Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

10 maja 2021

NR 20 (Kwiecień 2021)

Clubhouse – nowa aplikacja tylko dla wybranych

25

Clubhouse to nowa aplikacja społecznościowa, która – jak pisał Malcolm Gladwell – swój punkt przełomowy miała w lutym tego roku. Podbiła serca wielu internautów, a powoli zaczyna być również wykorzystywana przez marki. Na razie jest dostępna tylko na telefony i tablety z systemem iOS, a mimo to stale zwiększa grono swoich odbiorców. Czym tak naprawdę jest ta aplikacja, jak jej używać i jak ją wykorzystać w biznesie?

Aplikacja powstała w kwietniu 2020 r., a już w maju, czyli miesiąc później, została wyceniona na ponad 100 mln dolarów, by w styczniu 2021 r. osiągnąć wycenę na poziomie miliarda dolarów! W Polsce o aplikacji zaczęto mówić głośno w lutym bieżącego roku. Wystarczy zerknąć chociażby na Google Trends. Z samej aplikacji korzysta obecnie ponad 10 mln aktywnych użytkowników miesięcznie i znajduje się ona na 5. miejscu najpopularniejszych aplikacji społecznościowych w App Store.

POLECAMY

Czym jest Clubhouse i kto może z niego korzystać? 

Clubhouse to aplikacja bądź sieć społecznościowa, która w całości opiera się na rozmowach. Wszystkie dyskusje na platformie dzieją się w czasie rzeczywistym. Clubhouse można porównać do interaktywnego podcastu na żywo, gdzie na bieżąco można dawać feedback osobie prowadzącej (bądź osobom), wchodzić z nią w polemikę czy zadawać pytania. 
Podstawowym minusem tej aplikacji jest możliwość wykorzystywania jej tylko i wyłącznie przez użytkowników sprzętu z systemem iOS (smartfon bądź tablet). Nie ma aplikacji desktopowej, a przede wszystkim nie ma jeszcze wersji na telefony z system Android. Twórcy aplikacji zapowiedzieli, że pracują nad pojawieniem się jej w Google Play, jednak nie wiadomo, ile trzeba będzie poczekać na tę funkcjonalność. Z jednej strony twórcy tłumaczą się tym, że Clubhouse istnieje dopiero w wersji beta, a stworzenie aplikacji tylko na iOS było dużo prostsze w początkowej fazie jej istnienia. Z drugiej zaś strony mamy tutaj do czynienia z regułą niedostępności (tylko na zaproszenie, tylko iPhone) i warto przypomnieć sobie, że Instagram zaczynał w ten sam sposób. 
Clubhouse świetnie pozycjonuje się w głowach użytkowników i doskonale określił swoją grupę docelową: heavy userzy technologii, aktywni użytkownicy social mediów, osoby, które potrafią poświęcić 100% swojej uwagi i koncentracji konsumpcji oraz tworzeniu treści – jak wspomniałam wcześniej – dziejących się w czasie rzeczywistym. 
 

Sama sieć społecznościowa i aktywne z niej korzystanie niezaprzeczalnie dają obecnie wiele korzyści: 
  • budowanie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie, 
  • budowanie wizerunku marki przez jej ambasadorów obecnych w aplikacji, 
  • pozyskiwanie wiedzy – niektóre pokoje i rozmowy w nich przypominają najwyższej klasy szkolenia czy konferencje, 
  • możliwość budowania sieci kontaktów i pozyskiwania leadów, 
  • social selling, 
  • rozwijanie pasji oraz rozrywkę jak w wielu innych mediach społecznościowych. 


Czy z Clubhouse mogą korzystać marki? Tak, ale tylko pośrednio. Mogą tworzyć kluby czy hostować konwersacje na Clubhouse, ale zawsze przez przedstawiciela, jakim jest osoba indywidualna, podpisana imieniem i nazwiskiem. 

Jak założyć konto na aplikacji Clubhouse? 

Aby założyć konto na platformie, należy posiadać:  

  • numeru telefonu, 
  • telefon bądź tablet z systemem iOS, 
  • zaproszenie do aplikacji przez innego użytkownika. 

Swoją nazwę użytkownika można zarezerwować na stronie: joinclubhouse.com. Po ściągnięciu aplikacji wystarczy sprawdzić, czy ktoś ze znajomych jest już użytkownikiem Clubhouse i poprosić go o wysłanie zaproszenia. Informacja o zaproszeniu do Clubhouse zostanie przesłana w wiadomości SMS. 

Jak zapraszać do aplikacji Clubhouse? 

Po pierwsze: z głową. W profilu każdego z użytkowników wyświetla się, kto zaprosił go do aplikacji. Zatem jeżeli zaprosisz spamera, hejtera czy osobę, która nie potrafi dostosować się do zasad społeczności, odpowiadasz za nią własnym nazwiskiem. 
Na początku dysponujesz pulą kilku zaproszeń, która stale się powiększa. Zapraszasz przez podanie numeru telefonu użytkownika. Wraz z aktywnością w aplikacji otrzymujesz możliwość zakładania pokoi, uczestniczenia w dyskusjach itd.  

Jakie funkcje posiada aplikacja i jak z niej korzystać? 

Jak w każdej aplikacji społecznościowej, także na Clubhouse jest opcja rozwijania swojej sieci kontaktów. Oprócz zapraszania ludzi do aplikacji, można ich również zaobserwować. Uwaga! Treści, które będą nam się wyświetlać, czyli pokoje z dyskusjami, do których można dołączyć, zależą od tego, jakie osoby obserwujesz. 
Przykład: Załóżmy, że zaobserwowałeś Annę. Jeżeli ona założyła pokój bądź bierze udział w dyskusji w jakimś pokoju, informacja ta wyświetli się w Twoim feedzie i będziesz mógł do takiej grupy dołączyć. W związku z tym warto obserwować ludzi z rozwagą, w zależności od tego, jaki temat na Clubhouse Cię interesuje. 

Funkcje, które znajdziesz w aplikacji, to: 

  1. Pokoje – miejsca, w których toczy się dyskusja na konkretny temat zadany przez zakładającą je osobę. Znajdziesz je na głównej stronie aplikacji. Te, które widzisz, jak opisałam wyżej, zależą od tego, kogo obserwujesz. 
  2. Wydarzenia – pokoje zaplanowane w czasie. Po wejściu w aplikację wyświetlają się one na górze ekranu. 
  3. Bio, które możesz udostępnić. 
  4. Kluby – wirtualne miejsce zrzeszające osoby zainteresowane konkretnym tematem. 
  5. Sekcje powiadomień, w których znajdziesz m.in. informację o tym, czy ktoś Cię zaobserwował lub zachęca do bycia członkiem wybranego klubu. 
     
Strona główna aplikacji (od lewej u góry):
  • wyszukiwarka ludzi oraz pokoi (lupa),
  • miejsce, w którym możesz zapraszać innych (koperta),
  • sekcja powiadomień (dzwoneczek),
  • przejście do Twojego profilu (zdjęcie profilowe),
  • poniżej nadchodzące wydarzenia w Twojej sieci,
  • obecnie trwające pokoje w Twojej sieci, do których możesz dołączyć. 
     
Rys. 1. Clubhouse – strona główna aplikacji


Kluczowe na Clubhouse jest uzupełnienie swojego bio (biogramu). To jedyne miejsce, w którym ludzie mogą zapoznać się z Twoim profilem. Co warto zawrzeć w swoim bio? 

  • Informacje o tym, czym zajmujesz się na co dzień. Jak możesz pomóc i na jakie potrzeby zawodowo odpowiadasz. 
  • Informacje o tym, o czym chętnie rozmawiasz / o czym można z Tobą porozmawiać w pokojach na Clubhouse. 
  • Wylistować pokoje, stałe cykle, które tworzysz. 

Swój profil możesz połączyć z Instagramem oraz Twitterem, skąd użytkownik może do nich przejść. Bio niejednokrotnie jest wyznacznikiem tego, czy ktoś Cię zaobserwuje, czy też nie. To także miejsce, w którym możesz opowiedzieć o sobie, a tym samym zwiększyć swoją rozpoznawalność, dodać cegiełkę do budowania wizerunku eksperta czy wpłynąć na pozyskiwanie leadów w tym medium. 
 

Rys. 2. Clubhouse – widok profilu użytkownika


Elementy, które znajdują się w profilu użytkownika: 

  • opcja udostępnienia profilu swojego bądź czyjegoś (symbol ze strzałką, u góry po prawej stronie), 
  • koło zębate, czyli przejście do ustawień profilu, 
  • zdjęcie profilowe, 
  • nazwa profilu oraz @nick, 
  • informacje o obserwujących oraz obserwowanych (tutaj zasada: lepiej mieć więcej obserwujących niż obserwowanych), 
  • opis profilu – główne bio, 
  • odnośniki do profilu na Instagramie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy