Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

3 listopada 2020

NR 17 (Październik 2020)

Fun content w komunikacji marketingowej, czyli memy, memiki, gif-y i filmiki

93

Powszechnie wiadomo, że śmiech to zdrowie. Nawet ten przez łzy przynosi nieraz ukojenie, a wręcz bywa jedyną drogą na błyskotliwe komentowanie szarej codzienności. Jednak... czy żartobliwy styl można wykorzystać do zwiększenia konwersji? A można, jak najbardziej!

Fun content? A komu to potrzebne?

Chyba nie ulega wątpliwości, że kreowanie fun contentu to w dużej mierze tworzenie memów oraz materiałów wideo mających rozbawić określoną grupę użytkowników. Jednakże fun content to nie tylko memy i śmieszne filmiki.

POLECAMY

To także robienie ciekawych RTM-ów. To także napisanie trafionego copy do treści posta. To także aktywna obserwacja członków swojej społeczności i sprytne wykorzystywanie w komunikacji marki ich wypowiedzi, zachowań czy wpadek. 

To także umiejętne czerpanie z własnych błędów czy porażek i kreatywne robienie z nich użytku. To także nawet odpowiadanie na komentarze odbiorców w pomysłowy sposób lub za pomocą odpowiednio dobranych GIF-ów czy linków! 

Memy to zabawne i ironiczne sformułowania połączone z pasującym do tematu obrazkiem lub zdjęciem. 


Rolą fun contentu jest przede wszystkim zmniejszenie dystansu pomiędzy marką a jej użytkownikami, zbliżenie się do swojej społeczności, przekazanie jej: „Jesteśmy tacy jak Wy!”. W ten sposób pozycjonujemy się jako marka, która nie tylko ma poczucie humoru i dystans do rzeczywistości, ale również doskonale zna codzienne problemy członków swojej grupy docelowej. Dlatego osobę, która ma skutecznie tworzyć takie treści, powinno cechować spore doświadczenie z rozmaitych sfer życia w branży.
 

 Rys. 1. Źródło: https://www.facebook.com/RocketJobs-Polska/


Kolejną funkcją, którą powinien spełniać fun content, jest… edukacja. Na fanpage’u Rocket Jobs Polska codziennie robimy zestawienia naszych aktualnych ogłoszeń o pracę – każdy dzień tygodnia ma przypisaną swoją dziedzinę (np. copywriting) i/lub lokalizację (np. Trójmiasto). Do każdego z tych postów przygotowuję dedykowanego mema: jeśli w poniedziałek przypada przegląd ofert z kategorii sales, tworzę mema np. w temacie wyrabiania targetów sprzedażowych. Dzięki temu przyzwyczajamy naszych fanów do tego, że w poszczególny dzień tygodnia pojawi się przegląd ofert z interesującej ich dziedziny lub lokalizacji, a przy okazji przybliżamy odbiorcom niuanse pracy na danym stanowisku (np. copywriterzy nie lubią, gdy zabiera się im myszkę, by wprowadzić poprawki w ich tekście) lub ciekawostki o życiu w danym mieście (np. powszechnym problemem w Gdańsku są chodzące po mieście dziki). 

Może trudno w to uwierzyć, ale w dzisiejszych czasach coraz więcej osób czerpie swoją wiedzę właśnie z treści memów!

Mnie śmieszy… A mnie nie

Najważniejsze, by podczas tworzenia fun contentu pamiętać o określonej grupie docelowej, do której ma on trafić. Przykładowo mem na temat pozycjonowania powinien rozbawić SEO-wca, ale już nie musi być zrozumiany przez montera kadłubów okrętowych. 
 

 Rys. 2. Źródło: https://www.facebook.com/RocketJobsPolska/


Wydaje Wam się, że znacie członków swojej społeczności jak własną kieszeń i jesteście pewni, że stworzony przez Was content zawsze trafi w ich gusta? Otóż życie potrafi to zweryfikować. Zdarza się, że wpadam na genialny pomysł, zaśmiewam się do rozpuku, wręcz bijąc brawa samej sobie, więc niezwłocznie tworzę memika i z dumą go publikuję, po czym mija doba, a tu… zaledwie dziewięć reakcji pod postem. Oczywiście nie należy się tym zbytnio przejmować, ale warto wyciągać wnioski i np. kolejnego mema przygotować w konwencji, która przedtem zdobyła nieco większy poklask wśród publiczności.

Kto robi to dobrze?

Chyba nie wypada mi przekonywać Was o tym, że w Rocket Jobs i Just Join IT „umiemy w fun content” (chociaż, jak wspomniałam powyżej – nie zawsze!), dlatego podam dwa przykłady innych marek, które całkiem nieźle rad...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy