Dołącz do czytelników
Brak wyników

Firma w social mediach

29 lipca 2019

NR 11 (Lipiec 2019)

Jak komunikować się w segmencie B2B w mediach społecznościowych?

0 101

Media społecznościowe są integralną częścią współczesnego społeczeństwa. Ich głównym założeniem jest funkcjonowanie w taki sposób, aby umożliwiać wszystkim uczestnikom dialog oraz interakcję. Odgrywają dzisiaj ważną rolę w komunikacji wielu firm z ich użytkownikami. Często dla klientów skontaktowanie się z daną firmą przez Facebooka, Twittera czy LinkedIn jest jednym z pierwszych kroków, jaki jest wykonywany. Ponadto coraz częściej nie szukamy kontaktów na stronie www, ale od razu staramy się znaleźć profil firmowy lub osobisty w mediach społecznościowych.

Które medium społecznościowe jest najlepsze do komunikacji w segmencie B2B?

Obecnie najlepszym istniejącym portalem społecznościowym w komunikacji B2B jest LinkedIn. 

To społeczność określana mianem profesjonalistów. Jeśli już jesteś użytkownikiem tego serwisu, nie powinieneś marnować w nim czasu, lecz wykorzystać go w działaniach związanych z budowaniem jak najlepszego swojego wizerunku jako specjalisty, eksperta w danej dziedzinie.

Jaką LinkedIn ma przewagę nad innymi kanałami społecznościowymi?

Według najnowszych danych LinkedIn ma ponad 630 mln użytkowników w ponad 200 krajach i terytoriach zależnych. Jest dostępny w 24 językach.

W przeciągu dosłownie chwili możesz skontaktować się z osobami z całego świata. Profesjonalny charakter portalu sprawia, że spotkasz tutaj specjalistów z różnych branż, i – być może – znajdziesz wśród nich swoich potencjalnych klientów, wspólników czy też pracowników.

Dziesięć ważnych podstaw w komunikacji w mediach społecznościowych:

  1. Komunikacja odbywa się w czasie rzeczywistym.
  2. Brak jest ograniczeń geograficznych.
  3. Treści komunikatów mogą być różnorodne i przybierać postać: tekstu, zdjęcia, wideo, dźwięku, infografiki itp.
  4. Interakcje z użytkownikami mogą przybierać formę: komentarzy, „polubień”, „udostępnień” treści.
  5. Treści rozprzestrzeniają się w sposób wirusowy przez interakcje społeczne, co przekłada się na skalę każdej informacji.
  6. Informacje mogą być wielokrotnie modyfikowane.
  7. Komunikacja może być zamknięta, tylko w określonym kanale, grupie, dyskusji.
  8. Społeczność w mediach społecznościowych w krótkim czasie może znaleźć informacje o wydarzeniach i działaniach danej firmy lub osoby.
  9. Specyfika komunikacji jest silnie uwarunkowana rodzajem danego medium społecznościowego.
  10. Nadawcy i odbiorcy mogą być osobami anonimowymi lub wręcz odwrotnie – mogą to być osoby, które nawzajem się znają lub mają zamiar poznać przez media społecznościowe.

„Ludzka” komunikacja

Komunikacja B2B w mediach społecznościowych często kojarzy się z poważaną informacją, nudą oraz bezemocjonalnymi tekstami, ale czy tak jest na pewno? Aktualnie niezależnie od tego, czy kierujesz przekaz do klienta indywidualnego czy biznesowego, powinna Ci przyświecać idea komunikacji H2H (human to human), czyli komunikaty powinny trafiać do ludzi. Chcemy komunikować się z konkretnymi ludźmi z danej firmy, nie lubimy otrzymywać bezosobowych wiadomości. Model komunikacji H2H, w którym człowiek komunikuje się z drugim człowiekiem, jest bardzo ważny zarówno w segmentach B2B, jak i B2C. W obu segmentach istnieją różnice, ale mimo wszystko element ludzki komunikacji jest bardzo ważny.

Chcemy komunikować się z konkretnymi ludźmi z danej firmy, nie lubimy otrzymywać bezosobowych wiadomości.

Zaplanuj komunikację

Jeśli chcesz, żeby Twój biznes się rozwijał, powinieneś zmienić sposób komunikacji ze swoimi klientami. Jak to zrobić? 

Każda sieć społecznościowa ma swoją specyfikę, którą trzeba wyczuć, nauczyć się jej i modyfikować pod nią swoje działania. Decydując się na biznesowe działania na LinkedIn, warto poznać kilka metod komunikowania się z użytkownikami tej platformy.

Komunikowanie się przez media społecznościowe powoli już wchodzi nam w pewien nawyk. Często szybciej wyślesz wiadomość przez komunikator niż napiszesz maila lub zadzwonisz do potencjalnego klienta. Budowanie relacji w B2B może się odbywać na wielu płaszczyznach, ale jak zbudować relację na LinkedIn i skutecznie się komunikować dzięki temu medium społecznościowemu? 
Czy to w ogóle jest możliwe?

Ważne, aby działania na LinkedIn były zaplanowane i konsekwentnie realizowane. Nawiązuj nowe znajomości, komentuj posty, publikuj wartościowe treści. LinkedIn może znacznie zwiększyć zasięg Twojego przekazu sprzedażowo-marketingowego i ułatwić dotarcie do Twoich potencjalnych klientów.
 

Zapamiętaj

Jeśli chcesz, aby Twoja strategia komunikacji na LinkedIn przyniosła efekty, warto ją zaplanować i podzielić na kilka elementów:

  1. Rozpoznanie odbiorcy docelowego.
  2. Określenie celów.
  3. Sformułowanie komunikatów.
  4. Wybór kanałów komunikacji.
  5. Ustalenie budżetu (bo być może będziesz chciał wprowadzić działania płatne).
  6. Określenie formy komunikacji – kompozycji mediów.
  7. Monitoring pomiaru i skuteczności działań.

 

Jakie kanały komunikacji możesz wykorzystać na LinkedIn?

Z użytkownikami LinkedIn możesz się bezpośrednio komunikować przez:

  • wysłanie zaproszenia,
  • wysłanie InMail,
  • wysłanie wiadomości,
  • wykorzystanie Funkcji Open Profile.

Jak wysłać zaproszenie?

Zaproszenie to sposób kontaktu na LinkedIn. Możesz je wysłać do innego użytkownika LinkedIn, a jeśli zostanie zaakceptowane to obie osoby stają się kontaktami pierwszego stopnia i później mogą wysyłać do siebie wiadomości przez komunikator LinkedIn. Pamiętaj, że każdy nowy kontakt zwiększa dostęp do tysięcy profesjonalistów. Warto dodać od siebie spersonalizowaną notatkę, masz na to aż 300 znaków. Takie zaproszenie powinno mieć kilka istotnych elementów, aby przykuć uwagę odbiorcy oraz zostać zapamiętanym. Staraj się nie pisać w zaproszeniu o swojej ofercie, produktach czy też firmie. Nie wymieniaj zalet swojego produktu czy usługi. Z drugiej jednak strony, jeżeli masz konkretną propozycję i jesteś przekonany, że Twój odbiorca jest nastawiony na konkrety, to możesz wymienić korzyści, jakie oferujesz. 

Pamiętaj, że każdy nowy kontakt zwiększa dostęp do tysięcy profesjonalistów.

Wytypuj grupę odbiorców, zapoznaj się z ich profilem i znajdź punkty styku: wspólnych znajomych, zainteresowania, branżę – to zawsze pomaga w ociepleniu takiego zaproszenia. Ist...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy