Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

5 listopada 2019

NR 12 (Październik 2019)

Antyporadnik social media ninja, czyli czego nie robić na fanpage’ach firmowych?

274

Strona firmowa to nie Twój prywatny profil. To wirtualna wizytówka dla Twojej firmy. Nikt nie polubi niechlujnego contentu. Nikt nie spojrzy też pozytywnie na firmę, która nie dba o treści publikowane na oficjalnym kanale. Pamiętaj, że taki profil powinien zachęcić potencjalnego klienta do współpracy, czy zakupu, a także być może… pomóc zdobyć Ci pracownika!

Czy wiesz, jakie najczęściej błędy popełniają prowadzący profile firmowe w social mediach? Czy kiedykolwiek przyszło Ci na myśl pytanie: Co nimi kierowało, kiedy wrzucali takiego posta? Mnie tak. Dlatego przemierzałam internet w poszukiwaniu najczęściej popełnianych błędów. Wcieliłam się w prowadzących, którzy wpadają na głupie pomysły i zebrałam je w mały antyporadnik. Zobacz sam:

POLECAMY

Pamiętaj, że to ANTYPORADNIK i na wszystkie punkty powinieneś patrzeć z przymrużeniem oka.

  1. Przypadkowe zdjęcia, czyli miałem, to wrzuciłem

Wieczór. Dzieje się coś ciekawego. Wpadasz na genialny pomysł, żeby uwiecznić to na zdjęciu. Wyciągasz telefon i robisz rozmazane zdjęcie, które wygląda jak fotografia z przysłowiowego „kalkulatora”. Publikujesz to na fanpage’u i dziwisz się, że nikt nie zostawia pod nim polubień. Ludzie lubią ładne zdjęcia, które przekazują pozytywne emocje. Zadbaj więc o jakość publikacji, w tym wszystkich zdjęć i filmów pojawiających się na Twoim profilu firmowym. Sceneria musi być zrozumiała dla odbiorcy i nieść ze sobą jakiś przekaz.

Obecnie większość smartfonów robi zdjęcia dobrej jakości, więc jeśli nie masz dobrego aparatu, spróbuj ustawić ten w telefonie. Nie twórz przypadkowych kadrów. Jeśli tworzysz coś z myślą o publikacji na profilu firmowym, to zadbaj o estetykę, ustaw współpracowników i wybierz odpowiednie otoczenie. 

  1. Dzisiaj na profilu mój lunch

Zamówiliście sobie jedzenie i naprawdę jest ono bardzo dobre. Dlaczego by nie wrzucić go na profil Waszej firmy? Nawet jeśli nie potrafisz robić zdjęć, to przecież wszyscy i tak docenią jego smak… Pamiętaj, brzydkie jedzenie sprzedaje się tylko w formie „Posiłki w polskich szpitalach”, ale nie na firmowym fanpage’u. Jeśli chcesz pochwalić się jedzeniem to raczej w formie góry lukrowanych pączków z logiem w firmy, w Słodki Piątek. Pamiętaj też, że takie zdjęcia również powinny wyglądać atrakcyjnie. Jeśli wrzucamy już zdjęcie jedzenia, to z zamysłem, że osoba, która je ogląda… chciałaby je zjeść. Ale! Nie rób tego za często (chyba że prowadzisz profil związany z gastronomią). Nie relacjonuj przypadkowych i wszystkich wydarzeń z życia firmy. Publikuj tylko takie treści, które mogą zainteresować potencjalnego klienta lub pracownika. Pamiętaj, że to, co wydaje się atrakcyjne wewnątrz, niekoniecznie zainteresuje osoby z zewnątrz.

  1. Pracownicy po alkoholu klikają się najlepiej...

Jesteś świeżo po firmowej imprezie, być może, jeszcze na delikatnym kacu, wybierasz zdjęcia do publikacji. Na jednym widzisz kolegę z działu, który ma czerwoną twarz i błędne spojrzenie. 
To oczywiste, że wiele osób spożywa alkohol, również na firmowych imprezach. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, żebyś wrzucił zdjęcie ze wspólnego toastu lampką szampana, np. po wygranym przetargu. Jednak zdjęcia czerwonych od alkoholu twarzy, to nie jest dobra forma contentu, który powinien reprezentować Twoją firmę w sieci. Nie jest to najlepsza wizytówka, nawet na profilu osobowym. Są takie zdjęcia, które na zawsze powinny pozostać w folderach komputerów lub prywatnych albumach.

  1. Najbrzydsze zdjęcie pracowników, jakie masz w folderze

Jesteś po firmowej integracji i przeglądasz folder ze zdjęciami. Patrzysz na zdjęcia i uznajesz, że to będzie całkiem zabawne, jeśli wrzucisz te z najgłupszymi minami Twoich współpracowników… Pamiętaj, że jeśli wrzucasz na profil firmowy zdjęcia, to wszyscy powinni czuć się z tym dobrze, a przede wszystkim osoby, które są bohaterami fotografii. Warto zapytać swoich współpracowników o zgodę na wykorzystanie zdjęć z ich wizerunkiem, a także dać im zdjęcia do „autoryzacji”. Dasz im wtedy poczucie, że są częścią zespołu i mają wpływ na publikowane treści, a także… unikniesz nieprzyjemności.

Zadbaj o to, by posiadać zgody współpracowników na publikację zdjęć.Staraj się też tworzyć takie obrazy, na których wszyscy wyglądają dobrze. Pamiętaj, że ludzie w sieci lubią oceniać innych. Poza tym każdy lubi czuć się dobrze.

  1. Treści, na które nie miałeś pomysłu

Nadchodzi poniedziałek, czujesz krople potu spływające po Twoim czole, bo obiecałeś szefowi, że dzisiaj na pewno opublikujesz coś na firmowym profilu, ale nie masz pomysłu. Publikujesz więc piosenkę, której słuchasz od rana. Bo w zasadzie… dlaczego by nie? Ustalenie filarów komunikacji to najlepsze, co możesz zrobić na początku prowadzenia każdego profilu. Zasada ta obowiązuje również przy tych firmowych. Warto wyznaczyć sobie filary komunikacji, które pozwolą Ci uniknąć chaosu w publikacjach. Oczywiście nie musisz się ich trzymać 1:1, ale na pewno pomogą Ci w wymyślaniu kolejnych postów i przygotowywaniu contentu.

Nawet jeśli to profil firmowy, to warto zadbać o harmonogram publikacji postów oraz ich tematykę. Zastanów się wspólnie ze współpracownikami lub działem PR i marketingu, jakie tr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy