Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

7 listopada 2022

NR 27 (Październik 2022)

Kreatywna komunikacja w social mediach

0 34

Okomunikacji w mediach społecznościowych wiele można pisać. Obecnie jedno jest pewne, musimy ją umiejętnie prowadzić, jeśli chcemy, by przyniosła oczekiwane efekty. Samo publikowanie treści już nie wystarczy, a nasze działania powinny wynikać z wcześniej przemyślanej strategii komunikacji. To w niej powinny znaleźć się: odpowiedzi na pytania o cele naszej obecności w mediach społecznościowych, charakterystyka grupy docelowej, wybór kanałów czy odniesienie do konkurencji, a także wytyczne do kształtu samej komunikacji.

W tym artykule będziemy chciały pokazać, dlaczego warto postawić na kreatywną komunikację. Zaznaczamy, że poruszymy głównie aspekt kreatywności językowej, przykładów jej wykorzystania oraz efektów, jakie tak prowadzona komunikacja może przynieść. 

POLECAMY

Czym właściwie jest kreatywność językowa?

Według definicji kreatywność to „zdolność tworzenia czegoś nowego lub oryginalnego, przynoszącego nowe rozwiązania”. Osoba cechująca się kreatywnością jest odważna i skłonna do łamania konwencji. W pracy w marketingu bardzo ważne jest połączenie kreatywności z kompetencjami językowymi.

Osoba, u której harmonijnie nastąpi konsolidacja tych cech, przy tworzeniu tekstów (m.in reklamowych), będzie umiejętnie żonglowała zasobem słownikowym, co można nazwać właśnie kreatywnością językową (za: Burska i in., Kreatywność językowa w reklamie). Skupimy się na przykładach twórczego wykorzystania języka przy tworzeniu komunikatów w mediach społecznościowych, głównie postach na Facebooku, ale także w formatach dostępnych na Instagramie, jak Reelsy, Karuzele czy InstaStories.

Po co stosować kreatywność językową? 

Jako użytkownicy mediów społecznościowych codziennie stykamy się z niezliczoną liczbą treści na naszych feedach na Facebooku, Instagramie, TikToku czy YouTubie. Jako marketerzy musimy nie lada się wysilić, by akurat komunikat naszej marki zwrócił uwagę odbiorcy. Najlepiej takiego, który zalicza się do naszej grupy docelowej. Dopiero po spełnieniu tych warunków możemy ogłosić sukces! 

Zacznijmy zatem od początku. Uwagę adresata zwrócimy m.in. dzięki wykorzystaniu kreatywności językowej, w odpowiednim miejscu kreacji. 

Wyobraźmy sobie dość prozaiczną, codzienną sytuację, gdy scrollujemy tablicę na Facebooku. Najpierw nasz wzrok skupia się na grafice lub wideo (co do zasady – lepiej zadziała animacja lub film). Gdy na obrazie (niezależnie czy ruchomym, czy statycznym) wyeksponujemy kreatywne copy, mamy o wiele większe szanse, że całokształt na tyle zaciekawi odbiorcę, że będzie chciał przyswoić całość komunikatu. Podświadomie decyzję podejmie od razu: albo coś w pierwszym wrażeniu będzie intrygujące, albo nie. Jeśli zdobędziemy jego atencję, będzie większe prawdopodobieństwo, że wykona pożądane przez nas działanie, do którego skłania go CTA w poście. Jakie działanie mamy na myśli? Chodzi o skomentowanie, zareagowanie, wejście na stronę w celu dokonania zakupu bądź zostanie fanem marki na dłużej, dzięki kliknięciu magicznego przycisku: „Lubię to!” (lub „Obserwuj”). Aby kreatywne copy nie poszło w eter, takie treści wzmacniamy kampaniami z odpowiednim celem, ustawionymi poprzez narzędzia Facebook Ads.

 

 Rys. 1. Profil na Facebooku „Zdrowie w twoich nerkach” marki Bayer łączy kreatywne copy z oryginalną warstwą graficzną. 
Źródło: Facebook Bayer

 

Jak już widać, warto stosować kreatywność językową w swojej komunikacji marki w mediach społecznościowych. W dalszej części artykułu pokażemy to na poszczególnych przykładach.

Jak to robimy w praktyce?

Dłuższe zatrzymanie uwagi na treści z wykorzystywaniem zasobów kreatywności językowej często jest spowodowane zaskoczeniem, jakie odczuwa odbiorca po zetknięciu się z nieoczywistym wykorzystaniem danego zwrotu. Wymaga to od niego niejako rozwiązania zagadki, skąd ta zmiana i jaki ma związek z przedstawionym tematem.

Dobrym przykładem jest profil poświęcony edukacji o zdrowiu nerek, który wspiera firma Bayer. Nazwa fanpage’a to „Zdrowie w twoich nerkach”, która jest modyfikacją frazeologizmu „brać coś w swoje ręce”. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zaciekawiony nazwą profilu użytkownik będzie chciał zgłębić jego treści i zostać fanem na stałe.

Dodatkowo kreatywne wykorzystanie tego zwrotu uwydatnia edukacyjny cel profilu, a także chęć przedstawiania tematu w przystępny dla każdego sposób. Skracany jest przez to dystans między nadawcą a odbiorcą (za: Burska i in.).

Innym przykładem są media społecznościowe marki VTech, w których narratorem został mały chłopiec, Witek. Marka VTech jest globalnym producentem zabawek elektronicznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i niemowląt. Dzięki temu, że posty na Instagramie i Facebooku mówią głosem dziecka, media społecznościowe wyróżniają się na tle konkurencji, a copy przełamuje schemat charakterystyczny dla tej branży – czyli język dorosłych i „suche” opisy produktów. Celem używania kreatywnego copy jest zaintrygowanie rodziców, którzy nagle widzą treści, które kieruje do nich dziecko. Mogą dzięki temu wyraźniej usłyszeć ich potrzeby. 

Podczas tworzenia strategii komunikacji marki warto zwrócić uwagę na wybór języka, w którym będą tworzone treści. Może on nadać charakter i stać się początkiem nietuzinkowej koncepcji kreatywnej, a dzięki temu pomoże w generowaniu pomysłów w dalszym produkowaniu contentu.

Postaw na uśmiech odbiorcy!

Kolejnym z powodów, dla których odbiorca poświęca dłuższą chwilę przy kreatywnym tekście, jest rozbawienie. Wywołuje ono u użytkownika szereg czynności: od pozostawienia reakcji pod postem, przez komentarz, aż po udostępnienie. Wypełnianie czasu wolnego jest jednym z najważniejszych powodów korzystania z social mediów (źródło: Raport The Global State of Digital 2022, opracowany przez Hootsuit). Użytkownicy szukają rozrywki, a my im ją dajemy.

 

 

Rys. 2. Na profilu marki VTech na Instagramie wykorzystywane są powiedzonka, dziecięca ciekawość i insighty ze świata najmłodszych. Źródło: Instagram VTech

 

Musimy pamiętać o tym, jakie stawiamy przed sobą cele, zanim zaczniemy tworzyć content, oraz jak ważne jest sharowanie treści. Gdy adresata rozśmieszy mem, będzie chciał przekazać go dalej swoim znajomym lub oznaczyć kogoś, z kim mu się dany żart kojarzy. Jeśli trafimy w poczucie humoru grupy docelowej, możemy liczyć na zyskanie viralowości treści.

 

 

 Rys. 3. Wykorzystanie żartobliwych memów w komunikacji marki Trefl. Źródło: Trefl

 

Odpowiedź na te potrzeby można zauważyć w komunikacji marki Trefl, czyli producenta puzzli. Na profilu na Instagramie regularnie publikowane są Reelsy, które pokazują sytuacje, z którymi może utożsamić się „puzzlomaniak”, np. uciekanie z planszówkami przed dorosłością z okazji Dnia Dziecka czy wędkowanie z plastikowymi rybami łowionymi z morza. Wszystkie te treści mają za zadanie wzbudzić uśmiech na twarzy odbiorcy, który odnajdzie w nich część siebie, nabierze dystansu i odetchnie od otaczającej go rzeczywistości.

 

 Rys. 4. Reelsy oparte na typach osobowości i charakterystycznych cechach klientów marki Trefl. Źródło: Trefl

 

Na profilu marki Trefl publikowane są Reelsy, w których przedstawiani są puzzlomaniacy i gracze w kategoriach, które klienci mogą odnaleźć w sobie i wśród swoich znajomych. Mamy np. porządnickiego – dbającego o harmonię, puzzlomaniaków romantico – czyli pary, które tylko razem układają puzzle, awanturnika, który traci nad sobą panowanie, jak przegrywa, zapominalskiego, który nas drażni, bo nigdy nie pamięta zasad, czy farciarza, który zawsze wygrywa. Wyśmiewanie i wyolbrzymianie tych cech używane w komunikacji w formie żartu to kolejny przykład kreatywnej komunikacji, która łączy copy i wideo. Pokazując krótkie scenki, podpisane krótkimi hasłami, wzbudzamy uśmiech na twarzach odbiorców.

Jak rozwijać swoją kreatywność?

Wcale nie trzeba być z wykształcenia filologiem (oczywiście można), by w umiejętny sposób wykorzystywać bogactwo języka polskiego. Nie jest to kwestia wykształcenia, a innego słowa na „w” – wyobraźni. To często ona zaprowadza nas w otchłań możliwości słów, ale nie tylko. W ramce poniżej znajdziesz kilka pomocnych wskazówek, jak każdego dnia możesz rozwijać swoje kompetencje językowe.

 

Jak każdego dnia możesz rozwijać swoje kompetencje językowe?
  • By dobrze pisać, należy dużo czytać. Nie zamykaj się w swojej bańce i na jeden gatunek literacki. Czytaj beletrystykę, reportaże, powieści kryminalne. Słowem, to, co lubisz!
  • Pamiętaj, że trening czyni mistrza, dlatego też pisz. Noś ze sobą notatnik i zapisuj przemyślenia oraz pomysły. Baw się słowami!
  • ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy