Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social media

21 lutego 2020

NR 14 (Luty 2020)

Skuteczna dystrybucja treści w social mediach

111

Content marketing cały czas rośnie w siłę. Z jednej strony tworzymy coraz więcej coraz lepszych treści i kampanii. Rośnie liczba  firm wykorzystujących content w strategii marketingowej. Z drugiej strony zaledwie 37% firm B2B i 38% firm B2C posiada strategię contentową. Jednocześnie do największych wyzwań marketingowych dla 63% firm należy generowanie ruchu na stronie oraz leadów. Stajemy przed dużymi wyzwaniami, takimi jak trendy związane z chatbotami, voice search czy visual search, które zdecydowanie wpływają na sposób konsumpcji i dystrybucji contentu. Jedno z rozwiązań i odpowiedzi? Dystrybucja treści w social mediach. 

Treści poprzez media społecznościowe dystrybuują praktycznie wszyscy. Niezależnie od tego, czy prowadzisz działania contentowe na szeroką skalę, czy jedynie od czasu do czasu dodajesz artykuły na bloga. Wśród najczęściej wybieranych sposobów dystrybucji marketerzy wymieniają właśnie social media (18%) oraz influencer marketing (26%).

Rys. 1. Najpopularniejsze kanały dystrybucji contentu w 2019 roku. Źródło: Mailmunch.com

Zacznij od strategii!

A dokładniej – zacznij od zaplanowania całej swojej strategii content marketingowej! W poniższym artykule poruszymy jednakże „zaledwie” dystrybucję treści i skuteczne jej planowanie. Nie znajdziesz tutaj „świętego Graala”, a to, czy osiągniesz sukces, zależy od wielu czynników. Jednakże bez podstaw i planu nasze działania są wręcz skazane na porażkę i zmarnowanie czasu poświęconego na tworzenie contentu. 

Cel
Po pierwsze zastanów się, jakie są twoje cele. Mając cel „z tyłu głowy”, będziemy mogli skuteczniej dobierać formaty, kanały, jak i same treści. 
Do tych najpopularniejszych celów należą: 

  • zwiększenie świadomości marki (70%), 
  • generowanie leadów (59%), 
  • zwiększenie zaangażowania społeczności (48%), 
  • zwiększenie grona odbiorców marki (46%), 
  • zwiększenie ruchu na stronie www (45%). 

Grupa odbiorców
Nie zapominaj o grupie docelowej! Tą zapewne zweryfikowałeś już wcześniej, podczas tworzenia całej strategii dla kampanii/marki. Zastanów się jednocześnie, jak twoja grupa docelowa zachowuje się w social mediach, jakich treści oczekuje, gdzie bywa i czego potrzebuje. W innych mediach będziesz szukał odbiorców kampanii B2B, w innych B2C. Pomogą ci w tym na pewno: 

  • Statystyki twoich własnych mediów społecznościowych. Zwracaj uwagę na dane demograficzne, ale również np. na najchętniej konsumowany content na Facebooku czy LinkedIn. To linki, grafiki, a może wideo?  
  • Wykorzystaj monitoring sieci i sprawdź, kto w jakich mediach i jak dyskutuje na tematy związane z twoją branżą czy treściami. 
  • Zapytaj ludzi, np. w ankiecie na Instagram Stories, grupie dyskusyjnej na Facebooku czy nawet na twoim własnym profilu na LinkedIn. To również pomoże ci zweryfikować temat twoich artykułów czy innych treści. 
  • Ogólne statystyki dotyczące wykorzystania mediów społecznościowych w Polsce czy innym kraju. Skorzystaj chociażby z raportów http://bit.ly/GlobalReport2019 czy http://bit.ly/FbIQinsights

Kanały dystrybucji
Dobór kanałów dystrybucji w social mediach to kluczowa i wcale niełatwa sprawa. Po pierwsze musisz zastanowić się, jakie masz możliwości. Większość marek zakłada, że jeżeli stworzyła treść (infografikę, e-booka, artykuł, playlistę na spotify czy podcast), to powinna udostępnić ją wszędzie, w każdym medium. Błąd! Największy grzech marketera to publikowanie tych samych materiałów we wszystkich mediach. Nie oznacza to, że nie możesz opublikować tego samego artykułu na Facebooku, LinkedIn czy Twitterze. Postaraj się jednakże, aby posiadały one osobne copy i były dodane w sposób natywny (dopasowane do platformy). 

Wskazówka

Do podstawowych kategorii mediów, w tym SM, zaliczamy: 

  • Owned media – kanały, które posiadasz i masz nad nimi pełną kontrolę, np. strony www, newsletter czy do pewnego stopnia twoje konta w mediach społecznościowych.
  • Shared media – treści „kontrolowane” przez konsumentów, to oni je udostępniają, dodają, planują w swoich kanałach i profilach; earned media – treści, które na nasze polecenie przygotowali inni, np. bloger. 
  • Paid media – treści opłacone, np. Google ADS, FB Ads czy LinkedIn Ads. 

Kluczowa jest dywersyfikacja. Najtrudniej pozyskać ruch dzięki naszym własnym mediom. Niestety w przypadku shared czy earned media jesteśmy całkowicie uzależnieni od czynników, na które nie mamy bezpośredniego wpływu. Wiele zależy od zasięgów, algorytmów, humorów odbiorców, obecnej mody itd.  Dlatego 
kluczowa jest dywersyfikacja komunikacji połączona ze stałą promocją.  
Przy wyborze kategorii mediów zwracaj również uwagę na: 

  • Grupę odbiorców, która znajduje się w danym kanale. Sprawdź, czy odpowiada stworzonym wcześniej przez ciebie personom. 
  • Zaangażowanie w danym medium. Jakie treści są tam najbardziej popularne? Czy jesteś ograniczony rodzajem contentu? Liczbą słów w copy? Czy twoją treść można przesłać/udostępnić dalej? Jak wygląda kwestia zasięgów organicznych w danej platformie i ile kosztuje tam płatna reklama? 
  • Ton/sposób komunikacji, który wybierasz. Czy sposób twojej komunikacji odpowiada danemu medium? Może jest zbyt poważny albo zbyt infantylny? 
  • Możliwości i zasoby, przede wszystkim czasowe. Czy masz narzędzia, środki, ludzi i czas, którzy pozwolą ci zaistnieć w danym kanale? Podtrzymywać zasięgi? Odpowiadać na ewentualne wiadomości i komentarze? 

Rys. 2. Przykład opublikowania tego samego artykułu w dwóch różnych mediach (Facebook, Twitter)

Dystrybucja treści w mediach społecznościowych

Krótką charakterystykę wybranych mediów społecznościowych i rekomendowanych tam treści w kontekście ich dystrybucji znajdziesz poniżej. Wybrane zostały te, które sprawdzą się zarówno w branżach B2B i B2C, a także te umożliwiające dzielenie się różnorodnym typem contentu, czyli Instagram i Facebook. 

Instagram
Instagram oferuje profile biznesowe, IGTV, Instagram Stories, płatne kampanie reklamowe (w tym generowanie leadów, ruch czy konwersja na stronie www). Treści, jakie możesz udostępniać, to zdjęcia, transmisje na żywo (w IG Stories), wideo. 

Dobre rady:

  • Na Instagramie niezwykle ważna jest spójność. Dopilnuj tego, aby twoja tablica była estetyczna, a jej treści pasowały do siebie. Te same filtry, te same presety w Lightroomie, ta sama czcionka, jeżeli dodajesz napisy. 
  • Wykorzystuj hasztagi! Ich odpowiedni dobór nie jest prostą sprawą, a one same są kluczowe w kontekście dystrybucji contentu i zwiększania zasięgów.  Hasztagi powinny odpowiadać temu, co jest na zdjęciu, ale równocześnie pasować do wielkości twojego profilu. Nie używaj zbyt popularnych i zbyt niszowych znaczników. Zawsze dodawaj oficjalny hasztag twojej marki. W celu odpowiednio doboru # możesz skorzystać z narzędzia https://iqhashtags.com/.
Rys. 3 . Odpowiedni dobór hasztagów zwiększa widoczność postu. Profil z 1000 obserwujących
  • Zadbaj o estetykę swojego Insta Stories. Sprawdź, czy odpowiednio wyświetla się na większości modeli telefonów. Urozmaicaj je dodatkowymi elementami, takimi jak naklejki, ankiety czy pytania. Instagram Stories jest oglądane częściej niż przeglądane są posty na profilu!
  • Jak dodać link do treści na Instagramie? Jedynym miejscem, w którym możesz dodać aktywny link w swoim profilu na Instagramie, jest bio. Jeżeli w poście chcesz przekierować użytkownika do przejścia na stronę www, użyj regułki „link w bio”. W bio możesz zamieścić tylko jeden link. Ale istnieją rozwiązania i na to ograniczenie! Skorzystaj z darmowego narzędzia LinkTree, które pozwoli ci na dodanie nawet kilkunastu odnośników. 
    Wskazane rozwiązanie umożliwi promowanie treści i kierowanie użytkowników na twoją stronę internetową albo wykorzystanie formatów leadowych. W Instagram Stories możesz dodać link, jeżeli posiadasz ponad 10 000 obserwujących. Hiperłącza zamieścisz także w opisach filmów w IGTV.
Rys. 4. Przykład reklamy leadowej na Instagramie

Social media, które zdecydowanie musisz rozważyć, to:

  • YouTube – traktuj ten portal jak w...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy