Sposoby dystrybucji treści w marketingu – statystyki
Treści poprzez media społecznościowe dystrybuują praktycznie wszyscy. Niezależnie od tego, czy prowadzisz działania contentowe na szeroką skalę, czy jedynie od czasu do czasu dodajesz artykuły na bloga. Wśród najczęściej wybieranych sposobów dystrybucji marketerzy wymieniają właśnie social media (18%) oraz influencer marketing (26%).
Strategia dystrybucji treści
A dokładniej – zacznij od zaplanowania całej swojej strategii content marketingowej! W poniższym artykule poruszymy jednakże „zaledwie” dystrybucję treści i skuteczne jej planowanie. Nie znajdziesz tutaj „świętego Graala”, a to, czy osiągniesz sukces, zależy od wielu czynników. Jednakże bez podstaw i planu nasze działania są wręcz skazane na porażkę i zmarnowanie czasu poświęconego na tworzenie contentu.
Cel
Po pierwsze zastanów się, jakie są twoje cele. Mając cel „z tyłu głowy”, będziemy mogli skuteczniej dobierać formaty, kanały, jak i same treści.
Do tych najpopularniejszych celów należą:
- zwiększenie świadomości marki (70%),
- generowanie leadów (59%),
- zwiększenie zaangażowania społeczności (48%),
- zwiększenie grona odbiorców marki (46%),
- zwiększenie ruchu na stronie www (45%).
Grupa odbiorców
Nie zapominaj o grupie docelowej! Tą zapewne zweryfikowałeś już wcześniej, podczas tworzenia całej strategii dla kampanii/marki. Zastanów się jednocześnie, jak twoja grupa docelowa zachowuje się w social mediach, jakich treści oczekuje, gdzie bywa i czego potrzebuje. W innych mediach będziesz szukał odbiorców kampanii B2B, w innych B2C. Pomogą ci w tym na pewno:
- Statystyki twoich własnych mediów społecznościowych. Zwracaj uwagę na dane demograficzne, ale również np. na najchętniej konsumowany content na Facebooku czy LinkedIn. To linki, grafiki, a może wideo?
- Wykorzystaj monitoring sieci i sprawdź, kto w jakich mediach i jak dyskutuje na tematy związane z twoją branżą czy treściami.
- Zapytaj ludzi, np. w ankiecie na Instagram Stories, grupie dyskusyjnej na Facebooku czy nawet na twoim własnym profilu na LinkedIn. To również pomoże ci zweryfikować temat twoich artykułów czy innych treści.
- Ogólne statystyki dotyczące wykorzystania mediów społecznościowych w Polsce czy innym kraju. Skorzystaj chociażby z raportów http://bit.ly/GlobalReport2019 czy http://bit.ly/FbIQinsights.
Kanały dystrybucji w social mediach
Dobór kanałów dystrybucji w social mediach to kluczowa i wcale niełatwa sprawa. Po pierwsze musisz zastanowić się, jakie masz możliwości. Większość marek zakłada, że jeżeli stworzyła treść (infografikę, e-booka, artykuł, playlistę na spotify czy podcast), to powinna udostępnić ją wszędzie, w każdym medium. Błąd! Największy grzech marketera to publikowanie tych samych materiałów we wszystkich mediach. Nie oznacza to, że nie możesz opublikować tego samego artykułu na Facebooku, LinkedIn czy Twitterze. Postaraj się jednakże, aby posiadały one osobne copy i były dodane w sposób natywny (dopasowane do platformy).
Wskazówka
Do podstawowych kategorii mediów, w tym SM, zaliczamy:
POLECAMY
- Owned media – kanały, które posiadasz i masz nad nimi pełną kontrolę, np. strony www, newsletter czy do pewnego stopnia twoje konta w mediach społecznościowych.
- Shared media – treści „kontrolowane” przez konsumentów, to oni je udostępniają, dodają, planują w swoich kanałach i profilach;
- Earned media – treści, które na nasze polecenie przygotowali inni, np. bloger.
- Paid media – treści opłacone, np. Google ADS, FB Ads czy LinkedIn Ads.
Kluczowa jest dywersyfikacja. Najtrudniej pozyskać ruch dzięki naszym własnym mediom. Niestety w przypadku shared czy earned media jesteśmy całkowicie uzależnieni od czynników, na które nie mamy bezpośredniego wpływu. Wiele zależy od zasięgów, algorytmów, humorów odbiorców, obecnej mody itd. Dlatego kluczowa jest dywersyfikacja komunikacji połączona ze stałą promocją.
Przy wyborze kategorii mediów zwracaj również uwagę na:
- Grupę odbiorców, która znajduje się w danym kanale. Sprawdź, czy odpowiada stworzonym wcześniej przez ciebie personom.
- Zaangażowanie w danym medium. Jakie treści są tam najbardziej popularne? Czy jesteś ograniczony rodzajem contentu? Liczbą słów w copy? Czy twoją treść można przesłać/udostępnić dalej? Jak wygląda kwestia zasięgów organicznych w danej platformie i ile kosztuje tam płatna reklama?
- Ton/sposób komunikacji, który wybierasz. Czy sposób twojej komunikacji odpowiada danemu medium? Może jest zbyt poważny albo zbyt infantylny?
- Możliwości i zasoby, przede wszystkim czasowe. Czy masz narzędzia, środki, ludzi i czas, którzy pozwolą ci zaistnieć w danym kanale? Podtrzymywać zasięgi? Odpowiadać na ewentualne wiadomości i komentarze?
![]()
Dystrybucja treści w mediach społecznościowych
Krótką charakterystykę wybranych mediów społecznościowych i rekomendowanych tam treści w kontekście ich dystrybucji znajdziesz poniżej. Wybrane zostały te, które sprawdzą się zarówno w branżach B2B i B2C, a także te umożliwiające dzielenie się różnorodnym typem contentu, czyli Instagram i Facebook.
Instagram oferuje profile biznesowe, IGTV, Instagram Stories, płatne kampanie reklamowe (w tym generowanie leadów, ruch czy konwersja na stronie www). Treści, jakie możesz udostępniać, to zdjęcia, transmisje na żywo (w IG Stories), wideo.
Dobre rady:
- Na Instagramie niezwykle ważna jest spójność. Dopilnuj tego, aby twoja tablica była estetyczna, a jej treści pasowały do siebie. Te same filtry, te same presety w Lightroomie, ta sama czcionka, jeżeli dodajesz napisy.
- Wykorzystuj hasztagi! Ich odpowiedni dobór nie jest prostą sprawą, a one same są kluczowe w kontekście dystrybucji contentu i zwiększania zasięgów. Hasztagi powinny odpowiadać temu, co jest na zdjęciu, ale równocześnie pasować do wielkości twojego profilu. Nie używaj zbyt popularnych i zbyt niszowych znaczników. Zawsze dodawaj oficjalny hasztag twojej marki. W celu odpowiednio doboru # możesz skorzystać z narzędzia https://iqhashtags.com/.
- Zadbaj o estetykę swojego Insta Stories. Sprawdź, czy odpowiednio wyświetla się na większości modeli telefonów. Urozmaicaj je dodatkowymi elementami, takimi jak naklejki, ankiety czy pytania. Instagram Stories jest oglądane częściej niż przeglądane są posty na profilu!
- Jak dodać link do treści na Instagramie? Jedynym miejscem, w którym możesz dodać aktywny link w swoim profilu na Instagramie, jest bio. Jeżeli w poście chcesz przekierować użytkownika do przejścia na stronę www, użyj regułki „link w bio”. W bio możesz zamieścić tylko jeden link. Ale istnieją rozwiązania i na to ograniczenie! Skorzystaj z darmowego narzędzia LinkTree, które pozwoli ci na dodanie nawet kilkunastu odnośników.
Wskazane rozwiązanie umożliwi promowanie treści i kierowanie użytkowników na twoją stronę internetową albo wykorzystanie formatów leadowych. W Instagram Stories możesz dodać link, jeżeli posiadasz ponad 10 000 obserwujących. Hiperłącza zamieścisz także w opisach filmów w IGTV.
Inne portale społecznościowe
Social media, które zdecydowanie musisz rozważyć, to:
- YouTube – traktuj ten portal jak wyszukiwarkę wideo, dodawaj do filmów tzw. karty, które pozwolą ci podlinkować stronę www. Publikuj linki w opisach filmów. Bardzo dobrze sprawdza się to zarówno w branżach B2B, jak i B2C. Tworzenie i dystrybucja contentu na YouTube może okazać się najbardziej czasochłonna czy zasobochłonna.
- Twitter – coraz popularniejszy w Polsce! Dobrze sprawdzi się zarówno w B2B, jak i w B2C, jednakże nie we wszystkich branżach. Dobrze kieruje na strony www, coraz częściej dodajemy tam również grafiki czy krótkie filmy. Ogranicza nas liczba znaków, którą możemy dodać w copy. Sam Twitter, aby „zadziałał”, wymaga od nas sporej aktywności w tym medium i tweetowania z innymi.
- LinkedIn – idealny w B2B, z miesiąca na miesiąc oferuje coraz większe możliwości. Idealny do generowania leadów czy budowania wizerunku eksperta poprzez edukacyjne treści. Większe zasięgi mają profile prywatne, tam również możemy skorzystać z platformy blogowej LinkedIn, czyli LinkedIn Publishing. Przewagą profilu firmowego jest możliwość tworzenia płatnych kampanii w Menedżerze reklam. Warto również udostępniać swoje treści (PDF, prezentacje, e-booki) w platformie należącej do LinkedIn, czyli Slideshare. LinkedIn to budowanie personal brandingu, social selling i relacje, a nie tylko działania HR i EB. Portal wymaga jednak sporego zaangażowania i czasu. Podczas dodawania postów oznaczaj innych, dodawaj hasztagi. Oczywiście o ile takie działanie jest zasadne w przypadku konkretnego wpisu.
- Facebook – oferuje strony firmowe, profile prywatne, grupy dyskusyjne, wydarzenia, Facebook Stories, płatne kampanie reklamowe (w tym generowanie leadów, ruch czy konwersja na stronie www). Treści, które możesz udostępniać, to grafiki, posty typu link, transmisje na żywo, formaty wideo.
Dodatkowo warto zapoznać się z Quorą, która od niedawna istnieje w polskiej wersji językowej. Jest to serwis do zadawania pytań i odpowiedzi. Ciekawym miejscem jest Pinterest, który możemy potraktować jak wizualną wyszukiwarkę. Coraz lepiej generuje ruch na strony internetowe, świetnie nadaje się do dystrybucji infografik. Jeżeli chcesz dotrzeć do młodych, rozważ działania na TikToku i tworzenie tam contentu wideo (koniecznie dopasowanego do charakteru tego medium).
Zaplanuj!
Wybrałeś kanały, stworzyłeś treści, wyznaczyłeś odpowiednie grupy odbiorców. Co dalej? Zaplanuj swoje treści! W tym celu najlepiej wykorzystać planer/kalendarz content managera. Dobra informacja jest taka, że nie musisz tworzyć ich sam.
Wskazówka
Aby odpowiednio zaplanować publikację swoich treści, skorzystaj z bezpłatnych kalendarzy dostępnych online:
- http://bit.ly/kalendarzSMM (MoreBananas),
- http://bit.ly/kalendarzCzechu (Mateusz Czech),
- http://bit.ly/kalendarzHubspot (HubSpot).
Cały czas mierz i optymalizuj swoje działania, elastycznie reagując na osiągane przez ciebie wyniki w kalendarzu contentowym.
Jak planować?
Pod uwagę weź następujące czynniki:
- Godzinę i dzień dystrybucji treści. Oczywiście możesz posłużyć się statystykami uśrednionymi dla każdego medium, ale… nie polecam! Najlepiej jeżeli dzięki statystykom własnych profili i ścisłej ich kontroli wybierzesz optymalne dni i godziny dopasowane do twoich odbiorców i ich aktywności.
- Święta – zarówno typowe, jak i nietypowe, konkretne wydarzenia w Polsce i na świecie.
- Grupę odbiorców. W jakich mediach ich znajdziesz?
- Cele. Jakie media pozwolą w danym momencie najlepiej je wypełnić?
- Temat treści, którą chcesz udostępnić.
- Częstotliwość dodawania treści w danym medium.
- Format postu.
- C2A (Call to Action).
Influencer w dystrybucji treści
W dystrybucji contentu możesz wykorzystać współpracę z influencerami, a przede wszystkich ich zaangażowanie i zasięgi. Oprócz tradycyjnej kooperacji, jaką jest recenzja twojego produktu czy usługi, influencer może:
- udostępnić twoje treści w swoich kanałach (raport, badanie, wpis na blogu, infografika itd.),
- stworzyć treści w twoich mediach,
- wystąpić w twoim webinarze czy transmisji na żywo,
- możesz przeprowadzić z nim wywiad.
User generated content
Możesz również skorzystać z tzw. user generated content. Najciekawszymi opcjami, które pomogą ci w dystrybucji contentu w ten sposób, są:
- Paywithatweet – użytkownik „płaci” za twoją treść udostępnieniem jej w swoich mediach społecznościowych.
- Click to Tweet – umożliwiasz użytkownikowi „zatweetowanie” cytatu z twojego artykułu.
- Umożliwienie „szerowania” twojego contentu poprzez dodanie odpowiednich wtyczek na twojej stronie internetowej, np. https://warfareplugins.com/. Znajdź takie rozwiązanie, które najbardziej odpowiada tobie, a przede wszystkim twojej grupie docelowej, i spełnia wymogi user experience.
- Zachęcanie użytkowników do dodawania tzw. „pin buttons”: (http://bit.ly/BrowserButtonPinterest), które pozwalają przypiąć treść bezpośrednio z twojej strony do profilu Pinterest danego użytkownika.
Nie zapominaj o social listening! W pierwszym z kroków monitoring sieci posłużył ci do określenia grupy docelowej, teraz może pomóc bezpośrednio w dystrybucji treści. Szukaj wypowiedzi i pytań powiązanych z twoimi materiałami. Odpowiadaj na zapytania oraz potrzeby użytkowników swoimi artykułami, grafikami czy filmami.
Recykling treści w mediach społecznościowych
W kontekście dywersyfikacji treści pamiętaj również o tym, że ten sam artykuł czy wideo możesz wykorzystać w różnorodnych mediach na różne sposoby. Używaj tak zwanego recyklingu treści.
Jak to może wyglądać?
- Nagrałeś ciekawy webinar z influencerem/specjalistą.
- Webinar ten posłużył również do stworzenia jednego z odcinków podcastu.
- Na podstawie podcastu i webinaru napisałeś artykuł na bloga oraz zaprojektowałeś kilka infografik.
- Na Instagram Stories udostępniłeś zajawkę z backstage’u, a na IG Stories trailer.
- Webinar podczas transmisji na żywo odbywał się na Facebooku, ale całość dodałeś później również na YouTube.
- Na Pinterest udostępniłeś infografiki, a na Facebooku i LinkedIn linki do wpisu blogowego.
- Influencer udostępnił całość w swoich mediach.