Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social media

12 grudnia 2019

NR 13 (Grudzień 2019)

Zaangażowana społeczność na Facebooku: jak zbudować grupę?

275

Grupy rosną jak na drożdżach. To właśnie wokół grup ma się skupiać doświadczenie użytkownika na platformie i to w stronę grup coraz śmielej kierują się poczynania marek w mediach społecznościowych. Czy warto zakładać grupę? Tak. Czy łatwo założyć grupę? Tak. Czy łatwo ją rozwijać? Absolutnie nie.

Samo założenie grupy to wierzchołek góry lodowej, z którą wiąże się rozwój zaangażowanej społeczności. Olbrzymim wyzwaniem jest pokierowanie dyskusji i udostępnianie treści tak, by użytkownicy nie tylko chcieli wchodzić w interakcję, ale również uczestniczyć w rozwoju grupy przez zapraszanie swoich znajomych. Jeżeli zastanawiasz się nad założeniem grupy dla swoich potrzeb, ten artykuł może zainspirować Cię do działania!

POLECAMY

Powody, dla których warto założyć grupę

  1. To świeży, nowy kanał komunikacji z potencjalnymi klientami. Niezależnie od tego, czy Twoim biznesem jest e-commerce, czy sprzedajesz usługi, czy prowadzisz konsultacje, w grupie możesz zebrać docelowych odbiorców, dostarczyć wysokiej jakości obsługę klienta, zapytać o informację zwrotną i zdobywać nowych klientów. Grupy nie zawsze były wykorzystywane przez marki w celach komercyjnych, a społeczności były tam budowane z lepszym lub gorszym skutkiem przez samych użytkowników. Te możliwości sprawdzane są przez marki teraz, dlatego nie ma lepszego momentu na przetestowanie grup na własnej firmie. 
     
  2. Grupy są bezpłatne. Rozwijanie grupy na ten moment nie kosztuje Cię nic poza ciężką pracą związaną z dostarczaniem wartości i powiększaniem społeczności. Porównując to z zasięgami organicznymi lub koniecznością promowania postów, opcja grup wydaje się bardzo atrakcyjna: nawet pomimo dodatkowej pracy.
     
  3. Treści z grup są często faworyzowane w News Feedzie, a co za tym idzie – widoczne dla większej liczby osób. Jeżeli dana osoba wchodzi w częste interakcje z treściami na grupie, to prawdopodobieństwo, że będzie widziała nowe posty z grupy na swoim wallu, jest dużo większe. 
     
  4. Głębokie budowanie rozpoznawalności i eksperckości marki. Marka jako partner grupy może zadbać o swoje pozycjonowanie wśród docelowych odbiorców. 
     
  5. Pro Tips & Tricks for Social Media Managers to grupa prowadzona przez Kontentino dla social media menedżerów i agencji, które chcą prowadzić bardziej przemyślane działania w mediach społecznościowych. Grupa prowadzona jest w języku angielskim. W ciągu pół roku grupa urosła do niemal 2500 członków z grupy docelowej marki. Prowadzenie grupy i testowanie nowych rozwiązań to świetna przygoda, z której udało się wyciągnąć parę wniosków i dobrych praktyk. 

Jak rozwijać grupę na Facebooku?

Dbałość o dostarczenie wartościowych treści, interakcja z członkami grupy, analiza osiąganych wyników i stały rozwój grupy to tylko niektóre z wielu zadań, przed jakimi stają administratorzy grup. Co zrobić, by prowadzić grupę w angażujący sposób?

Zaplanuj swoje działania

Bez odpowiedniego planu ani rusz! Koniecznie przygotuj plan publikacji treści i określ, w jaki sposób chcesz przedstawiać markę. Czy będzie ona partnerem grupy? W jaki sposób będziesz prowadzić dyskusję? Wykorzystasz do tego stronę, swój profil, czy poprosisz o kierowanie komunikacją dział marketingu? Te pytania nie mogą pozostać bez odpowiedzi. Spójność jest najważniejsza: jeżeli założysz grupę o marketingu, ale nachalnie będziesz reklamować tam swoje usługi bez dostarczania innych, jakościowych treści, użytkownicy najpierw zachęceni nazwą grupy i obietnicami wartościowych treści szybko mogą się zniechęcić i ją opuścić. 

Selekcjonuj członków

W każdej rozwijającej się społeczności napływ nowych członków jest naturalny, ale zawsze powinieneś wziąć pod uwagę grupy docelowe. To ważne szczególnie w przypadku niewielkich grup, często lokalnych lub skupionych wokół wybranej niszy. Dołączenie do grupy osób niezainteresowanych tematem spowoduje więcej szkody niż pożytku, może także zniechęcić dotychczasowych członków. Możesz częściowo wyeliminować to, stosując pytania (na które każda osoba chcąca dołączyć do grupy musi odpowiedzieć) oraz specjalny regulamin. Jako administrator możesz zdecydować, czy dana osoba może być przyjęta do grupy. 

Zaprzyjaźnij się ze stałą analizą

Analizuj. Tylko tyle i aż tyle. Analityka pozwala Ci podejmować decyzje oparte na danych, a o te nie musisz się martwić: Facebook dostarcza naprawdę sporo informacji, które możesz wykorzystać do tego, by grupa działała jeszcze bardziej prężnie.
 

Rys. 1.Statystyki zaangażowania na Facebooku


Na podstawie rys.1 możemy stwierdzić, że od końcówki kwietnia wskaźniki zaangażowania mocno się poprawiły. Pozwala nam to wyciągnąć wnioski na temat publikowanych treści, sprawdzić, które osiągnęły najlepsze wyniki i starać się wykorzystać te praktyki podczas przygotowywania kolejnych treści. Ciekawe może być także analizowanie godzin, w których warto zamieszczać posty, z podziałem na dni tygodnia. W powyższym przypadku mamy do czynienia z grupą międzynarodową, dlatego godziny nocne nie powinny dziwić. Szczyt zaangażowania występuje jednak między 10:00 a 22:00, co odpowiada europejskim strefom czasowym. Druga połowa dnia jest szczególnie korzystna także dla użytkowników np. ze Stanów Zjednoczonych, którzy angażują się w treści rano. 

Dbaj o interakcje

Staraj się zawsze odpowiadać na treści i komentarze, a nawet głosy w specjalnych ankietach, w angażujący, nakręcający dalszą dyskusję, sposób. Pamiętaj także o Welcome Postach (postach na powitanie nowych członków grupy, możesz zrobić to hurtowo) lub formatach, takich jak Open Mic (wydzielony post, w którym użytkownicy grupy mogą pochwalić się własną działalnością). Niewielu administratorów traktuje te posty jako idealną możliwość do weryfikacji potencjalnych klientów. Świetnym formatem jest także AMA (Ask Me Anything), w którym członkowie grupy mogą zadawać pytania administratorom lub zaproszonym gościom. Na rys. 2 widać reakcje na pytanie o dzienną liczbę tworzonych postów – na podstawie odpowiedzi na swoiste „wywołanie” danych członków do tablicy.
 

Rys. 2. Ankieta na Facebooku

 
Jak pomogło to marce? Osoby, które obsługują wiele stron klientów w mediach społecznościowych, poznały narzędzie, które może im w tym pomóc. Została zbudowana relacja, po raz kolejny mieli styczność z samą marką, a marka mogła wykorzystać te informacje… nawet do generowania leadów. 

Ustal miejsce swojej marki

Marka powinna pełnić funkcję mentora lub partnera grupy, który nienachalnie działa w tle wydarzeń. Bezpiecznie można udostępniać wpisy na blogu  marki lub zapraszać na wartościowe webinary, dzielić się wiedzą w formie porad czy przeprowadzać transmisje na żywo. 
Jeżeli Twoim działaniom przyświeca chęć  osiągania zysków, dokładnie je zaplanuj. Zbyt szybkie i gwałtowne działania mogą zniechęcić członków Twojej grupy do dalszej interakcji. 

Zrób research

Pomysły na treści na grupie nie przyjdą same. Warto sprawdzić, jaki content...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy