Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

17 grudnia 2021

NR 23 (Grudzień 2021)

Zostań podcasterem i zacznij kreować wizerunek marki!

0 327

Pamiętasz czasy, kiedy wszyscy czekali na swoją ulubioną audycję radiową, aby jej nie przegapić? W dobie podcastów i platform streamingowych, słuchowiska mamy na wyciągnięcie ręki, o każdej porze. Jak wykorzy- stać te możliwości do budowania wizerunku marki? Przeczytaj, jak stworzyć firmowy podcast!

Po co Ci firmowy podcast?

Spotify, YouTube, Apple Podcast itd. nie tylko zmieniły oblicze radia i telewizji, ale także, zacierając granicę między twórcą a odbiorcą, wywarły ogromny wpływ na marketing i sprzedaż. 
To coraz popularniejsza forma kontaktu z klientami. Z badania przeprowadzonego przez Tandem Media wynika, że już co trzeci internauta w Polsce w 2020 r. regularnie słuchał podcastów. Na Apple Podcasts są już 2 mln słuchowisk, a rok 2020 ogłoszono rokiem podcastów. Ich znaczenie wzrosło za sprawą pandemii, pojawiło się także wielu nowych twórców. Nic dziwnego, w końcu do stworzenia swojej audycji wystarczy tylko dobry mikrofon, laptop, program do montażu i… dobry pomysł. Tylko tyle, czy aż tyle? O ile technicznie sprawa nie jest skomplikowana, tak dobór tematyki do targetu i tego, co chcemy osiągnąć, może być bardziej pracochłonny. Czy Twój biznes potrzebuje tej formy? Odpowiedź chyba Cię nie zaskoczy, jak zwykle – to zależy.
Głównym kryterium oceny powinna być tu strategia Twojej firmy. Tylko posiadając określone cele, które chcesz osiągnąć, będziesz wiedzieć, czy ta forma jest dla Ciebie wartościowa. Chcesz zbudować pozycję eksperta w swojej branży? A może Twoi klienci potrzebują doradcy, który rozwiąże ich problemy lub przeprowadzi ich przez jakiś proces? W takim przypadku zdecydowanie warto rozważyć firmowy podcast. To forma łatwa w „przyswojeniu”, niewymagająca porzucenia innych zajęć, jak ma to miejsce chociażby w przypadku artykułów. Tworząc podcasty o charakterze szkoleniowym, możesz dostarczyć wiedzę na temat korzystania z narzędzi firmy i tym samym odciążyć Biuro Obsługi Klienta. Przygotowanie takich treści pomoże w rozwiązaniu konkretnych problemów z życia klientów, a Twoja marka stanie się dla nich doradcą, co może przyczynić się do wzrostu zaufania do brandu i zbudowania trwałej relacji. Pomagając bezpłatnie klientom, stajesz się ich dobrym „kolegą z ławki”, który pomoże przy zadaniu domowym, a jak pewnie pamiętasz ze szkolnych lat, trudno kogoś takiego nie lubić.
Niezwykle istotna jest znajomość grupy docelowej, czyli odbiorców potencjalnie zainteresowanych Twoimi treściami. Wiedząc, do kogo chcesz kierować swój przekaz, o wiele łatwiej będzie dobrać tematykę poszczególnych odcinków. Tu najważniejszym kryterium jest to, czy mówisz do słuchaczy z rynku B2B czy B2C. Mając świadomość, czy potencjalni użytkownicy to specjaliści pragnący mocniej zgłębić temat, czy laicy, którzy od podstaw przyglądają się jakiemuś zagadnieniu, precyzyjniej dobierzesz tematykę i gości podcastu – tak, by jeszcze dokładniej trafić do odbiorców. 
To szansa na stworzenie społeczności, która chętnie i regularnie będzie wracała do Twoich treści.
 

POLECAMY

Jeśli nadal nie przekonałam Cię, że podcasty to dobra droga rozwoju marketingu, może przekonają Cię liczby:
  • Według serwisu podkasty.info liczba audycji w 2020 r. wzrosła sześciokrotnie!
  • Z badań Tandem Media wynika, że 65% wszystkich słuchaczy to osoby, które zaczęły przygodę z podcastami w ciągu 2020 r.
  • Według Tandem Media 27% badanych wskazało, że w okresie pandemii poświęcają więcej czasu na słuchanie.
  • Według Voxnest, czyli właściciela jednej z największych podcastowych platform hostingowych, w całej Europie w 2020 r. podcasty odsłuchiwano o 53% częściej niż rok wcześniej. Do 2021 r. przychód reklamowy z podcastów miał osiągnąć 1 mld dolarów. 
  • Według danych Spotify, od stycznia do czerwca 2020 r. liczba odtworzeń podcastów w Polsce wzrosła o 300% w porównaniu z 2019 r. 
  • Dziś w Polsce prawie 30% internautów słucha podcastów. 
  • Z badania IAB-Edison Research wynika, że 65% internautów chętniej rozważy zakup towaru, o którym usłyszało w podcaście, 63% odpowiedziało, że pozytywniej oceniają firmę, która została wspomniana w podcaście, a 60% przyznało, że jeśli mieliby wybierać między dwoma produktami, których cena i jakość są równe, to wybiorą ten pojawiający się w podcaście, którego słuchają. 


Kto słucha podcastów?

Zgodnie z danymi z badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego z Publicis Groupe w listopadzie ub.r., wynika, że 31% internautów regularnie słucha podcastów. Czy są wśród nich Twoi potencjalni klienci? Przyjrzyjmy się dokładnie słuchaczom. Jak wynika z badań, podcastów w większości słuchają wykształceni przedstawiciele klasy średniej. Według ww. raportu połowa słuchaczy to osoby z wyższym wykształceniem, a aż 57% to użytkownicy w wieku powyżej 35. roku życia. Podcasty charakteryzują się również dużą wiarygodnością wśród swoich odbiorców w kontekście lokowania produktów. Większość badanych deklarowała kontakt z reklamą związaną z podcastami – aż 69% akceptuje ją w postaci cyklu lub odcinka sponsorowanego, a 68% – rekomendacji konkretnej marki przekazywanej przez twórcę audycji. 
A gdzie i kiedy internauci najczęściej słuchają podcastów? Jak wynika z raportu Tandem Media, aż 81% osób włącza podcasty w domu. Na pozostałych pozycjach pojawiają się: samochód, spacer, praca, środki komunikacji oraz czas treningu. Z tych samych badań wynika, że najchętniej podcastów słuchamy wieczorami. Co piąty internauta włącza je między godziną 21:00 a 23:00, nieco mniej osób wybiera porę 19:00–21:00 i 17:00–19:00.
 

 Rys. 1. Okładka Tpay Podcast. Źródło: Tpay


Recykling treści, czyli wykorzystaj wiedzę raz jeszcze!

Podcast to jedna z tych form, które mogą stanowić znakomitą podstawę komunikacji lub uatrakcyjnić tę, którą obecnie prowadzisz. To bardzo dobry sposób na recykling treści. Jeśli przykładowo stworzyłeś/łaś wartościowy, merytoryczny tekst, możesz wykorzystać wiedzę płynącą z niego raz jeszcze, poprzez oparcie na nim podcastu. To możliwość na podbicie istniejącej już treści, dzięki dodaniu okienka z audio w artykule, co zarówno ożywi napisany wcześniej tekst, jak i pomoże Ci dbać o pozycjonowanie. 

Jak zwiększyć zasięg swoich treści, dzięki publikacji podcastów? 

Podcasty poza samodzielnie istniejącą formą przekazu, mogą także wspierać inne treści na blogu, poprawiając ich SEO. A jak poprawić zasięg swoich podcastów czy artykułów? Wybierz eksperta, który wspólnie z Tobą skomentuje wybrane zagadnienia. Współpraca z innymi markami, czy branżowymi influencerami pomoże Ci dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Jest duża szansa, że wybrani do współpracy eksperci podzielą się materiałem ze swoimi odbiorcami, co da Ci dodatkowe zasięgi. W dobie płatnej reklamy niemalże na każdym kroku, taki organiczny zasięg to ogromny plus.
Pamiętaj, aby zadbać zarówno o aspekt dźwiękowy, jak i wizualny. Ciekawa okładka i clickbite’owy tekst mają spore znaczenie przy promocji materiału. Jeśli nie dopilnujesz tego aspektu, w dobie przesytu informacjami w sieci, trudno będzie wypromować nawet najbardziej merytoryczną treść. 

Ile kosztuje wyprodukowanie podcastu i jak go opublikować?

Zakładając, że chcesz, aby Twój podcast był wyłącznie w formie audio, nie jest to duży koszt. Tak naprawdę potrzebujesz mikrofonu, laptopa, programu do montażu i czasu. Z tych aspektów, najbardziej kosztownym może okazać się Twój czas lub czas pracownika poświęcony na przygotowanie materiału. W dobie ogromnej konkurencji na tym rynku, warto dobrze przemyśleć, co chcemy przekazać. Za aspektów technicznych, koszt samego mikrofonu to kilkaset złotych. Jeśli budżet na to pozwala, warto jedna...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy