Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

19 lipca 2021

NR 21 (Czerwiec 2021)

Jak podcasty i social media mogą napędzać marketing marki i siebie nawzajem?

0 61

Podcasty są bardzo ciekawym medium. Różne badania pokazują, że są skuteczne, bo na przykład 93% słuchaczy, kiedy zaczyna słuchać danego odcinka, słucha jego większości lub całości, a reklamy w podcastach są dla ludzi mniej inwazyjne niż w innych mediach. Jednocześnie statystyczny słuchacz przez tydzień przesłuchuje osiem odcinków z ok. pięciu różnych podcastów (The Infinite Dial, 2021). To oznacza, że trzeba się nieźle nagimnastykować, żeby znaleźć się w tym gronie u wystarczającej liczby słuchaczy. Jednym z częściej zadawanych pytań na forach i grupach dla podcasterów (niezależnie czy to polskich czy zagranicznych) jest: Jak skutecznie rozpromować podcast?

Wyprodukowałeś podcast i co dalej?

Większość podcastów, które powstały w Polsce, to te tworzone przez pasjonatów amatorów, ale coraz więcej jest też tworzonych przez freelancerów lub małe firmy w celu promowania biznesu. W związku z tym kwestią czasu było to, że do tego grona dołączą duże firmy i korporacje. W tej grupie w Polsce dominują obecnie podcasty employer brandingowe, które mają na celu przyciągnięcie potencjalnych pracowników, np. Nokia Stories (Nokia Wrocław). Poza tym mamy też produkcje, których celem jest przekazanie wiedzy czy to na temat produktu danej firmy lub o tematyce powiązanej z jej działalnością (np. podcast Lekkomówni o wystąpieniach publicznych od Biura Mówców Spice). Są też produkcje CSR-owe jak #mniejplastiku od Credit Agricole. Największą tajemnicą owiane są wewnętrzne podcasty, bo firmy rzadko się nimi chwalą. Często są to produkcje, które mają cele szkoleniowe lub informacyjne, tylko dla pracowników.
Wypromować podcast można na wiele różnych sposobów, przy czym słuchacze deklarują (w badaniu Westwood One’s Podcast Download – Fall 2020 Report), że o nowych podcastach najczęściej dowiadują się dzięki marketingowi szeptanemu, a konkretniej rekomendacjom od znajomych (55%). Wysoko jest również promocja w innych podcastach, np. przez wrzucenie reklamy czy wymianę odcinkami (45%). Gdzieś między tymi dwoma sposobami są social media i na tym skupimy się w tym tekście. O nowych podcastach właśnie dzięki mediom społecznościowym dowiaduje się 52% słuchaczy.
 

POLECAMY

 Rys. 1. Badanie Westwood One pokazuje, że social media są jednym ze skuteczniejszych sposobów na odkrywanie nowych podcastów przez słuchaczy. Źródło: westwoodone.com


Czy któreś media społecznościowe warto wykorzystać bardziej niż inne? Wszystko zależy od tego, do kogo kierujemy nasz podcast, co chcemy nim osiągnąć i o czym on jest. Ale jeśli masz podcast, to tę robotę masz już pewnie za sobą.
Co zatem marki mogą zrobić, żeby wypromować swój podcast w mediach społecznościowych? Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na kilka ważnych rzeczy. Po pierwsze musisz pamiętać o tym, że Twój podcast jest częścią większego ekosystemu, że sam w sobie jest wyjątkowy (przynajmniej powinien być, ale kwestia tworzenia podcastu to temat na osobny artykuł) i że w jego tworzeniu biorą udział różni ludzie – prowadzący, goście, producenci. Do każdego z tych elementów powinniśmy się odnosić, promując podcast w mediach społecznościowych. Przyjrzyjmy się w takim razie, co można postować (lub wrzucać na Stories).

Poinformuj o jego istnieniu oraz...

Trzymaj się mocno, bo to, co zaraz przeczytasz, może wywołać szok. Ludzie nie wiedzą wszystkiego. Piszę to dlatego, że wiele osób promujących podcasty po prostu o tym zapomina i potem okazuje się, że piszą o czymś zupełnie bez kontekstu i ludzie nie mają pojęcia, o co chodzi. Niejednokrotnie widziałem posty, które promowały podcast, ale nigdzie nie było informacji, że to w ogóle jest podcast ani gdzie go można posłuchać. Już nie wspominając o innych grzechach, takich jak niewymienianie jego nazwy. Jasne, nie każdy post musi zawierać takie informacje, ale wtedy muszą być one widoczne np. w opisie profilu.
Okej, to czego ludzie jeszcze nie wiedzą? Mimo że podcasty tak mocno zyskują na popularności, to wciąż jest sporo osób, które nie wiedzą, jak z nich korzystać. Ci ludzie są już w socialach i wcale nie chodzi mi 
o MySpace czy Naszą Klasę, ale przede wszystkim o Facebooka, Instagrama, TikToka i LinkedIn. Takie osoby warto poinstruować od czasu do czasu, postując informacje o tym, gdzie podcast można znaleźć i jak go uruchomić.
Następny poziom niewiedzy może być związany z tym, że ludzie nie znają Twojego podcastu i nie wiedzą, o czym on jest. Warto więc od czasu do czasu wrzucić informacje typu „podcast Lekkomówni pomoże ci przemawiać lekko i przyjemnie, a przede wszystkim skutecznie” razem z okładką i linkiem do odtwarzacza. W tej kategorii dodałbym jeszcze posty o tym, kim jest osoba prowadząca go. Czy tego rodzaju posty trzeba wrzucać co tydzień? Niekoniecznie. Uzależniłbym to raczej od tego, jak bardzo grupa docelowa jest już zaznajomiona z medium. Wystarczy spojrzeć na badania i choć tych w Polsce jest ciągle mało, to możemy się odnieść choćby do wieku naszych słuchaczy (którzy w większości są ludźmi młodymi, z większych miast, zarabiającymi powyżej średniej i ponadprzeciętnie wykształceni; badanie Tandem Media).
Kolejne posty informacyjne są już bardziej oczywiste, bo dotyczą konkretnych odcinków i gości podcastu (jeśli tacy są). Warto się zastanowić, jakich informacji nasi słuchacze będą potrzebować. Najbardziej klasyczne będzie postowanie grafiki ze zdjęciem gościa i tytułem odcinka, czasem uwzględniające odliczanie dni do premiery. Nie zaszkodzi zapostowanie większej ilości informacji o samym gościu i jego działalności. Warto też zadbać o materiały zza kulis i np. zrobić z nim zdjęcie w trakcie nagrywania (lub screenshota, jeżeli nagrywamy online). Takie materiały, ukazujące powstawanie podcastu od kuchni, bywają bardzo ciekawe dla jego odbiorców. Jeśli już jesteśmy przy tworzeniu dodatkowych materiałów, to polecam poprosić gościa o nagranie krótkiego wideo zachęcającego do wysłuchania podcastu. Krótko: „Nazywam się Michał Kasprzyk i w podcaście Lekkomówni opowiadam o pracy trenera wystąpień publicznych. Zapraszam do słuchania w Spotify!”.

Prowadź dialog ze słuchaczami

Grzechem byłoby nie wykorzystać możliwości rozmowy z naszymi odbiorcami, więc warto wrzucać też posty, w których na różne sposoby będziemy prowokować do dyskusji. Na przykład grafika z wypowiedzią gościa wyciągniętą z odcinka, daje nam możliwość zapytania, czy słuchacze się z nim zgadzają czy nie.
 

Rys. 2. Cytat gościa z jednego z odcinków podcastu Lekkomówni

 
Podobnie można zrobić wrzucając tzw. audiogram, czyli krótkie, statyczne wideo, dostosowane formatem do social mediów, najczęściej z okładką odcinka, falą dźwiękową i napisami. W audiogramie najlepiej zawrzeć fragment, który zainteresuje odbiorców do tego stopnia, że będą chcieli posłuchać całego odcinka.
Słuchaczy możesz też zapytać o to, kogo chcieliby posłuchać w kolejnych odcinkach, ale też  o informację zwrotną do tych już opublikowanych. Co im się podoba, a co nie? Które segmenty podcastu są ich ulubionymi, a które by usunęli? Kto był ich ulubionym gościem, jaki był ich ulubiony temat?
Podcasterzy często proszą słuchaczy o wystawienie opinii w Apple Podcasts lub innych miejscach. I świetnie, bo one pomagają w tym, żeby podcast łatwiej było odkryć nowym słuchaczom właśnie w tych aplikacjach. Twórcy rzadko robią jednak z nimi cokolwiek więcej. A czemu nie zapostować takiej opinii w socialach z gorącym podziękowaniem dla danego słuchacza, który ją wystawił, i pytaniem, kto się zgadza z tą opinią.

Prowadzący podcast

Badania pokazują, że dla słuchaczy podcastów bardzo ważna jest osoba prowadząca. W wielu przypadkach ludzie słuchają danego podcastu właśnie z tego względu, a nie dla zawartości merytorycznej. Szczególnie ważne jest to w podcastach, gdzie jest więcej niż jeden prowadzący, bo dynamika między nimi dodaje klimatu i zachęca słuchaczy, żeby wracać po więcej. Dlaczego zatem tak mało podcastów firmowych (gdzie prowadzącym nie jest prezes) promuje również swojego prowadzącego? Przecież to on jest najlepszym ambasadorem podcastu. To jego w każdym odcinku słuchają ludzie (choć może nie być najważniejszym powodem, dla którego włączają dany odcinek). 
Podcasty to medium, które jest dosyć intymne: mamy jakiś głos (lub głosy), którego najczęściej słuchamy, kiedy jesteśmy sami, często na słuchawkach, więc słyszymy go bezpośrednio w naszej głowie. Niektórzy twierdzą, że słuchając podcastu, mają wrażenie, jakby przysłuchiwali się rozmowie swoich dobrych znajomych. 
Głos osoby prowadzącej słyszymy za każdym razem, kiedy włączamy nowy odcinek. O prowadzącym dowiadujemy się z samych rozmów, ale media społecznościowe to idealne miejsce na to, żeby opowiedzieć o nim trochę więcej. I choć może się wydawać, że wtedy zamiast budować markę podcastu, tworzymy markę prowa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy