Dołącz do czytelników
Brak wyników

Instagram

6 maja 2021

NR 20 (Kwiecień 2021)

Personalizacja instagramowej strategii marketingowej. Jak wykorzystać własne naklejki, gify, fonty, filtry i przewodniki?

0 90

W 2020 r. Instagram świętował swoje 10. urodziny i trzeba przyznać, że jak na tak niedługi staż może pochwalić się imponującymi statystykami. Ponad bilion (!) osób na świecie co miesiąc przegląda zdjęcia i filmy innych użytkowników i marek, średnio spędzając na platformie 30 minut dziennie. Co więcej, połowa z nich deklaruje, że odwiedziła witrynę firmy bądź sklepu, aby dokończyć zakup produktu lub usługi, na które wpadła przypadkiem, scrollując posty na platformie (wg blog.hootsuite.com/instagram-statistics). Polacy również polubili Instagram. Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba użytkowników, która niebawem wyniesie 10 milionów. Coraz więcej jest też firm, które decydują się na promocję swoich produktów za pośrednictwem tego kanału. Skąd taka popularność Instagrama?

W pewnym sensie uzasadnienie tej popularności można odnaleźć… w nauce. Wierząc badaniom naukowców, nasz mózg przyswaja obrazy 60 tys. razy szybciej niż tekst, a 90% informacji do niego wysyłanych to właśnie treści wizualne. I tu wskazówka dla e-commerców, którzy wciąż wahają się, czy Instagram jest dla nich odpowiednią platformą: 80% tego, co zostaje w naszej pamięci, to to, co zobaczyliśmy. Zaledwie 20% stanowi to, co przeczytaliśmy, a tylko 1% to, co usłyszeliśmy (wg Albert Mahrabian, Silent Messages, Wadsworth Publishing Company, 1971). 
Instagram od samego początku gromadzi wokół siebie dużą społeczność otwartą na treści wizualne. Specyfika platformy bazująca na wykorzystaniu obrazów, a jednocześnie cyklicznie rozwijane funkcjonalności aplikacji sprawiły, że Instagram szybko przestał być aplikacją stanowiącą jedynie źródło inspiracji i rozrywki dla indywidualnych użytkowników, a stał się również platformą komunikacji dla marek i firm z klientami. Różne możliwości uatrakcyjniania treści, personalizowania i dopasowania tematycznego contentu do specyfiki kanału i poszczególnych brandów sprawiły, że coraz więcej marek bez problemu odnajduje swoje miejsce w instagramowym świecie.
 

POLECAMY

 Rys. 1. Użytkownicy Instagrama w Polsce, stan na luty 2021. Źródło: napoleoncat.com/stats


Personalizacja strategii marketingowej

Instagram to coraz częściej bardzo kluczowy punkt styku na linii odbiorca – marka. Oprócz bycia praktycznym narzędziem do działań wizerunkowych, okazuje się również dobrym wsparciem efektywnej sprzedaży. Z jednej strony, dzięki aplikacji można stosunkowo łatwo dotrzeć do klienta. Z drugiej zaś strony, zdobyć go wcale nie jest tak łatwo! Należy mieć na uwadze, że każdego dnia kilkaset milionów użytkowników aplikacji odwiedza przynajmniej jeden profil firmowy, a co trzecia relacja została udostępniona przez firmy jako materiał sponsorowany. Takich danych nie powinno się ignorować! Pośród tak dużej konkurencji marki potrzebują nowych sposobów, aby skutecznie się wyróżnić. Jak zatem stworzyć ciekawy, angażujący kanał dla swojego brandu? Przede wszystkim warto zadbać o to, aby był unikalny i jedyny w swoim rodzaju. Profil firmowy musi mieć przemyślaną strategię, która będzie wdrażana z konsekwencją i regularnością. Warto wypracować również charakterystyczny styl, który wyróżni Twoją markę zarówno pod względem zdjęć, jak i treści. 
 

Jakie spersonalizowane elementy można wykorzystać na Instagramie? 
  • Emoji kojarzące się z brandem.
  • Brandowy hashtag.
  • Własne naklejki.
  • Autorskie GIF-y.
  • Filtry relacji.
  • Dopasowane, spójne fonty.


Stosuj emoji, które definiują markę 

Emotikony stosowane w komunikacji przyczyniają się do stworzenia bardziej „ludzkiego” oblicza brandu. Pomagają marce w budowaniu wizerunku przyjaznej, nowoczesnej, otwartej i opierającej swoją komunikację na przystępnej formie. Emotikony mogą ponadto mieć wpływ na rozpoznawalność firmy. Pszczoła przy postach agencji Beeffective, symbol sera dla marki Lactima produkującej sery topione, motyw buta i zakupowego koszyka dla e-commercu Big Star Shoes czy filiżanka kawy i włoska flaga dla illy budzą skojarzenia z tymi markami, bowiem nawiązują bezpośrednio do ich działań i zaprojektowanej identyfikacji wizualnej. Emotikony oddziałują również na zainteresowanie odbiorcy komunikatem. Posty i relacje, które zawierają emoji, są bardziej angażujące. To kolejny argument za tym, aby wprowadzić je do swojej strategii komunikacji na stałe.
 

 Rys. 2. Przykład posta na Instagramie wykorzystującego emoji  kojarzące się z danym brandem. Źródło: Beeffective 


Brandowy hashtag

Warto stworzyć kilka hashtagów (ale raczej nie więcej niż 5), które będą identyfikowane z Twoją marką. Mogą one nawiązywać do całości działań brandu, wybranej linii produktów, nowej usługi albo bieżącej kampanii. Własną, unikatową „kratkę” związaną ściśle z działalnością firmy dodawaj do relacji i wpisów. Jeśli okaże się atrakcyjna dla followersów, będą chcieli wykorzystywać ją przy swoich postach. W ten sposób zbudujesz skupioną wokół swojej marki społeczność i zwiększysz zasięgi!
 

Rys. 3. #SeroweInspiracje – brandowy hashtag marki Lactima,  wykorzystywany również przez followersów. Źródło: Instagram


Stickery w relacjach? Stwórz je sam!

Możliwość dodawania spersonalizowanych naklejek do relacji efemerycznych jest dostępna na Instagramie już od dłuższego czasu i trzeba przyznać, że ich pojawienie się otworzyło nowy rozdział w tworzeniu unikalnych stories i budowaniu świadomości marek. Choć sam Instagram udostępnia mnóstwo elementów, którymi można uatrakcyjnić przekaz w ramach relacji, to i tak coraz więcej marek decyduje się, aby stworzyć własne naklejki. I jest to pomysł bardzo trafiony! 
Własne, spersonalizowane elementy potrafią idealnie zgrać się z tematem relacji i ją dopełnić. Customowe stickery pozwalają zwiększyć świadomość brandu i spiąć w spójną całość komunikaty, tak aby były zgodne z identyfikacją wizualną brandu. Naklejki można zaprojektować i przygotować raz (tak aby korespondowały z brandingiem marki) i stosować regularnie w relacjach publikowanych na profilu lub stworzyć paczkę okolicznościowych naklejek nawiązujących do aktualnych wydarzeń i dodawać adekwatnie do okazji.
Naklejki można opracować w dowolnym, nawet najprostszym programie graficznymi (np. w Canvie) i nie wymaga to specjalnych umiejętności. Warto jednak pamiętać, aby przygotowując je, używać brandowych kolorów oraz logotypu własnej marki. Warto wykorzystać hasła w języku polskim (wciąż jest ich mało w naklejkowej sekcji na Instagramie) i wszelkie charakterystyczne elementy, które kojarzą się z brandem. Żartobliwy, zabawny charakter stickerów tylko „podbije” ich popularność!
Samo wklejanie do relacji własnych naklejek nieco różni się w zależności od tego, czy robimy to na telefonie z systemem iOS czy Android, ale zasada pozostaje ta sama: kopiujemy element graficzny i wklejamy w relacji. Jest to zadziwiająco proste, a efekt murowany. Posiadanie takich wyróżniających się elementów daje sporo satysfakcji, przykuwa uwagę odbiorców i z pewnością będzie pozytywnie kojarzyło się z Twoim brandem!
 

Rys. 4. Przykład wykorzystania stickerów, które zostały stworzone przy okazji urodzinowego wyjazdu Beeffective

 

Rys. 5. Naklejki zaprojektowane przez team graficzny Beeffective


Idź o krok dalej – postaw na animowane brandowe GIF-y

Spersonalizowane GIF-y to doskonały sposób, aby nadać relacjom indywidualny charakter. Proces tworzenia i implementacji jest nieco bardziej skomplikowany niż w przypadku naklejki, ale nadal nie potrzeba tu specjalistycznych umiejętności. Jak się do tego zabrać? 
W pierwszej kolejności musisz zaprojektować swoją animację. Aby spełniała dobrze swoją funkcję, powinna być: prosta, przyciągająca wzrok i – jeśli pozwala na to charakter komunikacji i profil brandu – zabawna. Poza logotypem warto wykorzystać pozostałe elementy identyfikacji wizualnej marki (kolory, fonty itp.). GIF najlepiej stworzyć w Photoshopie lub innym programie, który pozwala na projektowanie z uwzględnieniem tzw. przezroczystości (minimum 20% przezroczystego tła w stosunku do materiałów animowanych). 
Gdy element jest gotowy, kolejny krok to założenie konta na platformie Giphy. Obecnie tylko ten serwis jest zintegrowany z InstaStories i tylko w ten sposób można wyeksportować GIF-a do Instagrama. Następnie czeka Cię weryfikacja konta, a gdy ta przebiegnie pomyślnie, możesz udostępnić swoją animację i do woli z niej korzystać! 
Nie zapomnij o odpowiednich tagach, aby inni użytkownicy Instagrama mogli Twoje GIF-y odnaleźć w wyszukiwarce na InstaStories. 
Konto brandu na platformie Giphy musi być publiczne, aby mogło zostać zweryfikowane jako firmowe. Aby założyć odpowiednie konto, należy kliknąć „Join Giphy”, a następnie „Join as an Artist or Brand”.
 

Wskazówka

Powiadom odbiorców, że posiadasz spersonalizowane GIF-y i zachęć ich do wykorzystywania animacji w publikowanych relacjach. Brandowymi elementami pochwal się również, współpracując z influencerami. Może warto pomyśleć o konkursie na InstaStories, który będzie opierał się na wykorzystaniu GIF-ów? Każde użycie Twoich animacji to znakomita promocja dla brandu i zwiększanie świadomości marki!


Tym, co odróżnia GIF-y np. od naklejek, jest możliwość monitorowania ich popularności....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy