Dołącz do czytelników
Brak wyników

Youtube

16 lutego 2021

NR 19 (Luty 2021)

Sposób na YouTube – jak skutecznie zwiększyć zasięgi kanału i filmów?

7

Mówi się, że jeden obraz jest wart więcej niż 1000 słów. Ile w takim razie warte jest dobre wideo? W dobie mediów społecznościowych zapewne będziemy je wyceniać liczbą wyświetleń na YouTube. Gdy prowadzimy działania w social mediach, naszą walutą są zasięgi i konwersje. W przypadku YT walczymy dodatkowo o suby. Czy warto? Czy to właśnie subskrybenci dają nam szansę na lepsze dotarcie kanału? A może warto od razu postawić na dobrze zaprojektowaną kampanię? Na te pytanie odpowiemy Wam z perspektywy zarządzanych przez nas projektów. 

W tej chwili YouTube jest trzecią najczęściej odwiedzaną witryną w Polsce. Etap, w którym serwis skupiał tylko młodzież i środowisko gamingowe, minął bezpowrotnie. Dzisiaj dociera do 24,6 mln Polaków, czyli 91% internautów w Polsce (Gemius/PBI, próba – lipiec 2020). Co więcej, spędzamy tam średnio 40 minut dziennie. Jeżeli do tej pory nie korzystałeś w swoich działaniach marketingowych z tego serwisu, to najwyższa pora, abyś jako rasowy social media ninja uzupełnił wiedzę z zakresu tego medium. W końcu jest się o co bić – 40 minut atencji to więcej niż dziennie statystycznie Amerykanie poświęcają Instagramowi (zob. www.emarketer.com). 

POLECAMY

Jak ustawić kanał na YouTube

Zacznij od przygotowania kanału. Na start musisz mieć przygotowane 3 grafiki: 

  • Zdjęcie profilowe, które będzie docięte do koła – 98 x 98 pikseli, o rozmiarze 4 MB lub mniej. Użyj pliku PNG lub nieanimowanego GIF. 
  • Banner w tle, który zmienia swoje proporcje w zależności od tego, czy internauta przegląda kanał na komputerze czy mobilnie – co najmniej 2048 x 1152 piksele i rozmiar 6 MB lub mniej.
  • Znak filmu, który będzie widoczny w dolnym prawym rogu – 150 x 150 pikseli. Użyj pliku PNG, GIF (ale nie animowanego), BMP lub JPEG o maksymalnym rozmiarze 1 MB.

Tak wyglądają wytyczne techniczne do przygotowania grafik, ale pamiętaj, aby były one charakterystyczne i ze sobą wzajemnie spójne. Jeżeli aktywnie działasz na innych polach, to grafiki na kanale również powinny ten wspólny charakter podtrzymywać.

Zwróć uwagę na napisy na bannerze w tle! Powinny one mieć duże marginesy, ponieważ widok tej grafiki na urządzeniu mobilnym zmienia jej proporcje i boki są przycinane (podobnie jak kiedyś cover photo na Facebooku).

Opisz dokładnie, jakie treści będziesz publikował na kanale i dodaj linki, które pokazują, co robisz w innych kanałach mediów społecznościowych. Dodaj Facebook, Instagram, LinkedIn, ale pamiętaj, że to, co najważniejsze, to link do Twojej strony www.

Warto oznaczyć go parametrem UTM, żeby później w Google Analytics zobaczyć, czy realnie na Twojej stronie pojawiają się bezpośrednie przejścia z tego medium. Zasada „utm’owania” linków powinna Ci również towarzyszyć przy każdym nowo dodanym filmie do kanału. Tylko tak jednoznacznie zobaczysz, czy Twoja działalność na YouTube generuje ruch na stronę www.

YouTube daje możliwość wydzielenia zwiastuna kanału dla nowych internautów, więc zdecyduj, jaki powinien być film, który nowe osoby zobaczą na samej górze i tym samym pod jego wpływem podejmą decyzję o subskrypcji. Mała rzecz, a może zmienić efekt. To materiał, który powinien tłumaczyć, dlaczego warto częściej zaglądać na kanał.

Dla stałego audytorium, czyli Twoich subskrybentów, również możesz wydzielić konkretny film i po ponownym wejściu na Twój kanał to właśnie on będzie im się pokazywał jako 
pierwszy.

Ostatnią rzeczą, która pewnie od razu Ci się rzuci w oczy, jest niestandardowy adres URL, czyli przyjazny link, który będziesz mógł przytaczać i podawać dalej – optymalnie nawiązujący do Twojej nazwy. Nie martw się, że ta opcja nie jest u Ciebie dostępna od ręki. Są konkretne wymagania, które musisz spełnić, aby posiadać taki przyjazny link do kanału.

Title

Aby utworzyć niestandardowy adres URL dla kanału, Twoje konto musi: mieć co najmniej 100 subskrybentów, istnieć co najmniej 30 dni, mieć przesłane zdjęcie profilowe, mieć obraz banneru.

Algorytm portalu a większe zasięgi 

Dla osób, które są twórcami bądź prowadzą kanały w YouTube, celem numer jeden jest znalezienie się w systemie rekomendacji. Trudno osiągnąć bardzo dobre liczby związane z zasięgiem oraz wyświetleniami, jeśli algorytm YouTube’a nie uzna naszych wideo za atrakcyjne.

Najważniejsze to dobrze wczytać się w informacje, które dostarcza nam sam YouTube. Nie trzeba daleko szukać. W większości wystarczy odpowiednio interpretować otrzymywane dane. Jeśli publikujemy materiały filmowe, po wejściu do YouTube Studio i sprawdzeniu liczb otrzymamy pierwsze wskazówki. Na czym trzeba się skupić? Priorytetem jest współczynnik klikalności miniatur oraz średni czas oglądania, który uzyskuje konkretny film. Czyli dzięki zwiększeniu zaangażowania oglądającego (czasu spędzonego przed ekranem) podczas każdego filmu możemy zwiększyć zasięgi.

Do mierzenia wyświetleń z klikalności miniatur YouTube przygotował własny lejek, który w prosty i czytelny sposób przedstawia, dlaczego miniatury filmu są tak istotne. Dzięki wartości na samym dole lejka, określanej jako „czas oglądania z wyświetleń miniatur w wybranym zakresie czasowym”, algorytmy wiedzą, czy nasze materiały wideo przekazują odpowiednią wartość merytoryczną – czy są dostosowane do odbiorców i czy są atrakcyjne. 

Im wyższy końcowy wskaźnik, tym większa szansa, że nasze filmy (a dokładnie miniatury naszych filmów) będą częściej pokazywać się na głównej stronie po wejściu na YouTube, czy też w filmach proponowanych, które podczas oglądania wideo pojawiają się w prawej kolumnie. Taki jest nasz cel – jak najmocniej zasygnalizować algorytmom, że nasze filmy są atrakcyjne i skutecznie utrzymują uwagę odbiorców, by one w rewanżu umieściły nasze filmy wśród tych sugerowanych czy proponowanych.

 Rys. 1. Lejek dostępny w YouTube Studio pokazujący, jak wyświetlenia miniatur filmów przekładają się na czas oglądania filmów

Co w sytuacji, gdy nasze filmy nie pokazują się wśród innych materiałów sugerowanych? Są przypadki, w których nasze miniatury nie odgrywają znaczącej roli w pozyskiwaniu wyświetleń. Nie zawsze głównym źródłem wejścia są filmy proponowane ani główna strona YouTube. Dlatego kolejnym ważnym zadaniem dla osób, które prowadzą komunikację, jest utrzymanie uwagi odbiorcy oraz zwiększenie liczby odsłon podczas sesji odbiorcy. Czy na pewno masz ustawione karty informacyjne do każdego filmu i podczas tworzenia materiału odwołujesz się do nich? Czy stosujesz ekrany końcowe? W opisie do oglądanego filmu umieszczasz link, aby przenieść odbiorcę na inny materiał na kanale? Właśnie te ważne czynniki sprawią, że odbiorcy będą oglądali nie jeden, a więcej filmów na Twoim kanale. Tutaj też w czytelny sposób sygnalizujesz algorytmom, że materiał, który umieszczasz, jest wartościowy. Wysoki średni procent obejrzenia i wysoka średnia liczba wyświetleń na widza to bardzo ważne parametry wśród statystyk kanału, nad którymi musisz się pochylić. 

Mając wysoki średni czas oglądania filmu, pamiętaj, żeby zasygnalizować odbiorcom, by zostali Twoimi subskrybentami. Skoro już oglądają, to warto, aby skonwertowali. Jednak traktuj to z dystansem. Nie traktuj liczby subskrybentów jako najważniejszego parametru dla Twojego kanału. Minęły czasy, kiedy subskrypcje były najważniejsze. Z bardzo dużym prawdopodobieństwem nie dotrzesz do wszystkich subskrybentów, publikując nowe treści. Pamiętaj, że większość osób, które będą oglądały materiały wideo, to i tak widzowie bez subskrypcji.

Rys. 2. Widok zaangażowania odbiorców w statystykach kanału, dotyczący średniego
czasu oglądania na wyświetlenie w porównaniu z poprzednim okresem
 Rys. 3. Czas oglądania podzielony na ten wygenerowany przez subskrybentów
i przez osoby bez subskrypcji

YouTube jako medium społecznościowe, choć jest największym graczem wideo, wciąż rywalizuje o uwagę i czas spędzony przez odbiorcę. Im więcej osób będzie oglądało filmy, tym więcej YouTube będzie mógł umieścić reklam. Słowo klucz?

Monetyzacja! 

Dopełnieniem informacji, jak zwiększyć swoje zasięgi, jest raport przedstawiający, kiedy widzowie z zarządzanego przez nas kanału oglądali YouTube.
Może to już...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy