Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach

12 grudnia 2019

NR 13 (Grudzień 2019)

Content marketing – blaski i cienie. Na co zwrócić uwagę w kampanii content marketingowej

258

Content marketing to niezwykle ważny i zarazem skuteczny element strategii marketingowej wielu przedsiębiorstw. Regularnie i umiejętnie prowadzony może przyczynić się do dużych wzrostów sprzedaży. Jakie najważniejsze korzyści oferuje i na co uważać, aby nie popełnić błędu?

Content marketing to coś więcej niż treść 

Profity, jakie oferuje jedna z najpopularniejszych gałęzi marketingu, są bardzo szerokie. Połączenie odpowiednich treści z innymi działaniami marketingowymi tak, aby wzajemnie się uzupełniały, może okazać się kluczem do sukcesu. Marki najczęściej wykorzystują go, aby realizować poniższe cele:

POLECAMY

  • Wiarygodność w oczach klientów– to obecnie jedna z najbardziej pożądanych cech przez marki, a content marketing to idealne narzędzie do jej budowania. Wartościowe treści prezentowane w różnych formach często są dla wielu odpowiedzią na nurtujące pytania. Wytworzenie takiego rodzaju więzi między marką a odbiorcą treści przełoży się na wzrost jego zaufania do niej i produktów. Klient zadowolony z pierwszego zakupu może w niedługim czasie dokonać następnego. Istnieje też szansa, że podzieli się w sieci pochlebną opinią, stanie się cichym ambasadorem marki, a jak wiadomo, to obecnie jedna z najbardziej skutecznych form promocji.
     
  • Generowanie większego ruchu – strona, na której znajdują się treści wysokiej jakości, osiąga wyższe pozycje w SERP-ach i jest częściej odwiedzana. Tym samym zwiększa się liczba użytkowników, którzy polecają treści np. na swoich profilach w social mediach. To sprawia, że marka stale dociera do nowych osób i staje się bardziej widoczna.
     
  • Budowanie wizerunku – marka, która dzieli się swoją wiedzą, często postrzegana jest jako ekspert w branży. To powoduje, że szybciej zdobywa klientów. Zdecydowanie więcej ludzi poszukuje w sieci informacji niż reklam. Świadczy o tym zjawisko ślepoty banerowej. Content marketing nie odstrasza tak bardzo odbiorcy, a wręcz przeciwnie – zachęca go do częstego obcowania z nią, co przekłada się na większą sprzedaż. Idealnym przykładem może być marka MA Professional, która do prowadzenia swojego bloga zaprosiła Michała Lisiaka, uznanego dziennikarza motoryzacyjnego. Na jej blogu pojawiają się tylko treści poradnikowe i eksperckie.
     
  • Pozytywne relacje z klientami – osoba, która napotkała na wartościowe treści marki i dzięki nim postanowiła zostać jej klientem, w pewnym stopniu dysponuje już jakąś wiedzą o usłudze czy produkcie. Content pełni funkcję doradcy klienta. To w dużej mierze przekłada się na budowanie pozytywnych relacji już przy pierwszym kontakcie z pracownikiem firmy.
     
  • Zdobycie wiedzy o odbiorcach – content marketing to dobry sposób na zbieranie informacji. Blogi, social media i wiele innych miejsc przeznaczonych do publikacji treści oferuje dwustronny model komunikacji. W treści można zawrzeć czynnik angażujący, który będzie polegał na próbach rozpoczęcia dyskusji czy zebrania opinii na dany temat. Zgromadzone informacje można poddać szczegółowej analizie, z której wnioski mogą wskazać drogę do lepszego funkcjonowania firmy.
     
  • Kreatywność i wyróżnienie się spośród konkurencji – prezentowanie treści w różnych formach nierzadko ze sobą powiązanych i tworzących spójną całość zabija sztampowe postępowanie marek. Dzięki content marketingowi wiele brandów może zaskakiwać swoich odbiorców i edukować ich przez zabawę. Przykładem mogą być treści blogowe zachowane w różnych formach, takich jak poradniki, recenzje, relacje, w których treść pisana uzupełniona jest zdjęciami, infografikami, materiałami wideo, zaimplementowanymi postami z social mediów i innymi elementami zwiększającymi atrakcyjność.
     
Rys. 1. Screen ze strony MA Professional (Źródło: http://bit.ly/MaProBazaWiedzy)

 

  • Synchronizacja z trendami – elastyczność – content marketing można dostosować do ciągle zmieniających się trendów w branży i łączyć go z innymi gałęziami marketingu. To świetne narzędzie, które można wykorzystać zarówno przy jednorazowej współpracy z infuencerem, jak i przy stałej z oficjalnym ambasadorem. Marka Moje Auto stworzyła na swoim blogu zakładkę „Porady Mistrza”, w której swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się jej ambasador i najlepszy polski kierowca rajdowy Kajetan Kajetanowicz.
     
Rys. 2. Screen ze strony Moje Auto (Źródło: http://bit.ly/MojeAutoPorady)


10 najczęściej popełnianych błędów

Marki często popełniają błędy i posługują się nieumiejętnie marketingiem treści. Wiele z nich można wyeliminować jeszcze przed rozpoczęciem działań. Najczęściej popełniane to:

  • Brak celu, strategii lub jej nieustanne modyfikacje – żadne działania marketingowe, a w szczególności te z zakresu content marketingu, nie powinny być prowadzone w myśl słów Króla Juliana: Teraz, prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu. Content marketing tak samo jak inne gałęzie marketingu musi posiadać cel, np. zwiększenie odwiedzin strony czy zapis do newslettera. Można go osiągnąć dzięki realizacji i ciągłemu udoskonalaniu strategii. Powinna ona uwzględniać maksimum czynników i zmiennych oraz być dostosowana do aktualnie panujących trendów, a także być realizowana za pomocą odpowiednio dobranych narzędzi.
     
  • Nieodpowiednia treść – sieć jest przesycona takimi informacjami. Wiele marek tworzy treści pod presją czasu i najtańszym kosztem. Właśnie dlatego nie mają one nic wspólnego z content marketingiem. 
     

Wskazówka

Dobra treść to taka, która została przemyślana pod takimi aspektami, jak: tytuł, długość, forma, czynniki wyróżniające, angażujące, edukujące oraz wartość dodana, czyli coś, czego nie mają inne informacje o podobnej tematyce.


Obecnie tylko taka treść jest w stanie przebić się przez szum informacyjny i spotkać z aprobatą odbiorców wchodzących w skład grupy docelowej.

  • Mały budżet – każda marka, decydując się na działania content marketingowe, powinna mierzyć siły na zamiary. Główną domeną contentu jest jakość, za którą zazwyczaj trzeba słono zapłacić. Marki z małym budżetem i szerokim zakresem działań nie będą w stanie produkować wartościowych treści. Dlatego lepiej zastanowić się, co przyniesie marce najlepszy efekt, np. regularne prowadzenie bloga, i przeznaczyć na niego znaczną część budżetu. Dzięki temu pod względem merytorycznym będzie miał szansę stać się jednym z najlepszych w branży.
     
  • Pominięcie SEO – content marketing i SEO to idealne połączenie, o którym nigdy nie powinno się zapominać. Publikacja treści z pominięciem jej optymalizacji i innych kluczowych czynników nie przyniesie oczekiwanego efektu.
     
  • Pominięcie e-mail marketingu – podobni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy