Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

29 lipca 2020

NR 16 (Lipiec 2020)

Algorytm, który zna Cię najlepiej, czyli możliwości Spotify

77

Muzyka towarzyszy Ci w każdym momencie dnia – kiedy wstajesz rano, jedziesz do pracy, trenujesz na siłowni czy spędzasz wieczór ze znajomymi. Każdy moment ma swój własny soundtrack, który użytkownicy lubią personalizować. Niezależnie od tego, czy korzystają z gotowych playlist dostępnych w aplikacji, czy tworzą własne – konkretne gatunki muzyczne i humor zakodowany w tekstach piosenek towarzyszą użytkownikom przy codziennych czynnościach. To właśnie dlatego algorytm Spotify jest tym, który zna ich najlepiej.

Rys. 1. Jak Polacy słuchają muzyki w ciągu dnia (źródło: HTTPOOL)


Według danych udostępnianych przez HTTPOOL ilość muzyki słuchanej w ciągu dnia przez Polaków jest… constans! Różnicę widzimy jedynie w wyborze urządzenia, na którym jest odtwarzana. Czy to ważne dla marketera? Oczywiście. Dostosowując swoje reklamy, powinieneś myśleć również o sprzętach, na jakich będą one odsłuchane. W dobie urządzeń mobilnych, przemieszczania się i życia w biegu wygrywają marketerzy, którzy nie tylko dostosowują się do urządzeń mobilnych, ale także… inwestują w reklamy audio. Reklamy, które nie przeszkadzają w przeglądaniu internetu, są spersonalizowane i dają się zapamiętać przez kreatywne call to action zdobywają uznanie konsumentów. Użytkownicy, którzy ćwiczą, niekoniecznie klikną button przenoszący ich na stronę, ale sam dźwięk zostanie zapamiętany. Szczególnie w dobie asystentów głosowych: „Hej, Google, pokaż mi tę markę!”.
 

POLECAMY

Na profilu Spotify for brands znajdziesz wiele informacji na temat ciekawych case study (w tym także sposobów wykorzystania algorytmu aplikacji), a także postów czy raportów o tym, jak rozwój audio… zmienia świat reklamy.

 

 Rys. 2. Demografia polskich użytkowników 
Spotify (źródło: HTTPOOL)


Czy to dobry placement reklamowy?

Sama aplikacja pozwala Ci przede wszystkim na podstawowe formaty reklamowe, takie jak banery czy reklamy audio znane z radia. Kluczem do sukcesu jest jednak wykorzystanie w nietypowy sposób możliwości algorytmów danego kanału, a także panujących trendów. 
Według badań Spotify 40% użytkowników aplikacji przyznaje, że używa jej podczas tzw. „chillu”, żeby wprowadzić się w odpowiedni nastrój lub zapewnić sobie właściwą atmosferę. A 65% userów twierdzi, że… słucha piosenek ZAWSZE, gdy gotuje. To tylko potwierdza początkowe słowa tego artykułu… muzyka towarzyszy użytkownikom, konsumentom zawsze. Dostosowują ją oni do wykonywanych przez siebie czynności oraz nastroju. Wykorzystał to Snickers, który jest moim ulubionym przykładem tego, w jaki sposób działają algorytmy Spotify i jak dostosowują się one do użytkownika. 
Snickers wykorzystał swój claim „Głodny nie jesteś sobą” i udowodnił konsumentom, że kiedy są głodni… słuchają też innego gatunku muzyki. 
 

Rys. 3. The Hunger Spotter (źródło: Spotify for brands)

 

Brand przygotował playlisty złożone z piosenek reprezentujących określone gatunki muzyczne. Dodatkowo nagrano też reklamy audio. 
Algorytm Spotify wykrywał, kiedy użytkownikom drastycznie zmieniał się gust muzyczny, np. kiedy odbiorca, który normalnie słuchał metalu, nagle włączył playlistę lub album popowy, słyszał komunikat „Słuchasz popu? Głodny nie jesteś sobą! Zjedz snickersa!”. Następnie algorytm proponował playlistę stworzoną przez brand, złożoną z najczęściej słuchanego przez danego użytkownika gatunku muzycznego. The Hunger Spotter zaowocował przede wszystkim pozytywnym stosunkiem do marki. Zaskakiwał i budził uśmiech na twarzy odbiorców. A przede wszystkim… został zapamiętany. 

Dopasuje się do Twojej playlisty

Spotify jest w stanie nie tylko dopasować się do nastroju użytkownika i słuchanej przez niego muzyki. Może zostać też pośrednim medium reklamowym. W jaki sposób? Jedną z rzeczy, którą konsumenci zabierają w podróż, jest również odpowiednia playlista.  Jedną z takich opcji jest np. Soundtrack your ride – to pokazowy landing page Spotify, który ma za zadanie pokazać możliwości algorytmu aplikacji. Landing został zsynchronizowany z Google Maps. Po wybraniu trasy (w tym przypadku tylko USA), wypełnieniu krótkiego testu z pytaniami typu: czy lubisz śpiewać w aucie, jakim autem podróżujesz, jedziesz sam czy ze znajomymi, a także po uprzednim połączeniu str...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy