Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

16 lutego 2021

NR 19 (Luty 2021)

Dlaczego warto zadbać o liternictwo w 2021 ROKU?

111

Stale malejący średni czas uwagi użytkowników w internecie wymusza nasz udział w wyścigu zbrojeń na treści, które efektywnie zaatakują wzrok odbiorców. Skuteczny przekaz opiera się dziś nie tylko na grafice i informacji, ale również na liternictwie, które zasygnalizuje wymowę tekstu, nim odbiorca zdąży go przeczytać.

Liternictwo stosowane bez pomysłu i konsekwencji daje wrażenie nieudolnie doklejonego do grafiki. W ten sposób zwraca na siebie uwagę, ale na pewno nie w taki sposób, jak byś sobie tego życzył. Wieloletnie doświadczenie wykształciło u mnie hierarchię wartości odnoszącą się do kluczowych elementów identyfikacji wizualnej. Liternictwo zajmuje w niej bardzo wysoką pozycję – popełniłbyś błąd, traktując je jak wątek drugorzędny. Sprawdź, jak wyróżnić się typografią w 2021 roku!

POLECAMY

Typografia jako wizualna forma języka

Pismo to nie tylko graficzna transpozycja myśli – możesz je potraktować jak darmowy zasób wizualny. O pojedynczych literach można myśleć jako o niezależnych elementach graficznych – elementach mających charakterystyczny kształt, optyczny ciężar, wyrazistość nadawaną np. kolorem. Formą liter można wywołać u odbiorców odpowiednie reakcje. Trzeba tylko wiedzieć, jak to zrobić. 

Litera jest jak barwa głosu, która towarzyszy wypowiadanemu tekstowi. Ten sam utwór można zaśpiewać, rozkochując w sobie słuchaczy, lub sprawić, że zupełnie nie będą chcieli słuchać przekazu. 

Świadomym podejściem do litery możesz uatrakcyjnić m.in. content, materiały wizerunkowe, prezentacje, dokumenty ofertowe,  CV. 

Nie musisz być grafikiem, żeby skutecznie korzystać z typografii. Wystarczy, że weźmiesz pigułkę wiedzy, którą dla Ciebie przygotowałem. Nic nie ryzykujesz! Nim jednak wskoczysz w wir typografii, czeka Cię jeszcze szkolenie z terminologii. Musisz wiedzieć, że świat jest pełen nawiedzonych purystów gotowych wydłubać Ci oczy tylko dlatego, że pomyliłeś font z czcionką. 

  • Krój pisma – zestaw znaków (liter, cyfr, symboli) o charakterystycznych cechach wyglądu (kształcie, proporcjach itp.).
  • Font – krój pisma opracowany w postaci cyfrowej (np. Arial). 
  • Czcionka – bloczek (najczęściej metalowy) z wypukłym znakiem (np. literą), służący mechanicznemu odbijaniu tegoż kształtu na papierze.
  • Odmiana pisma – alternatywny wariant danego kroju, będący jego modyfikacją ze względu np. na grubość i pochylenie znaków (Regular, Medium, Bold itp.). 
  • Majuskuła (wersaliki) – duże litery alfabetu (A, B, C, D itd.).
  • Minuskuła (pismo tekstowe) – małe litery alfabetu (a, b, c, d itd.).
  • Kapitaliki – pismo majuskułowe o wielkości odpowiadającej literom minuskułowym.

Świadome podejście do typografii

Robert Bringhurst pisał, że typografia jest dla tekstu tym, kim reżyser dla scenariusza. Pozostając w tej filmowej konwencji, powiedziałbym, że daje ona możliwość zdobycia Oscara w kategorii „efekty specjalne”. Gorzej, jeśli liternictwo, którego używasz, jest jak napisy końcowe – bezbarwne, monotonne i skłaniające jedynie do tego, by przełączyć kanał. Zobacz, jak w prosty sposób utrzymać uwagę odbiorcy dzięki dobrze dobranemu liternictwu. 

Nie stosuj fontów wykorzystywanych w wytycznych prac magisterskich

Poszukaj alternatyw dla Times New Roman i Arial, które kojarzą się z administracyjnymi procedurami. Jeśli chcesz, aby odbiorca czytał Twoją wiadomość jak list, a nie urzędowy dokument, polecam np. delikatnie pochylony font Calibri, który płynnie poprowadzi wzrok między zdaniami. Wskazany jest w listach motywacyjnych i każdej innej sytuacji, w której odbiorca może być znużony samą myślą o konieczności czytania kolejnego podobnego dokumentu. 

Żongluj fontami, ich odmianami i wielkościami pisma 

Postępuj jak prezenter telewizji dysponujący wachlarzem wyuczonych reakcji, demonstrowanych w zależności od charakteru podawanego newsa. Płynne przeskakiwanie między zmieszaniem, smutkiem, rozbawieniem pomaga widzowi zaangażować się emocjonalnie. Podobnie jest z tekstem na grafice, animacji i wideo. 

Case study

Dzięki zastosowaniu kursywy, pogrubienia czy zmiany wielkości pisma Facebook umożliwił użytkownikom grup modyfikowanie swoich wpisów. Dostrzegł zalety wyróżniania najważniejszych fragmentów tekstu. Zawsze to dodatkowy sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Na tej samej zasadzie możesz wykorzystywać hasztagi – nie tylko w celu systemowego porządkowania treści, ale po to, by wyróżnić fragmenty, których kolorystyka i objętość zostaną zmienione.

Jak trafnie dobrać font do komunikatu?

Unikaj kierowania się subiektywnymi preferencjami estetycznymi. Klasyczny kształt liter wypracowany w cywilizacji starożytnego Rzymu wynika z procesu ich powstawania. Rycie dłutem w kamieniu dawało ograniczone możliwości ekspresji, determinując ostateczną smukłą formę litery. Dlatego dziś kroje odnoszące się do tej tradycji wciąż znajdujemy na kamiennych nagrobkach. Bagaż historyczny kapitały rzymskiej skłania zatem do stosowania jej w sytuacjach, w których chcemy zasugerować trwałość, wielkość i podkreślić ponadczasowość.

 Rys. 1. Przykład skojarzenia, jakie wzbudza odpowiednio dobrany do treści font 

Poruszając lżejsze tematy, jak np. wakacyjny odpoczynek, możemy posłużyć się krojami wyrażającymi beztroskę. Pismom stylizowanym na odręczne bliżej jest do skojarzeń z plażą i piaskiem, w którym swobodnie zaznaczamy finezyjne ruchy.

Kształt liter, jak każdy kształt, budzi skojarzenia. Dopilnuj, by trafnie korespondował z przekazem komunikatu. I zawsze dobieraj literniczy „outfit” swoich treści stosownie do okazji.

Typografia wymaga od projektanta odważnych decyzji

Istnieje zasada brandingu wskazująca na bezwzględną konieczność stosowania wyłącznie wybranego fonta (bądź fontów) w celu zachowania spójności komunikacji marki – rzecz charakterystyczna, zwłaszcza dla dużych podmiotów biznesowych, gdzie np. franczyzobiorcy mogliby zbyt swobodnie kreować własne wizje reklam, prowadząc do erozji spójności wizerunku brandu. Jednak jeśli tylko masz możliwość, eksperymentuj z krojami i odmianami pisma. Ktoś, wybierając font dla marki, nie mógł przewidzieć każdej sytuacji, w której kreacjom reklamowym przyjdzie bić się o uwagę odbiorcy – zwłaszcza gdy mamy na myśli social media. Oto trzy przykłady stanowiące dobre alibi dla eksperymentów z typografią:

Marki, prowadząc komunikację w Instagram Stories, idą na kompromis i dodają natywne liternictwo do swoich relacji. 

Tworząc real time marketing, warto sięgnąć po fonty, które swoją formą będą pełniej wyrażać daną tematykę lub wręcz naśladować liternictwo tytułu (filmu, gry), do którego nawiązujesz. 
Jeśli na grafice jest logotyp marki, kolorystyka utrzymana z key visual i rozpoznawalny produkt, to takie odstępstwo jak zapisanie życzeń świątecznych niebrandbookowym fontem nie umniejszy komunikatowi. Zwłaszcza że zostanie przecież opublikowany na firmowym fanpage’u.

TypoTrendy2021

Litera Q

Copywriterzy kreatywni i specjaliści od namingu coraz chętniej sięgają po stanowiącą typograficzny symbol unikalności literę Q. Osobliwa, jedna z rzadziej występujących w języku angielskim, tym bardziej egzotyczna w tej części Europy, nam kojarząca się z tytułem Sienkiewiczowskiej lektury zapisanej łaciną. Niegdyś podstawa alternatywnej, internetowej wersji wulgaryzmu, dziś witana owacyjnie wjeżdża na salony. Nie tylko samochodowe, jak w przypadku marki Škoda, oferującej modele: ENYAQ, KODIAQ, KAROQ, KAMIQ, ale także szeroko rozumiane produkty premium, w których „uniQatowość” oferty podkreślana jest charakterystyczną formą literniczą. 

Prosta infografika z dominującą rolą tekstu

Infografiki bazujące głównie na liternictwie, w których tło stanowi zdjęcie zakryte jednolitym, przezroczystym kolorem. Rozwiązanie charakterystyczne np. dla platformy Pinterest, obrazujące cykl konsumowania treści:

  • Główne hasło często w formie pytania z kilkoma krótkimi instrukcjami wypunktowanymi jedna pod drugą.
  • Dodatkowy opis w treści publikacji, widoczny po kliknięciu w infografikę.
  • Możliwość przejścia do artykułu na www, jeśli opis publikacji pozostawia niedosyt.

DużaLiteraZamiastOdstępu

Kilkuczłonowe nazwy, w których brak spacji korygowany jest dużą literą (majuskułą). Rozwiązanie oddające trendy social mediów, zwłaszcza metodę zapisywania hasztagów, tak aby były czytelne dla użytkowników. Przykładami mogą tu być: SpaceX, NapoleonCat, eToro, SoundCloud, BlaBlaCar, DuckDuckGo.

  

Rys. 2. Logotypy BlaBlaCar i DuckDuckGo

Zbuntowana typografia

Jaki będzie 2021 rok? Śmiało obstawiam kolejne fale strajków i zamieszek. Młodzież w Hongkongu, żółte kamizelki we Francji, Black Lives Matter w USA czy polsk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy