Budowanie społeczności trendem nie tylko na 2022 r.

Komunikacja w social mediach

Marki powinny zbliżać się do społeczności, a jednocześnie budować je jako obligatoryjne, a nie opcjonalne działanie. Mówi o tym niejeden raport dotyczący trendów zarówno w social mediach, jak i marketingu na 2022 r. Jest to wynikową również zachodzących w społeczeństwie zmian, postpandemii, potrzeby bliskości i nowego postrzegania roli marek oraz relacji na linii firma–konsument.

Komunikacja z odbiorcami diametralnie zmieniała się na przestrzeni lat, a raczej dekad. Od monologu (jednokierunkowej komunikacji marki do odbiorcy, którego nie znamy), przez dialog (czyli rozmowę marki z odbiorcą często przez czaty, komunikatory w social mediach czy e-mail marketing), po trialog. Coś nowego w komunikacji, wielopłaszczyznowe dyskusje między internetowymi społecznościami, do których marka może dołączyć lub do której marki należą. Podział ten idealnie obrazuje rysunek 1. Co nas czeka dalej? Zapewne jeszcze większe zacieśnianie relacji, zacieranie się granic, ale i również komunikacja społecznościowa i grupowa między samymi markami. 

POLECAMY

I tutaj warto zrozumieć, czym jest sama społeczność 

Społeczność internetowa to nie zawsze media społecznościowe. Wszakże społeczności w internecie możemy budować praktycznie w każdym miejscu. Zatem pierwszy wyznacznik to miejsce w sieci budowania społeczności. 

  • Gracze są na Twitchu.
  • Czytelnicy na Goodreads.
  • Rowerzyści na Peloton.
  • Piwosze na Untappd.
  • Twórcy na WattPad.

Ponadto ludzie łączą się nie tylko ze względu na pasje, zainteresowania czy ten sam poziom wiedzy lub wykonywany zawód. Pojawiają się oni w jednej przestrzeni również ze względu na chęć niesienia pomocy innym, angażowania się, podejmowania inicjatyw czy dbania o rozwój społeczności, np. lokalnej. Spójrz chociażby na społeczności związane z ochroną środowiska, pomaganiem Ukraińcom podczas wojny czy kobiety i mężczyzn jednoczących się w świetle Strajków Kobiet. I tutaj mamy kolejny wyznacznik społeczności: p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy