Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

16 lutego 2021

NR 19 (Luty 2021)

Pięć kroków do skutecznego prowadzenia bloga (cz. 2)

132

Blog jest jednym z popularniejszych narzędzi wykorzystywanych w ramach całej strategii marketingu internetowego. Trudno się temu dziwić. Pozytywnie wpływa nie tylko na budowanie wizerunku w internecie, ale także pomaga w utrzymaniu długotrwałych relacji. A jego systematyczne i regularne prowadzenie sprawia, że jego pozycja w Google rośnie.

Z pierwszej części artykułu o 5 krokach do skutecznego prowadzenia bloga dowiedziałeś się, jakie zalety przynosi blogowanie. Nauczyłeś się, jak zbudować przedstawiciela grupy docelowej, poznałeś elementy, z których powinna składać się persona.

POLECAMY

Opanowałeś przygotowanie analizy słów kluczowych. Zrozumiałeś, dlaczego tak ważny jest dobór odpowiednich fraz przy prowadzeniu bloga oraz poznałeś trzy narzędzia, dzięki którym przeprowadzenie analizy nie powinno sprawiać Ci trudności ani problemów. Czas na drugą część artykułu i kolejne – tym razem trzy – kroki, dzięki którym Twój blog wejdzie na wyższy poziom.

Stwórz kalendarz publikacji

Przy planowaniu blogowych wpisów bardzo ważnym działaniem jest stworzenie planu publikacji. Gdy rozpoczynasz przygodę z blogowaniem, Twoja głowa jest pełna pomysłów. 

W myślach układasz już plan na kolejne artykuły. Z biegiem czasu pomysłów jest coraz mniej, a nowych nie przybywa. Wtedy z pomocą może przyjść kalendarz publikacji, który warto stworzyć na kilka tygodni lub nawet miesięcy do przodu.

Planowanie postów na bloga powinno być przemyślane. Istnieją trzy podstawowe zasady, którymi warto kierować się podczas tworzenia kalendarza publikacji:

Sezonowość

W zależności od tematyki bloga z pewnością są takie zagadnienia, które charakteryzują się sezonowością. Dotyczy to tematów związanych ze świętami, konkretnymi wydarzeniami czy chociażby porami roku. Warto wykorzystać sezonowość przy planowaniu i tworzeniu kalendarza publikacji. Nie zapominaj o pisaniu z wyprzedzeniem, aby Google miał czas na zaindeksowanie wpisu w wyszukiwarce. Dzięki temu będziesz miał okazję wypozycjonować się na konkretną frazę. 

Do poszukiwania inspiracji warto wykorzystać Google Trends. Jest to narzędzie, które bada sezonowość tematów związanych z kategoriami słów kluczowych. Interfejs jest prosty i łatwy w obsłudze. Narzędzie pokazuje przede wszystkim na wykresie wzrosty i spadki zainteresowań wyszukiwaną frazą.

Rys. 1. Google Trends

Drugim narzędziem pomocnym w sezonowości, o którym wspominałam także podczas tworzenia analizy słów kluczowych, jest Planer słów kluczowych od Google. Po wpisaniu wybranego słowa kluczowego (w moim przypadku: „prezenty świąteczne”) otrzymuję wyniki związane z sugestiami różnych fraz, średnią miesięczną liczbę wyszukiwań czy konkurencyjność, ale także wykres, który pokazuje, kiedy najwięcej osób poszukuje danej frazy w Google. Ruch na wybrane przeze mnie słowo zaczyna się już w październiku. Dlatego możesz stworzyć wpis np. z podpowiedziami na prezenty świąteczne dla Twojej grupy docelowej. Pamiętaj, aby planować wpisy na około 4-6 tygodni przed wykresowym pikiem.

Rys. 2. Planer słów kluczowych

Popularność

Drugą zasadą, którą warto kierować się podczas planowania postów na bloga, jest popularność. Jeśli stworzyłeś wpis oparty na przygotowanej wcześniej analizie słów kluczowych i okazał się on strzałem w dziesiątkę (Twoi czytelnicy chętnie go czytają, ma dużo komentarzy, wejść oraz stał się viralem), jest to sygnał, że tematyka była trafiona. Dlaczego więc by jej nie wykorzystać i stworzyć kolejny artykuł poruszający to samo zagadnienie, ale z innej perspektywy? Oczywiście nie rób tego od razu, daj czas na odetchnienie czytelnikom od tematu i wróć do niego za kilka tygodni, a nawet i miesięcy.

Jak znaleźć tematy, które są popularne na blogu? Wystarczy, że będziesz korzystał z Google Analytics. Samo założenie konta nie jest skomplikowane, a do jego połączenia z blogiem warto skorzystać z dostępnych wtyczek (na blogach opartych na WordPressie) lub poprosić o pomoc programisty. 

Google Analytics to narzędzie, które pomoże Ci zbierać różne dane z Twojego bloga – nie tylko o popularnych tematach, ale także o samych odbiorcach czy źródłach, z których użytkownicy odwiedzają Twoją stronę. Aby sprawdzić, które tematy są najpopularniejsze, wystarczy zalogować się do panelu Google Analytics, w lewej kolumnie odszukać Zachowanie, po rozwinięciu kliknąć w Przegląd. Tutaj znajdziesz najchętniej czytane tematy.

 Rys. 3. Google Analytics

Regularność 

Jeśli zależy Ci na grupie zaangażowanych czytelników, którzy z niecierpliwością wyczekują kolejnego wpisu, przyzwyczaj ich do regularności. Systematyczne prowadzenie bloga jest bardzo ważne. Odnosi się zarówno do odbiorców, którzy zaczynają cyklicznie odwiedzać Twoją stronę. Bądź z nimi w stałym kontakcie, buduj swoją pozycję eksperta w branży. Regularność ma także pozytywny wpływ na naturalne wyniki wyszukiwania. Google bardzo lubi strony, które systematycznie publikują treści.

Stała powtarzalność w blogowych działaniach przyniesie Ci zamierzone efekty, osiągając pozycję lidera w wyszukiwarce. Pamiętaj, że jeden wpis w tygodniu to absolutne minimum. 

W regularności pomoże kalendarz publikacji. Nie ma idealnego szablonu na jego przygotowanie. Pomyśl tylko: czy nie łatwiej będzie zmotywować się do działania, kiedy dysponujesz przygotowanym w Excelu planem z tematami i datami ich publikacji? 

Odpowiednie przekazanie treści 

Gdy przeszedłeś już przez wszystkie etapy planowania i przygotowywanie się do prowadzenia bloga, czas na publikację! Publikacja treści w internecie rządzi się swoimi prawami. Jeśli myślisz, że wystarczy napisać jednolity tekst, podzielony wyłącznie na akapity, to postaram się przekonać Cię, abyś zaczął pisać inaczej. 

Stosuj śródtytuły

Jednolity tekst pisany ciągiem nie będzie zachęcający dla nikogo. Z jednej strony będzie męczył czytelnika, a z drugiej nie pomoże robotom Google zrozumieć, o czym jest strona. Z pomocą przychodzą śródtytuły, którymi warto oddzielać poszczególne akapity. Pomagają one w formatowaniu tekstu, który będzie bardziej przyjazny dla oka. Dodatkowe wewnętrzne tytuły używane w treści sprawią, że czytelnik będzie wiedział, o czym jest kolejny akapit. 

Jeśli w śródtytule zastosujesz nagłówki od H2 do H6, to Google łatwiej zrozumie Twoją treść. Nagłówek H1 powinien być unikalny i jest zarezerwowany dla tytułu wpisu. Kolejne nagłówki można stosować w śródtytułach, pamiętając, że H2 odnosi się do nagłówka o największej randze, a H6 o najmniejszej.

Bolduj najważniejsze słowa

Musisz mieć świadomość, że użytkownicy internetu skanują teksty. Dlatego warto ułatwiać im czytanie poprzez stosowanie pogrubień najważniejszych słów. Dzięki temu wzrok czytelnika będzie skupiał się głównie na tych frazach, a przeskakując z jednego na drugie, zrozumie, co chcesz mu przekazać. Istnieją różne teorie mówiące o tym, że boldowane frazy pomagają w pozycjonowaniu. Jedni mówią, że warto wyróżniać słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować bloga, a inni uważają, że bold nie ma żadnego znaczenia dla robotów Google. Nawet, jeśli pogrubienie nie będzie wpływało na pozycję Twojej strony, warto pomyśleć o czytelniku i stosować je z myślą o lepszym komforcie czytania.

Musisz mieć świadomość, że użytkownicy internetu skanują teksty. Dlatego warto ułatwiać im czytanie poprzez stosowanie pogrubień najważniejszych słów. 

Linkuj pomiędzy stronami

Gdy prowadzisz bloga przez jakiś czas i masz kilka lub kilkadziesiąt wpisów, warto pomyśleć o linkowaniu wewnętrznym. Takie działanie ma wpływ na Twoich czytelników, którzy zainteresowani jednym tematem, będą mieli okazję łatwego przejścia do kolejnego artykułu. Jak linkować wewnętrznie? Wystarczy, że po zakończonym akapicie lub na końcu artykułu dodasz informację: „Przeczytaj także” oraz tytuł innego wpisu, który podlinkujesz do podstrony, na której ten artykuł się znajduje. Jeśli czytelnik będzie zainteresowany, ułatwisz mu poszukiwanie kolejnej wiedzy. Linkowanie wewnętrzne ma także pozytywny wpływ na roboty wyszukiwarek, które przechodząc z jednej podstrony na kolejną, lepiej indeksują treści.

Punktuj najważniejsze elementy

Kolejną zasadą, którą warto wprowadzić w blogowe życie, jest stosowanie wypunktowań. Numerowanie lub punktowanie ważnych elementów pozwoli czytelnikowi łatwiej przeskanować treść Twojego artykułu. Numerację warto stosować w takich wpisach, w których chcesz coś wylistować. Przykładem mogą być artykuły z liczbami w tytule, np. 9 cech, którymi powinien charakteryzować się dobry manager lub 7 miejsc, które warto odwiedzić w Warszawie. 

Od jakiegoś czasu Google plusuje treści, które mają wypunktowania. Nie wiem, czy miałeś okazję do tej pory spotkać się z takimi wynikami wyszukiwania, w których Google daje odpowiedź na konkretne pytanie. Wpisując zapytanie, niekiedy otrzymujemy precyzyjną odpowiedź, przedstawioną w formie wypunktowań. Na przykład jakiś czas temu szukałam miejsc, w których mogę pojeździć na rolkach w Poznaniu. Wpisałam w Google: „gdzie na rolki w Poznaniu” i oto, co otrzymałam:
Podziel się blogiem z innymi!...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy