Dołącz do czytelników
Brak wyników

Instagram

3 listopada 2020

NR 17 (Październik 2020)

Jak tworzyć Instagram Stories - czyli content, który przyciąga

29

Instagram z dnia na dzień rośnie w siłę. Staje się miejscem służącym nie tylko do komunikacji pomiędzy prywatnymi odbiorcami, którzy dzielą się ze znajomymi zdjęciami z wakacji lub pokazują swoją codzienność. Coraz częściej duże marki wykorzystują jego siłę oddziaływania do promocji swoich produktów, budowania pozytywnego wizerunku oraz zaangażowania odbiorców. Jak tworzyć skuteczne Instagram Stories i zastosować tę formę promocji do przyciągnięcia klientów?

Mam plan, czyli wiem, z kim chcę się komunikować

Niezależnie od miejsca, w którym chcemy tworzyć komunikację z odbiorcami, na początku należy określić, kim oni są oraz czego oczekują od marki. Ustalenie grup odbiorców oraz person pozwala na skuteczne dotarcie do użytkownika zainteresowanego tym, co oferuje dana firma. Warto zebrać odpowiedzi na podstawowe pytania: 

POLECAMY

  • kim jest nasz odbiorca, 
  • jaka jest jego płeć oraz ile ma lat, 
  • czego się obawia, 
  • jakie ma potrzeby,
  • jaką formę kontaktu preferuje, 
  • mieszka w małym czy dużym mieście,
  • jaki jest jego status materialny?

Instagram w Polsce zrzesza obecnie ok. 7,3 miliona użytkowników (źródło: Raport Hootsuite Digital 2020).

Wiedza ta pozwoli doprecyzować, w jakim stylu komunikować się z klientem oraz jaki content należy mu prezentować.

Następnym krokiem powinno być ustalenie tego, co chcemy przekazać potencjalnemu klientowi. Tutaj trzeba zastanowić się, w jaki sposób planujemy wykorzystać formę krótkiego wideo lub zdjęć: do promocji usług lub produktów, budowania wizerunku marki, publikowania materiałów z życia firmy czy może wrzucania informacji o nowościach? 

Wyróżnione relacje

Po weryfikacji podstawowych informacji na temat odbiorcy oraz celu publikacji należy posegregować grupy lub sekcje, w których będą pojawiać się Instagram Stories na naszym profilu. Najprościej zrobić to przy pomocy tzw. relacji wyróżnionych na stałe przypiętych na stronie głównej. W zależności od branży oraz dominującej tematyki mogą to być grupy produktów lub nazwy kolekcji, relacje z ostatnich sesji zdjęciowych i wyjazdów lub linki do artykułów, w których dzielimy się wiedzą z naszymi odbiorcami.

 Rys. 1. Profil DeeZee na Instagramie oraz wyróżnione relacje. Źródło: instagram.com/deezeeshoes

Marka DeeZee postawiła na wyróżnienie relacji związanych z podróżami oraz realizowanymi kampaniami. Prezentowanie życia firmy od kuchni mocno angażuje odbiorców i pokazuje, że są dla niej ważni oraz stanowią jej integralną część.

Publikowane relacje powinny posiadać swego rodzaju klamrę kompozycyjną. Wspominane wcześniej sekcje pomagają nad tym zapanować, ale niezależnie od nich warto pamiętać o tym, aby każde Stories posiadało trójdzielną kompozycję, czyli wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie. 

Spontaniczne wrzutki dodawane pod wpływem chwili być może sprawdzają się w przypadku prywatnych profili lub relacjonowania codzienności przez vlogerów i infulencerów. Jeżeli natomiast chcemy skutecznie wykorzystać tę formę promocji do zwiększenia sprzedaży i widoczności marki, należy ją najpierw dobrze zaplanować i przemyśleć. 

Kolory zgodne ze stylem i wizerunkiem marki

Każda firma posiada (a przynajmniej powinna posiadać) swój brandbook, czyli Księgę Identyfikacji Wizualnej. Wizualny klucz brandu zawiera informacje na temat zastawienia kolorów opisanych w CMYK, RGB i czasami PANTONE, wzór logotypu, rozmiar i kolor czcionki, a także typografię ikon. Taka baza ułatwia dalszą pracę nad tworzeniem różnorodnych materiałów, które będą spójne z wypracowanym już wizerunkiem firmy. 

Wskazówki

Jeżeli jesteśmy mniej zaawansowanym użytkownikiem lub nie posiadamy swojego działu graficznego, a chcemy dostosować relacje do kolorów marki, możemy skorzystać z opcji dostępnych w edycji Stories, np. kroplomierza. Z jego pomocą szybko dopasujemy kolor czcionki lub tła relacji do dominującego koloru. 


Przydatną funkcją pozwalającą na spersonalizowanie firmowego Stories jest dodanie do gotowego materiału graficznego np. logotypu. Wystarczy, że wcześniej zapiszemy interesujące nas zdjęcie w pamięci telefonu, a następnie wybierzemy symbol naklejki i przejdziemy do kolejnych opcji, w tym dodania pliku z galerii.

 Rys. 2. Przykładowy brandbook. Źródło: Conture
 Rys. 3. Dodanie zdjęcia np. logotypu, do Stories. Źródło: Instagram Conture

Dobry format, długość i dźwięk — wideo od podszewki

Przy tworzeniu wideo na Insta Stories należy zwrócić uwagę na jego parametry: rozdzielczość, orientację pionową lub poziomą, a także długość. Stories charakteryzują się krótką formą (od 3 do 60 sekund), dlatego szczególnie ważna jest jakość prezentowanego materiału. Pojedyncza relacja trwa maksymalnie 15 sekund, jeżeli więc dodamy dłuższy film, to zostanie on rozdzielony na kilka krótszych. 

Zapamiętaj!

Gdy wzbogacamy Stories o GIF-y, naklejki czy napisy, nie zostaną one automatycznie umieszczone na każdej części podzielonego materiału!

Jeżeli wybierzemy opcję nagrywania materiału telefonem bezpośrednio przez Instagram, warto spróbować np. opcji Boomerang dostępnej w funkcjach aplikacji. Dzięki temu stworzymy zapętlony lub przyspieszony filmik, który będzie urozmaiceniem tradycyjnej relacji.

Decydując się na nagrywanie wideo telefonem, należy pamiętać o tym, że przesłane przez nas materiały będą skalowane przez Instagram do: 

  • rozdzielczości 1080 x 566 px w przypadku proporcji poziomej 16:9,
  • rozdzielczości 1920 x 1080 px w przypadku proporcji pionowej 9:16.

 Tab. 1. Tabela z wymaganiami dotyczącymi rozdzielczości, długości i proporcji filmów. Źródło: Facebook

...
  Artykuły ekspresowe Aktualności 
na Instagramie
Instagram Stories Eksploruj 
na Instagramie
Źródłowe proporcje 16:9 do 9:16 1,91:1 do 4:5  16:9 do 4:5 i 9:16 16:9 do 4:5
Długość filmu maks. 240 minut 1-120 sekund 1-120 sekund 1-120 sekund
Obsługiwane cele  wszystkie oprócz Ruchu 
w fimie i Wiadomości
wszystkie  wszystkie wszystkie
Napisy niedostępne opcjonalne opcjonalne opcjonalne
Dźwięk opcjonalne opcjonalne opcjonalne opcjonalne
Panorama 16:9 TAK TAK TAK TAK
Kwadrat 1:1  TAK TAK TAK TAK
Prostokąt 4:5 TAK TAK TAK TAK

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy