Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

16 marca 2022

NR 24 (Luty 2022)

Jaki jest wpływ social mediów na skuteczność działań SEO?

0 114

Jest pozytywny, negatywny czy go nie ma? A może jest tylko pośredni? W sieci zapoznasz się z różnymi wynikami testów, a także przeczytasz czy wysłuchasz na ten temat wiele opinii, które są wręcz skrajne – niczym debata w polskim Sejmie.

Dowiesz się przykładowo, że wpływ mediów społecznościowych na SEO jest ogromny, że wystarczą social media, aby stronę wypozycjonować. A z drugiej strony dotrze do Ciebie informacja, że te dwa obszary digital marketingu nie są ze sobą powiązane – jedna i druga strona potwierdzi to testami. Trzecia strona powie, że jest jakiś wpływ social mediów (SM) na SEO, ale bardziej pośredni niż 
bezpośredni. I komu w tym momencie wierzyć? Pokażę Ci w tym artykule, że to, co może wydawać się oczywiste, wcale takie nie jest. A w tym wszystkim chodzi o to, aby sprawdzić, jakie parametry z me-
diów społecznościowych na SEO miałyby wpływać i w jaki sposób.
Media społecznościowe – warto rozpocząć od definicji tego obszaru. To media dające użytkownikom możliwość swobodnej interakcji. W tym artykule skupimy się wokół Facebooka, Twittera, Instagrama, LinkedIn, które po analizie SentiOne są najpopularniejszymi kanałami social mediów w Polsce w 2021 r., jak podaje telepolis.pl. Celowo pominięte zostaną media blogowe, takie jak Tumblr, Wordpress.org czy Blogspot, ponieważ można je wykorzystywać jak zwykłe serwisy internetowe.

POLECAMY

Działanie algorytmu Google

Za Wikipedią: Algorytm – skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności koniecznych do wykonania pewnego rodzaju zadań, sposób postępowania prowadzący do rozwiązania problemu. Algorytm Google ma do rozwiązania jeden problem – przygotowanie odpowiedniego rankingu dla konkretnego słowa kluczowego. 
 

Rys. 1. Logo znanych mediów społecznościowych. Źródło: grafikfirmowy.pl


Do czynników technicznych zaliczyć można linkowanie zewnętrzne, parametry Core Web Vitals, odpowiednie semantycznie dopasowane nagłówki hX, odpowiednie crawlowanie, renderowanie i indeksowanie serwisu, a także pojawiające się błędy aplikacji (4**) czy błędy serwera (5**).
Do czynników treści zalicza się odpowiedni tytuł, wykorzystanie słowa kluczowego, pogrubienia, znaczniki alternatywne przy obrazach, długość czy odpowiednią treść w nagłówkach.
Czynniki off-site to natomiast przede wszystkim linki zewnętrzne, ich anchory oraz zaindeksowanie, ich umieszczenie w serwisach oraz jakość miejsca z jakiego pochodzą.
Intencja musi być spełniona, co w zasadzie oznacza, że Twoja strona docelowa musi być odpowiednio zoptymalizowana pod to, czego użytkownik oczekuje.
 

Rys. 2. Czynniki algorytmu Google. Źródło: opracowanie własne


Algorytm każdemu pojedynczemu czynnikowi nadaje odpowiednią wartość i następnie układa odpowiednio w ranking. Warto zauważyć, jak wiele czynników już zostało wymienionych, a to nie wszystko.
Do powyższych czynników zdaniem wielu ekspertów digital marketingu należy dodać czynniki związane z mediami społecznościowymi. Na bazie korelacji, często wysnuwa się wniosek, że trzeba mieć media społecznościowe, aby wysoko rankować w wynikach organicznych.

Lekcja 1.
Jakie czynniki Google bierze pod uwagę?

  • Techniczne
  • Treści
  • Off-Site (w tym linki zewnętrzne)
  • Intencja (niewidoczny czynnik, który często miesza w wynikach wyszukiwania)
     
Rys. 3. Link z Facebooka do strony firmowej. Źródło: facebook.com


Czynniki mediów społecznościowych

Warto najpierw zastanowić się, jak wiele czynników mogłoby zostać wziętych pod uwagę, aby faktycznie mogły wpływać na algorytm Google.

  • Posiadanie konta w odpowiednim medium społecznościowym, tak jak m.in. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok.
  • Posiadanie linku do strony na fanpage’u czy profilu firmowym. Jednak linki zalicza się do działań off-site i tam powinno zostać to uwzględnione.
  • Liczba fanów, subskrybentów, obserwujących profil firmowy.
  • Liczba publikacji, postów, wpisów w przeciągu dnia, tygodnia, miesiąca.
  • Przy postach, publikacjach i wpisach można sprawdzić liczbę lajków, komentarzy, udostępnień (inne nazwy w różnych mediach społecznościowych).
  • Stories profili firmowych.
  • Szybkość odpowiedzi na profilach firmowych.
  • Jakość poszczególnych wpisów – jakkolwiek można ją policzyć.
  • Wchodzenie w interakcje na innych profilach.
  • Publikacje wizytówki firmowej i jej postów na innych profilach firmowych, a także prywatnych.
     
Rys. 4. Dwa profile Orange na Facebooku. Źródło: facebook.com


I pewnie da się przygotować jeszcze więcej możliwości, jednak na potrzeby tego artykułu to wystarczy. Teraz każdy z powyższych czynników w sposób matematyczny (algorytmiczny) należałoby wrzucić do algorytmu Google w odpowiedni sposób – w którym wpłyną one na ocenę danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
 

Rys. 5. Profile krajowe Mercedes-Benza oraz Vifona. Źródło: facebook.com


Wrzucenie czynników mediów społecznościowych do algorytmu

Rozpoczynając analizę, warto skoncentrować się na dostawcach internetowych. Weź pod uwagę dwóch dużych konkurentów, np. Orange i Netię. Z punktu widzenia usługi, jaką dostarczają, nie potrzebują skupiać się na treściach wideo na TikToku. Jednak Orange posiada konto i to robi, a Netia nie. Czy uważasz, że Netia powinna posiadać niższy ranking w wynikach wyszukiwania tylko dlatego, że nie dostarcza contentu filmowego na portal społecznościowy? Warto pójść krok dalej. Co jeżeli taki serwis jak Orange ma stronę na Facebooku?
Czy fakt posiadania dwóch kont na mediach społecznościowych to dodatkowe punkty według algorytmu Google? Czy w związku z tym algorytm nie powinien brać pod uwagę tylko jednego z nich? Pójdź krok dalej i zastanów się, co jeżeli liczba fanów wpływa na ranking w organicznych wynikach wyszukiwania. To czy w przypadku dwóch kont liczba fanów zostanie zunifikowana (jeżeli tak, to jak Google dojdzie do tej listy) czy może zsumowana – czyli sporo fanów lubiących jeden profil, pewnie lubi także ten drugi.
Zgłębiając temat jeszcze bardziej, pomyśl, jakie znaczenie ma liczba lajków na profilach ogólnoświatowych, takich jak Orange, które zgromadziło prawie 30 milionów fanów, w stosunku do serwisów, które nie mają profilu ogólnoświatowego, ale podział na odpowiednie państwa, jak np. Mercedes-Benz czy Vifon.
 

Rys. 6. Indeksacja popularnego fanpage’a w ostatnich 30 dniach. Źródło: google.com


Czy one będą traktowane gorzej? Przecież liczba fanów jest mniejsza, więc równałoby się to z niższą oceną algorytmu Google. Ciągle jest za prosto? To dorzućmy do tego częstotliwość i zaangażowanie fanów przy postach. Czy różnica w przycisku „lubię to”, „złość”, „serduszko” czy „smutek” zmienia ocenę konkretnego posta i jak ten post wpływa na ogólną ocenę algorytmu? Jaka to dobra częstotliwość – czy raz dziennie, a może więcej? I dalej – Co z komentarzami – jeżeli są pozytywne, jeżeli negatywne, jeżeli neutralne? I co z liczbą udostępnień dalej – czy udostępnienie i opisanie tego jako oszustwa będzie odejmować punkty, a udostępnienie z pozytywnym komentarzem jednak dorzucać...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy