ustaw cele na dodanie produktów do koszyka, przejście do płatności i ich finalizację. Jeśli prowadzisz stronę-wizytówkę, ustal cele na wysłanie formularza kontaktowego, wykonanie połączenia lub zapis do newslettera. Wiedząc, jaki jest cel Twojej podróży, możesz na bieżąco reagować na różne sytuacje, jakie w jej trakcie napotkasz – zmiany trendów rynkowych, sezonowość, zmieniające się preferencje klientów. 

Jak w najlepszy sposób ustawić cele? 
Wykorzystaj zdarzenia lub miejsca docelowe o unikalnym charakterze (tzn. takie, do których możesz dotrzeć tylko w określony, przewidziany sposób). Zwróć uwagę na fakt, że im precyzyjniej cele zostaną ustawione, tym bardziej rzetelne dane pozyskasz. Będzie to odgrywało kluczowe znaczenie zarówno w ocenie efektywności działań, jak i tworzeniu list remarketingowych. 
 

Rys. 1. Lista przykładowych dostępnych skryptów w Google Tag Managerze


 

Warto również pamiętać o tym, że chcąc lepiej poznać swoich użytkowników, należy włączyć raporty demograficzne. Na ich podstawie uzyskasz bardziej szczegółowe dane demograficzne – pokrewne zainteresowania użytkowników, grupy wiekowe tych, którzy odwiedzają Twoją stronę. Śledzenie tego typu raportów pozwoli zoptymalizować Twoje działania reklamowe. 

Krok 5. Skonfiguruj eventy pixeli 

Tym, czym dla Google Analytics są cele, dla narzędzi reklamowych Facebooka i LinkedIna są konwersje. Poprawne ich skonfigurowanie jest niezbędnym warunkiem do efektywnego wyniku w późniejszych działaniach reklamowych. 

Ustawić konwersję możesz na dwa sposoby:

  • przez umieszczenie skryptów zdarzeń (eventów) dla najbardziej popularnych form konwersji, tj. odwiedziny strony produktowej, dodanie produktu do koszyka lub zakup produktu,
  • definiując konwersję niestandardową, określoną przez odwiedziny użytkownika na podstronie z unikalnym adresem URL.
     
Rys. 2. Przykład standardowych eventów do implementacji w Twoim sklepie


Pamiętaj o:

  • umieszczeniu skryptów zdarzeń w prawidłowych miejscach witryny i tylko w tych miejscach. Uwaga! Jeśli będą się znajdować w nieodpowiednich miejscach, to będą przesyłać nieprawidłowe dane do Facebooka, a co za tym idzie – będziesz widzieć błędne informacje o skuteczności kampanii,
  • umieszczeniu w skrypcie zdarzenia jak najwięcej danych/zmiennych, które pozwolą uzyskać informację o skuteczności (np. w skrypcie zdarzenia „dodanie do koszyka” oprócz samej informacji o takim zdarzeniu możesz również dodać wartość produktów, które zostały dodane).

Skrypty zdarzeń mogą mieć dwojaką formę. Może to być albo wyświetlenie odpowiedniej podstrony witryny (np. strona koszyka, strona kontaktu), albo kliknięcie w button, który stanowi kluczowy element strony (dodanie produktu do koszyka, pobranie pliku, kliknięcie w link kierujący do kolejnej podstrony). Do implementacji skryptów zdarzeń wykorzystujemy Google Tag Managera (analogicznie jak przy implementacji pixela). Sposób działania pixela Facebooka oraz Insight Tagu LinkedIn,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy