Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

17 grudnia 2021

NR 23 (Grudzień 2021)

GIF to nie format, GIF to stan umysłu

0 289

Gif czyli bardzo prosta, odtwarzana w pętli animacja. Co go charakteryzu- je? Słaba jakość, brak płynności odtwarzania, brak dźwięku i ograniczo- na możliwość publikowania na wszystkich platformach social mediów. Dlaczego zatem poświęcamy cztery strony w branżowym magazynie tak podłemu for- matowi? Już za chwilę wszystko stanie się jasne.

Prawdopodobnie, kiedy myślisz gif, to głównie w odniesieniu do animacji z aktorami, gwiazdami sportu czy ewentualnie bohaterami kreskówek, prawda? A co z miejscami, w których je wykorzystujesz? Messenger, WhatsApp, Slack, zgadza się? Jednak gify nie są zarezerwowane ani dla wielkich tego świata, ani jedynie do prywatnych interakcji. Zła wiadomość jest taka, że to najtrudniejsza kwestia, którą trzeba sobie uświadomić. A ta dobra, że wszystkie inne wątki związane z gifami są banalnie proste. 

POLECAMY

Serce i rozum

Gif to szczególny rodzaj komunikatu wizualnego. By uchwycić istotę tego formatu, warto na niego spojrzeć z dwóch stron: technicznej i estetycznej. W ujęciu technicznym, stanowi on rodzaj etapu pośredniego między grafiką a wideo. Gdyby darwinowską teorię ewolucji odnieść do komunikacji wizualnej, to gif byłby brakującym ogniwem między tymi dwoma odrębnymi gatunkami. Z czego wynika ta pośredniość między obrazem statycznym a wideo w odniesieniu do gifów? Gifa nie da się odtworzyć w programach do wideo, ale jednocześnie jest to obraz ruchomy, animowany, gdyż stanowi sekwencję obrazów (minimum dwóch) odtwarzanych w pętli. Bez względu na techniczne niuanse, system odtwarzający gif (przeglądarka internetowa, platforma społecznościowa czy program graficzny) interpretuje plik jako sekwencję zdjęć. Przypomina to nieco sytuację, w której oglądamy kilka podobnych do siebie zdjęć na komputerze, strzałką szybko przeglądając jedno po drugim. Powstaje wówczas wrażenie animowania się całości.
Kwestia technologiczna ma tu zresztą drugorzędne znaczenie. Choćby z tego względu, że każdy gif możemy przekonwertować na wideo. Czy wówczas gif przestanie być gifem? W ujęciu technicznym tak. Jednak w spojrzeniu jako na zjawisko wizualne, to wciąż będzie przekaz o którym myślimy „gif”. Zatem gif przede wszystkim należy traktować jak środek ekspresji o pewnych charakterystycznych cechach wizualnych, a nie jako wynik wytyczonych technologią ram. Najważniejsze to zrozumieć, że gif to nie format. Gif to stan umysłu.  

Cechy najlepszych gifów 

Nie ma jednej recepty na wciągający gif. Za to istnieją wspólne cechy widoczne w tych cieszących się bezsprzeczną popularnością. 
 

Jakie powinny być gify tworzone na potrzeby komunikacji marki?
  • Humorystyczne. 
  • Absurdalne.
  • Abstrakcyjne.
  • Szokujące.
  • Proste.
  • Krótkie. 
  • Dynamiczne.
  • Niosące zrozumiałą treść.


A najlepiej kiedy stanowią kolorowy koktajl tych cech.
 

Do jakich środków wyrazu warto sięgać, projektując gify?
  • Grafika.
  • Ilustracja.
  • Zdjęcia.
  • Screeny.
  • Liternictwo.
  • Fragment wideo.
  • Wizualizacje produktów.


Tworzenie własnych gifów 

Jeśli nie masz doświadczenia w tworzeniu gifów, najprościej podejść do tego tematu na dwa sposoby:

  • zamiana fragmentu wideo na gif,
  • stworzenie z sekwencji ujęć (zdjęć, grafik, screenów) gifu.

W obu przypadkach najlepiej bazować na własnych materiałach. 
Zarówno w kontekście tworzenia niepowtarzalnej komunikacji, jak również unikania potencjalnych konsekwencji wykorzystania materiałów, do których jako marka nie posiadamy praw autorskich.
Nasze cyfrowe otoczenie pełne jest okazji do tworzenia nieskomplikowanych animacji, np. googlowski system zarządzania zdjęciami sam proponuje stworzenie gifu z naszych materiałów fotograficznych. Komunikat (utworzyliśmy dla Ciebie animację) pojawi się, kiedy użytkownik wykona telefonem sekwencję zdjęć w krótkich odstępach czasu, na których porusza się głównie obiekt na pierwszym planie.
 

Rys. 1. System tworzenie animacji z własnych zdjęć.
Źródło: Google

 

Wskazówka

Przygotowując sekwencję zdjęć poklatkowych warto pamiętać o stabilizowaniu kadru, dzięki czemu wzrok skupia się na ruchu głównego tematu, który fotografujemy.

 

Kojarzysz platformę giphy.com? Dziennie odwiedza ją 700 mln użytkowników, więc jest wysoce prawdopodobne, że jesteś wśród nich. Niejednokrotnie zdarzyło mi się skorzystać z zasobów tego portalu, aby móc błyskawicznie się wyrazić. Jednak oprócz dostępu do największej bazy gifów, portal oferuje wiele innych funkcji z których wyróżniają się dwie:

  • tworzenie gifów,
  • publikowanie własnych brandowych gifów, dostępnych następnie z poziomu Instagram Stories.

Brandowe gify w Instagram Stories 

Zacznijmy od opcji, dzięki której markowe animacje dostępne będą z poziomu tworzenia relacji. Dzięki nim nie tylko marka, ale także jej fani będą mogli „przyozdabiać” swoje stories brandowymi gifami. Taka funkcja zarezerwowana jest dla kont, które przejdą stosowną weryfikację. Na czym ona polega?
 

Rys. 2. Brandowe gify w Instagram Stories. Źródło: Instagram


Po założeniu konta: 

  • przejdź na support.giphy.com, 
  • wybierz GIPHY For Brands & Artists,
  • rozwiń zakładkę GIPHY For Brands & Artists,
  • kliknij Apply For a Brand Channel,
  • uzupełnij wymagane informacje na temat marki, takie jak m.in. oficjalny mail, nazwa profilu, adres www i innych platform społecznościowych.

Oczekiwanie na weryfikację, może trwać nawet kilka tygodni. Pamiętaj, by na założonym koncie (zgodnie z sugestią platformy) umieścić przynajmniej 5 swoich gifów. To pomoże uwiarygodnić zgłoszenie. 
 

Polecam instrukcję dostępną na kanale Artist Collective (How To Get a GIPHY Branded Channel) https://www.youtube.com/ watch?v=zRwdmi5X8PU


Publikowane przez nas gify (pokazujące logo, ilustracje, produkty czy elementy identyfikacji wizualnej), będą dostępne z poziomu kreatora Instagram Stories. Nowe gify które stworzymy, też będą przechodzić weryfikację nim staną się ogólnodostępne dla użytkowników Instagramu. Z reguły nie powinno trwać to dłużej niż tydzień.
Będąc na głównej stronie giphy.com, w prawym górnym rogu wybierz Upload – BROWSE YOUR FILES. W tym przypadku także warto zadbać o kilka szczegółów. W oknie ADD TAGS wpisz hasła, przy użyciu których będzie możliwe wywołanie gifów podczas tworzenia relacji. Giphy przygotowało listę wytycznych pozwalających zaprojektować technicznie perfekcyjny gif. Znajdziesz w niej dokładne informacje odnośnie rozmiaru pliku, jego wagi czy maksymalnej ilości klatek. Najważniejsze to pamiętać, by brandowy gif był kształtem, osadzonym na przezroczystym tle, tak by dobrze się prezentował po umieszczeniu na relacji (bez nienaturalnie wyglądającego prostokątnego tła). 
Niestety, wadą brandowych gifów jest ich jakość. Bywa, że animacja ulega silnej kompresji, co objawia się „poszarpanymi” krawędziami animowanego obiektu. To, w jakiej jakości wyświetlany jest gif odbiorcom, zależne jest także od systemu operacyjnego telefonu.
 

Rys. 3. Techniczne wytyczne odnośnie tworzenia gifów w GIPHY.
Źródło: GIPHY


Tworzenie gifów na platformie GIPHY 

GIPHY umożliwia tworzenie własnych animacji. Służą do tego 4 opcje:
1. Create GIF 
Pozwala pobrać obrazy (Add more images), z których powstanie animacja. Możesz zgromadzić serię zdjęć odnoszących się do jakiegoś tematu. Następnie ustal tempo wyświetlania pojedynczych klatek animacji (IMAGE DURATION). Udekoruj projekt dodając napisy, naklejki (czyli de facto gify innych użytkowników) i filtry kolorystyczne. Istnieje równi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy