Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

17 grudnia 2021

NR 23 (Grudzień 2021)

Pięć działań w social mediach, za które dostaniesz rózgę

0 26

Zbliżają się święta, na naszych playlistach zaczyna już królować „Last Christmas”, a myślami coraz częściej jesteśmy przy barszczu, zamiast przy obowiązkach zawodowych. Zanim udacie się na zasłużoną przerwę od pracy, warto zapoznać się z działaniami w mediach społecznościowych, za które zamiast prezentu dostaniecie rózgę (nie od świętego Mikołaja, a od Waszych odbiorców).

Są to zasady uniwersalne, które sprawdzą się na każdej platformie – nie ważne, czy poruszacie się głównie po LinkedIn, czy po Instagramie. 
Jakich błędów nie popełniać, aby zachować profesjonalny wizerunek marki?

POLECAMY

Pierwsza rózga: Nieregularność

Jednego tygodnia, gdy masz wenę, wrzucasz trzy posty, a potem przez kolejne trzy miesiące milczysz? Zdecydowanie nie tędy droga! W mediach społecznościowych regularność w publikowaniu treści jest niezwykle ważna.
 

Ciekawostka

Jak podaje Brayden Cohen, z zespołu Hootsuite, marki, które publikują posty w podobnych odstępach czasu (co najmniej raz w tygodniu), mają 2 razy więcej obserwujących, niż profile, które umieszczają posty rzadziej niż raz w tygodniu (źródło: https://blog.hootsuite.com/how-often-to-post-on-social-media/).


Kluczowe w regularności jest również to, że stale utrzymujemy świadomość na temat naszej marki. Jeśli potencjalny klient zdążył już zapomnieć o walorach naszego produktu, za chwilę znów mu o nich przypominamy. Ułatwia to także analitykę i wyciąganie wniosków – publikując treści w podobnych odstępach czasu, możemy lepiej zrozumieć, które formaty są skuteczne, a które powinniśmy zredukować. W przypadku „ad hocowego” postowania, trudno dojść do tego, czy na wyniki treści miała wpływ jej forma, czy fakt, że dawno nic nie publikowaliśmy.
Wielu użytkowników (nie tylko introwertyków) woli komunikować się z markami za pomocą mediów społecznowściowych. Zamiast zadzwonić lub odwiedzić punkt stacjonarny, najłatwiej jest nam wysłać wiadomość na Facebooku czy Instagramie. Będąc regularnie aktywnym, wysyłasz swoim klientom sygnał, że Twoja firma działa na pełnych obrotach i jest zawsze w gotowości, aby im pomóc.
 


Druga rózga: Niespójność

Tę rózgę można dostać za dwa rodzaje niespójności: wizualnej i tekstowej.
Zacznijmy od tej pierwszej – każda marka powinna mieć wyrazisty key visual, który odróżni ją od konkurencji i sprawi, że będzie zapadała w pamięć odbiorcy. Stworzenie kompleksowej szaty graficznej marki to jeden z pierwszych kroków, które powinniśmy wykonać, decydując się na „coming out” naszego produktu lub usług. Nie od dziś wiadomo, że konsumenci kupują głównie oczami, a w wyidealizowanym świecie social mediów warstwa wizualna gra główną rolę.
Przeglądając Instagrama, najpierw widzimy zdjęcie, a dopiero potem tekst. To doskonale pokazuje, jak ważne w przestrzeni internetowej są obrazki. Z tego względu istotne jest, aby Twoje grafiki/zdjęcia były profesjonalne, charakterystyczne, ale też SPÓJNE.
Jeśli raz wrzucisz grafikę z zielonym napisem i czarno-białym zdjęciem, potem kolorowe zdjęcie z różowym tekstem, a następnie żółto-niebieską ilustrację, Twoi odbiorcy nie będą w stanie stworzyć konkretnego skojarzenia z Twoją marką.
Weźmy jako przykład markę McDonald’s – widząc zdjęcie frytek i żółto-czerwony napis, od razu nasuwa nam się konkretne skojarzenie, nie musimy nawet czytać tekstu i wgłębiać się w szczegóły.
Koniec końców w działaniach marketingowych właśnie o to nam chodzi – aby nasza marka była silna i rozpoznawalna. Dlatego warto już na wstępie, gdy dopiero zakładasz swoje social media, przygotować szablony postów, w których będzie występować kilka powtarzalnych elementów. Chodzi tu zarówno o font, kolorystykę, jak i układ informacji. Podobnie w przypadku zdjęć – zacznij od moodboardu, który określi, jaki ma być ich klimat i kolorystyka. Czy mają być delikatne, w świetle dziennym i pastelowych kolorach? A może chcesz uzyskać tajemniczą aurę, stosując światło LED-owe i kontrastowe kolory? Dzięki takiemu rozplanowaniu contentu, Twój profil będzie wyglądał spójnie, a użytkownik, widząc Twoje posty, od razu będzie mógł połączyć je z Twoją marką.
Spójność jest również ważna w warstwie tekstowej, szczególnie w kontekście stylistyki i nacechowania tekstu. Dlatego ważnym elementem budowania komunikacji w mediach społecznościowych jest strategia, czyli dokument, w którym zawarte są jasne wytyczne.
Powinien on zawierać informacje o tone of voice (tonie wypowiedzi), grupie docelowej, a także przykłady postów, które są wyznacznikiem.
 


Jeśli w jednym poście piszesz „Zapraszamy Państwa do naszych sklepów”, a w kolejnym „Wpadnij do nas!”, to dajesz swojemu odbiorcy zupełnie różne komunikaty. Pierwszy tworzy pewien dystans między marką a klientem, a drugi jest bardzo bezpośredni i stawia Was na równi. Dlatego, decydując się na konkretny styl pisania, niezwykle istotne jest jego utrzymanie i pozostawanie w obranej konwencji.

Trzecia rózga: Sprzedaż na każdym kroku

Ktoś mądry mógłby przy tym punkcie powiedzieć: „przecież o to chodzi w marketingu, żeby sprzedawać!”. Jasne, ale żeby sprzedawać produkty czy usługi, nie musimy na każdym kroku nakłaniać odbiorcy do kupna i bombardować go ofertami.
Czasami w ogóle nie jest to potrzebne. Bo jeśli nasza komunikacja będzie ciekawa i dostosowana do odbiorcy, to prawdopodobnie sam będzie chciał przetestować nasze rozwiązanie. Dużo więcej możesz uzyskać, edukując rynek i dając swoim odbiorcom wartościową wiedzę, niż pisząc w kółko „nasz produkt jest najlepszy, koniecznie kup go już teraz”. 
Świetnym przykładem jest profil marki Patagonia na Instagramie. Nie ma tam ani jednego posta, który bezpośrednio zachęcałby do zakupu. Co więcej – nie znajdziemy tam nawet informacji o produktach tej marki, przecenach czy nowych modelach kurtek. Każdy post to historia osoby, która ma na sobie ubrania Patagonia – sportowców, podróżników, strażaków.
Pokazując świat przeżyć związany z marką, a także podkreślając jej wartości, twórcy profilu sprzedają bez sprzedawania. Oczywiście, warto od czasu do czasu zachęcić swoich odbiorców do kupienia produktów, np. tworząc sezonowe promocje. Ale siłą komunikacji marki jest angażowanie użytkowników i zapadanie w ich pamięć, np. poprzez jasne określanie wartości i misji firmy. Bo to właśnie z tymi elementami odbiorcy utożsamiają się najbardziej, a nie z hasłem „Kup teraz”.
 


Czwarta rózga: Niedopasowanie

Ta rózga również jest związana z brakiem solidnej strategii komunikacji i tworzeniem contentu na oślep. Chodzi tu o niedostosowanie komunikacji do grupy docelowej. 
Wbrew pozorom wcale nie jest to trudne, jeśli nie opieramy się na twardych insightach.
Je...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy