Dołącz do czytelników
Brak wyników

LinkedIn

11 grudnia 2020

NR 18 (Grudzień 2020)

Nowości na LinkedInie – co warto o nich wiedzieć?

211

LinkedIn rośnie w siłę. Szacuje się, że w Polsce korzysta już z niego ok. 4 mln ludzi, a na świecie prawie 700 mln użytkowników. Zauważalny na platformie trend budowania marki osobistej czy poszukiwania pracy to jedno, jednak rośnie także liczba stron firmowych, których w Polsce jest już ok. 80 000. Sam serwis idzie w kierunku nowych rozwiązań dla biznesu, także takich uwzględniających sytuację pandemiczną. Jego twórcy zapowiedzieli wiele zmian w wyglądzie, ale także – co ważniejsze – w funkcjonalnościach platformy oraz reklamach. Spora część z nich ujrzała już w Polsce światło dzienne. Jak widać, jednym z głównych celów, jaki obrał sobie portal na rozwój w następnych latach, jest budowa silnego rozwiązania biznesowego, na którym liczą się przede wszystkim kontakty i relacje. Z roku na rok udaje mu się przekonać do siebie coraz więcej ludzi. Ale zacznijmy od początku.

O tym, że firma powinna być obecna na LinkedInie, nie trzeba przekonywać. Powinna! Głównie z uwagi na możliwość osiągania celów komunikacyjnych i biznesowych. Serwis ten jest jedną z bardziej wartościowych platform, za sprawą której można je realizować. Sposób, w jaki należy się za to zabrać, zależy od kilku czynników oraz potrzeb firmy. 

POLECAMY

Do czego najczęściej wykorzystywany jest LinkedIn?

LinkedIn najczęściej używany jest do takich działań, jak:

  • Rekrutacja – ta rola serwisu będzie stale przybierała na sile z uwagi na dostępne narzędzia dla rekruterów, takie jak Talent Hub (zaprojektowany z myślą o średnich i dużych firmach; po wprowadzeniu podstawowych informacji na temat stanowiska wyszukuje najlepiej dopasowanych kandydatów) czy Talent Insight (podpowiada, gdzie relokować zespół specjalistów; wskazuje, jakich umiejętności brakuje w zespole; pokazuje, jak firma wypada na tle konkurencji, np. w temacie wysokości płac). Nie bez znaczenia pozostaje fakt polityki rozwoju serwisu.
     
Niedawno LinkedIn kupił kalifornijski start-up GLINT, który zajmuje się zaawansowanymi ankietami wśród pracowników. Na pierwszy rzut oka są to zwyczajne kwestionariusze, jednak zostały wsparte sztuczną inteligencją, dzięki której analizują nastroje wewnątrz organizacji czy zaangażowanie pracowników. Na podstawie zebranych danych rozwiązanie prezentuje wnioski, pomaga dostrzec szanse na rozwój poszczególnych członków zespołu, a także przewidzieć ryzyko odejścia.

 

 

 

  • Nawiązywanie i utrzymywanie relacji B2B – LinkedIn nie tylko umożliwia wyszukanie potencjalnych partnerów biznesowych, ale też nawiązanie kontaktu i dbanie o relację. Firmowe konto uzupełniane w merytoryczne oraz wartościowe treści daje dowód na to, że firma jest godnym zaufania, aktywnym uczestnikiem życia swojej branży. Dzięki temu sama stwarza sobie szansę na otrzymywanie większej liczby zapytań od potencjalnych klientów. Łatwiej jest jej nawiązać z nimi kontakt lub uzyskać odpowiedź na wysłaną wiadomość.
  • Komunikacja wewnętrzna – segmentacja komunikacji do określonych grup użytkowników pozwala pokazywać posty wybranym grupom odbiorców, np. własnym pracownikom. Dzięki temu firmowe konto na LinkedInie może stać się wewnętrznym forum służącym do informowania, angażowania czy wspierania własnego zespołu. To nie tylko zewnętrzna tablica ogłoszeń, ponieważ umożliwia wymianę treści, a co za tym idzie – zbieranie feedbacku.
  • Komunikacja zewnętrzna – za sprawą postów publicznych firma może informować branżę o własnych poczynaniach, zainteresowaniach, planach i realizacjach. W ten sposób nie tylko pokazuje, że trzyma rękę na branżowym pulsie, ale też odnosi sukcesy, rozwija się, potrafi angażować ludzi, zabiera głos w ważkich tematach, co finalnie pozwala budować markę eksperta.
  • Employer branding – LinkedIn stanowi w tym temacie nie tylko kolejną platformę, na której można stosować powszechnie znane narzędzia do employer brandingu, ale też dostarcza własnych rozwiązań. Mowa tu o Recruiter System Connect (RSC), czyli narzędziu, które działa jak pomost pomiędzy systemami ATS (systemami śledzenia aplikacji). Ich zadania są bardzo podobne do rozwiązań CRM, jednak służą do zarządzania relacjami z kandydatami do pracy.

Użyteczne biznesowo nowości na LinkedInie

LinkedIn Stories
Za ich pomocą zarówno na profilach prywatnych, jak i firmowych możemy dzielić się firmowymi materiałami wideo (do 20 sekund), zdjęciami pokazującymi wykonywaną przez nas pracę czy dedykowanymi grafikami. Możemy również:

  • oznaczać inne firmy i użytkowników (użyteczna opcja np. przy organizowaniu wydarzeń branżowych online bądź wspieraniu rozwoju profili firmowych firm partnerskich),
  • dodawać naklejki i napisy (naklejki mają wyraźne przeznaczenie biznesowe, ale nadal są tylko w języku angielskim; dodatkowo mamy możliwość formatowania napisów, wyróżniając je kolorem),
  • jako użytkownicy odpowiadać na relacje w prywatnych wiadomościach (to również przydatna opcja, jeśli szybko chcemy wejść w relację z firmą rekrutującą lub potencjalnym klientem),
  • jako twórcy stories mieć wgląd w statystyki (ile osób i kto konkretnie wyświetlił nasze stories).

Myśląc o budowaniu własnej marki osobistej czy pozycjonowaniu eksperckim pracowników firmy wśród stories, na biznesowym kanale mogą pojawić się:

  • relacje z naszego udziału w wydarzeniach branżowych, także tych online, jako dowód śledzenia aktualności, nowinek czy trendów,
  • prezentacje pokazujące zaangażowanie w dzielenie się wiedzą ze studentami lub kursantami jako potwierdzenie doświadczenia,
  • porady bądź branżowe tipy mogące przybrać formę cyklu prezentowanego w dany dzień tygodnia,
  • odpowiedzi na pytania (Ask Me Anything – istnieje nawet taka naklejka, którą można dodać do stories), które można wykorzystać do kontaktów z dziennikarzami i wypowiedzi eksperckich w branżowych mediach. 

Pomimo sporych ograniczeń – np. relacje na LinkedInie nie są widoczne w przeglądarkowej wersji serwisu oraz brakuje możliwości udostępniania czyjeś relacji w swoich Stories – warto już teraz przyglądać się nowym funkcjonalnościom z biznesowego punktu widzenia. Mogą one sprawdzić się jako uzupełnienie innego typu treści publikowanych na LinkedInie. Należy mieć pełną świadomość tego, stories udostępniamy dla kompletnie innej grupy docelowej, co powinno znaleźć odzwierciedlenie nie tylko w ich tematyce, ale też ich wyglądzie. Na pewno jeśli chcemy publikować ważne dane rynkowe, analizować raporty, omawiać trendy, zdradzać ciekawostki branżowe, wypowiedzi eksperckie czy polecać wiarygodne firmy lub sprawdzonych pracowników, takie treści zdecydowanie nadają się do LinkedIn Stories. 

Newslettery
To kolejna nowość na LinkedInie. Możemy przygotować je w oknie tworzenia publikacji, wybierając opcję napisania artykułu. Następnie pojawia się możliwość stworzenia biuletynu wraz z niezobowiązującym określeniem częstotliwości jego publikacji. W treści można dodawać zdjęcia, hasztagi czy linki. 

Wskazówka

Newslettery na portalu LinkedIn mają możliwość subskrypcji. 


Istnieje także funkcjonalność otrzymywania powiadomień za każdym razem, gdy pojawi się nowa publikacja tego typu. Poza tym biuletyny mają dostęp do tych samych narzędzi, co artykuły w serwisie. W praktyce oznacza to m.in. możliwość udostępniania ich w innych mediach społecznościowych, a także dostęp do statystyk. 
Minusem tej funkcjonalności jest na razie to, że dostęp do niej mają tylko i wyłącznie profile prywatne. Wiedząc to, warto rozwijać profile naszych ekspertów bądź pozycjonować marki osobiste założycieli lub pomysłodawców firmy. 

LinkedIn Events 
Wydarzenia online to nowe funkcje do prowadzenia biznesowych spotkań. Pojawiły się one na platformie w maju tego roku. Od tego czasu z racji trwającej na cały świecie pandemii w większości branż wydarzenia przeniosły się do internetu. Tym samym serwis pracował nad ich stałym rozwijaniem, by móc zyskać kolejnych użytkowników. W zakładce Moja sieć pojawiać się będą spersonalizowane rekomendacje wydarzeń online. Dodatkowo użytkownicy otrzymają cotygodniowe maile, w k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy