Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

5 maja 2022

NR 25 (Kwiecień 2022)

Wizerunek i marka osobista w mediach społecznościowych

0 317

Marka. Słowo, które dawniej kojarzyło się wyłącznie ze znakiem towarowym, dzisiaj ma znacznie szerszy kontekst. Aktualnie markę może posiadać każdy z nas – o ile budowanie rangi firmy to kreowanie wrażeń wokół brandu, o tyle budowanie marki osobistej to kreowanie wrażeń wokół osoby. Twój wizerunek w mediach społecznościowych jest istotny, zwłaszcza gdy chcesz zaskarbić sobie zaufanie innych, zbudować relację, a w konsekwencji sprzedać określone produkty bądź świadczone usługi.

Samoświadomość

Personal branding opiera się na znajomości siebie: tego kim jestem, jakie mam priorytety, co chcę przekazać światu przez swój wizerunek. Bycie świadomym swoich wartości powoduje, że możemy bardziej kreatywnie i z pasją podchodzić do tematu budowania marki.
Zdolność do autorefleksji jest taką umiejętnością, która pozwala odnaleźć się w otaczającym nas świecie i wyznaczać kierunek długofalowych działań. Odkrycie własnych potrzeb oraz wiedza o swoich mocnych i słabych stronach to jedno. Drugim filarem jest zrozumienie zachowań i motywacji ludzkich, co przekłada się na efektywniejszą komunikację. Posiadanie samoświadomości pozwala zrozumieć nie tylko własną osobowość, lecz pomaga także zrozumieć innych, co w biznesie jest szczególnie ważne.

POLECAMY

Wizerunek eksperta

Aby pokazać się jako specjalista w danej dziedzinie, warto wykorzystać wszelkie dostępne platformy, miejsca i zasoby. Natomiast jeśli pragniesz zbudować silną markę, musisz się wyróżnić. Da się to zrobić na wiele sposobów: profesjonalizmem, konsekwencją, formą komunikacji czy wyjątkowymi treściami. Bez szczerej relacji nie da się dotrzeć z własną marką do szerokiego grona osób.
Sympatię obserwujących zdobędziesz:

  • dzieląc się zdobytą wiedzą z innymi,
  • będąc z odbiorcami w stałym kontakcie,
  • dając się bliżej poznać jako człowiek.

Obecnie dobry produkt czy indywidualnie dopasowana usługa to zdecydowanie „must have”, nie wystarczy jednak do utrzymania uwagi. Firmy tworzą ludzie! Ty, jako człowiek, jesteś twarzą swojego biznesu. Buduj więc pozycję eksperta nie tylko zawodowymi umiejętnościami, ale również zapisuj się w świadomości jako interesująca i wartościowa osoba. Ktoś, kto ma coś wyjątkowego do powiedzenia lub zaoferowania, rozwiązuje pewien problem, zmienia życie na lepsze albo inspiruje do rozwoju.

Twój storytelling

W wizerunku chodzi głównie o to, jak nas postrzegają – mówiąc inaczej, czy zapamiętają nas w ten czy inny sposób. Ludzka pamięć to specyficzny mechanizm, a najlepszym sposobem na skuteczne utrwalenie marki w odbiorze jest skojarzenie jej z czymś, co potencjalni klienci już doskonale znają.
Jednym z najlepszych sposobów autoprezentacji jest komunikowanie się poprzez opowiadanie. Obserwujący znacznie lepiej przyswoją nasze przesłanie, jeśli dodamy mu ciekawą otoczkę. Anegdoty pobudzają wyobraźnię, a użytkownicy social mediów odniosą wrażenie, że dzieląc się różnymi historiami, jesteś bliżej nich. A o to przecież chodzi: o zbudowanie kontaktu, bo relacja oparta na zaufaniu to coś więcej niż zwykła transakcja.
Bądź wiarygodny, pokaż się z ludzkiej strony, nie oczekuj jednak błyskawicznego sukcesu. W budowaniu marki ważny jest czas, systematyczność, bycie autentycznym. Pamiętaj też, że obietnica wartości to odpowiedź na potrzeby odbiorcy.

Co sprawdzi się w marketingu narracyjnym?

W marketingu narracyjnym świetnie sprawdza się:

  • odwołanie się do sfery emocjonalnej (przeżyć i doznań),
  • wywoływanie konkretnych uczuć, które utrwalą przekaz,
  • budowanie więzi, a przez to lojalności i zaangażowania.

Strona wizualna

Szata graficzna marki jest niezwykle istotna. Atrakcyjne logo, ładne wizytówki czy ulotki, witryna internetowa oraz spójna kolorystyka wszystkich elementów to często omawiane tematy. Ja chciałabym się skupić stricte na contencie fotograficznym, ponieważ dobrze uzupełniony profil to początek sukcesu, a właśnie zdjęcia są czymś, co uwiarygodni Twoją osobę i biznes w oczach innych.

Zdjęcie główne

Czy tego chcemy czy nie, oceniamy się wzajemnie w ułamku sekundy, przypisując ludziom pewne cechy na podstawie pierwszego wrażenia (rysów twarzy, mimiki, ubrania). Może mieć ono kluczowy wpływ na to, w jaki sposób potoczy się dalsza interakcja. Tymczasem serwisy społecznościowe są pełne mało ciekawych autoportretów.
Profe...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy