Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzedaż w social mediach

5 maja 2022

NR 25 (Kwiecień 2022)

Social commerce, czyli jak sprzedawać w social mediach

0 76

W mediach społecznościowych spędzamy sporą część dnia. Komunikujemy się przez nie z bliskimi i podglądamy, co robią znajomi. Inspirujemy się zdjęciami influencerów, słuchamy muzyki, a także oglądamy materiały wideo. Szybki rozwój tego medium oraz rosnące oczekiwania odbiorców powodują, że staje się ono nie tylko źródłem rozrywki i narzędziem do komunikacji, ale też miejscem, w którym kupujemy nowe rzeczy. Jakie są zalety korzystania z tego kanału sprzedaży? W jaki sposób konkretne platformy umożliwiają szybkie transakcje oraz jak wpływa to na decyzje zakupowe konsumentów?

Social commerce

Social commerce, czyli handel społecznościowy, można zdefiniować jako działania obejmujące sprzedaż produktów lub usług za pośrednictwem portali i aplikacji. Określa się także w ten sposób wszelkie metody wpływające na zwiększenie zainteresowania odbiorców, wzbudzenie u nich potrzeb oraz wpłynięcie na finalną decyzję o zakupie. Warto rozróżnić trzy pojęcia, których zakresy 
łączą się ze sobą i wzajemnie przenikają1: 

POLECAMY

  • Social commerce wykorzystuje media społecznościowe do przeniesienia uwagi na platformę e–commerce, dzięki czemu za pośrednictwem kilku kliknięć można dokonać zakupu bez ich opuszczania lub od razu przekierowując ruch na witrynę docelową.
  • Social selling – odnosi się do budowania relacji z potencjalnymi klientami oraz dotarcia do nich przez zachęcanie ich do kliknięcia „kup teraz” za pośrednictwem social mediów. Odbywa się to za pomocą prezentacji produktów lub usług, udostępniania wartościowych treści i bezpośrednich interakcji z odbiorcami.
  • Social shopping – określa sposoby interakcji z konsumentem, stwarzając mu namiastkę realnych zakupów oraz ich wspólnego doświadczania z innymi. Konsultant dostępny na czacie, wideokonsultacje czy wirtualne porady powodują, że klient czuje się zaopiekowany i nie ma wrażenia osamotnienia podczas wizyty wirtualnym sklepie. Do podjęcia finalnej decyzji zachęcają też opinie oraz komentarze innych użytkowników, wstawione przez nich recenzje, realne zdjęcia produktów czy opcja zadania konkretnego pytania komuś, kto już coś kupił.

Popularne miejsca, za pomocą których można promować swoją ofertę, to m.in.: Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Snapchat, TikTok czy Pinterest. Dawniej mówiło się, że firma nie istnieje, jeżeli nie ma swojej strony internetowej. Aktualnie określa się tak brak obecności marki w social mediach. Zainteresowanie konsumentów taką formą jest spore – powołując się na badanie Fundacji Kobiet e-biznesu z 2021 r. The power of social & live commerce – 27% Polaków dokonało co najmniej jednego zakupu za pomocą mediów społecznościowych, a 44% Polaków zadeklarowało, że forma ta będzie przez nich częściej wykorzystywana i co więcej – co czwarty badany finalizował transakcję w trakcie prowadzonych na żywo transmisji, tzw. live streaming shopping.

 Rys. 1. Dlaczego warto sprzedawać za pomocą social mediów? 
Źródło: The power of social & live commerce — Fundacja Kobiet e-biznesu

Jakie są zalety social commerce?

Korzyści płynących z wyboru social mediów jako jednego z głównych kanałów sprzedaży jest sporo; można do nich zaliczyć m.in.:

  • Uproszczenie procesu zakupowego – tradycyjny model e-commerce zakłada, że użytkownik wchodzi na stronę e-sklepu, ponieważ zna i ceni sobie daną markę, słyszał dobre opinie na jej temat lub oferuje ona najkorzystniejszą cenę. Wszystkie te działania wymagają podjęcia wcześniejszych kroków, które mają na celu ściągnięcie odbiorcy w wybrane miejsce. W przypadku zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych sprawa jest dużo łatwiejsza. Potencjalny klient nie musi samodzielnie robić aż tak dokładnego researchu – komentarze i oceny danego asortymentu dostępne są zazwyczaj bezpośrednio obok produktu, a dodatkowo dane niezbędne do finalizacji procesu mogą zostać pobrane z tych uzupełnionych podczas rejestracji.
  • Targetowanie i personalizację – tradycyjne e–sklepy kierowane do każdego; można oczywiście ściągać ruch przez kampanie reklamowe czy odpowiednie określenie grupy docelowej w tworzonych materiałach, ale obecność odbiorców na koncie marki w mediach społecznościowych daje pewność, że wiedzą oni już więcej na jej temat i nie są w tym miejscu przypadkowo. Obserwowanie konkretnych profili odbywa się najczęściej ze względu na chęć bycia na bieżąco z tym, co oferuje dany brand. Co ważne, algorytmy śledzą kroki użytkowników, prezentując im te treści, które mogą ich najbardziej zainteresować. Dzięki temu droga prowadząca do kliknięcia „kup teraz” jest znacznie krótsza, a ścieżka konsumenta – bardziej precyzyjnie wyznaczona.
  • Integrację – sprzedaż za pomocą platform i aplikacji społecznościowych nie wymaga zaawansowanych umiejętności oraz dużych nakładów finansowych. Wybrane media mają dedykowane wtyczki i usprawnienia, które pozwalają szybko połączyć sklep internetowy z profilem marki lub w przypadku jego braku – zaoferować dobrą alternatywę.
  • Analizę – korzyścią przemawiającą za wykorzystaniem social commerce jest dostęp do szczegółowych raportów analitycznych, badań i testów czy monitorowanie wyników. Pozwala to na bieżąco weryfikować, co najlepiej się sprzedaje oraz jakie są zmiany w przyzwyczajeniach zakupowych konsumentów czy samej grupie docelowej. Dzięki tym informacjom można tworzyć dedykowane kampanie odpowiadające aktualnym potrzebom odbiorców i docierać do nich z konkretnym komunikatem.
  • Reklamę i zasięgi – social media wzbudzają wiele skrajnych emocji w użytkownikach. Duża liczba informacji oraz krótki czas ich aktualności w połączeniu z ciągłą potrzebą bycia na bieżąco wpływają bezpośrednio na wzrost zainteresowania marką i jej ofertą. Aktywność konsumentów w momencie, gdy pojawia się nowy produkt, jest zawsze większa, niezależnie od tego, w jaki sposób zostaje on oceniony. Takie zamieszanie powoduje, że odbiorcy często chcą się przekonać na własnej skórze, czy dany zakup jest rzeczywiście dobrym pomysłem. Czytają komentarze, oglądają recenzje wideo oraz analizują, w jaki sposób może okazać się on przydatny dla nich, ponieważ nie chcą, żeby coś ich ominęło.
 Rys. 2. Serwisy społecznościowe, w których najczęściej dokonywane są zakupy. Źródło: The power of social & live commerce — Fundacja Kobiet e-biznesu
 Rys. 3. Karta produktu w sklepie na Facebooku marki Apart. 
Źródło: facebook.com/BizuteriaApart
 Rys. 4. Sklep ANSWEAR na Facebooku. 
Źródło: facebook.com/answearcom/
 Rys. 5. Sklep X-kom na Instagramie. Źródło: instagram.com/xkompl/
 Rys. 6. Sklep ECHO na Instagramie. 
Źródło: instagram.com/echo_poland/

Jak robią to inni?

Zakupy za pomocą mediów społecznościowych są najbardziej popularne w sektorach, które sprzedają odzież, obuwie i akcesoria, a także kosmetyki, perfumy oraz elektronikę, książki czy mu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy