Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social media

16 kwietnia 2020

NR 15 (Kwiecień 2020)

JAK WYKORZYSTAĆ SOCIAL MEDIA W KOMUNIKACJI PRZED EVENTEM?

88

Promocja eventu w mediach społecznościowych to nie tylko założenie profilu wydarzenia na Facebooku i rozpromowanie go wśród znajomych. Niejednokrotnie jest to długotrwały proces, który powinien być dokładnie zaplanowany, przemyślany i oczywiście opłacalny! Jak od A do Z zaplanować oraz wypromować event, by dotrzeć do odpowiednich odbiorców, a także sprostać ich oczekiwaniom? Mam dla ciebie kilka sprawdzonych rad.

Poniższe wskazówki dotyczą przede wszystkim wydarzeń, które odbywają się na żywo. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną aktualnie królują eventy online – webinary, transmisje, sesje AMA. Paradoksalnie promocja takiego wydarzenia nie różni się aż tak bardzo od promowania eventu na żywo. Zatem poniższe rady będziesz mógł wcielić również przy wdrażaniu wydarzeń internetowych.
Uwaga! Pamiętaj o tym, żeby już w nazwie wydarzenia zaznaczyć, czy odbędzie się ono online czy offline.

Rys. 1. Przykład wydarzenia o spójnym brandingu

Czym się kierować, wybierając kanały w social mediach

Zastanów się, w których kanałach chcesz promować swoje wydarzenie. To właśnie dla nich będziesz budował plan. Co powinieneś wziąć pod uwagę? 

  • Czas, jaki ty lub twój zespół możecie poświęcić na promocję wydarzenia. Jeżeli nie ma go zbyt dużo, być może lepiej postawić na jedno medium, ale dobrze prowadzone. 
  • Obecność – czy twoja marka już istnieje w danym medium? Promocja będzie zdecydowanie prostsza w kanałach, które znasz, i w których znają twoją markę. 
  • Dane historyczne – jeżeli to nie pierwsze promowane przez ciebie wydarzenie, sprawdź, jak kształtowała się aktywność w różnych kanałach. Skąd pochodził największych ruch na landing page wydarzenia? 
  • Benchmarki – znajdź wydarzenia podobne do twojego i sprawdź, w jakich social mediach są one promowane. Zbadaj zaangażowanie w każdym z tych kanałów, a następnie wyciągnij wnioski. 
  • Rekomendacje, np. w poniższym artykule. Być może odkryjesz nowe możliwości albo coś zainspiruje cię do działania. 

Złota zasada – spójność i branding 

Zapewne stworzyłeś spójną identyfikację swojego wydarzenia – logo, grafiki, fonty. Jeżeli nie, pora nadrobić zaległości! Ludzie lubią rzeczy estetyczne, a spójność oraz branding buduje świadomość marki. Jest to szczególnie istotne, jeżeli będziesz chciał tworzyć kolejne wydarzenia w cyklu. Branding powinien przełożyć się również na komunikację we wszystkich kanałach social media, które wybrałeś.

Rys. 2. Przykład działania z hasztagiem przy okazji wydarzenia społeczno-charytatywnego

O czym należy pamiętać? 

  • elementy graficzne/szablony postów do wcześniej wybranych social mediów, 
  • nazwa wydarzenia, która będzie odpowiednia np. do nazwania wydarzenia w social mediach (na nazwanie wydarzenia na Facebooku masz ograniczoną liczbę znaków, nie możesz także stosować wszystkich znaków), 
  • oficjalny hasztag wydarzenia, który zakomunikujesz swoim odbiorcom, a który będą mogli wykorzystać przed eventem, a także w czasie jego trwania. Przykład takiego działania w kontekście wydarzenia społeczno-charytatywnego znajdziesz na rys. 2.

Pozostałe kwestie organizacyjne 

Zanim przejdziemy do omówienia konkretnych kanałów i możliwości z nimi związanych, powinieneś zastanowić się również nad czterema bardzo istotnymi elementami. 

Jak chcesz sprzedawać bilety?
Niezależnie od tego, czy twoje wydarzenie jest odpłatne, czy też nie, powinieneś przemyśleć formę rejestracji na event. W pierwszym przypadku najlepiej skorzystać z narzędzi zewnętrznych (np. Eventory czy Evenea) lub z własnej strony internetowej. Ważne, aby linki do sprzedaży biletów na wydarzenie zawrzeć w informacjach opublikowanych we wszystkich socialach, które wcześniej wybrałeś. 
Jeżeli wydarzenie jest darmowe i tak powinieneś przemyśleć formę rejestracji na nie. Bardzo dużo ludzi klika, że „wezmą udział” albo „są zainteresowani”, a następnie nie pojawiają się na wydarzeniach. W tym przypadku ponownie lepszą opcją będzie skorzystanie z serwisów zewnętrznych, zapisy mailowe albo podwójna weryfikacja na Facebooku. 

Ramowy opis wydarzenia
Przyda się do dostosowywania informacji w konkretnych social mediach, jednocześnie nie zapomnisz o żadnych ważnych informacjach. Co powinno znaleźć się w takim opisie? Poniższa lista nie wyczerpuje zapewne wszystkiego, ale jest dobra na początek. 

Zapamiętaj

Checklista – co powinien zawierać opis wydarzenia?

  • jednoznaczną nazwa wydarzenia, 
  • miejsce, datę, godzinę wydarzenia, 
  • informację o zapisach bądź zakupie biletów, 
  • listę rezerwową i opcję zapisu na nią, 
  • liczbę miejsc na wydarzenie, 
  • prelegentów/osoby występujące, 
  • oficjalny hasztag, 
  • wydarzenia towarzyszące,
  • dłuższy opis zachęcający do przyjścia na event, 
  • odpowiedź na pytanie „dlaczego warto?”,
  • testymoniały uczestników poprzednich wydarzeń (jeżeli są), 
  • opcję rezygnacji z biletów,
  • informacje o parkingu oraz WiFi, 
  • organizatorów, partnerów, sponsorów.  

Budżet
Prosto i na temat – jaką kwotę chcesz przeznaczyć na promocję w social mediach? 

Harmonogram
Zaplanuj harmonogram promocji w mediach społecznościowych. Kiedy ma powstać wydarzenie? Jakie posty, w jakiej kolejności będą się pojawiały? Możesz skorzystać z darmowych kalendarzy treści dostępnych w sieci (np. od More Bananas – http://bit.ly/36XQogJ), albo stworzyć swój własny arkusz kalkulacyjny. Jeżeli pracujesz sam, dobrą opcją będą chociażby małe kolorowe karteczki. Do pracy w grupie świetnym rozwiązaniem może okazać się aplikacja Trello.

Rys. 3. Przykład komunikacji wydarzenia zaplanowanego w Trello


Jakie możliwości dają konkretne kanały w social mediach? 

Facebook – najczęściej wybierany kanał do promocji wydarzenia, nie bez powodu! Oferuje największe możliwości w tym temacie. Oczywiście pierwsza, podstawowa funkcja to tworzenie wydarzenia na Facebooku. Ważne jest, aby stale publikować tam posty i nie dawać o sobie zapomnieć. Powinniśmy przypominać o prelegentach, partnerach, sponsorach, przekazywać informacje logistyczne itd. Ciekawą opcją, która pojawiła się kilka miesięcy temu, jest możliwość rez...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy