Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

25 lipca 2022

NR 26 (Lipiec 2022)

Jak trafić do generacji Z, millenialsów, pokolenia X i baby boomersów?

0 185

Celne komunikaty, zaplanowane zgodnie z potrzebami naszej grupy docelowej to podstawa marketingu każdej branży. Dlatego, zanim przystąpisz do działania, poznaj preferencje i zachowania internautów z podziałem na pokolenia.

Warto posiłkować się danymi – pomoże Ci w tym bezpłatny raport Marketing generacyjny. Jaki content trafia do Generacji Z, Millenialsów, Pokolenia X i Baby Boomersów? wydany przez agencję Kohai. Publikacja dostarcza wiarygodnych danych zgromadzonych w trakcie badania na reprezentatywnej grupie polskich internautów. 

POLECAMY

Zanim więc zaplanujesz treści oraz działania w social mediach, przyjrzyj się swojej grupie docelowej. Raport Marketing generacyjny. Jaki content trafia do Generacji Z, Millenialsów, Pokolenia X i Baby Boomersów pomoże Ci nie tylko zaklasyfikować grupę do właściwego pokolenia internautów, ale też odpowie na nurtujące pytania.  

Odpowiedzi wskazane w raporcie mogą zaskoczyć niejednego marketera. Na początek przejdźmy jednak do przebadanych pokoleń polskich internautów. Kim są ich reprezentanci, jak poruszają się w internecie i jaki content do nich trafia? Klasyfikacja czterech pokoleń może być szczególnie przydatna dla marketerów, którzy tworzą persony marek lub strategie komunikacji brandów.
 

Czego o polskich internautach dowiesz się po lekturze raportu?
  • Przede wszystkim, jaki content do nich przemawia – kto stawia na tradycyjne treści, a kto preferuje formy wideo lub np. memy. 
  • Ile czasu w sieci spędzają Polacy z podziałem na pokolenia.
  • Które grupy wiekowe stawiają na wideo, a które wolą czytać „tradycyjne artykuły”.
  • Jakie treści w internecie są uważane za atrakcyjne i jakie strony odwiedzane są najchętniej.
  • Czy pokolenia różnią się między sobą, jeśli chodzi o sposób korzystania z internetu.


Kim są reprezentanci pokolenia Z?

Według jednych źródeł Zetki to osoby urodzone po roku 1994, a według innych – już po roku 1990. Najważniejszy czynnik, który łączy przedstawicieli tej generacji, to to, że przyszli na świat w dobie technologii, od dziecka mając styczność z dostępem do internetu, gadżetów czy świata wirtualnego. Czymś zupełnie naturalnym dla Zetek był i jest dostęp do internetu. Dlatego też o Zetkach mówi się, że to pokolenie urodzone w czasie boomu informatycznego. Niektórzy zarzucają im, że są ciągle zapatrzeni w swoje telefony i tablety, z pewnością jednak w świecie nowoczesnych technologii czują się jak ryba w wodzie. 
 

Marketing Generacyjny – pokolenia na rynku
Baby Boomers Pokolenie X Millenialsi Pokolenie Z
  • najniżej oceniają swoje kompetencje 
  • niska znajomość języków obcych
  • ponad połowa reprezentantów nie korzysta ani z Internetu, ani z komputera
  • dosyć niechętnie robią zakupy przez Internet
  • ostrożny stosunek do social mediów (obecni, ale nieaktywni)
  • lubią robić zakupy przez Internet
  • chętnie dzielą się opiniami w sieci
  • korzystają z wyszukiwarek internetowych
  • komunikatywni i dobrze wykształceni 
  • zaawansowani technologicznie
  • dobra znajomość języków obcych i otwartość na inne kultury
  • od najmłodszych lat mieli styczność z technologią i wirtualnym światem 
  • "zapatrzeni w smartfony i tablety”
  • świetnie orientują się w nowinkach technologicznych
  • są otwarci na zmiany, mobilni „kontakowi”

 

Jak komunikować się z pokoleniem Z? 

Skup się przede wszystkim na przemyślanej komunikacji w social mediach. To właśnie na Facebooku, TikToku i Instagramie Zetki spędzają większość swojego czasu online. Czego oczekują Zetki, jeśli chodzi o treści w sieci? Przede wszystkim rozrywki! Postaw więc na kreatywność, wczuj się w aktualne trendy (modne lata 90., aktualne trendy muzyczne na TikToku!). Pamiętaj jednak, że Zetki najbardziej ze wszystkich pokoleń są wyczulone na fałsz – w komunikatach postaw więc na szczerość i autentyczność. 

Aż 35% osób z pokolenia Z jest zdania, że klasyczne media są przestarzałe. Co ciekawe, swoją wiedzę o świecie czerpią właśnie z social mediów. Rodzi to oczywiście ryzyko rozprzestrzeniania się groźnych fake newsów. Warto więc odpowiedzialnie podchodzić do kampanii kierowanych do Zetek, powoływać się na opinie wiarygodnych ekspertów, odwoływać tylko do sprawdzonych źródeł. 

A jaka forma rozrywki jest najbardziej preferowana wśród przedstawicieli generacji Z? Oczywiście wideo! Niech będzie krótkie, kreatywne, wywołujące emocje. Właśnie takie filmy mają szansę zostać zapamiętane i udostępnione znajomym. Inną, bardzo lubianą formą rozrywki jest przeglądanie memów (Zetki robią to najczęściej ze wszystkich pokoleń!), a także słuchanie podcastów (robi to 30% Zetek). Uwzględnij więc te formy contentu w swoich kampaniach marketingowych. 
 

Zetki otwarcie przyznają, że czują się przytłoczone nadmiarem informacji w sieci. Zadbaj więc, by Twoje kreacje (np. wideo) były krótkie i „na temat”.  

 

Millenialsi: podobnie jak Zetki, wychowani w „lepszych czasach”

Pokolenie millenialsów nazywa się zamiennie także generacją Y. Niektóre publikacje podają, że to osoby urodzone w latach 1980–1989, a inne – że to wszyscy urodzeni po roku 1980. Dlatego też można się spotkać ze stwierdzeniem, że Zetki również należą do pokolenia millenialsów. Mówi się, że oba te pokolenia łączy wychowanie „w lepszych czasach”, powszechny dostęp do komputerów i życie w trybie online. Ale to nie koniec podobieństw. Millenialsi świetnie czują się w społecznościach internetowych, są zaawansowani technologicznie oraz dobrze wykształceni. Są otwarci na inne kultury, społecznie obyci, mobilni – wynika to oczywiście z dobrej znajomości języków obcych. 

Jakie treści najbardziej przemawiają do millenialsów?

Pamiętaj, że ich pokolenie, podobnie jak generacja Z, czuje się przytłoczone nadmiarem informacji dostępnych w sieci. Dlatego warto postawić np. na wideo, które pozwala przedstawić komunikat w sposób zwięzły, dynamiczny i atrakcyjny wizualnie. To jeszcze nie koniec podobieństw łączących millenialsów z Zetkami. Oba pokolenia większość czasu spędzają na przeglądaniu mediów społecznościowych – w tym także Facebooka. Większość millenialsów nie ma jednak konta na TikToku czy Instagramie. Informacji szukają głównie na portalach – np. na Wirtualnej Polsce. Chcąc trafić do millenialsów, możesz więc pomyśleć np. o reklamie banerowej lub artykułach sponsorowanych właśnie w popularnych serwisach informacyjnych. 

A jakie są inne formy contentu, które warto tworzyć z myślą o millenialsach? Pomyśl o tworzeniu bloga: deklarują oni bowiem, że regularnie czytają na nich artykuły, szczególnie edukacyjne. Co piąty millenials czyta też e-booki lub słucha audiobooków. Jedna czwarta z nich rozwiązuje też quizy w sieci. Co istotne, stawiają także na rozrywkę w sieci, a także zwracają uwagę na rzetelność konsumowanych treści. 

Pokolenie X – co wyróżnia jego przedstawicieli?

To osoby urodzone w latach 1965–1979, a więc to pokolenie współczesnych 40- i 50-latków. Mówi się, że to pokolenie osób „biegających z kluczem na szyi”. Ich podejście do social mediów jest dosyć ostrożne: są obecni np. na Facebooku, ale wolą obserwow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy