Jak komunikować „zielono” i uniknąć greenwashingu w social mediach?

Komunikacja w social mediach

Jak poczułbyś się, gdyby okazało się, że prawie połowa firm motoryzacyjnych oszukuje Cię co do parametrów technicznych oferowanych samochodów? Albo, że tyle samo firm produkujących żywność kłamie na temat składu swoich produktów, a Ty niepotrzebnie ciągle czytasz etykiety na ich opakowaniach?

Gdybyś tylko znał nazwy tych marek, prawdopodobnie szybko zrezygnowałbyś z nich, a co poniektórzy zrobiliby im jeszcze weekendowy kryzysik w socialach. Według przeprowadzonych na początku roku przez Komisję Europejską badań okazuje się, że 42% przedsiębiorstw chwalących się ekologicznymi, zdrowymi, czy ogólnie mówiąc „zielonymi” rozwiązaniami, oszukuje lub bardzo mocno wprowadza nas w błąd. 
Po raz pierwszy w historii tego badania, głównym tematem był greenwashing. W dużym uproszczeniu jest to komunikacja marketingowa, bazująca na nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd przekazach dotyczących proekologicznego charakteru danego produktu lub usługi. 
Zjawisko greenwashingu znane jest już od bardzo dawna, jednak bardzo mocno nasiliło się w ciągu ostatnich kilku lat, ponieważ ekologiczne postawy stanowią coraz częstsze kryterium wyboru nie tylko klientów, ale także potencjalnych pracowników czy partnerów biznesowych. 

POLECAMY

Co to wszystko ma wspólnego z social mediami i content marketingiem?

Mamy do czynienia z dwoma równoległymi zjawiskami. Z jednej strony jest to rosnąca świadomość konsumentów dotycząca zrównoważonego rozwoju oraz ich zwiększające się oczekiwania wobec przedsiębiorstw w tym zakresie. Z drugiej strony mamy firmy, które chcą wykorzystać ten trend i przekonać odbiorców do siebie. A staje się to szczególnie trudne w otoczeniu, w którym konkurencja stosuje nieetyczne praktyki greenwashingu. W takiej sytuacji łatwo wpaść w pułapkę myślenia, że albo odrobinę nagnę rzeczywistość, albo stracę klientów. A jak raz się uda oszukać konsumentów, to może i drugi raz też się uda.
 

Według r...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy