Dwie strony tego samego medalu. Autentyczność i AI w social mediach

Strategie w social mediach

Na przełomie każdego roku trafiają do nas dziesiątki zestawień i przewidywań dotyczących trendów w marketingu, czy bardziej szczegółowo, w social mediach. W roku 2025 dominują (zresztą kolejny rok z rzędu) sztuczna inteligencja (AI) i autentyczność komunikacji. To dwa pozornie sprzeczne trendy. Czy da się je pogodzić i jak to zrobić?

Upiekła chałkonia i nikt jej nie pogratulował 

Znacie te posty. Grafika wygenerowana przez AI, krótkie copy bazujące na prostych emocjach/sentymencie i CTA generujące zaangażowanie. Pokazują one dosadnie, jak ciężko użytkownikom (szczególnie tym nieco starszym lub słabiej wykształconym) odróżnić realny content od tego, który stworzony został w 100% z wykorzystaniem AI. 

W momencie pisania tego tekstu (styczeń 2025 r.), viralem stały się przeróbki posta o kobiecie, która upiekła chałkonia, ale nikt jej nie pogratulował. To wprawne i umyślne sprowadzenie tego typu treści do absurdu. 

W tej chwili biorę w nawias sens istnienia profili, które bazują wyłącznie na tego typu treściach. Dodam jedynie, że zapewne prowadzone są w niecnych celach, takich jak manipulacja lub oszustwo (zbieranie informacji o reagujących użytkownikach do późniejszego wykorzystania np. w targetowaniu). Wskaźnikami, które są najistotniejsze w ich wypadku, są zaangażowanie i zasięg. Pytanie, czy tego typu content sprawdziłby się do etycznej realizacji długofalowych celów biznesowych? Na dzisiaj – śmiem wątpić. 

Posty generowane w 100% przez sztuczną inteligencję mogą z łatwością wywoływać reakcje, zbierać komentarze i generować zasięgi. Metryki zaangażowania, choć łatwo mierzal...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy