Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach

4 marca 2019

NR 9 (Luty 2019)

Dwadzieścia pomysłów na nowy content z narzędzi monitorujących media

0 149

Monitoring treści i komunikacji w Internecie: na portalach, blogach, forach i platformach społecznościowych to jeden z fundamentów działań każdego specjalisty do spraw marketingu, social mediów i PR. W wielu ofertach pracy w wymaganiach wymienia się już obsługę narzędzi monitorujących media – tych online i tych tradycyjnych. Wszystko po to, aby zapobiegać kryzysom medialnym, być na bieżąco z tym, co ludzie i brandy piszą o naszej marce, o konkurencji i branży, usprawnić obsługę klienta, wzmocnić employer branding i rozwijać produkt. A także po to, aby przekuć dopytującą o szczegóły oferty osobę w lojalnego klienta, a nawet w ambasadora marki polecającego nas swoim znajomym.

Przy okazji monitorowania treści i komentarzy internautów można jeszcze bardziej skorzystać. Jak? Warto zamienić wspominane słowa kluczowe, marki, komentarze, wątki dyskusji i inne dane w nowe zasoby treści. Monitoring mediów może być wykorzystany do tworzenia nowego contentu – i to niewielkim wysiłkiem, czasami niemal z automatu.

W content marketingu siła

Content marketing należy do priorytetów marketerów na całym świecie w niemal wszystkich badaniach i ankietach. Tak było w 2018 roku, tak jest i teraz. Większość z nas sprawdza i porównuje produkty i usługi online przed dokonaniem zakupu – i to coraz częściej w opcji mobile. Ludzie chcą dobrych treści, które pomogą im podjąć właściwe decyzje, ale nie lubią, gdy ktoś nachalnie sprzedaje. Konsumenci wolą poznawać firmy za pomocą ciekawych artykułów, filmów instruktażowych, schematów i infografik zamiast reklam. Polscy internauci należą do światowych liderów w blokowaniu reklam przez stosowanie adblocków.

 

Wskazówka

Skuteczne treści pomagają budować relacje z klientami. Generują ruch na stronach www i kontach w mediach społecznościowych, zwiększają skuteczność na stronach wyników wyszukiwania i zapewniają możliwość dzielenia się nimi ze znajomymi. Publikowanie nowego contentu i aktualizowanie istniejących treści pomaga zachować dobrą widoczność w wyszukiwarkach i sprawia, że użytkownicy częściej wracają do naszej witryny, bloga czy socialowego walla.

 

Twórz content z monitorowanych treści

Ciekawym pomysłem na tworzenie nowego contentu jest wykorzystanie danych z monitoringu mediów. Marketer ma zazwyczaj w arsenale kilkadziesiąt form contentowych, które może dodawać, aby wzbogacić suche teksty.

 

Rys. 1.  Formy contentu


Wiele takich form może powstać na bazie ogromu danych pochodzących z narzędzi monitorujących media. Jedne tworzy się niemal automatycznie, a inne przy odrobinie wysiłku teamu analiz, marketingu i grafików. Zawsze jednak należy to robić zgodnie z najlepszymi praktykami SEO, aby być wyżej w wynikach wyszukiwania.


 

Zapamiętaj

Ludzie i roboty indeksujące wyszukiwarki nie lubią suchych treści. Wpisy przeładowane czystym tekstem nie wzbudzą dużej ciekawości i nie zachęcą do dotarcia
do ostatniej kropki. Trzeba je wzbogacać obrazkami, grafikami, tabelkami, schematami, wideo, podcastami czy cytatami. Tak jest w online, jak i w offline. Książki 
bez ilustracji też dużo ciężej nam się czyta. 


Dwadzieścia pomysłów na nowy content na bazie danych pochodzących z monitoringu mediów

Oto 20 propozycji na przygotowanie interesującego, czasami wręcz unikalnego contentu, który można opracować na bazie danych z narzędzi monitorujących media:

1. Przyciągnij użytkownika do wartościowych treści, które już stworzyłeś.
Zbierz i zaprezentuj w jednym miejscu materiały z różnych portali i serwisów www – artykuły pracowników, wywiady, informacje prasowe i wzmianki z publikacjami o marce i firmie.

 

 Rys. 2.  Różnorodne materiały zebrane w zakładce „Artykuły”


2. Wykorzystaj tweety i posty jako referencje.
Jedną z ciekawszych i coraz bardziej popularnych metod zbierania i publikowania referencji są posty i tweety w mediach społecznościowych. Zbieranie referencji jest bardzo ważne i daje dobremu produktowi niesamowitą wartość dodaną. Ale wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak ciężko wyprosić od działu sprzedaży czy wydobyć od samego klienta takie pochwały.

 

Rys. 3.  Tweety z profilu newspoint_pl

 
Rozwiązaniem jest monitoring mediów. Zalety wykorzystywania takich socialowych opinii to:

  • wiarygodność i weryfikowalność (każdy może zobaczyć od razu, kto je opublikował),
  • aktualność (najświeższe opinie pojawią się na TOPie),
  • szybsza dystrybucja. 

Możesz poświęcić kolumnę pulpitu nawigacyjnego na alerty, dzięki czemu od razu nawiążesz kontakt ze swoimi wpisami na Twitterze. 

Wiele firm umieszcza takie zweryfikowane tweety w Centrach Prasowych czy sekcji Napisali o nas.

3. Wykorzystaj pytania zadawane poprzez media społecznościowe na podstronie z pytaniami i odpowiedziami – tzw. FAQ.
Użytkownicy dużo swobodniej komentują produkty i usługi publicznie na platformach społecznościowych, forach i blogach niż wysyłają e-maile z zapytaniami do firmy i czekają na odpowiedź.

 

Wskazówka

Twitter to najbardziej efektywny i wydajny sposób zbierania i promowania tych opinii, ponieważ większość tweetów jest publicznych i otwartych. Ponadto można łatwo umieszczać tweety w swojej witrynie i skalować proces ich wyświetlania za pomocą „polubień” na Twitterze (ostatnio, ulubione itd.).

 

Rys. 4.  Przykładowa sekcja „Najczęściej zadawane pytania”

 


Bardzo ważne jest monitorowanie takich rozmów, aby:

  • niezwłocznie naprawiać usterki i błędy,
  • polecać szybkie rozwiązania problemów,
  • unikać kryzysów reputacji,
  • zmienić niezadowolonych klientów w zwolenników marki,
  • upewnić się, że pytania i wątpliwości są właściwie adresowane, a rozwiązania zaproponowane we właściwych sekcjach Twojej witryny.

Tworzenie sekcji FAQ jest procesem ciągłym. Baza wiedzy każdej witryny powinna ewoluować wraz z rynkiem, produktem i firmą. Często zdarza się jednak, że firma tworzy FAQ czy słowniczki na początku powstawania serwisu i przez lata są one opublikowane w niezmienionej formie – a to błąd. Monitoring może bardzo pomóc w tworzeniu nowych pytań i odpowiedzi oraz w rozwoju takiej sekcji. 

4. Zamieszczaj podsumowania ważnych wydarzeń.
Możesz wykorzystać dane z monitoringu do podsumowania wydarzeń, targów, konferencji, kongresów, imprez sportowych, ekonomicznych, politycznych czy kulturalnych.

 

Zapamiętaj

Ważne jest też monitorowanie wzmianek o konkurencji i konkurencyjnych (a nawet komplementarnych) produktach. Chcesz wiedzieć, jakie pytania zadają klienci konkurencji, aby zaproponować im lepszą odpowiedź (od razu i na swojej stronie www w sekcji FAQ)? Monitoruj konkurencję i całą branżę. 

 
5. Rób podsumowania roczne.
Warto przedstawiać trendy pewnych zjawisk w przekroju całego roku z rozbiciem na poszczególne miesiące, tygodnie czy dni. Wyeksportowane dane pozwolą na stworzenie i dodanie linii trendu.

 

Rys. 5.  Podsumowanie rocznego zasięgu na Facebooku 

 


6. Korzystaj z zestawień rok do roku.
Archiwum narzędzia monitorującego pozwala na dostęp do danych sprzed kilku, a nawet do 10 lat. Dzięki temu marketer może przygotować zestawienia i porównania występowania określonego zjawiska czy dyskusji na dany temat.


 

Rys. 6.  Porównanie zestawień rocznych, źródło: tygodnik AutoŚwiat


7. Twórz ciekawe badania, zestawienia i wykresy.
Statystyki są pomocne nie tylko w przypadku prezentowania skali pewnych zjawisk. Odwoływanie się do danych sprawia, że materiał jest bardziej merytoryczny i trudniejszy do podważenia. Dodatkowo inni autorzy chętniej powołają się na takie analizy i badania. Z kolei graficzna prezentacja jest ciekawsza i łatwiejsza do zrozumienia dla odbiorców. Poza tym może mieć wpływ na jego lepsze zapamiętanie i szerszą dystrybucję.

8. Twórz listy i rankingi „Best of the best”, „TOP 10”, 
„Najpopularniejsze…”.
Jeśli tworzysz i udostępniasz wiele ciekawych materiałów, e-booków, raportów czy poradników, to możesz raz na jakiś czas zrobić listę i ranking Najlepsze, Najpoczytniejsze czy Najczęściej komentowane z linkami do właściwych pdf-ów czy landing pages. Oczywiście, potrzebne liczby możesz pobrać z monitoringu mediów. W ten sposób tworzysz nowy content, a dodatkowo zdobywasz cenne link...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy