Dołącz do czytelników
Brak wyników

LinkedIn

16 lutego 2021

NR 19 (Luty 2021)

CEO vs. company page na LinkedInie

8

Globalnie na LinkedIn są aż 8 761 802 osoby na stanowisku Chief Executive Officer. W Polsce znajdziemy ich jedynie 46 tys. Dlaczego nie przodujemy pod tym kątem na żadnym rynku? Ponieważ nadal jako prezesi, liderzy, managerowie boimy się być poddawani ocenom merytorycznym społeczności zawodowej lub też branży, w której działamy. Czy słusznie i jakie są tego konsekwencje – odpowiem dzisiaj na te pytania. 

LinkedIn to jedna z najszybciej rozwijających się sieci profesjonalistów. I jest to miejsce dla Ciebie obowiązkowe, jeśli chcesz jako CEO promować swoją firmę, budować markę osobistą, poszukujesz nowych talentów lub chcesz wesprzeć sprzedaż swoich usług lub produktów. Stanowi potężne narzędzie biznesowe dostępne dla Ciebie za darmo przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Z tego tekstu dowiesz się, dlaczego warto używać LinkedIn, szczególnie gdy jesteś liderem w swojej organizacji. 

POLECAMY

Badania Evenbrite z 2019 roku donoszą, że 54% biznesów B2B swoje strategie marketingowe opierało głównie na eventach i spotkaniach z potencjalnymi klientami. Rok 2020 oraz epidemia COVID-19 wywróciły do góry nogami 
większość dotychczasowych działań. W nowych strategiach marketingowych duży nacisk położono na pracowników i programy employee advocacy, które z założenia powinny obejmować liderów nie tylko dlatego, że przykład idzie z góry, ale przede wszystkim dlatego, że pracowników, kandydatów czy klientów interesuje co CEO realnie ma do przekazania.

Pracownicy szukają dzisiaj dobrych strategów, wizjonerów, którzy swoje pomysły potrafią przekazywać w jasny i czytelny sposób. Szukają wzoru do naśladowania – kogoś, kto inspiruje.

Jeśli szukasz inspiracji do tego, jak dobrze i efektywnie działać na LinkedIn, aby budować relacje ze swoim otoczeniem biznesowym, polecam sięgnąć do profili prezesów, m.in. Mastercard, Orange, Adamed, Cisco, Brand24, Innogy, Advantech czy Craftwear. 

Rys. 1. LinkedIn w Polsce

We współczesnym świecie klienci i kandydaci poszukujący pracy wypatrują czegoś więcej niż tylko partnera biznesowego czy szefa. Szukają modelu do naśladowania, inspiracji, kogoś, kto patrzy poza horyzont. Dokładnie sprawdzają, z kim będą współpracować, jakie ta osoba ma doświadczenie, umiejętności, wiedzę, czy identyfikuje się z reprezentowaną przez siebie marką, czy przyświecają jej te same idee, czy jest wiarygodna i przekonuje do nawiązania współpracy. To powód, dla którego wspieranie komunikacji marki powinno być jednym z Twoich obowiązków jako szefa.

CEO milczy, firma traci

Szefowie firm, którzy nie są aktywni w social mediach, zwłaszcza w dobie światowej pandemii, kiedy całe życie przenosi się do wirtualu, tracą kontakt ze swoimi zespołami oraz klientami. Ich zaangażowanie i zaufanie tracą przez brak obecności, milczenie i utrudniony kontakt. 

Mimo że wielu liderów obawia się być ambasadorami własnych marek, ich obecność na LinkedIn przekłada się pozytywnie nie tylko na wizerunek marki, ale także – i przede wszystkim, na procesy rekrutacyjne i sprzedaż.

Według badań Sproutsocial: 

  • 81% z nas uważa, że jeśli dzieje się coś ważnego w firmie, to CEO powinien o tym komunikować;
  • dla 22% osób z pokolenia Y obecność prezesów w social mediach to zachęta do aplikowania do organizacji;
  • 69% pracowników oczekuje od swoich szefów, że będą aktywni w social mediach. 

Korzystając z tej wiedzy, staraj się na swoim profilu publikować jak najwięcej informacji. Zadbaj o to, żeby był aktywny, regularnie udostępniaj treści. Mogą one być związane z życiem firmy, nowymi produktami, ciekawostkami branżowymi, osiągnięciami swoimi i pracowników itp. Zobaczysz, że zaangażowanie obserwujących będzie znacznie większe niż to na profilu firmowym. 

Algorytm LinkedIn promuje relacje osobiste, a co za tym idzie – treści z profili osobowych mają nawet osiem razy lepsze zasięgi niż te ze stron firmowych. 

Jeśli zastanawiasz się, od czego rozpocząć swoje publikacje, to Barometr Covid-19 Kantar donosi, że odbiorców dzisiaj przede wszystkim interesuje to, co dobrego firmy robią dla swoich pracowników, i czy dbają o ich bezpieczeństwo oraz zdrowie. 
77% konsumentów chce wiedzieć, w jaki sposób marka jest pomocna w nowej codzienności, a 75% czeka na informację, jak radzi sobie w nowej sytuacji. 

Ponadto odbiorcy oczekują także konkretnych informacji na temat zaangażowania biznesu w walkę z pandemią oraz wszystkich rzetelnych informacji, których prawdziwość bez problemu można sprawdzić w mediach społecznościowych. 

O ile lepsze zasięgi mają CEO od stron firmowych?

Inspirując się porównaniem zaangażowania przeprowadzonym przez firmę ConnectedCircles.net, przygotowaliśmy w Sharebee zestawienie zasięgów, liczby reakcji i komentarzy pod pięcioma ostatnimi postami zamieszczonymi na stronie firmowej Brand24 i na profilu LinkedIn CEO firmy Michała Sadowskiego, a następnie wyliczyliśmy z nich średnią – która mówi sama za siebie.

 Rys. 2. Zestawienie profilu firmy i CEO. Źródło: Sharebee 

To porównanie nie jest badaniem. Ma jedynie unaocznić pewien zauważalny już od jakiegoś czasu trend.

 Rys. 3. Zasięgi CEO

Skąd bierze się taka tendencja? Cóż, bardziej ufamy ludziom niż markom. Dlatego budowanie swojej marki osobistej i pomaganie w budowie marek osobistych liderów Twojej firmy – osób, które na co dzień prężnie rozwijają przedsiębiorstwo, kontaktują się z klientami – jest w interesie Twojego przedsiębiorstwa. Spójrz tylko na tabelę, która powstała pod koniec 2019 roku.

 Tab. 1. Tabela zasięgów wybranych profili firmowych i profili CEO na LinedInie

Nazwa firmy  Obserwujący Średnia 
liczba reakcji
Średnia liczba 
komentarzy
CEO Obserwujący Średnia 
liczba reakcji 
Średnia liczba 
komentarzy 
Więcej reakcji o...   
Brand24  13 081 9,8 1,8 Michał Sadowski  42 068 402,8 29,8 4095% 1555%
Lux Med 12 262 42,2 0,8  Anna 
Rulkiewicz
7088 229 25,8 403% 3100%
Sellwise 814 22,2 1,6 Szymon Negacz 5014 196,5 60,2 785% 3662%
Lotte Wedel 4063 169,6 10 Maciej Herman 10 587 1471,4 229 767% 2190%
BNP Paribas 19 399 58,4 2,2 Przemek Gdański 12 730 629,2 67,8 977% 2982%
Sharebee 4359 23,4 8 Marcin Sokołowski 5897 92,6 19,8 295% 147%
Sukces Pisany Szminką 4069 22,8 1,8 Olga 
Kozierowska 
15 155 92,6 7,8 306% 333%

Czy CEO powinien być na LinkedIn? 

Od bezosobowej misji firmy, pięknie zaprezentowanej na stronie internetowej, bardziej interesujące jest to, co ma do powiedzenia lider organizacji, który ma imię, nazwisko, twarz i emocje. Komunikacji firmowej trudniej zaufać, dlatego też, aby uwiarygodnić te informacje firmy, pracodawcy i liderzy dodatkowo sprawdzani są w wyszukiwarkach oraz social mediach. I to właśnie profile robią dziś pierwsze wrażenie, zwłaszcza na pokoleniu, które wchodzi teraz na rynek pracy czy do biznesu i się w nim aklimatyzuje. 

Jako CEO zacznij od postawienia sobie pytania o to, jak chcesz, aby Twój profil był odebrany w mediach społecznościowych. Jeśli potrzebujesz go dopiero stworzyć, możesz użyć do tego koła marki osobistej. To pierwszy z ważnych kroków na Twojej drodze do efektywnego promowania firmy czy pozyskiwania nowych talentów do zespołu. 

Jako CEO zacznij od postawienia sobie pytania o to, jak chcesz, aby Twój profil był odebrany w mediach społecznościowych.

Obowiązkowe punkty z mojego autorskiego koła marki osobistej, które musisz opracować, aby Twój profil i komunikacja na LinkedIn były efektywne:

  • Podstawowe siły – rzeczy, z których chcesz być znany. Listę powinieneś ograniczyć do maksymalnie pięciu na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy