Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

21 lutego 2020

NR 14 (Luty 2020)

Vkontakte – jak w 6 krokach zwiększyć sprzedaż w rosyjskiej sieci społecznościowej

201

Jeśli myślisz o rozszerzeniu działalności na rynek rosyjskojęzyczny, zdecydowanie warto wziąć pod uwagę sieć społecznościową VKontakte jako jedno z głównych źródeł pozyskiwania klientów. W tym artykule znajdziesz kilka sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym poprzez wykorzystanie VK. Nie ma tu głównych i dodatkowych metod, najlepiej używać ich wszystkich równolegle. Tylko w ten sposób będziesz w stanie uzyskać optymalny efekt i uniknąć błędnych wniosków w stylu „social media nie sprzedają”.

Dlaczego akurat VKontakte (VK.com)? Jest to najpopularniejsza sieć społecznościowa w Rosji, Kazachstanie i na Białorusi, którą odwiedza 97 milionów użytkowników miesięcznie. 
Według badań Mediascope z VK korzysta również największy odsetek rosyjskiej ludności o wysokich dochodach. To 15,92 mln osób, które mogą pozwolić sobie na zakup drogich towarów i 180 tysięcy zamożnych użytkowników.

POLECAMY

Wypełnij profil i dodaj wszystkie informacje o sklepie

Szczegółowe informacje w profilu są pierwszą rzeczą, którą zaniedbują na VK początkujący reklamodawcy. Według moich obserwacji zachowanie użytkowników VK różni się od reakcji userów Facebooka na przykład tym, że użytkownicy chętniej przechodzą na profil reklamodawcy, zamiast skierować się na stronę 
internetową. 
Większość ustawień grup oraz stron na VK ma znaczący wpływ na zaufanie użytkowników do twojego biznesu. Bardzo ważne jest, aby wyeliminować wszelkie wątpliwości użytkownika dotyczące niezawodności sklepu od pierwszych sekund wizyty na profilu. Pomoże w tym odpowiednie dopracowanie twojego profilu.
Poniżej znajdziesz checklistę podstawowej konfiguracji profilu dla sklepu internetowego:

  • dodaj okładkę i logo,
  • dodaj szczegółowy opis swojego sklepu, asortymentu, sposobów płatności, 
  • prezyzyjnie opisz koszty wysyłki, a także warunki uznawania zwrotów,
  • w prawym menu dodaj co najmniej 5 linków do najważniejszych kategorii witryny (rys. 1),
  • aktywuj sekcję Dyskusje i utwórz w niej co najmniej dwa wątki – Pytania i odpowiedzi oraz Opinie,
  • aktywuj sekcję Produkty i wypełnij ją najbardziej popularnymi produktami,
  • aktywuj sekcję Menu społeczności i dodaj linki do najważniejszych podstron twojego profilu (rys. 2).
  • w prawym menu dodaj kontakt do menedżera. Podaj prawdziwe imię i nazwisko, link do profilu prywatnego (również zawierający jego prawdziwe imię i zdjęcie), e-mail, lokalny numer telefonu,
  • włącz prywatne wiadomości.
Rys. 1. Prawe menu na VKontakte
Rys. 2. Menu społeczności VKontakte

Szybko odpowiadaj na wiadomości i komentarze

Rosjanie są jednymi z najbardziej niecierpliwych użytkowników portali społecznościowych. Zgodnie z wynikami badania SAP 31% ankietowanych Rosjan daje firmom tylko jedną godzinę na skontaktowanie się z nimi po zostawieniu komentarza lub wiadomości prywatnej z pytaniem. Ten wskaźnik jest większy niż średnia światowa (29%) czy średnia w krajach Europy Wschodniej i Zachodniej. 
Jeśli w ciągu godziny konsultant nie odpowie, klient po prostu skorzysta z usług sprzedawcy, który okazał się szybszy. W kategoriach o wysokim udziale spontanicznych zakupów czas reakcji jest kluczowym wskaźnikiem skuteczności promocji w mediach społecznościowych.
Warto wziąć pod uwagę kolejną ważną cechę rosyjskich sieci społecznościowych. Użytkownicy bardzo chętnie dokonują tutaj zakupu za pośrednictwem prywatnych wiadomości, bez przechodzenia na stronę sklepu internetowego. Ponadto czasami fanpage komercyjne w ogóle nie mają strony internetowej. Dlatego szybka i jakościowa obsługa klienta za pośrednictwem prywatnych wiadomości może mieć znaczący wpływ na wyniki całej kampanii na portalu VK.

Poproś klientów o wystawienie opinii

Rosyjski internet od zawsze miał poważny problem z oszustami. Z biegiem lat użytkownicy w naturalny sposób uczyli się rozpoznawać kłamliwe informacje, a firmy zaczęły dostosowywać się do wymagań odbiorców, stając się bardziej transparentnymi. Dlatego opinie są kolejnym istotnym sposobem na zdobycie zaufania klientów, którzy niczego nie wiedzą o twoim biznesie. A tym bardziej, jeśli reprezentujesz zagraniczną firmą, która dopiero wkroczyła na ten rynek.
Na VK nie ma jeszcze sekcji do wystawienia opinii, tak jak na Facebooku, więc w tym celu musisz stworzyć osobny wątek w sekcji Dyskusje. Aby zwiększyć wiarygodność opinii, poproś klientów, aby dodali zdjęcie z paczką lub rozpakowanym produktem w ręku. Najprostszym sposobem na uzyskanie pierwszych 5–10 recenzji jest zaoferowanie komentującym kupującym niewielkiego rabatu. Chociaż w wielu przypadkach wystarczy poprosić zadowolonego klienta w prywatnej wiadomości.

Wyświetlaj reklamy fanom swoich konkurentów

Jeśli mówimy o kosztach reklamy na VK, to ogólnie są one porównywalne do polskiego Facebooka. W Moskwie i dużych miastach konkurencja jest wyższa, a więc stawka za kliknięcie może kilkakrotnie się różnić od tej z mniejszych miast. To samo dotyczy tradycyjnie „droższych” branż, takich jak finanse, nieruchomości lub motoryzacja. 
Pomimo słabszej funkcjonalności panelu reklamowego rosyjska platforma ma swoje własne cechy, które pozwolą ci zoptymalizować koszt kampanii reklamowych.
Jedną z ciekawych funkcji VK jest możliwość reklamowania produktów dla subskrybentów twoich konkurentów. Aby to zrobić, podczas konfigurowania reklamy wystarczy podać link do społeczności konkurenta w polu Interests > Communities lub wyszukać go, wpisując odpowiednią nazwę.

Rys. 3. Jak targetować reklamę na subskrybentów konkurencji

W ten sposób wszyscy użytkownicy VK, którzy polubili określony fanpage lub grupę, a także spełniają wszystkie inne ustawienia reklamy (płeć, wiek, geografia itp.), zobaczą two...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy