Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

3 listopada 2020

NR 17 (Październik 2020)

Zastosowanie metody Proof Of Concept w kampanii social media

20

Zgłasza się do Ciebie klient z koncepcją przeprowadzenia kampanii, której wyników nie jesteś w stanie przewidzieć? A może chcesz przekonać inwestora do innowacyjnego pomysłu, który pozytywnie wpłynie na rozwój jego marki, więc szukasz argumentów na poparcie swojej teorii? Ten artykuł jest w takim razie dla Ciebie! 

Na co dzień odpowiadam za komunikację pomiędzy markami a ich klientami przy użyciu mediów społecznościowych. Do moich zadań należy przygotowanie spójnej strategii, monitoring sieci oraz wdrażanie zaplanowanych kampanii. Jeżeli jesteś ciekawy, w jaki sposób można przygotować się do przeprowadzenia kampanii, co do której Ty lub Twój klient nie jesteście do końca przekonani, zapraszam do lektury. 

POLECAMY

Zastosowanie POC – dlaczego warto?

Stale zmieniające się możliwości oferowane przez takie platformy jak Facebook, YouTube czy Instagram zachęcają do korzystania z dostępnych rozwiązań i wymuszają na marketerach szybkie i sprawne dostosowanie się do nowych funkcji. Na nic jednak nie zdadzą się nawet najlepsze narzędzia i udoskonalenia, jeśli główny zamysł kampanii będzie błędny bądź okaże się nietrafiony, niedostosowany do odbiorców i rynku.

Efektem słabej kampanii jest jej mała atrakcyjność, niewidoczność w gąszczu innych przekazów. Bywa również, że kończy się porażką, kryzysem wizerunkowym, który rozprzestrzenia się po internecie.

Wyobraźmy sobie taką sytuację: naszym zadaniem jest przeprowadzenie kampanii zawierającej nowatorski pomysł, którego do tej pory nikt nie stosował (nie możemy obserwować wyników konkurencji). Jak zweryfikować, czy koncepcja ma sens, a kampania rację bytu? Możemy wykorzystać zasadę Proof of Concept!

Proof of Concept (POC) to proces realizacji określonej metody/idei mający na celu wykazanie jej wykonalności – sprawdzenia, czy propozycja ma potencjał i dobrze rokuje na przyszłość. W odniesieniu do kampanii social media celem POC będzie wykazanie słuszności zastosowania danego kreatywnego pomysłu na określonej platformie przy pomocy oferowanych przez nią narzędzi. 

Wdrożenie POC w kampanii social media – na czym polega?

POC w kampanii social media polega na świadomym wdrożeniu konkretnego rozwiązania (lub jego części). W tym celu należy przeprowadzić serię testów pod kątem:

  • przejrzystości – testerzy sprawdzają, czy zaprezentowane treści są łatwe do zinterpretowania, czy nie wprowadzają w błąd lub nie powodują zdezorientowania,
  • przystępności – testerzy sprawdzają, czy rozwiązanie jest dostępne i wyświetla się prawidłowo w różnych formatach osobom korzystającym z urządzeń mobilnych oraz komputerów stacjonarnych z różnymi systemami operacyjnymi takimi jak Windows, Linux czy iOs,
  • potrzeb użytkowników – testerzy sprawdzają, czy dostępne rozwiązania są pod ręką, czy support oraz pomoc sprawnie odpowiadają na pytania, czy formalności są skrócone do minimum.

Niezależnie od tego, czy jesteś handlowcem, content lub social media specjalistą, programistą czy planerem kampanii reklamowych – jednym z częstych elementów Twojej pracy jest wdrożenie nowej koncepcji w życie. 

Niezależnie od tego, czy jesteś handlowcem, content lub social media specjalistą, programistą czy planerem kampanii reklamowych – jednym z częstych elementów Twojej pracy jest wdrożenie nowej koncepcji w życie. 

Wspomniany handlowiec stale optymalizuje sposób pozyskiwania nowych kontaktów, rekomendacji i systemu ich selekcji w taki sposób, aby był jak najlepiej konwertowany w formie pozyskanych klientów. Content specjalista formułuje zdania w taki sposób, aby skonstruowane przez niego teksty miały jak najwyższy Open Rate w newsletterze, a wpisy na stronach cieszyły się popularnością. Social media specjalista, po dyskusji podczas burzy mózgów, wprowadza w życie kampanię, której scenariusz kontroluje na każdym etapie prac zgodnie z harmonogramem. Planer kampanii reklamowych, korzystając z przysługujących mu narzędzi (zarówno w ekosystemie Google, jak i Facebooka), przeprowadza testy AB, wielokrotne zestawy i wykluczenia. 

Jakie korzyści dla marki przyniesie zastosowanie metody POC? 

Możemy stwierdzić, że metoda POC jest rozwiązaniem bezpiecznym, ponieważ etapy naszych testów są w pewnym sensie odizolowane: możemy uniemożliwić lub ograniczyć przedostawanie się przekazu do odbiorców i w każdej chwili cofnąć/anulować działanie, co w przypadku trwającej pełnej wersji kampanii skończyłoby się katastrofą. Badając wyniki etapów, możemy ocenić, czy kampania w całości oparta na dotychczasowych założeniach ma szansę zakończyć się sukcesem.

Zapamiętaj!

Testy typu POC wykorzystywane w odniesieniu do kampanii w mediach społecznościowych mogą zaważyć o jej dalszym losie, ponieważ:

  • pozwalają na przetestowanie zasadności proponowanej platformy (np. Facebook, Instagram) jako głównej dla całej kampanii,
  • umożliwiają pracę na kilku różnych platformach, z których każda może dostarczyć innych wyników,
  • umożliwiają oszacowanie i weryfikację wysokości planowanego budżetu w oparciu o wyniki przeprowadzonych testów,
  • mogą ujawnić niespodziewane błędy, których odkrycie w etapie kampanii mogłoby okazać się zbyt późne,
  • końcowym etapem testów są raporty, które wraz z innymi wnioskami stanowią „ostateczny dowód” przedstawiany inwestorowi. 

W jaki sposób przeprowadzić testy?

Dużo zależy od wysokości dysponowanego budżetu. W branży mediów społecznościowych zdarzają się również takie przypadki, w których budżet reklamowy odgrywa drugorzędną rolę ze względ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy