Dołącz do czytelników
Brak wyników

TikTok

25 lipca 2022

NR 26 (Lipiec 2022)

Czy TikTok jest dla wszystkich? Czyli kilka słów o tym, jak stać się viralem

0 285

TikTok to platforma o ogromnych i jeszcze niezagospodarowanych możliwościach. W niedalekiej przyszłości stanie się prawdopodobnie jedną z najważniejszych ścieżek digital marketingu. Brzmi, jak coś nierealnego, jak bajka. A czy w tej bajce były smoki? Tego nie wiemy i wbrew pozorom nie jest to nawiązanie do obecnie popularnego serialu, w którym wykorzystuje się motyw gry Dungeons & Dragons. Chociaż można by pomyśleć, że tak, ponieważ jedną z obecnie trendujących piosenek na TikToku jest „Running Up That Hill” Kate Bush, wykorzystana właśnie w najnowszym sezonie Stranger Things. Też masz ciarki? To czytaj dalej.

Rozwój TikToka

Dzięki potężnemu rozwojowi popularności TikToka, zwłaszcza w trakcie pandemii, liczba użytkowników wynosi obecnie ponad miliard osób na całym świecie. Estymacje wykonywane przez firmę analityczną App Annie pokazują, że TikTok ma spore szanse osiągnąć poziom 2 mld użytkowników już w roku 2023!

POLECAMY

Te ogromne liczby pokazują, że aplikacja pnie się w górę, nie zwalnia i nie przewiduje żadnego spadku, stając się coraz bardziej pewną platformą. TikTok jest miejscem, w które inwestuje coraz więcej firm. Fenomen TikToka nie dziwi już zatem nikogo. TikTok to najczęściej pobierana aplikacja w 2022 r. Jesteśmy już właściwie w fazie przystosowywania się do obecnej rzeczywistości – z etapu „TikTok to apka dla dzieci” przeszliśmy do fazy „musimy zacząć to robić i powinniśmy robić to dobrze”. 

Dlaczego viral jest viralem?

No właśnie, a jak powinniśmy to robić? Jaki jest sekret największych virali na tej platformie? Przyjęło się, że można opisać to jako kręcące się wciąż koło dopaminy, skumulowane w 5-, 10-, 15-sekundowym materiale filmowym. 

Filmy najbardziej wciągające to te, które zaciekawią na początku, utrzymują w niepewności do końca, mają moment oczekiwania, by na koniec uderzyć pobudzającą emocjonalnie puentą. Im większe emocje (zarówno pozytywne, jak i negatywne), tym więcej odtworzeń. Doświadczyliśmy tego, tworząc krótki film, który miał być żartem. No i był – okazało się, że śmiało się i nadal śmieje z niego prawie 2 mln osób. 

Wtedy jeszcze nie zdawaliśmy sobie sprawy, ale nasz TikTok spełnił wszystkie te wymogi. Zaciekawił na początku swoim copy, które implikuje, że zrobimy coś, czego nasz CEO może się nie spodziewać, dając nam wolną rękę. Mamy moment oczekiwania i śmieszną, pobudzającą puentę. Wszystko zamknięte w maks. 10 s. 

Otrzymywaliśmy wiele komentarzy pełnych uznania. Rozśmieszyliśmy nawet dzieci, którym rodzice odtwarzali nasz materiał. Co ważne, wykorzystaliśmy akurat bardzo popularny trend. A przede wszystkim – mieliśmy z tego naprawdę duży fun. Praca zespołowa – od pomysłu, po krótkie ustalenia i egzekucję – naprawdę zdała egzamin na piątkę. 

Działanie algorytmu 

A co według algorytmu musi mieć miejsce, by film został wysłany do jak największej liczby użytkowników? Na schemacie poniżej możesz zauważyć, że dodany film jest najpierw proponowany wybranej przez siebie grupie odbiorców. Jeśli większość z nich będzie aktywnie reagować na film, zostanie posłany do coraz większej grupy, by po trzeciej fali móc być nazywanym viralem i osiągać milionowe zasięgi. 

A które z aktywności najlepiej wpływają na algorytm? Poniżej przedstawiamy punktację: 

  • ponowne odtworzenie – 5 pkt,
  • obejrzenie do końca – 4 pkt,
  • udostępnienie – 3 pkt,
  • skomentowanie – 2 pkt,
  • polubienie – 1 pkt.

Jak widać, TikTokowi jako aplikacji zależy na tym, by utrzymać jak najdłużej naszą uwagę. To miejsce, gdzie o wiele mniej liczy się czyjś komentarz (chociaż nadal dla marki samej w sobie social proof jest bardzo ważny). 

Algorytm TikToka śledzi nasze zachowania i porównuje użytkowników, by być w stanie ciągle proponować treści, które nas po prostu nie znudzą. Jak wygląda to w praktyce? 

Aplikacja działa dwutorowo. Proponuje nam filmy na podstawie naszych zainteresowań i zachowań, ale także na podstawie działań i zainteresowań osób do nas podobnych. 

Oczywiście wciąż stawia nacisk na jak najdłuższy czas spędzony w aplikacji i pilnuje, by treści, które nas interesują, jak najdłużej pozostały w kręgu naszych zainteresowań. W wyniku tego proponuje nam filmy, które mogą nie być za bardzo związane z naszymi zainteresowaniami po to, byśmy mogli wychodzić poza naszą bańkę informacyjną (czego nie zrobił np. Facebook lub YouTube). 
 

 

 

TikTok Ads Manager 

Osoby, które miały do czynienia z Menedżerem Reklam na Facebooku, z pewnością poradzą sobie z tym, co proponuje nam TikTok. Na początku naszej przygody z reklamą, musimy zastanowić się, jaki cel chcemy dzięki niej osiągnąć. Cele zostały pogrupowane zgodnie ze znanym lejkiem sprzedażowym: świadomość, zainteresowanie, konwersja. Mamy do wyboru:

  • Cel – dotarcie do najszerszego grona odbiorców
    Aby dotrzeć do jak najszerszego grona osób w ramach naszego targetu, powinniśmy wybrać cel Reach. Nadrzędnym KPI w tego rodzaju kampanii jest liczba wyświetleń reklamy oraz osób, do których trafiliśmy z przekazem. Reklama tego typu nie posiada przycisku call to action.
  • Cel – przejścia na stronę
    W celu wygenerowania jak największej liczby przejść na stronę powinniśmy wybrać cel Traffic. W tym przypadku warto zwrócić szczególną uwagę na liczbę kliknięć w CTA, zachęcając do odwiedzenia witryny, oraz liczbę sesji. Warto również optymalizować koszt CPC.
  • Cel – pobranie aplikacji
    Na TikToku możemy również trafiać do osób, które z największym prawdopodobieństwem zainstalują naszą aplikację. Wybieramy wówczas cel App Install.
  • Cel – wyświetlenia wideo
    Jeżeli chcemy, aby nasze wideo zostało jak najwięcej razy obejrzane, wybieramy cel Video Views. W celu budowania świadomości naszej marki rekomendujemy wybór właśnie tego celu. 
  • Cel – pozyskanie formularza kontaktowego
    Możemy również zachęcać odbiorców do pozostawienia swoich danych kontaktowych, wyświetlając im reklamę leadową. Głównym KPI będzie tutaj liczba i koszt pozyskania formularza kontaktowego.
  • Cel – liczba konwersji
    Chociaż TikTok jeszcze nie jest powszechnie kojarzony z działaniami prosprzedażowymi, możemy uruchomić reklamę, której celem jest uzys...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy