Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

19 lipca 2021

NR 21 (Czerwiec 2021)

Niestandardowe media społecznościowe

0 94

Niestandardowe media społecznościowe to te, które wykorzystujemy w komunikacji marek, B2B, B2C czy w działaniach employer brandingowych (najrzadziej). Wcale nie oznacza to jednak, iż są to media nowe bądź że nie są one obecnie najczęściej wykorzystywanymi kanałami dystrybucji czy też prowadzenia komunikacji marki bezpośrednio.

Na początek warto uświadomić sobie, że wszystkie media społecznościowe, z których korzystamy na co dzień, są tak naprawdę efemeryczne. Przychodzą i odchodzą. Polski Blip przestał istnieć, tak jak w zapomnienie odchodzi obecnie Nasza Klasa. Mało kto z nas pamięta MySpace czy korzysta z last.fm. 
Nasze konta na Facebooku, Instagramie, LinkedIn czy innych social mediach tak naprawdę nie są nasze i można porównać ich użytkowanie do wypożyczania mieszkania, z którego nie zawsze prosto, ale jednak ktoś może nas wyrzucić. Jesteśmy uzależnieni od algorytmów, banów, spadków zasięgu, przejęć kont czy finalnie samej sytuacji gospodarczej (zob. chociażby sytuacja TikToka w Stanach Zjednoczonych).
Żeby zrozumieć media społecznościowe, umieć ocenić tendencje spadkowe albo wzrostowe czy finalnie wybrać odpowiednie kanały komunikacji, warto na samym początku sięgnąć po statystyki wykorzystania mediów społecznościowych. 
 

POLECAMY

Rys. 1. Media społecznościowe znajdują się w nowym podziale mediów w kategorii „shared”


Nie tylko w ostatnim roku czy miesiącu, ale analizując je miesiąc po miesiącu czy w porównaniu z rokiem poprzednim. 
 

Rys. 2. Najczęściej pobierane aplikacje w styczniu 2021 r. Źródło: sensortower.com


Kwestie, na które warto zwrócić uwagę, to: 

  • liczba pobrań aplikacji – nie świadczy ona o samym wykorzystaniu danego kanału (ileż to razy pobieramy coś na telefon i więcej takiej aplikacji nie otwieramy), ale o jego popularności w danym okresie (np. szum mediowy, aplikacja w trendach);
  • wykorzystywanie aplikacji – zawsze sprawdzaj, na jakiej podstawie jest to mierzone, np. przynajmniej jedna aktywność w miesiącu użytkownika; 
  • czas spędzany w aplikacji przez użytkownika, np. zarówno średnia dzienna, jak i liczba dziennych sesji i czas na sesję; 
  • warto również sprawdzać konkretne aktywności w danej aplikacji, jak np. video streaming. 
     
 Rys. 3. Aplikacje social media i video streaming, w których użytkownicy spędzali najwięcej czasu w 2020 r. Źródło: raport Digital 2020 opublikowany przez serwis WeAreSocial we współpracy z Hootsuite


Pinterest i Twitter – wygrani pandemii

Niezaprzeczalnie duże tendencje wzrostowe w praktycznie wszystkich kategoriach zarejestrowały takie social media, jak Pinterest oraz Twitter.
 

 Rys. 4. Serwisy, które przodowały w końcówce 2020 r. Źródło: wirtualnemedia.pl


Pinterest to nie tylko medium społecznościowe, ale przede wszystkim również jedna z większych obecnie wyszukiwarek (podobnie jak YouTube, który jest tuż po Google największą wyszukiwarką). 
To właśnie tam szukamy inspiracji, pomysłów, sposobów na zrobienie czegoś. Finalnie medium wpływa pośrednio bądź bezpośrednio na nasze decyzje zakupowe. Prowadząc więc działania w tym kanale, powinniśmy pokazywać zarówno produkty w kontekście, jak i aspiracje ludzi. Sama aplikacja zaliczyła również ogromne wzrosty, jeżeli chodzi o przyrost zysków. A przyrost zysków to nic innego jak zwiększone nakłady na płatną reklamę – co również świadczy o rozwoju i efektywności danego kanału.
 

Rys. 5. Zyski platformy Pinterest. Źródło: Pinterest


Pinterest w Polsce to głównie kobiece (86%) medium dla milenialsów. Główna grupa wiekowa (25–34 lata) to 47% użytkowników. Inspiracje, których szukają tam użytkownicy, pochodzą głównie z takich branż, jak moda (88%), dieta i przepisy (84%), wystrój wnętrz (83%), kosmetyki (78%) i co ciekawe, również motoryzacja (67%).  
Co ważne, Pinterest, co potwierdzają statystyki z raportu OpenMobi, jest też świetnym medium dla działań e-commerce: 

  • 57% użytkowników kupiło produkt, który znalazło w tym medium,
  • 96% zrealizowało znaleziony tutaj pomysł w życiu, 
  • 98% próbuje nowych rzeczy, które znalazło na Pintereście. 

Sam Pinterest zresztą bardzo mocno rozwija swoje funkcje reklamowe i inne wspomagające biznes. W zeszłym roku w Polsce wprowadził powszechny dostęp do kont reklamowych, w których dzięki implementacji piksela (podobnie jak na Facebooku) można tworzyć reklamy na konwersję czy remarketing. Oprócz tego funkcją, którą Pinterest cały czas rozwija, są tzw. lenses, czyli wyszukiwanie obrazem oraz rozpoznawanie obiektu ze zdjęcia. 
 

Rys. 6. Rozpoznawanie obiektów ze zdjęć. Źródło: Pinterest


Jeżeli tylko dany produkt znajduje się na Pintereście, odnajdziemy go w ten sposób, a jeżeli dodatkowo jest otagowany pinem, od razu będziemy mogli dokonać zakupu. Otagowane piny (shoppable pins) przypominają jeden do jeden otagowane produkty na Facebooku.
 

 Rys. 7. Kliknięcie w otagowany pinem produkt przenosi do witryny sprzedażowej. Źródło: Pinterest

Na naszym profilu na Pintereście możemy również postawić sklep. Sam Pinterest zapowiedział wprowadzenie niebawem możliwości zakupu bezpośrednio w aplikacji (checkout w aplikacji). 
Zdecydowanie niedocenianym bohaterem mediów społecznościowych jest również Twitter. W ciągu zaledwie miesiąca potrafił on zaliczyć prawie milionowe wzrosty. 
Dla kogo jest obecnie Twitter? Dla wszystkich tych, którzy lubią rozmawiać. To już nie tylko medium dla dziennikarzy, polityków czy branży marketingowej. Odnajdzie się tam każda marka, o ile odpowiednio założy swoje cele i „poczuje”, jak funkcjonować w tym kanale. Sam Twitter stał się bardzo generycznym medium, gdzie posty na zasadzie „Piątek, piąteczek, piątunio” nie tylko się pojawiają, ale i zdecydowanie jest dla nich miejsce. Im prościej, tym lepiej. 
Twitter to również „kopalnia trendów i insightów”. Sporo trendów czy RTM-ów, które widać w innych social mediach najpierw powstaje na Twitterze, jak chociażby „In Poland we don’t say” czy #TwitteroweKsiążkary. W trzymaniu ręki na pulsie, obserwacji kilku hasztagów i kont na raz, a jednocześnie trendujących tematów na pewno pomoże darmowe narzędzie Tweetdeck. Warto również skorzystać z zaawansowanej wyszukiwarki: https://twitter.com/search-advanced?lang=pl
Aplikacja bardzo mocno rozwija również nowe rozwiązania biznesowe oraz implementuje te, które można znaleźć w innych kanałach. Pojawiły się, bądź zapowiedziano wprowadzenie takich jak: 

  • Spaces, czyli interaktywne pokoje do rozmów głosowych (kopia Clubhouse). Dostępne obecnie dla prawie wszystkich powyżej 600 obserwujących. Niektórzy mimo odpowiedniej liczby nadal czekają. 
  • Fleets, czyli stories na Twitterze. Dostępne są dla wszystkich. 
  • Twitter przejął również aplikację Reveue – tworzenie i wysyłka newsletterów. W akcji sprawdzisz ją pod tym linkiem: https://www.getrevue.co/profile/anna-ledwon
  • Pojawiła się opcja „Super Follow” – płatne opcje dla twórców. Odbiorca płaci za pewne treści na profilu wybranego przez siebie twórcy. Opcja wprowadzana jest stopniowo. 
  • Pojawią się też niebawem opcje dla firm, takie jak konta biznesowe, prostsze pozyskiwanie leadów czy możliwość zaprezentowania produktów w kanale. 

Technologie immersyjne coraz popularniejsze w social mediach

Media społecznościowe bardzo mocno inwestują również w rozwiązania AR (rozszerzona rzeczywistość). Korzystamy z nich na co dzień, nawet o tym nie wiedząc – są to chociażby istniejące na Instagram Stories filtry. Niekwestionowanym królem tego typu technologii jest zapomniany… Snapchat. Zapomniany przez biznes i marketerów, niekoniecznie przez użytkowników. Zarówno w Polsce, jak i na świecie jest obecnie jedną z topowych aplikacji społecznościowych (w pierwszej dziesiątce). W tym momencie z rozwiązań AR na Snapchacie korzysta ponad 170 mln użytkowników oraz stworzono ponad miliard lenses (efekty rozszerzonej rzeczywistości na Snapchacie). Aplikacja łączy też popularne obecnie rozwiązania, jak chociażby audio z AR. W...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy