Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

11 grudnia 2020

NR 18 (Grudzień 2020)

Pięć kroków do skutecznego prowadzenia bloga (cz. 1)

155

Rozkwit polskiej blogosfery i boom na blogi firmowe trwa w najlepsze. Regularność, systematyczność oraz unikalność to fundamenty efektywnego blogowania. Czy tylko tyle wystarczy, aby blog był skutecznym narzędziem działań content marketingowych? O czym jeszcze warto pamiętać, aby rozwinąć swój biznes dzięki blogowaniu?

Blog – pasja czy budowa wizerunku?

Niegdyś blogi pełniły funkcję wyłącznie pamiętników. Był to rodzaj strony internetowej, na której autor dzielił się swoimi przemyśleniami i refleksjami na dany temat, publikując treści dla szerszego grona odbiorców. Dziś blogi są postrzegane nie tylko jako osobiste, pozwalające lepiej poznać autora, jego pasje oraz zainteresowania. Istnieją także blogi firmowe, których celem jest budowa wizerunku, zwiększanie świadomości marki, nawiązywanie długotrwałych relacji czy postawienie się w roli eksperta odpowiedzialnego za daną dziedzinę lub branżę. Na przestrzeni lat blog zyskał na znaczeniu, a jego regularne prowadzenie stało się ważnym, jeśli nie kluczowym elementem całej strategii content marketingowej firmy. 

POLECAMY

Dlaczego warto prowadzić bloga?

O zaletach prowadzenia bloga z pewnością słyszałeś wiele. Powodów jest mnóstwo. Oto trzy mocne punkty, które powinieneś wziąć pod uwagę, jeśli zastanawiasz się, czy blog ma sens.

Wiedza i wizerunek, czyli zbuduj pozycję eksperta
Specjalizujesz się w danej dziedzinie, prowadzisz biznes od lat, ale samo mówienie o tym, że jesteś liderem nie wystarczy? Przestań mówić – zacznij to pokazywać! Jeśli znasz swoją branżę od podszewki, rozpocznij edukowanie innych. Dzięki dzieleniu się wiedzą na blogu zostaniesz zauważony. Nikt nie lubi pustych słów, które nie mają potwierdzenia w działaniu. Udowodnij, że posiadasz wiedzę, którą chętnie się dzielisz. Rozpocznij od publikacji poradnikowych, edukacyjnych treści odpowiadających na konkretne pytania Twoich klientów. Dzięki temu wzbudzisz nie tylko zaufanie, ale staniesz się ekspertem, który rozumie problemy branży i potrafi je rozwiązywać. Blog jest postrzegany jako rzetelne źródło informacji, więc warto to wykorzystać, tworząc jakościowy content.

Zbuduj długotrwałe relacje 
Budowa wartościowych i długotrwałych relacji to problem, z którym boryka się niejedna firma. Blog jest narzędziem, dzięki któremu nawiążesz bliższe więzi z obecnymi oraz potencjalnymi klientami. Poznaj i wsłuchaj się w ich potrzeby, a później podziel się nimi na blogu, opisując konkretne problemy. Prowadź dyskusję, wyrażaj własne opinie, nie unikaj odpowiedzi na (trudne) pytania. Wejdź w rolę pytającego, zrozum dylematy odbiorców, nie krytykuj. Zwróć szczególną uwagę na to, czego potrzebuje Twój konsument, z jakimi boryka się dylematami. Przeanalizuj zebrane informacje, dostosuj swoją ofertę do potrzeb rynku lub stwórz dedykowany produkt. Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom, a dzięki temu zdobędziesz wiarygodność i zaufanie na długie lata. 

Google Cię polubi!
Google lubi strony, które często są aktualizowane i zmieniają swoje treści. Warto więc pamiętać o regularnym prowadzeniu bloga. Docenią to nie tylko stali czytelnicy witryny, ale także roboty Google. Naturalność, systematyczność i odpowiadanie na problemy czy pytania Twojej grupy docelowej to klucz do sukcesu. Wyszukiwarki (nie tylko Google) bardzo lubią blogowe wpisy, indeksując je i dając im pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania. A jeśli będziesz pamiętał o podstawowych zasadach pisania jakościowych oraz wartościowych treści, to masz szansę pojawić się wysoko nie tylko na frazy z długiego ogona. Pisz z pasją, opowiadaj historię i twórz własny, unikalny content, a na pewno zostaniesz doceniony oraz zauważony przez innych.

Jak skutecznie prowadzić bloga?

Skoro znasz już powody, dla których warto prowadzić bloga, teraz przekonaj się, jak robić to skutecznie. W pierwszej części artykułu omówimy dwa podstawowe kroki. 

1. Zbuduj przedstawiciela grupy docelowej
W tworzeniu strategii content marketingowej bardzo dużo mówi się o grupie docelowej. Pierwszym, podstawowym i najważniejszym działaniem przy rozpoczęciu prac nad prowadzeniem bloga jest zdefiniowanie odbiorców, poznanie ich potrzeb oraz odpowiedzenie na pytanie, kim jest idealny przedstawiciel grupy docelowej. Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, należy zbudować personę, czyli reprezentanta Twojego modelowego klienta bądź czytelnika. Jeśli prowadzisz firmę od kilku lat, to warto zaangażować więcej osób z różnych działów, które pomogą zebrać niezbędne informacje do stworzenia persony. Jeżeli dopiero wchodzisz na rynek, będzie to proces intuicyjny, a rozmowy z przyszłymi klientami zweryfikują ustalone przez Ciebie dane. 
Zbudowanie persony podczas prowadzeniu bloga jest kluczowym elementem do tworzenia odpowiednich treści. Pamiętaj, że będziesz używał innych zwrotów do grupy docelowej, która jest w wieku 20+, a innych do osób 50+. Proste, jasne i nieskomplikowane komunikaty to klucz do zrozumiałego przekazu. Jednak warto wiedzieć, czy Twoimi odbiorcami są kobiety, które mieszkają w małym miasteczku, czy młodzież żyjąca w dużym mieście. Obserwuj zachowania czytelników na blogu. Analizuj, co czytają, o co pytają, które treści komentują. Prowadź z nimi dialog, pytaj o zainteresowania, o to, o czym jeszcze chcieliby przeczytać, jakich treści poszukają, co ich interesuje. Dzięki temu nie tylko nawiążesz bliższe relacje z odbiorcami, ale dowiesz się o nich więcej. 
 

Elementy, z których powinna składać się persona:
  • informacje ogólne: imię, nazwisko, zawód, stanowisko,
  • dane demograficzne: płeć, przedział wiekowy,
  • dane geograficzne: miejsce zamieszkania (duże/średnie miasto/wieś),
  • pasje, zainteresowania, sytuacja życiowa,
  • cele i wyzwania w życiu zawodowym,
  • potrzeby w życiu codziennym,
  • motto życiowe, cytat,
  • narzędzia wykorzystywane do pracy,
  • odpowiedź na pytanie, jak często korzysta z internetu,
  • problemy, które możesz pomóc jej rozwiązać,
  • wartości, jakimi kieruje się w życiu.


2. Przygotuj analizę słów kluczowych
Gdy wiesz już, kto jest Twoim idealnym odbiorcą, zastanów się, jakie treści chcesz tworzyć oraz o czym będziesz pisał na blogu. W tym celu warto przygotować analizę słów kluczowych. Jest to działanie, które podejmuje się głównie z myślą o pozycjonowaniu strony. Dobór odpowiednich, optymalnych fraz przyniesie w przyszłości realne korzyści, a cały proces jest istotny także z punktu widzenia prowadzenia działań content marketingowych. Gdy dowiesz się, jakie frazy są idealne dla Twojego bloga, łatwiej wybierzesz tematy, zaplanujesz wpisy oraz poprawisz widoczność swojej strony w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Do przygotowania analizy słów kluczowych będziesz potrzebował kilku narzędzi. Aby jednak rozpocząć korzystanie z nich, zrób burzę mózgów. Na kartce wypisz takie słowa kluczowe, które przychodzą Ci do głowy i najbardziej kojarzą się z Twoimi produktami bądź usługami. Wciel się w rolę potencjalnego odbiorcy i odpowiedz na pytanie: jaką frazę wpisałbyś w Google, aby znaleźć produkt, który oferujesz? Gdy już określisz słowa kluczowe i zapiszesz je na kartce, sprawdź, jaki mają potencjał oraz ile osób szuka ich w sieci. 

Ubersuggest
Pierwszym, bezpłatnym narzędziem, które przyda się do przygotowania analizy słów kluczowych, jest Ubersuggest. Jest ono dostępne pod adresem: https://neilpatel.com/ubersuggest/ 
Po wejściu na stronę internetową pojawia się ekran główny. Znajdziesz na nim miejsce do wpisania domeny lub słowa kluczowego oraz ustawienia języka i kraju, dla którego szukasz danej frazy. W celu lepszego omówienia działania tego narzędzia posłużę się konkretnym przykładem. Prowadzisz sklep internetowy z butami i chciałbyś sprawdzić frazę „botki damskie”. Otrzymasz wynik pokazany na powyższej grafice. A teraz krótkie wyjaśnienie: 

  • search volume (VOL) – to liczba zapytań miesięcznie,
  • SEO difficulty (SD) – to poziom trudności (w skali 0–100) znalezienia się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania,
  • paid difficulty (PD) – to poziom trudności (w skali 0-100) rywalizowania w płatnych wynikach wyszukiwania (Google Ads),
  • cost per click (CPC) – to koszt za kliknięcie w reklamę Google Ads. Im wyższa kwota, tym słowo kluczowe jest bardziej wartościowe. 
     
Rys. 1. Ubersuggest – wyszukiwanie danej frazy


Dodatkowo nad wykresem pojawia się zdanie, które mówi o tym, że potrzebujesz ok. 1...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy