Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

10 maja 2021

NR 20 (Kwiecień 2021)

#InstaArtist – czyli co twórcy wizualni powinni wiedzieć o social mediach?

0 96

Andy Warhol powiedział kiedyś, że każdy będzie miał swoje 15 minut sławy. Czy w ten sposób przewidział powstanie mediów społecznościowych, gdzie faktycznie każdy, także artysta, ma szansę się pokazać? Możliwe. Dodajmy, że nigdy wcześniej nie powstało tak egalitarne medium, dzięki któremu można dotrzeć do tak ogromnej liczby ludzi na całym świecie.

Choć rynek sztuki rozwija się z roku na rok, a artyści wizualni coraz częściej stają się popkulturowymi ikonami (spójrzmy chociażby na niedawną reklamę Microsoftu z Mariną Abramović lub Natalię LL, której „Sztuka konsumpcyjna” stała się symbolem walki z cenzurą w sztuce w 2019 r.), to w świadomości wielu osób wciąż istnieje wizerunek głodującego, niedocenionego malarza, który musi wybierać między obiadem a zakupem farb. 
Dzisiaj, oprócz bycia tradycyjnym malarzem, rzeźbiarzem, czy mówiąc ogólnie – rzemieślnikiem, artysta to przede wszystkim przedsiębiorca, który łączy w sobie cechy twórcy, księgowego oraz… social media menedżera! Dlatego niezbędną umiejętnością dla artysty XXI w. jest stworzenie atrakcyjnego profilu – wizytówki w mediach społecznościowych. Ale hej! W końcu jednym z głównych założeń twórców Instagrama było „inspirowanie kreatywności”. Jak przytacza Sarah Frier, autorka książki Instagram bez filtra. Historia od środka, właśnie stworzenie miejsca w internecie, będącego ujściem dla kreatywnych pasji użytkowników i namawianie ich do zamieszczania oryginalnych i znaczących treści było tym, na czym najbardziej im zależało. Brzmi wystarczająco przekonująco?

POLECAMY

Twój profil jest Twoją wizytówką

Tworząc artystyczny profil, musisz pamiętać o jednym – to są media społecznościowe, a to znaczy, że nie gromadzisz tu tylko ładnej galerii własnych prac. Tworzysz obraz swojej artystycznej marki osobistej, na który składa się znacznie więcej niż Twoje portfolio.
 

Na obraz artystycznej marki osobistej składa się:
  • portfolio,
  • Twój wizerunek (to, w jaki sposób pokazujesz siebie),
  • sposób komunikacji z odbiorcami,
  • język, którego używasz (oficjalny?, luźny?).


W social mediach to osoba gra główną rolę. Niestety, wielu twórców zapomina o tym, chowając się wyłącznie za swoimi pracami. Nie rób tego! Facebook czy Instagram to miejsca, gdzie odbiorcy oczekują kontaktu z prawdziwym człowiekiem. Jak możesz dać im to poczucie? Przede wszystkim zadbaj o swoje zdjęcie profilowe – to zdecydowanie powinien być Twój portret, a nie nawet najlepiej zaprojektowane logo. Te zostawmy dla dużych i rozpoznawalnych marek, jak Netflix czy Coca-Cola. 
Czy musi być to koniecznie fotografia? Nie! Spójrz, jak rozwiązała to Magda Chołaścińska, ilustratorka z Poznania.
 

 Rys. 1. Dzięki wykorzystaniu własnej pracy jeszcze przed otwarciem profilu dowiadujesz się, jak wygląda autorka konta na Instagramie i jednocześnie widzisz jej artystyczny styl. Źródło: @atogrzywa 


Statystycznie, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie, masz tylko kilka sekund. To zdecydowanie za mało, żeby odbiorca zobaczył więcej niż zdjęcie profilowe i Twoją nazwę. A skoro o nazwie mowa – nie zapomnij zawrzeć w niej informacji o tym, czym się zajmujesz, najlepiej za pomocą jednego prostego słowa – malarstwo, fotografia, ilustracja itd. To zasadniczo zwiększy Twoje szanse na odnalezienie profilu w wyszukiwarce.

Konstruując swoje bio, nie zapomnij o kluczowych elementach:

  1. Miejscem najważniejszym dla Ciebie jako artysty jest Twoja pracownia – w końcu to tutaj zaprosisz kolekcjonerów. Zadbaj o to, żeby potencjalny klient wiedział, gdzie może Cię znaleźć. Kto wie, może akurat planuje wizytę w Twojej miejscowości?
  2. Daj także znać, jaką formę kontaktu preferujesz. Czy jest to adres e-mail, a może wolisz rozmawiać na Instagramie przez wiadomości prywatne?
  3. Nie zapomnij też umieścić linku do Twojej strony internetowej czy artystycznego portfolio.
     
Jakie elementy powinien zawierać Twój profil artystyczny na Instagramie? 
  • Zdjęcie profilowe przedstawiające Ciebie.
  • Profesja w nazwie profilu.
  • Miejscowość.
  • Preferowana forma kontaktu.
  • Odnośnik do Twojej strony/portfolio.

 

Content jak wymalowany

Portfolio to jedno, ale większość użytkowników mediów społecznościowych chce zobaczyć więcej niż gotowe, wymuskane, nawet najlepsze obrazy. Chcą zobaczyć Twoją pracę od kuchni! Pamiętaj: obraz w mediach społecznościowych zawsze jest pewnego rodzaju stylizacją – nie musisz pokazywać gorszych dni ani całej prawdy o swojej twórczości. Tak samo jak pędzlem kontrolujesz ułożenie farby na płótnie, tak samo za pomocą smartfonu modelujesz wyobrażenie odbiorcy o swojej pracy. Pokazuj ciekawe i zróżnicowane momenty, np.:

  • szkice,
  • detale przy nakładaniu kolejnych warstw farby,
  • werniksowanie skończonego dzieła,
  • nawet przeglądanie inspirujących albumów,
  • widok z okna/drogi do pracowni.

Przedstawiaj widzom to, co w jakimś stopniu odsłoni Twoją artystyczną stronę, a jednocześnie podkreśli, że jesteś prawdziwym człowiekiem – takim samym jak oni. 
Nie bój się inspirować innymi! Wielu twórców korzysta już z Instagram...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy