Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

29 października 2021

NR 22 (Październik 2021)

Pasja i praca w jednym, czyli o możliwościach zarabiania na serwisie YouTube

0 29

Od 2005 r., kiedy to Steve Chen, Chad Hurley i Jawed Karim założyli YouTube, a ten ostatni wrzucił na platformę pierwszy, słynny już filmik „Me at the zoo”, platforma pokonała niezwykle długą drogę, a tworzenie contentu wideo do sieci uległo znaczącej profesjonalizacji. Obecnie publikowanie materiałów na kanale YouTube to dla rzeszy twórców nie tylko pasja, ale również praca, któ- ra łączy się oczywiście z zarobkiem uzyskiwanym z kilku źródeł.

Youtuberzy mogą zarabiać dzięki współpracy z markami poprzez lokowania produktów czy filmy dedykowane, promując i sprzedając własne produkty lub usługi oraz dzięki narzędziom monetyzacji, zapewnianym bezpośrednio przez platformę. YouTube oferuje najbardziej złożony system, pozwalający na zarabianie na swojej treści ze wszystkich kluczowych platform społecznościowych. Próg wejścia nie jest przy tym zbyt wysoki – aby dołączyć do programu partnerskiego i monetyzować swoje treści, kanał powinien zgromadzić 1000 subskrybentów, 4000 godzin oglądania publicznych filmów na kanale oraz nie posiadać aktywnych ostrzeżeń o naruszeniu wytycznych dla społeczności.
Źródła zarobku możemy w tym wypadku podzielić na kilka kategorii: przychód z wyświetlanych reklam, wspieranie kanału, Superczat oraz YouTube Premium. Z powyższych najbardziej kluczowe z perspektywy twórców są zarobki uzyskane dzięki reklamom wyświetlanym przed, w trakcie oraz po ich filmach. Stanowią one dla większości autorów ponad 90% przychodu uzyskanego w ramach ekosystemu YouTube. Reklamy te w ogromnym stopniu sprzedawane są w modelu aukcyjnym, a twórcy zarabiają za każdy tysiąc wyświetleń, opierając się na wskaźniku RPM – Revenue Per Mille.
 

POLECAMY

Rys. 1. Porównanie wykresu utrzymania uwagi odbiorców z umiejscowieniem przerw reklamowych w filmie w YouTube Studio. Źródło: opracowanie własne


Ile zarobisz za 1000 wyświetleń? 

Stawki reklamowe różnią się zarówno między kategoriami tematycznymi treści, jak i zmieniają swoją wysokość w zależności od danego miesiąca. Na ich poziom ma wpływ wiele czynników. W część z nich autorzy filmów mogą ingerować bezpośrednio, w niektóre niestety nie. Wskaźnik Revenue Per Mille jest częściowo zależny od stawek, które reklamodawcy płacą za tysiąc wyświetleń reklam – CPM (Cost Per Mille), których wysokość zmienia się na przestrzeni roku. Stawki dla reklamodawców są wyższe w takich okresach, jak wrzesień czy grudzień, kiedy to zwyczajowo osiągają rekordowe wysokości, by następnie spaść w pierwszym kwartale kolejnego roku.
O ile twórcy nie mogą wpływać na generalny trend kosztu reklam, o tyle mogą starać się optymalizować swoje treści, żeby podnosić wskaźnik RPM i zarabiać więcej.
Pierwszą, najprostszą metodą na optymalizację reklamową jest zwiększenie slotów promocyjnych w ramach swoich treści i upewnienie się, że każdy z dostępnych typów reklamy jest uruchomiony przy wszystkich filmach na kanale. Dostępne typy reklamy na YouTubie to: reklamy displayowe, nakładki reklamowe, karty sponsorowane, reklamy wideo możliwe do pominięcia i reklamy wideo niemożliwe do pominięcia. W materiałach dłuższych niż 8 minut twórcy mogą umieszczać dodatkowe przerwy reklamowe, dzięki czemu reklamy będą mogły wyświetlić się nie tylko przed i po filmie, ale również w jego trakcie. Ilość przerw powinna być uzależniona od oczekiwań i tolerancji odbiorców. 
Z racji tego, że najbardziej kluczową na platformie metryką jest czas oglądania, każdy z twórców powinien zwracać uwagę na to, czy liczba reklam nie wpływa negatywnie na poziom utrzymania uwagi odbiorców, mówiąc inaczej, czy ich wolumen nie odrzuca widza i nie prowokuje go do przeklikania się na inny materiał. Szczęśliwie dane te każdy z twórców może w łatwy sposób sprawdzić w YouTube Studio. 
Pozostałe składniki, wpływające na wysokość stawek reklamowych, to typ widowni (jej wiek, płeć, zainteresowania), który może reprezentować różną wartość dla reklamodawców, oraz kraj, z którego pochodzą wyświetlenia. 

Stawki reklamowe a kategorie tematyczne treści 

W tym roku przebadaliśmy dokładnie stawki reklamowe dla ponad 800 kanałów YouTube zrzeszonych w ramach sieci LifeTube, żeby ocenić, jak różnią się one pomiędzy poszczególnymi kategoriami tematycznymi. Wyniki wyglądają następująco:
 

 Rys. 2. Film grupy WAKSY, będącej liderem w kategorii contentu  fabularnego dla młodzieży, z największą liczbą wyświetleń na kanale. 
Źródło: https://tiny.pl/9thb9


Beauty/Lifestyle: RPM 5,54 zł,
Edukacja: RPM 5,28 zł,
Hobby/Tematyczne: RPM 5,01 zł,
Gaming: RPM 2,27 zł, 
Rozrywka: RPM 2,19 zł.

Czy powyższe oznacza w takim razie, że twórcy contentu beauty i edukacyjnego zarabiają najwięcej, a gamerzy oraz autorzy treści rozrywkowych najmniej? Wręcz przeciwnie. Wyniki TOP 10 twórców z sieci LifeTube per kategoria wskazują, że YouTuberzy nagrywający gaming i rozrywkę potrafią z tytułu reklam zarobić nawet dwukrotnie więcej niż autorzy treści edukacyjnych. Przyczyna jest tutaj niezwykle prozaiczna, w miesiącu jesteśmy w stanie opublikować znacząco...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy