Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

16 marca 2022

NR 24 (Luty 2022)

Najważniejsze zmiany w social mediach w 2021 r. (cz. II)

0 200

Zmiany, zmiany, zmiany. Taki dopisek powinny mieć w swojej definicji media społecznościowe. A jedyna pewna stała z nimi związana, to właśnie zmiana. Rok 2021 zdecydowanie w nie obfitował. Czy udało Ci się być na bieżąco ze wszystkimi? Jeżeli nie, nadrobisz je właśnie teraz!

To już druga część artykułu dotyczącego zmian w social mediach. Pierwszy znajdziesz w poprzednim numerze czasopisma Social Media Manager. Dotyczył Facebooka, Instagrama oraz LinkedIn. W tym artykule na tapet wzięłam TikToka, Pinteresta i Twittera. Dodatkowo na końcu artykułu znajdziesz źródła, dzięki którym możesz być na bieżąco z wszystkimi modyfikacjami. Same zmiany uszeregowane są alfabetycznie. Dlaczego? Ich ważność czy priorytet w czynnościach marketingowych albo samym biznesowym działaniu platformy mogą być inne dla każdego użytkownika. Pamiętaj, że nie wszystkie zmiany wprowadzane są symultanicznie na wszystkich kontach. Testy beta na użytkownikach, wprowadzanie stopniowo zmian w zależności od modelu telefonu bądź inne nie zawsze znane czynniki sprawiają, że nie do wszystkich nowych funkcji masz dostęp. Pomaga tu aktualizacja oprogramowania, ale nie zawsze. Czasem jedynym wyjściem z sytuacji jest, niestety, czekanie.  

POLECAMY

Twitter

Communities
To nowa funkcja Twittera łącząca użytkowników o podobnych zainteresowaniach, którzy jeszcze nie mają ze sobą kontaktu/nie obserwują się w platformie. Analogicznie do grupy na Facebooku społeczności na Twitterze również będą zarządzane przez adminów i moderatorów. Na początku nowi członkowie będą dodawani do communities tylko na zaproszenie. Użytkownik będzie mógł wybrać, czy publikuje twitta dla wszystkich w swojej sieci czy tylko w konkretnej, tematycznej społeczności.
 

Rys. 1. Twitter Communities. Źródło: Twitter.com


Fleety
Pamiętacie jeszcze twitterowe stories? Nie? Nic straconego. Twitter wycofał się z tej funkcji i usunął ją z platformy.  

Polityka prywatności i bezpieczeństwo

Twitter zakazał dodawania użytkownikom zdjęć, filmów bądź innych prywatnych mediów danej osoby bez jej zgody. Zdjęcia z wydarzeń publicznych i masowych, np. protestów, wydarzeń sportowych czy kulturowych, prawdopodobnie nie naruszają tej polityki i nadal będzie można je publikować. Wcześniej platforma „zablokowała” udostępnianie prywatnych informacji, takich jak: numery telefonów, adresy zamieszkania, dokumenty tożsamości, informacje finansowe, dokumentacje medyczne czy inne prywatne informacje. Jak poinformował sam Twitter: „The policy update will help curb the misuse of media to harass, intimidate, and reveal the identities of private individuals, which disproportionately impacts women, activists, dissidents, and members of minority communities”.

Reklama 

Pojawiła się opcja dodawania karuzel (wideo oraz grafiki) podczas tworzenia formatów reklamowych w menedżerze reklam. 

Transmisje sprzedażowe na żywo oraz nowe rozwiązania dla biznesu

Pierwsza tego typu transmisja pojawiła się na Twitterze w listopadzie 2021 r.  
 

Rys. 2. Transmisja sprzedażowa na żywo na portalu Twitter.
Źródło: Twitter.com


Prawdopodobnie w 2022 r. dostęp do tej opcji będzie możliwy na większości kont. Podczas transmisji pojawią się takie opcje, jak:

  • Shoppable banner (baner z możliwością przejścia do konkretnej podstrony www).
  • Shop Tab oraz Latest Tab z produktami dostępnymi w transmisji. 
  • Uczestniczenie w konwersacji pod transmisją sprzedażową. 

Sam Twitter testuje również moduł sklepu dostępny na profilach kont biznesowych. Dostęp do kont tego typu również pojawi się niebawem (https://bit.ly/3A5Qx0E). Już teraz można aplikować pod tym linkiem https://bit.ly/3KmcNbm
 

Rys. 3. Opcje dostępne podczas transmisji sprzedażowych na portalu
Twitter. Źródło: Twitter.com


Wiadomości prywatne (DMs)

Podczas prośby o kontakt w skrzynce odbiorczej pojawia się „social context” osoby, która do Ciebie napisała. To więcej informacji na temat tego, kim jest osoba, która chce się z Tobą skontaktować i czy być może ją znasz.  

Wideo

Podczas dodawania filmów na Twitterze nie musisz przygotowywać już napisów w innych narzędziach. Opisy do filmów pojawiają się automatycznie generowane przez Twittera. W przypadku Androida i iOSa pojawiają się w wyciszonych filmach. Jest również opcja pozostawienia ich włączonych, gdy postanowisz wyłączyć wyciszenie. Na komputerze odbiorcy mogą włączać i wyłączać napisy za pomocą przycisku (CC). Uwaga! W języku polskim nie działa to jeszcze zbyt dobrze. Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://bit.ly/3fvOaeb.
 

Rys. 4. Automatyczne generowanie napisów na wideo w serwisie
Twitter. Źródło: Twitter.com


Ponadto zmieniło się API aplikacji: https://bit.ly/3tBrJww. Obecnie nazywa się Twittter API v2. 

TikTok

Branded Content Toggle 
Włączenie tego oznaczenia przez twórcę pozwala na jednoznaczne zaznaczenie w filmie współpracy z daną marką. Więcej informacji znajdziesz na: https://bit.ly/3FGADuW. W świetle obecnych obostrzeń wprowadzonych przez UOKiK to świetna informacja! 

Customize Instant Page
To strona mobilna wewnątrz aplikacji tworzona przez markę, do której mogą kierować CTA w reklamie. Według TikToka tego typu strony docelowe ładują się 11 razy szybciej niż standardowe strony mobilne. Działają one analogiczne do Instant Experience na Facebooku. 

E-commerce
W porównaniu z konkurencją użytkownicy TikToka – według samego TikToka – są 1,7 razy bardziej skłonni do kupowania produktów, które odkryli w platformie. Naturalne było więc pojawienie się opcji TikTok Shopping, która oferuje zakupy przez aplikację bez wychodzenia z niej. Obecnie rozwiązanie dostępne jest w USA, Wielkiej Brytanii i Indonezji. TikTok zapowiedział również uruchomienie TikTok Shopping API. 
Marki mogą od niedawna zachęcać do sprzedaży swoich produktów (linkowanie) w reklamie In-Feed oraz w transmisjach na żywo, w tym również przy wykorzystaniu linków dynamicznych. 

Profile biznesowe
Pojawiła się opcja rejestracji profilu na TikToku jako profilu biznesowego. Dzięki temu firma może wybierać menedżerów do profilu biznesowego (analogicznie jak na Facebooku). Funkcja dostępna jest w ustawieniach Business Suite. Sam profil/konto biznesowe będzie dawało szereg innych korzyści oraz funkcji, m.in. dodania kategorii. 
 

Rys. 5. Opcja rejestracji konta biznesowego w aplikacji TikTok.
Źródło: twitter.com/MattNavarra


Rozwiązania kreatywne
TikTok wdrożył szereg nowych funkcji kreatywnych. 

  • Możliwość implementacji GIPHY w efekcie Green Screen.
  • Edycja filmu „jednym kliknięciem”, m.in. ekspozycja, oświetlenie, korekcja kolorów. 
     
Rys. 6. Edycja filmu „jednym kliknięciem” w aplikacji TikTok.
Źródło: TikTok

 

  • Nowe efekty dźwiękowe. Możesz teraz „naśladować” miauczenie kota czy eteryczny dźwięk fletu. 
  • Przesyłanie filmów w wysokiej jakości. Użytkownicy w wybranych krajach mogą teraz przesyłać filmy w rozdzielczości do 1080p HD. 

Informacje na ich temat oraz przewodnik znajdziecie pod linkiem: https://bit.ly/33ksj7b. 

Twórcy
TikTok ułatwia nawiązywanie współpracy z twórcami oraz ich wyszukiwanie dzięki stale rozwijającemu się narzędziu Creator Marketplace: https:/...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy