Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

17 grudnia 2021

NR 23 (Grudzień 2021)

Najważniejsze zmiany w social mediach w 2021 r.

0 64

Końcówka i początek roku to idealna pora, aby podsumować najważniejsze zmiany w social mediach, a działo się wiele, na wielu płaszczyznach. Niektóre ze zmian będą mocno wpływać na działania w 2022 roku, inne po prostu warto znać i wykorzystywać. Co zatem się zmieniło?

Na tapetę wzięłam najpopularniejsze media społecznościowe w Polsce: Facebook, Instagram oraz LinkedIn. W kolejce czekają YouTube, TikTok, Pinterest oraz Twitter – w kolejnym artykule, który dla Was szykuję. Zmiany uszeregowane są alfabetycznie. Ich priorytet czy ważność dla każdego może być indywidualna. Wyruszmy zatem w podróż po mediach społecznościowych Anno Domini 2021. Jak to bywa z mediami społecznościowymi, część opcji jest w beta testach, część mają wszyscy, a kolejne prawdopodobnie będą pojawiać się w 2022 roku dla wszystkich odbiorców. 

POLECAMY

Facebook

Audio zaczyna być rozwijane poprzez Facebooka. W wybranych krajach i dla wybranych użytkowników pojawiły się takie opcje, jak Live Audio Rooms oraz Podcasty. 

Grupy dyskusyjne

Nowe funkcje dostali admini grup: 

  • Strona główna administratora zawierająca pulpit nawigacyjny dla wszystkich narzędzi, ustawień i funkcji grupy. 
  • Zautomatyzowane, konfigurowalne narzędzie do moderowania spamu i tworzenia reguł ograniczających możliwość publikowania niektórych treści przez użytkowników. 
  • Oparty na sztucznej inteligencji system powiadamiania administratorów o eskalacji rozmów.
  • Funkcja pozwalająca administratorom nakładać tymczasowe ograniczenia na „gorące wątki”. 
  • Historia aktywności każdego członka grupy w grupie, widoczna tylko dla administratorów grupy.
  • Więcej opcji dostosowania wyglądu grup dyskusyjnych. Możliwość zmiany motywu kolorystycznego, tła, postów czy fontów. 
  • Możliwość ręcznego wyboru emotikonów reakcji. 
  • Możliwość tworzenia presetów z formatami postów, odznakami czy narzędziami administracyjnymi. 
  • Automatyczne wysyłanie wiadomości powitalnych do nowych użytkowników. 
  • Przypięcie ogłoszenia (posta) w sekcji „Polecane”, którego zobaczą wszyscy nowi użytkownicy, którzy po raz pierwszy otworzą grupę. 

Facebook ułatwia również użytkownikom publikowanie w grupach dyskusyjnych. Już nie trzeba będzie wracać na początek grupy, aby coś opublikować. 
iOS 14.4 i zmiany w śledzeniu użytkowników przez aplikacje. Obecnie musi on wyrazić zgodę, aby mogło mieć to miejsce. Całość dość sporo namieszała w tworzeniu i analizowaniu reklam na Facebooku. Więcej: https://bit.ly/3kpaqcv
 

Rys. 1. Ułatwienie dotyczące publikowania postów w grupach dyskusyjnych.
Źródło: Facebook

 

Inne funkcje, które nadal są w fazie testów, to: 
  • Podgrupy dla konkretnych tematów, regionów itd. 
  • Zbieranie funduszy społecznościowych (fundraising) na projekty czy cele grupowe.
  • Okazanie wdzięczności administratorom i moderatorom. 
  • Sklepy z gadżetami grupy dyskusyjnej. 
  • Płatne podgrupy, do których można dołączać na zasadzie subskrypcji. 


Lajki, a konkretnie możliwość ich wyłączenia pod postami. Widoczne tylko dla admina, nie dla odbiorców. Opcja pojawiła się również na Instagramie. Dla wybranych postów bądź dla wszystkich postów. 

Messenger i nowe funkcje. W tym: 

  • Poll Games, czyli tzw. gry ankietowe. Beta-testerzy mogą wrzucać na czat ankiety na zasadzie „Najbardziej prawdopodobne”. Niestety, typowa funkcja ankietowa nadal nie powróciła. 
  • Wprowadzenie Facebook Pay. A później prezentów w formie gotówki za pośrednictwem Facebook Pay. Funkcja obecnie niedostępna w Polsce, powiązana z urodzinami. Powiadomienie o gotówce przychodzić będzie, np. z balonowym efektem. 
  • Dedykowane pakiety naklejek z okazji 10 lat Messengera, w tym powstanie Soundemojis. 
  • Uproszczona funkcja udostępniania kontaktów z Facebooka w Messengerze. 
  • Możliwość archiwizacji wiadomości. Coś jak archiwizowanie w skrzynce odbiorczej Gmail. 

Meta, czyli nowa nazwa korporacji Facebooka i rebranding marki parasolowej. Marka medium społecznościowego pozostała bez zmian: Facebook. Nazwa nawiązuje do metawersum (metawszechświata), czyli nowej iteracji internetu, wirtualnej przestrzeni bądź inaczej świata lustrzanego. 

Monetyzacja, a konkretnie nowe opcje monetyzacji dla twórców. Więcej: https://bit.ly/3EYJok7

Reels (rolki) pojawiły się również na Facebooku. Format przypominający treści z TikToka czy Snapchata. 
 

Rys. 2. Nowa nazwa korporacji Facebooka. Źródło: Twitter


Reklamy i ograniczone możliwości targetowania do młodych osób (dotyczy to oczywiście również Instagram ADS i Messenger ADS). Reklamodawcy nie będą już mogli kierować reklam do nastolatków na podstawie ich zainteresowań. Firmy mogą nadal kierować kampanie reklamowe do osób poniżej 18. roku życia na podstawie wieku, płci i lokalizacji.

Sklep Facebooka pojawił się w Marketplace oraz na Whatsappie, w tym pojawią się także „Shops Ads”. Opcja dostępna jest obecnie w wybranych krajach. Facebook uruchomił również tzw. Live Shopping Fridays. Seria wydarzeń zakupowych odbywała się przez całe wakacje. Całość miała na celu oczywiście promowanie opcji „Live Shopping”. 

System rozpoznawania twarzy został wyłączony przez Facebooka. Powiązane jest to ze zmianą nazwy Facebooka i nowymi priorytetami: zobowiązanie firmy do ochrony prywatności jej użytkowników. A przynajmniej tak twierdzi Facebook. Jednakże prace nad takim rozwiązaniem nadal trwają i w momencie większych regulacji AI prawdopodobnie funkcja ta w jakimś wymiarze ponownie się pojawi.  

Wydarzenia płatne. Zmiana pojawiła się w okresie pandemicznym, aby dać wydarzeniom wirtualnym kolejną namiastkę wydarzenia offline, w tym możliwość monetyzacji bez korzystania z żadnych narzędzi zewnętrznych. 
 

Rys. 3. Nowe zasady reklam skierowanych do młodych osób.
Źródło: Instagram

 

Rys. 4. Podgląd linków z Instagrama na Twitterze. Źródło: Twitter

 

Instagram 

Branded Content Partnerships. 
 

Wskazówka

W ciągu najbliższych kilku miesięcy niewielka grupa twórców i marek przetestuje nowe funkcje, które pomogą: 

  • twórcom nawiązać współpracę z markami,
  • ułatwić markom odkrywanie, łączenie się i współpracę z najbardziej strategicznymi twórcami w ramach współpracy w zakresie treści związanych z marką.

Źródło: @creators, Instagram. 


Dark mode, czyli funkcja, która nie jest żadną rewolucją, ale czekało na nią sporo odbiorców. 

Feed i możliwość dodawania postów do niego z poziomu desktopu, bez korzystania z creator studio czy innych narzędzi zewnętrznych. 

IGTV znika. Teraz po prostu dostaniemy „video tab”. Więcej: https://bit.ly/3joGlcG.

Insights i nowe dostępne opcje w statystykach. 

Oczywiście należy tutaj również wspomnieć o możliwości cofania się w statystykach Instagrama do 90 dni. Ponadto:

Engaged audience – możliwość sprawdzania statystyk dotyczących zaangażowania użytkowników, którzy nie są obserwatorami naszego konta. 

Reached audience, czyli opcja, która pozwala na wgląd w dane demograficzne (miasta, kraje, wiek, płeć) wszystkich osób, do których docierano w określonym czasie.

Accounts engaged – ten wskaźnik pokazuje, ile łącznie kont weszło w interakcję z Twoimi treściami na Instagramie w określonym czasie.

Możliwość sprawdzenia statusu konta pod kątem przestrzegania regulaminu i zasad społeczności. Więcej: https://bit.ly/3E1NcAK.
 

Rys. 5. Jak dobierać hasztagi? Źródło: Instagram

 

Rys. 6. Analityka postów. Źródło: LinkedIn

 

Rys. 7. Certyfikacje w serwisie LinkedIn. Źródło: LinkedIn


Muzyka na Instagramie (Stories) dostępna dla wszystkich w Polsce. Warto tutaj zauważyć, że konta prywatne czy twórców mają zdecydowanie większy dostęp i wybór muzyki, aniżeli konta biznesowe. 

Naklejki zamiast funkcji swipe-up w Instagram Stories. Obecnie pozwalają na linkowanie wszystkim kontom, nie t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy