Monitoring treści i komunikacji w Internecie: na portalach, blogach, forach i platformach społecznościowych to jeden z fundamentów działań każdego specjalisty do spraw marketingu, social mediów i PR. W wielu ofertach pracy w wymaganiach wymienia się już obsługę narzędzi monitorujących media – tych online i tych tradycyjnych. Wszystko po to, aby zapobiegać kryzysom medialnym, być na bieżąco z tym, co ludzie i brandy piszą o naszej marce, o konkurencji i branży, usprawnić obsługę klienta, wzmocnić employer branding i rozwijać produkt. A także po to, aby przekuć dopytującą o szczegóły oferty osobę w lojalnego klienta, a nawet w ambasadora marki polecającego nas swoim znajomym.
Przy okazji monitorowania treści i komentarzy internautów można jeszcze bardziej skorzystać. Jak? Warto zamienić wspominane słowa kluczowe, marki, komentarze, wątki dyskusji i inne dane w nowe zasoby treści. Monitoring mediów może być wykorzystany do tworzenia nowego contentu – i to niewielkim wysiłkiem, czasami niemal z automatu.
POLECAMY
W content marketingu siła
Content marketing należy do priorytetów marketerów na całym świecie w niemal wszystkich badaniach i ankietach. Tak było w 2018 roku, tak jest i teraz. Większość z nas sprawdza i porównuje produkty i usługi online przed dokonaniem zakupu – i to coraz częściej w opcji mobile. Ludzie chcą dobrych treści, które pomogą im podjąć właściwe decyzje, ale nie lubią, gdy ktoś nachalnie sprzedaje. Konsumenci wolą poznawać firmy za pomocą ciekawych artykułów, filmów instruktażowych, schematów i infografik zamiast reklam. Polscy internauci należą do światowych liderów w blokowaniu reklam przez stosowanie adblocków.
Wskazówka
Skuteczne treści pomagają budować relacje z klientami. Generują ruch na stronach www i kontach w mediach społecznościowych, zwiększają skuteczność na stronach wyników wyszukiwania i zapewniają możliwość dzielenia się nimi ze znajomymi. Publikowanie nowego contentu i aktualizowanie istniejących treści pomaga zachować dobrą widoczność w wyszukiwarkach i sprawia, że użytkownicy częściej wracają do naszej witryny, bloga czy socialowego walla.
Twórz content z monitorowanych treści
Ciekawym pomysłem na tworzenie nowego contentu jest wykorzystanie danych z monitoringu mediów. Marketer ma zazwyczaj w arsenale kilkadziesiąt form contentowych, które może dodawać, aby wzbogacić suche teksty.

Wiele takich form może powstać na bazie ogromu danych pochodzących z narzędzi monitorujących media. Jedne tworzy się niemal automatycznie, a inne przy odrobinie wysiłku teamu analiz, marketingu i grafików. Zawsze jednak należy to robić zgodnie z najlepszymi praktykami SEO, aby być wyżej w wynikach wyszukiwania.
Zapamiętaj
Ludzie i roboty indeksujące wyszukiwarki nie lubią suchych treści. Wpisy przeładowane czystym tekstem nie wzbudzą dużej ciekawości i nie zachęcą do dotarcia
do ostatniej kropki. Trzeba je wzbogacać obrazkami, grafikami, tabelkami, schematami, wideo, podcastami czy cytatami. Tak jest w online, jak i w offline. Książki
bez ilustracji też dużo ciężej nam się czyta.
Dwadzieścia pomysłów na nowy content na bazie danych pochodzących z monitoringu mediów
Oto 20 propozycji na przygotowanie interesującego, czasami wręcz unikalnego contentu, który można opracować na bazie danych z narzędzi monitorujących media:
1. Przyciągnij użytkownika do wartościowych treści, które już stworzyłeś.
Zbierz i zaprezentuj w jednym miejscu materiały z różnych portali i serwisów www – artykuły pracowników, wywiady, informacje prasowe i wzmianki z publikacjami o marce i firmie.

2. Wykorzystaj tweety i posty jako referencje.
Jedną z ciekawszych i coraz bardziej popularnych metod zbierania i publikowania referencji są posty i tweety w mediach społecznościowych. Zbieranie referencji jest bardzo ważne i daje dobremu produktowi niesamowitą wartość dodaną. Ale wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak ciężko wyprosić od działu sprzedaży czy wydobyć od samego klienta takie pochwały.

Rozwiązaniem jest monitoring mediów. Zalety wykorzystywania takich socialowych opinii to:
- wiarygodność i weryfikowalność (każdy może zobaczyć od razu, kto je opublikował),
- aktualność (najświeższe opinie pojawią się na TOPie),
- szybsza dystrybucja.
Możesz poświęcić kolumnę pulpitu nawigacyjnego na alerty, dzięki czemu od razu nawiążesz kontakt ze swoimi wpisami na Twitterze.
Wiele firm umieszcza takie zweryfikowane tweety w Centrach Prasowych czy sekcji Napisali o nas.
3. Wykorzystaj pytania zadawane poprzez media społecznościowe na podstronie z pytaniami i odpowiedziami – tzw. FAQ.
Użytkownicy dużo swobodniej komentują produkty i usługi publicznie na platformach społecznościowych, forach i blogach niż wysyłają e-maile z zapytaniami do firmy i czekają na odpowiedź.
Wskazówka
Twitter to najbardziej efektywny i wydajny sposób zbierania i promowania tych opinii, ponieważ większość tweetów jest publicznych i otwartych. Ponadto można łatwo umieszczać tweety w swojej witrynie i skalować proces ich wyświetlania za pomocą „polubień” na Twitterze (ostatnio, ulubione itd.).

Bardzo ważne jest monitorowanie takich rozmów, aby:
- niezwłocznie naprawiać usterki i błędy,
- polecać szybkie rozwiązania problemów,
- unikać kryzysów reputacji,
- zmienić niezadowolonych klientów w zwolenników marki,
- upewnić się, że pytania i wątpliwości są właściwie adresowane, a rozwiązania zaproponowane we właściwych sekcjach Twojej witryny.
Tworzenie sekcji FAQ jest procesem ciągłym. Baza wiedzy każdej witryny powinna ewoluować wraz z rynkiem, produktem i firmą. Często zdarza się jednak, że firma tworzy FAQ czy słowniczki na początku powstawania serwisu i przez lata są one opublikowane w niezmienionej formie – a to błąd. Monitoring może bardzo pomóc w tworzeniu nowych pytań i odpowiedzi oraz w rozwoju takiej sekcji.
4. Zamieszczaj podsumowania ważnych wydarzeń.
Możesz wykorzystać dane z monitoringu do podsumowania wydarzeń, targów, konferencji, kongresów, imprez sportowych, ekonomicznych, politycznych czy kulturalnych.
Zapamiętaj
Ważne jest też monitorowanie wzmianek o konkurencji i konkurencyjnych (a nawet komplementarnych) produktach. Chcesz wiedzieć, jakie pytania zadają klienci konkurencji, aby zaproponować im lepszą odpowiedź (od razu i na swojej stronie www w sekcji FAQ)? Monitoruj konkurencję i całą branżę.
5. Rób podsumowania roczne.
Warto przedstawiać trendy pewnych zjawisk w przekroju całego roku z rozbiciem na poszczególne miesiące, tygodnie czy dni. Wyeksportowane dane pozwolą na stworzenie i dodanie linii trendu.

6. Korzystaj z zestawień rok do roku.
Archiwum narzędzia monitorującego pozwala na dostęp do danych sprzed kilku, a nawet do 10 lat. Dzięki temu marketer może przygotować zestawienia i porównania występowania określonego zjawiska czy dyskusji na dany temat.

7. Twórz ciekawe badania, zestawienia i wykresy.
Statystyki są pomocne nie tylko w przypadku prezentowania skali pewnych zjawisk. Odwoływanie się do danych sprawia, że materiał jest bardziej merytoryczny i trudniejszy do podważenia. Dodatkowo inni autorzy chętniej powołają się na takie analizy i badania. Z kolei graficzna prezentacja jest ciekawsza i łatwiejsza do zrozumienia dla odbiorców. Poza tym może mieć wpływ na jego lepsze zapamiętanie i szerszą dystrybucję.
8. Twórz listy i rankingi „Best of the best”, „TOP 10”,
„Najpopularniejsze…”.
Jeśli tworzysz i udostępniasz wiele ciekawych materiałów, e-booków, raportów czy poradników, to możesz raz na jakiś czas zrobić listę i ranking Najlepsze, Najpoczytniejsze czy Najczęściej komentowane z linkami do właściwych pdf-ów czy landing pages. Oczywiście, potrzebne liczby możesz pobrać z monitoringu mediów. W ten sposób tworzysz nowy content, a dodatkowo zdobywasz cenne linki do swoich materiałów. Takie treści bywają bardzo chętnie dystrybuowane i cytowane.

A co jeśli jeszcze nie masz zbyt wielu takich materiałów? Mają je partnerzy, agencje, stowarzyszenia czy influencerzy. Dzięki Twojemu nowemu spojrzeniu na ich materiały i odnośniki, osiągniesz większe zasięgi.
Wskazówka
E-commerce’y mogą tworzyć zestawienia najlepiej sprzedających się produktów z oferty czy z danej kategorii wraz z odnośnikami do miejsca, gdzie można dokonać ich zakupu.
9. Twórz wpisy blogowe w odpowiedzi na problemy użytkowników.
Rozwijaj wątki poruszane przez użytkowników na platformach social mediów i twórz uikalne treści na bloga, które będą rozszerzeniem rozwiązania ich problemów. Wykorzystuj komentarze, elementy graficzne i statystyki.
10. Zamieszczaj wspomnienia o partnerach w comiesięcznych wzmiankach – postach, artykułach, newsletterze, filmach i infografikach.
Ciekawą taktyką wykorzystania monitorowania marki onl...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!