Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

17 grudnia 2021

NR 23 (Grudzień 2021)

Co nas czeka w social mediach w 2022 r.? Powrót na start czy całkowita metamorfoza?

0 387

Użytkownicy są przesyceni wykreowanymi obrazami, wymuskanymi buziami i wystylizowanymi influencerami. Potrzebują niewymuszonych treści, spersonalizowanego contentu i budowania relacji.

METAmorfoza social media

Kto z nas pamięta Instagrama bez Instastories, Facebooka bez grupy, social mediów bez narzędzi bezpośredniej sprzedaży, ba, bez influencerów? Z biegiem czasu funkcje portali społecznościowych, a co za tym idzie ich rola, zmieniają się, co za bardzo nie dziwi nikogo, bo wynika z naszego sposobu konsumowania treści i używania tych narzędzi. Dziwić lub bardziej szokować może obszar tych zmian, który wyznaczył Mark Zuckerberg. Informacja o założeniu firmy Meta już nieźle namieszała w świecie digital, a to dopiero zapowiedź tego, co przed nami.
O tym, że Facebook nie jest już wizytówką firmy, a plany potentata social mediów zakładają rozwój w zakresie rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej mówią już wszyscy, nawet Ci, którzy nie zajmują się social mediami na co dzień.
Powodem obrania takiego kierunku, co mocno podkreśla Facebook również w raporcie Facebook IQ VR/AR nowe wymiary kontaktu, jest możliwość zaspokajania przez nowe technologie potrzeby bliskości użytkowników. 
Ta z kolei wymusiła zmiany w social mediach szczególnie mocno po pojawieniu się pandemii. O tym, jak COVID-19 i towarzyszący mu lockdown wpłynął na oblicze social mediów, powstało wiele artykułów, a najistotniejszy wniosek z nich płynący dotyczy roli użytkowników. Ich potrzeba kontaktu i bliskości oraz nabyte w czasie pandemii przyzwyczajenia, przekształciły platformy społecznościowe i wyznaczyły trendy w komunikacji marek. Doświadczamy tego każdego dnia przy tworzeniu komunikacji i prywatnie, gdy ich używamy. Świetnym przykładem jest rozwój social sellingu czy poszerzone opcje dla twórców wideo. Pozycja użytkownika jest na tyle silna, że w analizach na 2022 r., kierując się słowami zaczerpniętymi z Smart Insights, eksperci jasno wskazują, że odbiorcy będą wciąż rządzić w social mediach. Inni specjaliści, np. twórcy raportu Social Media Trends przygotowanego przez HubSpot i TalkWalker, są bardziej sceptyczni. Sądzą, że użytkownicy nadal będą stanowić o kluczowych rzeczach, ale marki nie będą w tym bierne. 
Pandemia nie jest jedyną przyczyną dopuszczenia do głosu użytkowników. Coraz więcej do powiedzenia ma pokolenie Z, które głośno krzyczy, czego oczekuje w świecie social mediów. 

POLECAMY

Alfabet zaczyna i kończy się na Z, czyli ABC zmian w social mediach 

Walka o uwagę użytkownika niezmiennie trwa, a sukces ciągle jest mierzony w KPI każdej kampanii. To na pewno się nie zmieni, ale co zmienić, by podążać za zmianami? Odpowiedzi znajdziemy w wielu zestawieniach trendów social mediów i zapewne w analizie działań naszego brandu. Recepta jest prosta – niewymuszone treści, spersonalizowany content i wygoda użytkowników. Wartości, którymi kierują się zoomerzy. Dlaczego to takie ważne? 
 

Rys. 1. Rianne Meijer obala idealne zdjęcie ciała na Instagramie.
Źródło: https://www.instagram.com/p/CN7EPtChFE9/


Prawda zawsze zwycięża

Statystyki mówią same za siebie. Trzy miliardy użytkowników na świecie, najczęściej pobierana aplikacja w 2020 r. – TikTok. Jego fenomen wciąż zachwyca, a wraz z nim treści i insighty, które dostarcza. 
TikTok to kwintesencja tego, co prawdziwe, a prawda zawsze wygrywa. Użytkownicy są przesyceni wykreowanymi obrazami, wymuskanymi buziami i wystylizowanymi influencerami. Taki przekaz do nich już mniej trafia. Dlatego odpowiedzią na ich potrzeby są nowe rozwiązania – Be Real i Paparazzi. O co w nich chodzi? Pokrótce o to samo – pokazanie prawdziwego ja, bez planu i retuszu. Pierwsza z aplikacji wysyła do użytkownika powiadomienie, które oznacza, że ten powinien w przeciągu chwili wrzucić swoje zdjęcie i podzielić się ze znajomym tym, co teraz robi. Nie ma czasu na retusz i dobór idealnego tła. Paparazzi to nic innego jak wrzucanie zdjęć znajomych oczywiście bez ingerencji, liczy się naturalny look. 
Tu naturalnie pojawia się ciałopozytywność, a także instagramerka Rianne Meijer, która obnaża perfekcyjne zdjęcia na Instagramie i pokazuje, jak można sterować wizerunkiem w social mediach. Jej misje opisuje bio – bądź osobą, za którą uważa Cię Twój pies. Przykłady same się mnożą, a każdy z nich jest dowodem na to, że autentyczne treści są pożądane przez odbiorców.

Spójrzmy prawdzie w oczy 

TikTok rozwija kreatywność, a dzięki licznym funkcjom, które posiada, daje użytkownikom wiele możliwości tworzenia. To przede wszystkim kreator wideo. Dlatego przepis na sukces wydaje się prosty: stworzenie przestrzeni dla użytkowników, w której reżyserują i tworzą krótkie, dynamiczne filmy. Dlatego Instagram wprowadził Reels, a Facebook dogadał się z Vimeo i wspólnie pomogą małym przedsiębiorcom w tworzeniu jakościowego contentu, który nie wymaga pracy domu produkcyjnego i profesjonalnego oświetlenia. Co więcej, kolejne usprawnienia wprowadzane przez socialowego giganta potwierdzają trend popularność formatu – automatyczne dodawanie napisów w filmach w obrębie Instastories, a w niedługiej perspektywie rozszerzenie tej funkcji na wideo w feedzie. Wideo rządzi, ale tylko to nieprzegadane i prawdziwe.
Dla nieprzekonanych warto przytoczyć statystyki badań na temat wideo marketingu w 2021 r. od wyzowl.com: 84% użytkowników uważa, że zostało przekonanych do zakupu produktu po obejrzeniu go w wideo marki, a 96% z nich zobaczyło film, by dowiedzieć się więcej na jego temat. 
Najwyższy czas, by postawić na content video, otworzyć się na testimoniale i treści oddolnie tworzone przez użytkowników. Co więcej, pora przeprowadzać więcej video live i webinarów, bo te również mają swoje pięć minut, które wydaje się, że trwają wiecznie. To, co dzieje się na żywo, nawet jeśli jest zgodne z planem, wciąż jest naturalne, a przez to bliższe odbiorcy. 
 

Rys. 2. Subaru USA – przykład budowania komunikacji opartej na materiałach UGC.
Źródło: https://www.instagram.com/p/CTMw7PIDuhj/


Autentycznie bliżej 

Podczas pandemii kilku kluczowych influencerów oddało swoje zasięgi w szczytnym celu, dla dobra sprawy. Na podobny ruch decyduje się coraz więcej marek. Brandy tworzą komunikację na bazie treści odbiorców, dzięki czemu zyskują jakościowy content, insighty i wiarygodność, która angażuje. Mówią głosem użytkowników, bo oddają im głos. Markowy hashtag wzbogaca się o nowe publikacje, jest buzz, a przede wszystkim relacja z odbiorcami, którzy faktycznie są...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy