Czym są i skąd się wzięły archetypy, czyli magiczna dwunastka
Pojęcie archetypu funkcjonuje już od wieków, ale do psychologii wprowadził je w 1919 roku Carl Gustav Jung, określając nim motywy w dziełach oraz wzorce zachowań ludzi, które były powtarzane przez pokolenia i odnosiły się do ich reakcji na wybrane sytuacje. Co łączy je z marketingiem i budowaniem komunikacji z odbiorcą? Przełomowa w tym zakresie okazała się publikacja Margaret Mark i Carol S. Pearson, prezentująca wykorzystanie przez firmy 12 archetypów, czyli „osobowości” marek.
Precyzyjne określenie grupy odbiorców i person – profilu idealnego klienta – to jedynie połowa sukcesu w drodze do celu, jakim jest stworzenie narracji oraz komunikacji, z którą chcą się utożsamiać konsumenci. Symbolizują one wzorcowe modele lojalnych klientów, ułatwiających zarządzanie wiedzą na ich temat. Archetypy to swego rodzaju postacie reprezentujące markę – komunikujące się z jej odbiorcami, odpowiadające na ich potrzeby, a przede wszystkim budujące
z nimi relacje. Pozwalają one panować nad identyfikacją brandu oraz kreować skuteczną strategię marketingową.
Można wyróżnić 4 główne grupy, które charakteryzują trzy przewodnie cechy i kryjące się za nimi konkretne archetypy. W przejrzysty sposób przedstawił ten podział Maciej Sznitowski, obrazując go jako koło podzielone na 4 ćwiartki i 2 osie reprezentujące pojęcia stabilizacji i zmiany oraz przynależności i niezależności. Podział ten pokazuje dwie skrajne potrzeby – z jednej strony pragnienie przynależności do wspólnoty i stabilizacji, z drugiej niezależność, zmianę oraz chęć realizacji własnych ambicji.
Razem czy osobno – potrzeby odbiorców a reprezentujące je archetypy
W grupie 12 archetypów odnajdziemy osobowości odzwi...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!